Kia de Niro Geplaatst 10 November, 2018 Geplaatst 10 November, 2018 Op 1-10-2018 om 23:22, Rob_F zei: Mijn nieuwe Kia Niro DynamicLine wordt over een week of 2 afgeleverd. Onder de Niro zitten de 16 inch velgen met aerodynamische wieldeksels. Ik ben mij nu aan het oriënteren op winterbanden en wil een nieuwe set velgen+banden kopen. Ik twijfel nog erg aan stalen of aluminium velgen. Ik las in dit topic dat de ET waarde echt 45 moet zijn. Ik zie bij diverse velgenaanbieders uiteenlopende ET waarden tussen de 40 en 50 voor 16 inch velgen wanneer ik de Kia Niro selecteer. De gewenste ET waarde schijnt niet in het boekje te staan en de dealer was er ook vrij vaag over. Mij is het volgende nog niet helemaal duidelijk: - In hoeverre is die ET waarde van 45 echt belangrijk tov bijvoorbeeld een ET waarde van 40? - Als ik stalen 16 inch velgen koop, kunnen daar dan ook de standaard aerodynamische wieldeksels opgezet worden? Ik las dat de ET waarde beter niet meer dan 5 kan afwijken (dus max 40 of 50) en 5mm naar buiten of binnen kijkt mij vrij acceptabel omdat daar voldoende ruimte in de wielkasten voor is. Ik heb uiteindelijk zelf voor ET 45 gekozen, dan zit je altijd goed en heb daar naast ook gelet op de naafdiameter van 67.1, anders moet je met centreer-ringen (opvulling) gaan werken en daar heb ik in het verleden niet zo'n goede ervaring mee gehad, Of de wieldeksels zullen passen, betwijfel ik: ze mogen dan wel 16 inch zijn, maar ze zijn gevormd naar de originele lichtmetalen velgen die er van origine onder zitten....... Quote
Kia de Niro Geplaatst 10 November, 2018 Geplaatst 10 November, 2018 Op 2-11-2018 om 20:03, dropje zei: Vanmiddag nog even bij de plaatselijke bandenboer geweest, hij adviseerde de Vredestein Quatrac 5..... om de keuze nog makkelijker te maken... Uit ervaring zou ik niet voor 4 seizoenenbanden kiezen: het blijft een compromis en zolang er meer dan 4 a 5 mm profiel op zit, vond ik het ook een acceptabel compromis. Ik heb privé ervaren dat wanneer de 4 seizoenenband (Vredestein) begint te slijten, ze veel meer lawaai produceren als de zomer- of winterbanden, het lawaai werd zo erg dat ik ze voortijdig had vervangen Nu rij ik naast mijn Niro ook zakelijk een auto op deze banden (met ca. 4,5mm) en deze beginnen ook weer veel lawaai te produceren en overstemd het motorgeluid. Alleen al om die reden zou ik gewoon gaan voor zomer en winterbanden. Door enkele maanden te rijden op winterbanden gaan je zomerbanden tot slot van rekening ook veel langer mee en hoef je die ook niet zo snel te vervangen! Quote
Nir00tje Geplaatst 10 November, 2018 Geplaatst 10 November, 2018 Ik zou nooit weer anders willen, ideaal om nooit weer hoeven te verwisselen. Vredestein heb ik ook gehad en die waren bij mij Idd ook zeer snel versleten Quote
Derrek Geplaatst 11 November, 2018 Geplaatst 11 November, 2018 Was zelf toch nieuwsgierig naar 17 uren geleden, Kia de Niro zei: Ik heb privé ervaren dat wanneer de 4 seizoenenband (Vredestein) begint te slijten, ze veel meer lawaai produceren als de zomer- of winterbanden, Nieuwsgierig geworden na dit verhaal heb ik zojuist even de profieldieptes gemeten van mijn CrossClimates (digitale profieldieptemeter): LV: 4,87 mm. RV: 4,96 mm. LA: 6,25 mm. RA: 6,19 mm. En dat na 36.976 km. (Ik heb ze bij aflevering er onder laten zetten). Qua slijtage lijkt me dit niet slecht en qua geluid merk ik geen toename. De ClossClimates komen op mij erg stil over en storen mij zeker niet. : Quote
