jeroen66475 Geplaatst 17 April, 2013 Geplaatst 17 April, 2013 85% op cruisecontrol In Nederland komt cruisecontrol nauwelijks tot z'n recht. Qua verbruik haal je pas echt voordeel als je grote afstanden met gelijkblijvende snelheid kunt afleggen. Ik heb al diverse keren gezien dat men de cruisecontrol als gaspedaal gebruikt (aan-uit-aan-uit) en dat leidt alleen maar tot een hoger verbruik omdat de CC telkens vol gas geeft om de ingestelde snelheid weer te bereiken. Een CC is dus niet per definitie een garantie voor een lager verbruik, wel comfortabel (als je de ruimte hebt ). Quote
WJD Geplaatst 17 April, 2013 Geplaatst 17 April, 2013 Je kunt er lang en breed over praten feit is dat de KIA stukken minder zuinig is dan andere vergelijkbare A klasse 3 cyl autootjes. Quote
Murcielaygo Geplaatst 17 April, 2013 Geplaatst 17 April, 2013 In Nederland komt cruisecontrol nauwelijks tot z'n recht. Qua verbruik haal je pas echt voordeel als je grote afstanden met gelijkblijvende snelheid kunt afleggen. Klopt, maar ik rij regelmatig naar Amsterdam en kan dan soms letterijk de A58 opdraaien bij Gilze en tot aan afslag s118 op A10 Noord de auto op de CC laten lopen. En ik rij dan 's nachts ook gerust de gehele rit terug met 100kmh ipv de 100, 130, 100, 120 en 130 die ik dan mag. Van en naar de snelweg thuis cruise ik ook met 80kmh... Ik heb al diverse keren gezien dat men de cruisecontrol als gaspedaal gebruikt (aan-uit-aan-uit) en dat leidt alleen maar tot een hoger verbruik omdat de CC telkens vol gas geeft om de ingestelde snelheid weer te bereiken. Een CC is dus niet per definitie een garantie voor een lager verbruik, wel comfortabel (als je de ruimte hebt ). Dat hangt met name ook af van hoe de CruiseControl ingeregeld is. Zelf rij ik 'm op de voet naar de snelheid, tik de CC erop en laat dan VLOEIEND het gas los. Geen garantie op laag verbuik klopt, maar ik durf te zeggen dat mijn rijstijl met CruiseControl dat wel ZOU moeten zijn. Met de Aygo (met een mindere CruiseControl) scheelde het wel een flinke slok op een borrel en ik ben niet anders gaan rijden met de Picanto. Je kunt er lang en breed over praten feit is dat de KIA stukken minder zuinig is dan andere vergelijkbare A klasse 3 cyl autootjes. En DAT is wat volgens mij de insteek van het item gaat zijn. Als een met 1:22 geadverteerde Aygo 1:18 doet en een met 1:24 verkochte Picanto doet 1:15 met dezelfde bestuurder, op dezelfde routes, zelfde rijstijl, zelfde benzinestations (brandstofkwaliteit) en gelijke jaarkilometrages dan is er met de Picanto iets mis. Het is dat de Pica voor de rest wel bied wat ik ervan verwachte en de Aygo's van nu dat nog steeds niet kunnen bieden, anders zou ik 'm waarschijnlijk van de hand doen en weer een Aygo gaan rijden. Want een Yaris is te duur in al het andere... Maar goed, ik zal in een volgend bericht mijn foto's plaatsen, daar zit iedereen immers op te wachten... Quote
Murcielaygo Geplaatst 17 April, 2013 Geplaatst 17 April, 2013 Het systeem laat me blijkbaar niet toe om 15 foto's tegelijk te linken, dus dan maar in stukjes... Quote
