Bernd Geplaatst 17 Oktober, 2020 Geplaatst 17 Oktober, 2020 10 minuten geleden, Vince zei: Bij mijn 2017 Niro staat de 12V accu nog voorin het motorcompartiment met de zekeringenbox er bovenop. Dit ziet er iets ingewikkelder uit dan een standaard accu, zoals in mijn vorige auto's, welke je gemakkelijk loskoppelde en verving. Is het echt een kwestie van maar 3 schroefjes of komt er meer bij kijken? Weet je zeker dat bij jouw Niro de accu voorin zit? Mijn Niro is ook van 2017 maar heeft de accu rechts achterin de kofferbak. Daar zit hij achter een klepje. Kijk voor de zekerheid maar eens. 1 Quote
Vince Geplaatst 17 Oktober, 2020 Geplaatst 17 Oktober, 2020 (aangepast) 1 uur geleden, Bernd zei: Weet je zeker dat bij jouw Niro de accu voorin zit? Mijn Niro is ook van 2017 maar heeft de accu rechts achterin de kofferbak. Daar zit hij achter een klepje. Kijk voor de zekerheid maar eens. Je hebt gelijk! Ik was op het verkeerde been gezet door de servicemonteur die een paar dagen geleden vanwege de lege accu de jumpstarter in het vooronder bij de zekeringenbox en aan het chassis aansloot. Blijkbaar kan dat ook! Je gaat er dan al snel vanuit dat daar de accu staat. 17 Oktober, 2020 aangepast door Vince 1 Quote
meeder Geplaatst 17 Oktober, 2020 Geplaatst 17 Oktober, 2020 Hoezo? Ik zie dit niet. Het "geheim" is de stroomregelaar De accu wordt geladen met een dynamo waar een stroomregelaar aan zit. Deze stroomregelaar begrenst het laadvermogen afhankelijk van het vermogen van de dynamo. Dat heeft niet te maken met capaciteit de accu. Ook bij een kleine accu, bijvoorbeeld in het begin als deze geheel leeg is zal deze stroomregelaar dit maximum laadvermogen leveren. Pas als de accu voller wordt zal de laadstoom vanzelf minder worden (meer inwendige weerstand). Hetzelfde gebeurt bij een accu met meer capaciteit. Een accu met meer capaciteit wordt meer gevuld en het voordeel is dat deze minder snel leeg zal zijn. Een accu met meer capaciteit kun je immers langer gebruiken (belasten) tot deze “leeg” is (bijvoorbeeld bij gebruik van een dashcam). Maar uiteindelijk vult de dynamo de accu steeds alleen maar bij wat ontladen is, dus wat gebruikt is. En dat is bij een accu met meer capaciteit net zo veel als een accu met minder capaciteit.Moderne laadregelingen houden rekening met de capaciteit van de accu om zo ook de SoC (state of charge) en SoL (State of Life, oftewel resterende levensduur) te berekenen. De tijden dat er alleen een eenvoudige spanningsregelaar op de dynamo zat zijn al lang voorbij. Quote
Derrek Geplaatst 18 Oktober, 2020 Geplaatst 18 Oktober, 2020 22 uur geleden, meeder zei: De tijden dat er alleen een eenvoudige spanningsregelaar op de dynamo zat zijn al lang voorbij. Dat is zeker waar. Maar het ging me even om het principe. Tegenwoordig is ook de laadregeling natuurlijk elektronisch geregeld. Dat betekent inderdaad ook dat een accu met meer capaciteit geen probleem geeft (niet te gek maken natuurlijk). Quote
Vince Geplaatst 18 Oktober, 2020 Geplaatst 18 Oktober, 2020 Op 14-10-2020 om 19:16, Derrek zei: De oorzaak is onbekend maar ik heb wel (zelf) een nieuwe (C22 van Varta) accu geïnstalleerd en daarna nooit meer problemen gehad. Is het een kwestie van gewoon loskoppelen zoals bij een 'gewone' auto en in omgekeerde volgorde de nieuwe accu aansluiten of komt er meer bij kijken? Ik hoorde vandaag namelijk dat iemand na eigenhandige vervanging van de accu een systeemfout constateerde. Deze was alleen met heel veel moeite te herstellen. Het ging hierbij wel om een hybride van Duitse makelij met wellicht een andere techniek. Quote