Kia de Niro Geplaatst 11 November, 2018 Geplaatst 11 November, 2018 2 uren geleden, Derrek zei: Was zelf toch nieuwsgierig naar Nieuwsgierig geworden na dit verhaal heb ik zojuist even de profieldieptes gemeten van mijn CrossClimates (digitale profieldieptemeter): LV: 4,87 mm. RV: 4,96 mm. LA: 6,25 mm. RA: 6,19 mm. En dat na 36.976 km. (Ik heb ze bij aflevering er onder laten zetten). Qua slijtage lijkt me dit niet slecht en qua geluid merk ik geen toename. De ClossClimates komen op mij erg stil over en storen mij zeker niet. : Ik hoop dan ook voor je dat deze banden beter zijn dan de all-season banden waar ik ervaring mee heb (gehad) : Vredestein en Goodyear Ik raad je wel aan om elk jaar de banden van voor naar achteren te wisselen en andersom. Ik doe dat (zelf) ook, waardoor ze gelijkmatig afslijten...... Quote
Kia de Niro Geplaatst 11 November, 2018 Geplaatst 11 November, 2018 Op 1-11-2016 om 11:41, Hempie zei: Ik ben net lid geworden, mijn nieuwe niro komt half november (hopelijk) Zijn er mensen, die ervaring hebben met winterbanden. Ik lees, dat TPMS hier invoed op heeft? Met vriendelijke groet, Hempie Toen ik 1 september mijn Niro kreeg, ben ik ook direct gaan kijken naar winterbanden en kwam er dus achter dat ik voor de winterwielen ook weer aparte TMPS ventielen nodig had, wat een financiële tegenvaller was van bijna €200,- Uiteindelijk voor totaal 800,- lichtmetalen velgen met Dunlop Winter Sport 5 banden (Beste uit de test Autoweek 2018) en voor de Niro, voorgeprogrammeerde TMPS ventielen gekocht. Volgende week zaterdag zet ik ze er op, dus het resultaat moet ik nog afwachten...... Quote
Brat Pit Geplaatst 11 November, 2018 Geplaatst 11 November, 2018 Ik vond het altijd maar gedoe met die winterbanden. Ik dacht er altijd te laat aan en als dan het weer een beetje begon tegen te zitten moest ik weken wachten voor een passende afspraak. Daarom vorig jaar overgestapt op crossclimates van michelin. Quote
gjcvro Geplaatst 11 November, 2018 Geplaatst 11 November, 2018 Dat gedoe vind ik nog wel meevallen, ik wissel ze zelf, en met een uurrtje werk zitten er andere banden onder. Ik gebruik de banden en velgen van mijn vorige auto nog alleen een beetje jammer van dat renault logo :-) En ik doe het op het moment dat er ook echt slecht weer aan komt. Met de temperaturen van nu is het nog niet handig om al op winterbanden te rijden. Quote
Nir00tje Geplaatst 11 November, 2018 Geplaatst 11 November, 2018 En nog “even" zomervelgen boenen en in de was zetten mag ik hopen? Quote
gjcvro Geplaatst 11 November, 2018 Geplaatst 11 November, 2018 Als je bedoeld ff schoon wrijven, ja. Velgen heb ik nog nooit in de was gezet. En zeker niet de deksels die er nu op zitten. Maar ook bij de mx5 doe ik het niet. Schoon is schoon, klaar. Quote
Olaf de Niro Geplaatst 12 November, 2018 Geplaatst 12 November, 2018 Ik overweeg om als volgende bandenset de crossclimates te nemen. Nu lees ik op de website van mijn verzekeraar (inshared) het volgende over all season banden: "All season banden of winterbanden? All season banden, ook wel vierseizoenenbanden, kunnen niet op tegen winterbanden. Ze hebben namelijk minder grip bij winterse temperaturen. Als er een dik pak sneeuw ligt of als u een besneeuwde helling op wilt rijden, is dat een probleem. Ook vragen deze banden om een andere rijstijl in de zomer en winter, zo moet u meer afstand houden. Gevaarlijk!" Tot zover. Ik vindt dit een raar verhaal. Iemand commentaar? Quote
