Creative Name Geplaatst 22 Maart, 2014 Geplaatst 22 Maart, 2014 Ben ik niet met je eens, met onze Picanto kan je gewoon 1 op 18 rijden in de stad als je er echt voor gaat zitten. Zowel ik als m'n meissie rijden gewoon behoorlijk vlot door en elke auto zuipt dan in de stad, sterker nog, ik vind 1 op 12 heel netjes want m'n vorige auto liep met dezelfde kilometers en de zelfde manier van gebruiken gewoon 1 op 5. Quote
777 Geplaatst 22 Maart, 2014 Geplaatst 22 Maart, 2014 Vandaag 7de tankbeurt met picanto 1.2, gemiddeld verbruik 1 op 15, laatste tank met 180 km snelweg 1 op 17,6. Tevreden? Ja, want verbruik is hetzelfde als in de vorige daihatsu sirion 1.0 met vergelijkbare ritten. De periode: van november 2013 tot heden. Ik ben er dus van overtuigd dat het verbruik nog verbeterd in de komende, warmere, maanden. Met de sirion haalde ik slechts 1 op 20 in uitzonderlijke gevallen zoals veel snelweg met tempo rond de 100 / geen filevorming en dat in de zomer (zomervakantie, dus weinig last van ander verkeer en super weer). In algemene zin was het gemiddelde verbruik met de sirion 1 op 16 over het hele jaar. Een en ander in het heuvelachtige zuid limburg. Dat laatste wordt ook nog wel eens vergeten, de omgeving speelt ook een rol, tijdens een vakantie in het sallandse land en deventer reden we ook plots 3 tot 4 kilometer verder op een liter benzine. Dit verbruik in combinatie met de andere eigenschappen van de picanto kan feitelijk alleen maar een tevreden rijder opleveren. Een beetje realisme is altijd goed, er zijn weinig tot geen auto's die hun aangegeven verbruik halen, eens te meer bewezen na de gerechtelijke uitspraak in de toyota yaris zaak van afgelopen week. Autofabrikanten mogen wettelijk alleen de huidig gepresenteerde cijfers inzake verbruik laten zien en die zijn alleen ter onderling vergelijk. En er is op internet voldoende te vinden over praktijk verbruik. Iedereen heeft ook een soort informatie-ophaal-plicht, en dat wordt ook vaak vergeten. Complimenten overigens aan Bigmac, zijn cijfers zijn prachtig en zijn database waardevol. Hij bewijst dat je best een goed verbruik kunt scoren. Ook mooi is zijn tabel met de verschillende soorten brandstof, zeer informatief. Dus onder de streep ben ik een tevreden kia rijder! 1 Quote
bigmac Geplaatst 22 Maart, 2014 Geplaatst 22 Maart, 2014 Ben ik niet met je eens, met onze Picanto kan je gewoon 1 op 18 rijden in de stad als je er echt voor gaat zitten.Laat ik het dan anders zeggen: OPTREKKEN is niet iets wat de Picanto brandstoftechnisch goed afgaat. 1 Quote
John Kanon Geplaatst 23 Maart, 2014 Geplaatst 23 Maart, 2014 Laat ik het dan anders zeggen: OPTREKKEN is niet iets wat de Picanto brandstoftechnisch goed afgaat. Dat is inderdaad droevig,bij stevig optrekken rij je 1 op 2,maar qua afstand is het natuurlijk maar een relatief klein stuk. Rij je veel in de stad en moet je om de paar honderd meten afremmen voor een zijstraat en dan weer optrekken,ja dan kun je een laag verbruik wel schudden. Mochten ze hier iets op vinden,dan kun je de fabriekscijfers waarschijnlijk nog halen ook. Overigens ervaren dat je in heuvellandschap helemaal niet veel extra verbruikt,bergaf kost immers weinig. Quote
Creative Name Geplaatst 23 Maart, 2014 Geplaatst 23 Maart, 2014 Laat ik het dan anders zeggen: OPTREKKEN is niet iets wat de Picanto brandstoftechnisch goed afgaat. M'n reactie was eigenlijk voor de post van Filipke bedoelt, vind niet dat Kia's nou stelselmatig meer gebruiken als andere auto's. Bij de Picanto is het echt softwarematig volgens mij Bigmac, ik denk dat als je een 1.0 laat chiptunen dat er wel eens grote verassingen uit kunnen komen… 1 Quote