Murcielaygo Geplaatst 17 April, 2013 Geplaatst 17 April, 2013 En zoals eerder beloofd de dor mij verstuurde email met gegevens vergelijking... L.S. Ik zag jullie oproep op het forum van Kiaclub.nl 11 februari 2012 kocht ik een Kia Picanto 1.0 CVVT na ongeveer 5 jaar lang (25-9-2006 / 11-2-2012) een Toyota Aygo 1.0 VVT-i te hebben gereden. Zowel de Aygo als de Picanto kocht ik onder andere vanwege het gunstige brandstofverbruik. In 2006 werd de Aygo verkocht met een gemiddeld fabrieksopgave van 4,6 l/100km (1:21,7) (opgave folder voorjaar 2006). De Picanto werd aangeprezen met 4,4 l/100km zonder ISG met 15" wielen (opgave folder "voorraadmodellen" 1 januari 2012). Voor beide auto's heb ik het verbruik en alle kosten bijgehouden op Spritmonitor.de Met de Aygo heb ik over een afstand van 125.961 bijgehouden kilometers 6968 liter benzine verbruikt, ofwel 5,53 l/100km. Een fors stuk hoger dan het opgegeven verbruik, maar omdat ik bekend ben met de testmethode en hoe die "gefopt" kan worden heb ik me daar nooit druk om gemaakt. 1:18,1 is nog steeds mooi als je daarvoor een Nissan 100NX hebt gereden die 1:9 reed. Toen ik de Picanto kocht heb ik ook nooit de illusie gehad dat ik daarmee het fabrieksverbruik zou halen, maar ik dacht wel dat deze iets zuiniger moest zijn dan de Aygo, aangezien de fabrieksopgave lager was. Inmiddels zit ik ruim een jaar verder en heb ik n.a.v. ullie vraag het verbruik van het eerste jaar van beide auto's eens naast elkaar gelegd (dat kan heel mooi op die site). Met de Aygo reed ik in het eerste jaar ogeveer 22.085 km (waarvan 19.935 geregistreerd), tankte 41 keer voor een totaal van 1152 liter benzine, ofwel gemiddeld 5,78 l/10km (1:17,3). Nog steeds niet verkeerd naar mijn mening. De Picanto heeft na een jaar 22.829km gereden, is 57 keer volgegooid met totaal 1479 liter benzine. Berekend verbruik is dan 6,48 l/100km (1:15,4) en dat is wel een aardige tegenvaller, zeker met de huidige benzineprijzen. Ik weet dat mijn auto-gebruik iets veranderd is, maar kijkend naar de totale kilometreges in het afgemeten eerste jaar is dat niet extreem. Sterker nog: ik het eerste jaar heb ik in de Aygo niet eens CruiseControl gehad, dat kwam later pas, terwijl de Picanto na 3 dagen is uitgerust met deze luxe. Waar de Aygo me dus per jaar op basis van 22.000km zo'n 1.232 l kostte ipv de opgegeven 1.012 l kost de Picanto me zelfs 1.430 l ipv de opgegeven 968 l!!! In geld tegen de huidige benzineprijs van €1,863/l (bron brandstofprijzen.nl 16-2-2013) zou de Aygo per jaar dus €409,86 meer kosten, de Picanto €860,71 ten opzichte van de Fabrieksopgave. Dus waar de Picanto per jaar €81,97 minder zou moeten kosten dan de Aygo ben ik in plaats daarvan zo'n €368,78 MEER kwijt. Een verschil van ruim €450!!! Ik wist dat het verbruik tegenviel, maar nu ik deze gegevens eens GOED doorreken voor deze email schik ik eigenlijk pas echt. Het is dat de Picanto voor de rest echt STUKKEN luxer is, lekkerder zit, stiller is en ruimer, anders was dit tegenvallend verbruik echt een enorme domper geweest op de auto-vreugde. Mijn Spritmonitorgegevens van het eerste jaar: Aygo: http://www.spritmonitor.de/en/detail/159185.html Picanto: http://www.spritmonitor.de/en/detail/494933.html Mochten jullie verdere toelichting willen, kopieen van mijn (digitale) documentatie of andere meewerking aan jullie programma/item dan hou ik mijzelf aanbevolen. Met vriendelijke groet, Jan van de Wouw 1 Quote
Cerba Geplaatst 18 April, 2013 Geplaatst 18 April, 2013 Dank je voor het plaatsen van de fotoos. Leuk! Quote