frogman Geplaatst 12 November, 2018 Geplaatst 12 November, 2018 38 minuten geleden, Olaf de Niro zei: Ik overweeg om als volgende bandenset de crossclimates te nemen. Nu lees ik op de website van mijn verzekeraar (inshared) het volgende over all season banden: "All season banden of winterbanden? All season banden, ook wel vierseizoenenbanden, kunnen niet op tegen winterbanden. Ze hebben namelijk minder grip bij winterse temperaturen. Als er een dik pak sneeuw ligt of als u een besneeuwde helling op wilt rijden, is dat een probleem. Ook vragen deze banden om een andere rijstijl in de zomer en winter, zo moet u meer afstand houden. Gevaarlijk!" Tot zover. Ik vindt dit een raar verhaal. Iemand commentaar? Zie voor optimale duidelijkheid: https://autobandenkennis.nl/season-banden/ en specifiek Crossclimates van Michelin: Quote
dropje Geplaatst 12 November, 2018 Geplaatst 12 November, 2018 52 minuten geleden, Olaf de Niro zei: Ik overweeg om als volgende bandenset de crossclimates te nemen. Nu lees ik op de website van mijn verzekeraar (inshared) het volgende over all season banden: "All season banden of winterbanden? All season banden, ook wel vierseizoenenbanden, kunnen niet op tegen winterbanden. Ze hebben namelijk minder grip bij winterse temperaturen. Als er een dik pak sneeuw ligt of als u een besneeuwde helling op wilt rijden, is dat een probleem. Ook vragen deze banden om een andere rijstijl in de zomer en winter, zo moet u meer afstand houden. Gevaarlijk!" Tot zover. Ik vindt dit een raar verhaal. Iemand commentaar? Ik vind het een beetje dubbel allemaal. Puur strikt genomen is een (goede) winterband in de winter beter en een (goede) zomerband in de zomer beter, dan een all-season. Echter zijn er zeer veel hele belabberde banden die in grote getalen verkocht worden. En dan vraag ik mij af, waar ligt de grens waar een Top-all-season beter of veel beter presteert dan een houtje-touwtje zomer- of winterband van 3 tientjes. Ik bedoel te zeggen: hoeveel slechter ben je af met een allseason tov een mindere winter of zomerband? Oftewel, als je de stelling van Inshared zou volgen dan zou je beter af moeten wezen met een prul zomer- of winterband dan een all-season, en daar geloof ik niet in. Quote
Kia de Niro Geplaatst 12 November, 2018 Geplaatst 12 November, 2018 21 uren geleden, gjcvro zei: Dat gedoe vind ik nog wel meevallen, ik wissel ze zelf, en met een uurrtje werk zitten er andere banden onder. Ik gebruik de banden en velgen van mijn vorige auto nog alleen een beetje jammer van dat renault logo :-) En ik doe het op het moment dat er ook echt slecht weer aan komt. Met de temperaturen van nu is het nog niet handig om al op winterbanden te rijden. Ben ik met je eens; ik wissel ze ook zelf op het moment dat het nodig gaat worden en wanneer dat mij uit komt en zeker ook in minder dan 1 uur.....bovendien wissel ik elk seizoen de achterbanden naar voor en andersom, zodat ze gelijkmatig afslijten. 21 uren geleden, gjcvro zei: Dat gedoe vind ik nog wel meevallen, ik wissel ze zelf, en met een uurrtje werk zitten er andere banden onder. Ik gebruik de banden en velgen van mijn vorige auto nog alleen een beetje jammer van dat renault logo :-) En ik doe het op het moment dat er ook echt slecht weer aan komt. Met de temperaturen van nu is het nog niet handig om al op winterbanden te rijden. 21 uren geleden, gjcvro zei: Dat gedoe vind ik nog wel meevallen, ik wissel ze zelf, en met een uurrtje werk zitten er andere banden onder. Ik gebruik de banden en velgen van mijn vorige auto nog alleen een beetje jammer van dat renault logo :-) En ik doe het op het moment dat er ook echt slecht weer aan komt. Met de temperaturen van nu is het nog niet handig om al op winterbanden te rijden. Quote