Stimpy Geplaatst 24 Maart, 2014 Geplaatst 24 Maart, 2014 En waar zat jij dan aan te denken? Chiptunen is met name voor de extra pk's. Het voordeel in benzineverbruik wordt dan met name behaald (en wat ook wordt gezegd) door de extra pk's. Meer vermogen, dus minder belasting. Ben bijna overtuigd dat dit geen voordeel zal opleveren. Een 1.0 is gewoon onzuinig bij hoge toeren, juist omdat de motor zo klein is en veel power moet leveren om je voorruit te brengen. Quote
Jiskefet Geplaatst 24 Maart, 2014 Geplaatst 24 Maart, 2014 En waar zat jij dan aan te denken? Chiptunen is met name voor de extra pk's. Het voordeel in benzineverbruik wordt dan met name behaald (en wat ook wordt gezegd) door de extra pk's. Meer vermogen, dus minder belasting. Ben bijna overtuigd dat dit geen voordeel zal opleveren. Een 1.0 is gewoon onzuinig bij hoge toeren, juist omdat de motor zo klein is en veel power moet leveren om je voorruit te brengen. Misschien omdat auto's softwarematig zo afgesteld worden om zo goed mogelijk door die verbruikstesten heen te komen? Die zoals iedereen weet niet veel met de werkelijkheid van doen hebben. Quote
Creative Name Geplaatst 24 Maart, 2014 Geplaatst 24 Maart, 2014 Verdiep je eens in fabrieksparameters voor millieu, hoogte & temperatuurverschillen en lokaal geldende emissie eisen, en geloof niet alles wat je op internet leest. Quote
Stimpy Geplaatst 24 Maart, 2014 Geplaatst 24 Maart, 2014 Heb je een bron van informatie? Klinkt interessant. Quote
jstalknecht Geplaatst 25 Maart, 2014 Geplaatst 25 Maart, 2014 Heb nu alweer bijna een halfe tank leegereden en zit nu op de 1 op 20 volgens de BC. Moet er wel bijzeggen dat het redelijk veel snelweg KM's zijn, maar toch. In de stad verbruikt dat dit inderdaad veel, een alcoholist drinkt dan nog minder. Quote
John Kanon Geplaatst 26 Maart, 2014 Geplaatst 26 Maart, 2014 Die van mij zuipt juist op de autobaan bij 120-130. Rij ik 100-110,dan scheelt dat wel 20-25 %. Stad is uiteraard ook niet zuinig,maar met snel opschakelen en rustig gas geven,valt het mee. Op 80 km wegen rij ik extreem zuinig,mits ik niet boven de 80 kom. Op de weg van Enschede naar Oldenzaal staat mijn BC bijna constant rond de 3.7. Quote
Stimpy Geplaatst 26 Maart, 2014 Geplaatst 26 Maart, 2014 Inmiddels 1750 op de teller bij mij. Gemiddeld 550 per tankbeurt. Merk nu dat hij zuiniger wordt. Kan overigens ook aan de benzine liggen (getankt in NL). 10L en al 200km gereden. Heb er nog 55 op de BC staan. Dit is overigens buitenwegen/stad. Wat dat betreft totaal geen klachten Quote
Cerba Geplaatst 26 Maart, 2014 Geplaatst 26 Maart, 2014 Jóngens! Aanstaand weekend staat een weekend heen en terug naar Neurenberg gepland. 670km x2. Ik verheug me daar zeer op. Wat ga ik tanken en hoe hard ga ik rijden om het huidge verbruik van 1:17 omhoog te schroeven? In de diverse topics komt het verbruik en soort brandstof/snelheid steeds terug en een lijn kan ik er nog niet in ontdekken. Ik wil heel graag met schokkende cijfers komen Over dat verbruik, Hoe betrouwbaar is de bc? Ik zie dat vel mensen afgaan op wat de bc laat zien. Ik ben geneigd om op het bonnetje en de dagteller te kijken ipv op de bc. De bc van onze andere auto is absoluut vaak de weg kwijt wb verbruik, (Die Mazda5 rijdt echt geen 1:20...) Quote
John Kanon Geplaatst 26 Maart, 2014 Geplaatst 26 Maart, 2014 Als je weet wat je BC afwijkt,kun je die prima gebruiken. Die van mij gaf de laatste tijd 5.0/100 aan en dat is in de praktijk 1 op 18,3. 1/3 in de stad,2/3 op 80 km. wegen,meestal geen autobaan. Zet hem op actueel verbruik,en je wordt heel wat wijzer,kun je precies zien welke handelingen zuinig zijn en welke niet niet. Niet schrikken van het verbruik bij optrekken. 1 Quote
bigmac Geplaatst 26 Maart, 2014 Geplaatst 26 Maart, 2014 De bc wijkt bij mij 0,4 af. Dus gem.verbruik 5,0 is 5,4 in werkelijkheid. Mijn gem verbruik staat elke tankbeurt meestal tussen de 4,6 en 4,8. 1 Quote
Jack_z Geplaatst 26 Maart, 2014 Geplaatst 26 Maart, 2014 eindelijk een gelijke gevonden dan Spoekie 1 Quote
