Jump to content

Tevreden met nieuwe Cee'd

Niek63

Recommended Posts

De eerste 1.000 km in onze nieuwe KIA Cee'd zitten er op. In vergelijking met het door ons verkochte oudere zusje (jan 2010) is er toch weer een flinke stap vooruit gemaakt. Zowel van buiten als van binnen is het helemaal 'onze auto’.

Wat is er anders/beter:
- mooiere streaming van de auto aan buitenzijde
- mooie achterlichten!
- ligging op de weg: de vorige Kia begon in bochten wel eens te 'glijden', maar in deze nieuwe - ook in de ons bekende bochten - hier geen last meer van
- binnen is het duidelijk stiller. Dacht eerst dat het door het andere merk banden komt, maar in stilstand met draaiende motor is het ook stiller binnen
- de versnellingsbak schakelt beter dan in de vorige versie. Gaat wel iets zwaarder, maar blijft minder snel 'haken'. En ook: een zesde versnelling Wel even wennen/aan denken
- ook handig: op dashboard wordt aangegeven wanneer je naar een hogere versnelling moet schakelen (de zes...)
- binnen is alles weer wat luxer, bv de klokjes zien er mooi uit
- dashboardbekleding heeft ivm vorige iets 'grovere' structuur. Vind ik persoonlijk iets minder mooi. En bij veel zon spiegelt de structuur in de voorruit. Eerste keer dacht ik dat de ruit al weer vuil was dus zette de ruitensproeier aan :-)
- wij waren tevreden over radio/speakers in de vorige auto. Maar ook deze zijn weer prima. Wel even de balans voor-/achterspeakers instellen
- in vorige versie konden wij binnentemperatuur tot op de graad digitaal regelen/instellen via ventilatie-/aircosysteem. In deze versie moeten we de temperatuur weer instellen met simpele draaiknopjes met rode dan wel blauwe streepjes. Jammer
- kofferbak lijkt kleiner en is (wat) kleiner
- nog niet gelukt: ISG aan de praat krijgen

Kortom, wij zijn zeer tevreden. En ook leuk dat er (nog) niet zo veel van dit model op de weg zijn te zien.

• Like 2

Mooi dat jullie tevreden zijn! Klinkt goed!

Het ISG heeft wel wat voorwaarden om te werken, in dit filmpje wordt het nog eens uitgelegd.

Heel veel plezier met de Cee'd!

Het ISG heeft wel wat voorwaarden om te werken, in dit filmpje wordt het nog eens uitgelegd.

Dag Plattie,

dankjewel voor filmpje! Handig.

In onze vorige Cee'd hadden we ook ISG. Deed het bijna altijd (behalve als het erg koud was). 

Als ik het filmpje zie kan ik maar één reden bedenken waarom ISG nog niet werkt: accu nog niet voldoende opgeladen. Maar we hebben van de 1.000 km zeker 600 km lange stukken gereden >100 km. Dus de accu zal toch al flink opgeladen moeten zijn?

Of ligt het aan het feit dat de airco aan zou moeten staan? Dat is even onhelder in het filmpje (op 2.50 min). Maar de airco/ontwaseming aan moeten zetten om ISG te laten werken kan toch niet waar zijn, want airco neemt weer méér energie. En er is geen reden om in deze tijd van jaar met airco te rijden. Kortom, die staat bij mij uit.

Groet.

Ja, het kan heel goed wezen dat de accu nog niet voldoende opgeladen is. Als je op het forum zoekt kom je wel meer mensen tegen die problemen hebben dat ISG niet (altijd) werkt. Het blijkt nogal precies te komen. Bij mij zelf werkt het soms ook niet, dit verwijt ik dan maar aan nog niet warm genoeg of accu niet genoeg opgeladen.

Dat van die airco in het filmpje vindt ik ook een beetje vaag. Ik ben het met je eens dat het tegenstrijdig klinkt dat de airco aan moet staan. Maar wellicht is het wel een vereiste?