Kia de Niro Geplaatst 13 November, 2018 Geplaatst 13 November, 2018 21 uren geleden, Olaf de Niro zei: Ik overweeg om als volgende bandenset de crossclimates te nemen. Nu lees ik op de website van mijn verzekeraar (inshared) het volgende over all season banden: "All season banden of winterbanden? All season banden, ook wel vierseizoenenbanden, kunnen niet op tegen winterbanden. Ze hebben namelijk minder grip bij winterse temperaturen. Als er een dik pak sneeuw ligt of als u een besneeuwde helling op wilt rijden, is dat een probleem. Ook vragen deze banden om een andere rijstijl in de zomer en winter, zo moet u meer afstand houden. Gevaarlijk!" Tot zover. Ik vindt dit een raar verhaal. Iemand commentaar? Ik denk dat je verzekeraar refereert naar het vergelijkingsfilmpje van de ANWB tussen remweg van zomer- winter- en all-season banden: https://www.youtube.com/watch?v=3e5hfUH4Qm0 Ook in andere vergelijkende tests blijft de all-seasonband een (financieel) compromis. Wil je zowel in de zomer en winter echt veilig op de weg zitten, zal je toch iets meer geld uit moeten geven........Zelf reed ik enkele jaren geleden privé ook met all-seasons, maar daar had ik niet zulke fijne ervaringen mee. (geluidstoename naar gelang ze versleten) en ben sinds 5 jaar over gegaan op winterbanden, in tegenstelling tot mijn werkgever, die kosten wilde besparen, waardoor ik nu al 3 jaar in een auto van de zaak, met all-season rijdt (eerst VW en nu een Skoda Octavia station) i.p.v.zomer/winter banden en gezien ik in totaal (privé en zakelijk) ca. 60.000 km per jaar rij, kan ik je vertellen dat ik bij glad weer veel liever in mijn eigen auto (op winterbanden) rijd dan in de auto van de zaak( die op all-seasons staat) Ze zeggen wel eens dat bestuurders die op winterbanden door de sneeuw vaak overmoedig worden en te snel rijden: zelf zou ik dat nooit doen, maar begrijp en krijg zelf ook wel het gevoel van zekerheid in zulke situaties op winterbanden, maar dat gevoel heb ik totaal niet als ik in mijn andere auto stap met all-seasons onder dezelfde weg-en weersomstandigheden..........Heb mijn werkgever verzocht om weer winterbanden te mogen gebruiken, maar kreeg 0 op het rekest........het blijft een geld kwestie! Quote
Wil002 Geplaatst 13 November, 2018 Geplaatst 13 November, 2018 On 11/10/2018 at 2:59 PM, Kia de Niro said: Ik las dat de ET waarde beter niet meer dan 5 kan afwijken (dus max 40 of 50) en 5mm naar buiten of binnen kijkt mij vrij acceptabel omdat daar voldoende ruimte in de wielkasten voor is. Ik heb uiteindelijk zelf voor ET 45 gekozen, dan zit je altijd goed en heb daar naast ook gelet op de naafdiameter van 67.1, anders moet je met centreer-ringen (opvulling) gaan werken en daar heb ik in het verleden niet zo'n goede ervaring mee gehad, Of de wieldeksels zullen passen, betwijfel ik: ze mogen dan wel 16 inch zijn, maar ze zijn gevormd naar de originele lichtmetalen velgen die er van origine onder zitten....... Dez ET waarde MOET 45 zijn als je ook sneeuwkettingen wilt (kunnen) gebruiken. De 4 TMPS sensoren (uit Amerika totaal incl invoerrechten 110 euro) zijn ook de correcte sensoren (gecheckt bij bandenbedrijf). Quote