Derrek Geplaatst 18 Oktober, 2020 Geplaatst 18 Oktober, 2020 Ik heb de accu zelf vervangen. Eerst de - pool los, dan de + pool, accu eruit, nieuwe erin, eerst + pool vast en tot slot de – pool. De reden om de – pool als eerste los te halen en vervolgens als laatste aan te sluiten is omdat je dan als je aan de + pool sleutelt en je met de sleutel het chassis raakt geen vonkenregen (kortsluiting) krijgt. Geen systeemfout en geen andere problemen gehad met de Niro. 1 Quote
Hen E Geplaatst 19 Oktober, 2020 Geplaatst 19 Oktober, 2020 De eerste Niro's maakte gebruik van een acid (lood) accu's die achterin de kofferbak is geplaatst voor de boordspanning. Modellen vanaf MJ2018 zijn voorzien van een kleine 12volt lion accu die onder de achterbank is geplaatst. Beide types hebben een andere laadtechniek en zijn niet vergelijkbaar. Het schema betreft een versie met een 12V lion accu. 1 Quote
Hen E Geplaatst 19 Oktober, 2020 Geplaatst 19 Oktober, 2020 Op 17-10-2020 om 10:35, Gerd Bartels zei: De Niro 12V accu word via de HV-accu opgeladen: Quote
Vince Geplaatst 1 Maart, 2021 Geplaatst 1 Maart, 2021 Op 14-10-2020 om 19:16, Derrek zei: De oorzaak is onbekend maar ik heb wel (zelf) een nieuwe (C22 van Varta) accu geïnstalleerd en daarna nooit meer problemen gehad. De prijzen die Kia rekent zijn wel erg hoog: € 182,50 t.o.v. A-merk Varta: € 54,93. 3 Schroefjes en met 5 minuten zit die er in. De originele accu werd steeds slechter, dus bij online-accu.nl de Varta C22 besteld. 's Avonds besteld, de volgende ochtend in huis! Het vervangen was idd (inclusief het verwijderen van het zijpaneel) binnen 10 minuten gepiept. @Derrek, nog bedankt voor de tip! Quote
Arthuro Geplaatst 24 Januari, 2022 Geplaatst 24 Januari, 2022 Waar zit overigens die 12 volts accu, bij mijn oude Niro zat hij rechts achterin, maar bij mijn 1,5 jaar oude kan ik hem daar niet meer vinden Quote
gjcvro Geplaatst 24 Januari, 2022 Geplaatst 24 Januari, 2022 Onder de achterbank, is een speciale accu die vlak naast de hybride accu zit. Daar heb je zelf niets meer te zoeken, is ook niet meert simpel te vervangen. 1 Quote
Nirokiaaaa Geplaatst 2 Februari, 2022 Geplaatst 2 Februari, 2022 (aangepast) Op 1-3-2021 om 09:22, zei Vince: De originele accu werd steeds slechter, dus bij online-accu.nl de Varta C22 besteld. 's Avonds besteld, de volgende ochtend in huis! Het vervangen was idd (inclusief het verwijderen van het zijpaneel) binnen 10 minuten gepiept. @Derrek, nog bedankt voor de tip! Hi! Ik heb een Kia Niro van 2017. In een jaar tijd is mijn accu al zeker 3x leeggelopen. Word er helemaal gek van. Ik heb 0 verstand van auto's, mijn accu zit als het goed is rechts achterin in de kofferbak. Jij hebt het over het vervangen naar een Varta C22. Is dit hem? https://online-accu.nl/Auto-accu/Varta/C22/?number=13978&gclid=EAIaIQobChMI4pTw-tbh9QIVVOJ3Ch13ogKIEAQYASABEgKoQ_D_BwE Zo ja dan ga ik hem meteen bestellen! Alvast bedankt voor de reactie! 2 Februari, 2022 aangepast door Nirokiaaaa Quote
Vince Geplaatst 3 Februari, 2022 Geplaatst 3 Februari, 2022 14 uur geleden, zei Nirokiaaaa: Hi! Ik heb een Kia Niro van 2017. In een jaar tijd is mijn accu al zeker 3x leeggelopen. Word er helemaal gek van. Ik heb 0 verstand van auto's, mijn accu zit als het goed is rechts achterin in de kofferbak. Jij hebt het over het vervangen naar een Varta C22. Is dit hem? https://online-accu.nl/Auto-accu/Varta/C22/?number=13978&gclid=EAIaIQobChMI4pTw-tbh9QIVVOJ3Ch13ogKIEAQYASABEgKoQ_D_BwE Zo ja dan ga ik hem meteen bestellen! Alvast bedankt voor de reactie! Dat is hem inderdaad, de C22. Heb je trouwens de oorzaak van het leeglopen van de accu al achterhaald? Het zou ook aan een eventuele dashcam of een niet goed gesloten achterklep kunnen liggen. Bij het vervangen van de accu wel eerst de min (massa) loskoppelen en daarna de plus. Bij het installeren van de nieuwe accu eerst de plus en als laatste de min vastmaken. Succes! 1 Quote