Hier nog een link waar het één en ander nog wordt uitgelegd:

http://www.kia.com/nl/kia-rijders/faq/milieu-en-techniek/isg/

Ook wij , Niek63, zijn weer tevrede over de Ceed. In onze bussiness pack hebbe wij die mooie duoclimate regeling wel. En t werkt nog ook. Wat betreft de ISG ... deze werkt wel in onze Ceed  ... maarruh ... ik heb m nog nooit langer aan zien gaan als 90 seconden; dan start de motor vanzelf weer. Meestal is die tijd korter. Je kan dat zien want int display van de snelheidsmeter gaatter dan bij ons een secondeteller lope. Dus bij "brug ope" ... gaat de motor weer draaie. Bij n overweg waar twee treintjes passere ... gaatie weer draaie. ik vind dat je dr eigelijk nix aan hebt. Ja, je kunt 'm uitzette als je instapt maar dat moet je dan bij elke instap doen. tKost toch weer n hoop geld en aan t nut kunne we twijfele.  :?

Natuurlijk vanuit een Carens! Mijn ervaring is dat de ISG bijna altijd werkt bij warme motor!

• 2 weeks later...

Dag Plattie e.a.

Inmiddels 2.000 gereden in de nieuwe Cee'd. Nog steeds zeer tevreden. 

Wat betreft niet functioneren ISG: contact gezocht met de verkoper. Die vond het ook vreemd en adviseerde afspraak te maken met garage. Gedaan. Daar constateerde men dat de accu (?? ben geen technisch persoon in deze) inderdaad te laag geladen was (bleek 62%, moet minimaal 80% zijn). Tsja, m.i. vreemd. Nogmaals: in mijn vorige Cee'd nooit problemen met ISG gehad, deed het 'altijd' (behalve met echt koud weer niet). Laat bv de auto - mede door vier jaar ervaring met het systeem - vaak uitrijden als ik een rood stoplicht of kruispunt nader. Afijn, afgesproken dat we er over een maand of twee (dan heb ik bv ook een rit richting Frankrijk gemaakt) er weer naar kijken.

Verder is mij opgevallen:

- dat ik het opeens moeilijk vind recht achteruit in te parkeren. Blijkt te komen door de vorm van de auto de onderkant van de zijramen wat aflopen. En ik gebruikte in de oude Cee'd - daar kom ik nu dus achter - de onderkant van het raam om te bepalen of de auto recht stond. Moet ik nog iets op verzinnen :-)

- met 2.000 km gereden te hebben was ik wel benieuwd wat de auto nu aan benzine zou verbruiken. Daarom afgelopen anderhalve week de tank leeggereden (ongeveer 50% binnen bebouwde kom, 50% buiten bebouwde kom langere ritten. Zeer beheerst gereden, bv op snelweg altijd net onder de 100 km.p.u.). Dashboard geeft aan dat de nieuwe Cee'd 5,8 ltr per 100 km verbruikt, narekenen op basis van de kassabon van de pomp kom ik op ruim 5,9 ltr per 100 km. Netjes dus.

Groet en TKN

Mooi dat je nog steeds zeer tevreden bent! Kan ook haast niet anders met zo'n mooie wagen.

Vind het wel een beetje vreemd dat de accu nog niet boven de 80% geladen is geweest omdat je ook aangeeft dat je ook wel stukken van <100 km hebt gereden. Het kan natuurlijk zijn dat je net toen je naar de garage bent gereden dit een korte afstand geweest is waarbij de accu niet 80% geladen is. Hebben ze hem toen  bij de garage ook aan de acculader gehad waardoor hij wel 80% geladen was en toen alsnog gecontroleeerd of het werkte?

Even afwachten dus of het de komende tijd wel werkt.

@Niek63,

Leuk dat je ook t buzzineverbruik meld want onze Ceed loog daarover as n Maleier. Zatter steeds n 20% naast, richting te zuinig. In de Kia-garage hebbe ze de komputer gereset en dit zietter aardig uit als ik naar met de wijzer van de buzzinemeter meekijk. Effe afwachte dus tot n paar tankstoppies. De Ceed heeft dik 7200km op de klokkies en gaat steeds lekkerder lope; das echt te merke!

Een nadeel van die komputerreset is dat de verwarmingsregeling sindsdien de weg kwijt is. Wellicht moet deze nog effe "inleren". Vaker gezien. Effe wachte dus.

Men wilde in de KIA-garage GEEN update voor de navigatie doen; als ik aan de beurt ben, zegge ze. November dus. Op n USB-sticky heb ik nu versie 7.4.5 gedownload. Bij n lange rit ga k die probere zelf te lade in t systeem. Weer effe wachte dus. :?