Brat Pit Geplaatst 13 November, 2018 Geplaatst 13 November, 2018 Op 12-11-2018 om 11:56, Olaf de Niro zei: Ik overweeg om als volgende bandenset de crossclimates te nemen. Nu lees ik op de website van mijn verzekeraar (inshared) het volgende over all season banden: "All season banden of winterbanden? All season banden, ook wel vierseizoenenbanden, kunnen niet op tegen winterbanden. Ze hebben namelijk minder grip bij winterse temperaturen. Als er een dik pak sneeuw ligt of als u een besneeuwde helling op wilt rijden, is dat een probleem. Ook vragen deze banden om een andere rijstijl in de zomer en winter, zo moet u meer afstand houden. Gevaarlijk!" Tot zover. Ik vindt dit een raar verhaal. Iemand commentaar? Bij een verzekeraar moet je kijken wat er in de polis staat. die verwijst altijd naar de wet en naar de voorwaarden. Qua bandenkeuze blijft het lastig. Winterbanden zijn in de winter beter, mar in Nederland hebben we doorgaans maar een paar dagen of weken winter. Zomerbanden zijn in de winter slecht, want ze hebben alleen maar een "langsprofiel" en een paar dwarse ribbels aan de zijkanten. Ik stelde de volgende eisen aan een band: - Bij droog en nat wegdek even goed of beter dan een gemiddelde zomerband. Dit is namelijk 98% van de tijd van toepassing en daar wil ik geen concessie aan doen. - bij winterse omstandigheden en heuvel op en af een betere grip dan een zomerband. Ik rij namelijk elk jaar naar de wintersport en moet daar dagelijks 200 meter over een pad rijden dat in de winter verijsd kan zijn er kan ook wel eens een beetje sneeuw liggen. Grote hoeveelheden sneeuw kom je in wintersportgebieden praktisch nooit tegen, alle wegen zijn mooi schoon tot ongeveer 1400m. En in het geval van heftige sneeuwval, heb je vrijwel direct je kettingen nodig. Ik kwam uit bij de crossclimates en je ziet het direct, dat is een band met een mooi dwars profiel. En er staat een alpengoedkeuring op, wat in Duitsland handig is als je bij winterse omstandigheden bij een ongeluk betrokken raakt. Verschillende tests gaven aan dat het een goede band is. Maar het internet is gewillig, je kunt ook het omgekeerde vinden. Vorig jaar heb ik overigens wel tientallen Km over een besneeuwde pas gereden. Quote
Kia de Niro Geplaatst 14 November, 2018 Geplaatst 14 November, 2018 Op 10-11-2018 om 14:59, Kia de Niro zei: Ik las dat de ET waarde beter niet meer dan 5 kan afwijken (dus max 40 of 50) en 5mm naar buiten of binnen lijkt mij vrij acceptabel omdat daar voldoende ruimte in de wielkasten voor is. Ik heb uiteindelijk zelf voor ET 45 gekozen, dan zit je altijd goed en heb daar naast ook gelet op de naafdiameter van 67.1, anders moet je met centreer-ringen (opvulling) gaan werken en daar heb ik in het verleden niet zo'n goede ervaring mee gehad, Of de wieldeksels zullen passen, betwijfel ik: ze mogen dan wel 16 inch zijn, maar ze zijn gevormd naar de originele lichtmetalen velgen die er van origine onder zitten....... Quote
dropje Geplaatst 14 November, 2018 Geplaatst 14 November, 2018 Waar zou je de originele lichtmetalen velgen 16" kunnen kopen? Uitgezonderd de KIA-dealer. Quote
dropje Geplaatst 14 November, 2018 Geplaatst 14 November, 2018 En voor de thuiswisselaars, op wat voor moment zetten jullie de originele 16" wielmoeren? Quote