benv Geplaatst 18 April, 2013 Geplaatst 18 April, 2013 Jan, Een prima analyse van de verschillen tussen de 7 jaar oude aygo en jou 1 jaar oude Picanto. Daar waar je zou verwachten dat een nieuw model met nieuwe inzichten en een nieuw ontwerp ook een betere omgang met benzine zou betekenen. Grtjes Ben Quote
WJD Geplaatst 21 April, 2013 Geplaatst 21 April, 2013 En zoals eerder beloofd de dor mij verstuurde email met gegevens vergelijking... L.S. Ik zag jullie oproep op het forum van Kiaclub.nl 11 februari 2012 kocht ik een Kia Picanto 1.0 CVVT na ongeveer 5 jaar lang (25-9-2006 / 11-2-2012) een Toyota Aygo 1.0 VVT-i te hebben gereden. Zowel de Aygo als de Picanto kocht ik onder andere vanwege het gunstige brandstofverbruik. In 2006 werd de Aygo verkocht met een gemiddeld fabrieksopgave van 4,6 l/100km (1:21,7) (opgave folder voorjaar 2006). De Picanto werd aangeprezen met 4,4 l/100km zonder ISG met 15" wielen (opgave folder "voorraadmodellen" 1 januari 2012). Voor beide auto's heb ik het verbruik en alle kosten bijgehouden op Spritmonitor.de Met de Aygo heb ik over een afstand van 125.961 bijgehouden kilometers 6968 liter benzine verbruikt, ofwel 5,53 l/100km. Een fors stuk hoger dan het opgegeven verbruik, maar omdat ik bekend ben met de testmethode en hoe die "gefopt" kan worden heb ik me daar nooit druk om gemaakt. 1:18,1 is nog steeds mooi als je daarvoor een Nissan 100NX hebt gereden die 1:9 reed. Toen ik de Picanto kocht heb ik ook nooit de illusie gehad dat ik daarmee het fabrieksverbruik zou halen, maar ik dacht wel dat deze iets zuiniger moest zijn dan de Aygo, aangezien de fabrieksopgave lager was. Inmiddels zit ik ruim een jaar verder en heb ik n.a.v. ullie vraag het verbruik van het eerste jaar van beide auto's eens naast elkaar gelegd (dat kan heel mooi op die site). Met de Aygo reed ik in het eerste jaar ogeveer 22.085 km (waarvan 19.935 geregistreerd), tankte 41 keer voor een totaal van 1152 liter benzine, ofwel gemiddeld 5,78 l/10km (1:17,3). Nog steeds niet verkeerd naar mijn mening. De Picanto heeft na een jaar 22.829km gereden, is 57 keer volgegooid met totaal 1479 liter benzine. Berekend verbruik is dan 6,48 l/100km (1:15,4) en dat is wel een aardige tegenvaller, zeker met de huidige benzineprijzen. Ik weet dat mijn auto-gebruik iets veranderd is, maar kijkend naar de totale kilometreges in het afgemeten eerste jaar is dat niet extreem. Sterker nog: ik het eerste jaar heb ik in de Aygo niet eens CruiseControl gehad, dat kwam later pas, terwijl de Picanto na 3 dagen is uitgerust met deze luxe. Waar de Aygo me dus per jaar op basis van 22.000km zo'n 1.232 l kostte ipv de opgegeven 1.012 l kost de Picanto me zelfs 1.430 l ipv de opgegeven 968 l!!! In geld tegen de huidige benzineprijs van €1,863/l (bron brandstofprijzen.nl 16-2-2013) zou de Aygo per jaar dus €409,86 meer kosten, de Picanto €860,71 ten opzichte van de Fabrieksopgave. Dus waar de Picanto per jaar €81,97 minder zou moeten kosten dan de Aygo ben ik in plaats daarvan zo'n €368,78 MEER kwijt. Een verschil van ruim €450!!! Ik wist dat het verbruik tegenviel, maar nu ik deze gegevens eens GOED doorreken voor deze email schik ik eigenlijk pas echt. Het is dat de Picanto voor de rest echt STUKKEN luxer is, lekkerder zit, stiller is en ruimer, anders was dit