Creative Name Geplaatst 27 Maart, 2014 Geplaatst 27 Maart, 2014 Jóngens! Aanstaand weekend staat een weekend heen en terug naar Neurenberg gepland. 670km x2. Ik verheug me daar zeer op. Wat ga ik tanken en hoe hard ga ik rijden om het huidge verbruik van 1:17 omhoog te schroeven? In de diverse topics komt het verbruik en soort brandstof/snelheid steeds terug en een lijn kan ik er nog niet in ontdekken. Ik wil heel graag met schokkende cijfers komen Over dat verbruik, Hoe betrouwbaar is de bc? Ik zie dat vel mensen afgaan op wat de bc laat zien. Ik ben geneigd om op het bonnetje en de dagteller te kijken ipv op de bc. De bc van onze andere auto is absoluut vaak de weg kwijt wb verbruik, (Die Mazda5 rijdt echt geen 1:20...) Beter geniet je gewoon van de rit ipv je met het verbruik bezig houden 3 Quote
Cerba Geplaatst 27 Maart, 2014 Geplaatst 27 Maart, 2014 Je hebt gelijk en dat ben ik zéker van plan, CN. Mijn dochter en ik verheugen ons op de trip waarbij wij hopen honderden kilometers te kunnen rijden zonder rotondes, verkeerslichten, drempels, wegversmallingen, viaducten, bruggen en 80km zones. Met als beloning een weerzien tussen 2 generaties vriendinnen. De weersverwachtingen zijn goed en het belooft een ontspannen rit te worden. 3 Quote
bigmac Geplaatst 27 Maart, 2014 Geplaatst 27 Maart, 2014 Het een hoeft het ander niet tegen te spreken; zolang je geen 140 gaat rijden kun je best voordelig en relaxed met de Picanto over de autobahn toeren. Maar of je 1 op 15 of 1 op 20 rijdt over die afstand scheelt je toch € 37,- Daarvan kun je ook met twee personen lekker uit eten gaan in Duitsland. 1 Quote
Jack_z Geplaatst 27 Maart, 2014 Geplaatst 27 Maart, 2014 Je hebt gelijk en dat ben ik zéker van plan, CN. Mijn dochter en ik verheugen ons op de trip waarbij wij hopen honderden kilometers te kunnen rijden zonder rotondes, verkeerslichten, drempels, wegversmallingen, viaducten, bruggen en 80km zones. Met als beloning een weerzien tussen 2 generaties vriendinnen. De weersverwachtingen zijn goed en het belooft een ontspannen rit te worden. ow dus je gaat naar Alaska ? 1 Quote
bigwade Geplaatst 27 Maart, 2014 Geplaatst 27 Maart, 2014 ow dus je gaat naar Alaska ? nee Jack, achter Arnhem, oostwaarts, is alles weer normaal. 1 Quote
Creative Name Geplaatst 29 Maart, 2014 Geplaatst 29 Maart, 2014 Tanklampje ging branden met 76 kilometer te gaan volgens de bc. Verbruik na tankbeurt: 1 op 13,2. Quote
Cerba Geplaatst 1 April, 2014 Geplaatst 1 April, 2014 Veilig weer trug Heerlijk weekend gehad. Heenweg: 1:14, tank was driekwart vol met 95 bij vertrek. Lichte tegenwind. E10. Terugweg 1:17, lichte meewind. E10. Gemiddeld 1:15,6 Niet al te nauwkeurig berekend Het kind is niet zo van de 100-110 km/u, en op zo'n rit heeft ze een punt. Het is evengoed 8 uur rijden. Haar redenering: de auto is niet gemaakt om dit soort ritten mee te doen en dus valt het verbruik haar reuze mee. Het middenstuk was nog wat heuvelachtig en ze heeft daar regelmatig teruggeschakeld, we hadden amper oponthoud vanwege wegwerkzaamheden. Kort en goed: hier in en rond de stad verbruikt de auto dus evenveel als op de Autobahn met 120-130km/u. En offtopic: veel bandenherrie, veel rijwindherrie, stille motor. En inderdaad af en toe een bonkend onderstel maar dat vergeven wij Picanto graag als die met 130/km per uur over een asfaltovergang bonkt 2 Quote
John Kanon Geplaatst 1 April, 2014 Geplaatst 1 April, 2014 Deze cijfers zijn herkenbaar. De terugweg vanuit zuid Duitsland is altijd een stuk voordeliger. Het verschil tussen bergje op of bergje af is immers groot,bij elke auto en zeker bij een Picanto. Over 3 weken naar het Schwarzwald,met 3 personen en een hond,dat wordt dus met 2 auto´s,Picanto en een Aygo. Dat wordt racen Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.