Anticky Geplaatst 3 Februari, 2022 Geplaatst 3 Februari, 2022 Had twee jaar geleden een varta accu voor mij toenmalige Daihatsu, ging binnen een jaar stuk. Quote
gjcvro Geplaatst 3 Februari, 2022 Geplaatst 3 Februari, 2022 Normaal zit er minimaal een jaar garantie op, dus dan krijg je gewoon een nieuwe Quote
Derrek Geplaatst 5 Februari, 2022 Geplaatst 5 Februari, 2022 Dat is natuurlijk spijtig, maar kan altijd een keer voorkomen. Wil niet zeggen dat alle accu's na een jaar stuk gaan. Zo had ik een nieuwe Bosch accu voor mijn speedboot (je weet wel van die "Duitse degelijheid" die geen grapjes maken) die na anderhalf jaar de geest gaf. Geen garantie. Ik was er klaar mee en een nieuwe Varta accu erin gezet die nu meer dan 5 jaar dienst doet. En sinds 3 jaar een Varta C22 in mijn Niro. Maar je weet het nooit met accu's. In iede geval is de Varta C22 veel goedkoper dan een "originele" Niro accu die het bij mijn auto dus na 2 jaar alcde geest gaf. Quote
Rob Lezer Geplaatst 5 Februari, 2022 Geplaatst 5 Februari, 2022 (aangepast) Ook ik ben de lege accu van mijn plug-in hybrid helemaal zat! Mijn dealer zei dat ik mijn rijgedrag moet veranderen en niet alleen korte stukjes moet rijden.... Beste dealer ik heb niet om Corona gevraagd, waardoor ik ipv 20.000 maar 10.000 km per jaar rijdt Dat ik 5 minuten van mijn werk woon, mag niet van invloed zijn, lijkt mij. Ook een nuttige opmerking van de dealer: doordat je vrijwel alleen elektrisch rijdt met je plug-in hybride wordt de accu niet goed opgeladen! Ja dat weet ik; als ik mijn auto aan de binnenkant aan het schoonmaken ben, kan ik na 20 min mijn auto niet meer starten. Zomers is je motor snel warm en laat je dus niets bij en in de winter staat ervan alles aan in de auto op de ramen schoon te krijgen. Oftewel je koopt een auto met bereik van 50 Km elektrisch, maar dan gaat de startaccu even niet opgeladen. Wat een technische fout ontwerp. Na 5x heb ik nu een Jump Starter gekocht en kan het zelf oplossen binnen 2 minuten, ipv te wachten op de hulpdiensten. Heb mijn auto nu 2 jaar, en de dealer heeft de accu vervangen omdat de waardes niet goed waren. Zelfs na op één dag 200Km rijden was de capaciteit van deze accu onvoldoende. Kia ga het nu svp echt oplossen want blijkbaar nemen jullie de klanten niet serieus. https://www.amazon.nl/STANLEY-Jumpstarter-J309E-12V-300A/dp/B00GLP9GZ8 5 Februari, 2022 aangepast door Rob Lezer Quote
Robbert Jan Geplaatst 18 September, 2022 Geplaatst 18 September, 2022 Ik lees in meerdere reacties dat eigenaren de originele 12 volt accu (die rechts achter in bagageruimte zit, dus de 2016/2017 MY modellen zonder de 12V knop op dashboard) vervangen door een C22 Varta accu. Dit zijn 52Ah 470A 12V accu's. Nu bestaan er ook C30 Varta accu's met de zelfde buitenafmetingen met de specificatie; 54Ah 530a 12V. (minimaal prijs verschil) Mocht ik overgaan, willen of moeten naar een nieuwe accu kan je dan kiezen voor de zwaarste versie zonder de elektrische installatie van de Niro (hybride) negatief te beinvloeden? En mocht je dit doen binnen de 7 jaar garantie periode, raakt er dan niemand in de stress (Kia dealer en of importeur) en gaat mogelijke garantie afwijzen op basis van een degelijke aanpassing? De laatste regel even dik zwart gedrukt omdat deze nogal van belang kan zijn.. Quote