tegenvallend verbruik echt een enorme domper geweest op de auto-vreugde. Mijn Spritmonitorgegevens van het eerste jaar: Aygo: http://www.spritmonitor.de/en/detail/159185.html Picanto: http://www.spritmonitor.de/en/detail/494933.html Mochten jullie verdere toelichting willen, kopieen van mijn (digitale) documentatie of andere meewerking aan jullie programma/item dan hou ik mijzelf aanbevolen. Met vriendelijke groet, Jan van de Wouw Wat Jan ervaren heeft met zijn Aygo van 2006 heb ik dus ook zo ongeveer ervaren met een Peugeot 107 van 2008 en een Peugeot 107 van 2010. De Peugeot van 2010 was nog iets zuiniger dan die van 2008. De Kia van 2013 met ISG is nog schadelijker dan de Peugeot van 2008, ondanks veel gunstigere cijfers uit 2013 ..... Mijn schoondochter heeft een Peugeot 107 2012, die bijna 1 op 23 rijdt ! Daarvoor 2x Toyota Aygo waar ze ook makkelijk 1 op 20 mee reed. Quote
Murcielaygo Geplaatst 21 April, 2013 Geplaatst 21 April, 2013 Ik heb afgelopen week alleen een declaratieformulier gekregen voor de reiskosten. En nogmaals de bevestiging dat de PLANNING is het item de 27e uit te zenden. Quote
Cerba Geplaatst 21 April, 2013 Geplaatst 21 April, 2013 Dat laatste is op tv aangekondigd na de aflevering van gisteren. En ze zei "kleine auto's" waaruit ik afleid dat de Picanto als voorbeeld is genomen. Quote
biancaa Geplaatst 21 April, 2013 Geplaatst 21 April, 2013 574 km gereden en 30 liter getankt vandaag; 1;19 gereden Quote
Smart Geplaatst 21 April, 2013 Geplaatst 21 April, 2013 Is er door Kassa ook hoor en wederhoor toegepast? Ik bedoel is Kia NL ook benaderd voor een reactie? Zo ja, weten jullie wat zij gezegd of aangedragen hebben? Ben wel erg benieuwd! Quote
benv Geplaatst 21 April, 2013 Geplaatst 21 April, 2013 Kia nl wordt voor de uitzending uitgenodigd Of zij ook komen is de vraag. Verder weten we ook niets meer dan dat iedereen. Quote
benv Geplaatst 21 April, 2013 Geplaatst 21 April, 2013 Kia nl wordt voor de uitzending uitgenodigd Of zij ook komen is de vraag. Verder weten we ook niets meer dan dat iedereen. 1 Quote
Smart Geplaatst 21 April, 2013 Geplaatst 21 April, 2013 Kia nl wordt voor de uitzending uitgenodigd Of zij ook komen is de vraag. Verder weten we ook niets meer dan dat iedereen. Bedankt voor jouw reactie, wij als KCG blijven het volgen! 1 Quote
bigmac Geplaatst 22 April, 2013 Geplaatst 22 April, 2013 In 2010 uitzending van Vara Kassa:Kleine auto blijkt stille drinkerDatum:zaterdag 4 sep 2010Programma:KassaKleine, zuinige auto’s die beloven dat je meer dan 22 of zelfs 29 kilometer kunt rijden met een liter benzine zijn ongekend populair. Sinds de belastingdienst op 1 januari stopte belasting te innen voor de kleintjes zijn ze niet aan te slepen.‘Het lijkt wel alsof we ze weggeven’, zei een autoverkoper tegen ons. Maar helaas zijn de kleine autootjes in het gebruik veel duurder dan gedacht. Hoe kleiner, hoe duurder Dat het vrijwel niemand lukt om net zo zuinig te rijden als in de boekjes staat, was al bekend. Maar dat het verschil tussen norm en praktijkverbruik bij kleine auto’s oploopt tot 50% was nog niet bekend. Een chauffeur die per jaar voor 2500 euro brandstof denkt te gaan tanken, moet daar ongeveer 1200 euro bij optellen. 