Rob_F Geplaatst 14 November, 2018 Geplaatst 14 November, 2018 2 uren geleden, dropje zei: Waar zou je de originele lichtmetalen velgen 16" kunnen kopen? Uitgezonderd de KIA-dealer. Die zullen moeilijk ergens anders te vinden zijn. vrees ik. maar er is een alternatief: Bij de KIA dealer hebben ze de Singa, een mooie licht metalen velg. Deze lijkt verdacht veel op de Alutec Singa, en die is stukken goedkoper. Alleen er staat geen Kia, maar Alutec op het wieldekseltje. Deze is rond de € 87,- per velg (6.5x16 5x114.3 ET45). Die zal niet veel duurder zijn dan die originele velg en je hebt niet het gedoe van overzetten van de wieldeksels. Ik heb er gelijk winterbanden, Goodyear UG 9 96H met TPMS sensoren, onder laten zetten . Gemonteerd, gebalanceerd en geleverd voor € 910,- Waar te koop : zoek en gij zult vinden . Ook daar zullen weer discussies en meningen over ontstaan, dus ik noem geen namen. Quote
Olaf de Niro Geplaatst 14 November, 2018 Geplaatst 14 November, 2018 Op 13-11-2018 om 13:53, Brat Pit zei: Bij een verzekeraar moet je kijken wat er in de polis staat. die verwijst altijd naar de wet en naar de voorwaarden. Qua bandenkeuze blijft het lastig. Winterbanden zijn in de winter beter, mar in Nederland hebben we doorgaans maar een paar dagen of weken winter. Zomerbanden zijn in de winter slecht, want ze hebben alleen maar een "langsprofiel" en een paar dwarse ribbels aan de zijkanten. Ik stelde de volgende eisen aan een band: - Bij droog en nat wegdek even goed of beter dan een gemiddelde zomerband. Dit is namelijk 98% van de tijd van toepassing en daar wil ik geen concessie aan doen. - bij winterse omstandigheden en heuvel op en af een betere grip dan een zomerband. Ik rij namelijk elk jaar naar de wintersport en moet daar dagelijks 200 meter over een pad rijden dat in de winter verijsd kan zijn er kan ook wel eens een beetje sneeuw liggen. Grote hoeveelheden sneeuw kom je in wintersportgebieden praktisch nooit tegen, alle wegen zijn mooi schoon tot ongeveer 1400m. En in het geval van heftige sneeuwval, heb je vrijwel direct je kettingen nodig. Ik kwam uit bij de crossclimates en je ziet het direct, dat is een band met een mooi dwars profiel. En er staat een alpengoedkeuring op, wat in Duitsland handig is als je bij winterse omstandigheden bij een ongeluk betrokken raakt. Verschillende tests gaven aan dat het een goede band is. Maar het internet is gewillig, je kunt ook het omgekeerde vinden. Vorig jaar heb ik overigens wel tientallen Km over een besneeuwde pas gereden. Oke Brat Pit, bedankt voor je reactie. Ik ga gewoon voor de crossclimates. Quote
HenkM Geplaatst 14 November, 2018 Geplaatst 14 November, 2018 (aangepast) 3 uren geleden, dropje zei: En voor de thuiswisselaars, op wat voor moment zetten jullie de originele 16" wielmoeren? Mijn momentsleutel staat op advies van dealer op 110 Nm (originele 16" met deksel). Na enkele dagen controleer ik de moeren nog eens (neurotisch?) maar nog nooit hoeven "bijdraaien" doordat een moer los zat. 14 November, 2018 aangepast door HenkM Quote
gjcvro Geplaatst 14 November, 2018 Geplaatst 14 November, 2018 Ergens rond 110 tot 120 zoals bijna alle lm velgen die ik tot nog toe heb gedaan Quote
Ron Penguin Geplaatst 14 November, 2018 Geplaatst 14 November, 2018 Ik doe hem net als HenkM op 110 Nm. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.