20 miljoen tankbeurten De ontnuchterende cijfers over praktijkverbruik zijn afkomstig van een tankpasmaatschappij Travelcard Nederland, die beschikt over de gegevens van 240.000 klanten die in 2009 en 2010 samen 20 miljoen keer gingen tanken. Travelcard liet TNO de kilometerstanden vergelijken en zo ontstond het grootste onderzoek ooit naar het praktijkverbruik van auto’s in Nederland. Historisch ritje Het ‘normverbruik’ van auto’s dat door de dealers en de overheid wordt gehanteerd is gebaseerd op een laboratoriumproef uit 1973. Maar het rolbankritje is een slechte afspiegeling van de realiteit. In de berekeningen van het normverbruik is geen rekening mee gehouden dat auto’s veel krachtiger zijn en moderne zaken als airco, brede banden en elektronica zijn niet meegerekend. Wil is wet De in de RAI verzamelde autodealers zeggen dat ze bij wet verplicht zijn om het officiële normverbruik bij hun auto’s te vermelden. De RAI zegt er bij de Europese Commissie op aan te dringen dat de test waarmee dat gebruik wordt vastgesteld eigentijdser wordt. De ANWB sluit zich daarbij aan. Tweede Kamerlid Paulus Jansen (SP) zegt dat het dealers natuurlijk vrij staat om naast de officiële verbruikscijfers ook een realistisch cijfer te geven. Verder denkt hij dat de autohandel belang heeft bij een grote afwijking tussen norm en praktijk omdat auto’s die in de test heel goed scoren maar in de praktijk erg slecht tóch een belastingvoordeel krijgen. De gegevens van travelcard zijn te bekijken via: werkelijkverbruik.nl Wilt u met andere automobilisten uw werkelijk verbruik analyseren kan dat via autoverbruik.nl (of www.spritmonitor.de of www.autoweek.nl bigmac) Quote
Specialmade Geplaatst 22 April, 2013 Geplaatst 22 April, 2013 Als aanvulling van het bericht van Bigmac: Zie hier het filmpje van Kassa.Vara van 4 september 2010. Over "zuinige" kleine auto's. Grtz. Specialmade Quote
Gast Warmentuuter Geplaatst 22 April, 2013 Geplaatst 22 April, 2013 Als aanvulling van het bericht van Bigmac: Zie hier het filmpje van Kassa.Vara van 4 september 2010. Over "zuinige" kleine auto's. Grtz. Specialmade Bij deze ook de complete lijst die toen zijn getest. In 2010 werd gesproken dat de norm wordt aangepast in 2013. Dan hebben ze nog wat maanden om het te realiseren. Quote
bigmac Geplaatst 22 April, 2013 Geplaatst 22 April, 2013 Vandaag weer eens getankt; 676 km met 36,3 liter E10 @ 1,519 (en dat met een 35 liter tankje!) => 1 op 18,6 (=5,3 / bc gaf aan 4,9 L/100 km) Quote
Smart Geplaatst 22 April, 2013 Geplaatst 22 April, 2013 Vandaag weer eens getankt; 676 km met 36,3 liter E10 @ 1,519 (en dat met een 35 liter tankje!) => 1 op 18,6 (=5,3 / bc gaf aan 4,9 L/100 km) Jij bent zeker niet uitgenodigd om in het programma Kassa te komen? Quote
bigwade Geplaatst 22 April, 2013 Geplaatst 22 April, 2013 Vandaag weer eens getankt; 676 km met 36,3 liter E10 @ 1,519 (en dat met een 35 liter tankje!) => 1 op 18,6 (=5,3 / bc gaf aan 4,9 L/100 km) Dure week weer. Zat zeker weer teveel mais in die benzine.... Quote
benv Geplaatst 23 April, 2013 Geplaatst 23 April, 2013 Vandaag weer eens getankt; 676 km met 36,3 liter E10 @ 1,519 (en dat met een 35 liter tankje!) => 1 op 18,6 (=5,3 / bc gaf aan 4,9 L/100 km Reed je vooraan in de file of achter een vrachtwagen. Dit is geen gemiddelde maar waarschijnlijk alleen snelweg van 80 km. 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.