Derrek Geplaatst 18 September, 2022 Geplaatst 18 September, 2022 Ik zou me niet teveel zorgen maken over garantie. Gelukkig zijn we als consument in NL redelijk beschermd. Een leverancier (dealer) kan niet zomaar recht op garantie afwijzen; de dealer moet dan onomstotelijk bewijzen dat de reden van het defect of de storing veroorzaakt wordt door onrechtmatig handelen van de consument. Laat je hierover nooit manipuleren, je hebt in basis gewoon recht op garantie. Helaas proberen dealers (van alle merken) dit wel eens te vaak maar als je dan aangeeft die bij je rechtsbijstand neer te leggen of bij de Consumentenbond dan schakelen ze snel over op “coulance” wat onzin is want je hebt gewoon recht. Een accu vervangen kan dan ook geen reden zijn om “zomaar” garantie af te wijzen mits deze binnen de specificaties valt en zo niet dan nog moet de “verkeerde” accu de rede zijn van een probleem. Ik wens de garage dan veel succes inde bewijsvoering. Ook mag je bijvoorbeeld andere banden dan de originele laten monteren, andere velgen, een dashcam aansluiten, een “niet origineel KIA” trekhaak van Auto-Hak (geen wiebelhaak..) monteren en aansluiten, etc. zonder het recht op garantie te verliezen. Ik zie overigens niet het voordeel van een iets zwaardere accu. Niet dat het kwaad kan, maar nut heeft het ook niet. Ik heb zelf een jaar of 4 geleden na een paar keer niet starten (waarvoor de eerste keer de KIW is ingeschakeld) de originele accu vervangen door een Varta C22 accu en daarna nooit meer problemen gehad. Hetzelfde met de Niro van mijn dochter. Na de eerste keer niet starten meteen een C22 er in en nu 2 jaar geen problemen meer. Quote
HansH Geplaatst 18 September, 2022 Geplaatst 18 September, 2022 Of ze moeilijk gaan doen omdat je er een "niet originele" accu in hebt zitten lijkt me sterk want op die kleine accu zit namelijk geen 7 maar 3 jaar garantie..... Quote
Robbert Jan Geplaatst 19 September, 2022 Geplaatst 19 September, 2022 12 uur geleden, zei HansH: Of ze moeilijk gaan doen omdat je er een "niet originele" accu in hebt zitten lijkt me sterk want op die kleine accu zit namelijk geen 7 maar 3 jaar garantie..... Zoiets dacht ik ook. Ik zal op het moment dat het speelt de dealer informeren. Mocht daar een andere reactie vandaan komen dan zal ik dat op het Forum melden. Quote
Robbert Jan Geplaatst 19 September, 2022 Geplaatst 19 September, 2022 20 uur geleden, zei Derrek: Ik zou me niet teveel zorgen maken over garantie. Gelukkig zijn we als consument in NL redelijk beschermd. Een leverancier (dealer) kan niet zomaar recht op garantie afwijzen; de dealer moet dan onomstotelijk bewijzen dat de reden van het defect of de storing veroorzaakt wordt door onrechtmatig handelen van de consument. Laat je hierover nooit manipuleren, je hebt in basis gewoon recht op garantie. Helaas proberen dealers (van alle merken) dit wel eens te vaak maar als je dan aangeeft die bij je rechtsbijstand neer te leggen of bij de Consumentenbond dan schakelen ze snel over op “coulance” wat onzin is want je hebt gewoon recht. Een accu vervangen kan dan ook geen reden zijn om “zomaar” garantie af te wijzen mits deze binnen de specificaties valt en zo niet dan nog moet de “verkeerde” accu de rede zijn van een probleem. Ik wens de garage dan veel succes inde bewijsvoering. Ook mag je bijvoorbeeld andere banden dan de originele laten monteren, andere velgen, een dashcam aansluiten, een “niet origineel KIA” trekhaak van Auto-Hak (geen wiebelhaak..) monteren en aansluiten, etc. zonder het recht op garantie te verliezen. Ik zie overigens niet het voordeel van een iets zwaardere accu. Niet dat het kwaad kan, maar nut heeft het ook niet. Ik heb zelf een jaar of 4 geleden na een paar keer niet starten (waarvoor de eerste keer de KIW is ingeschakeld) de originele accu vervangen door een Varta C22 accu en daarna nooit meer problemen gehad. Hetzelfde met de Niro van mijn dochter. Na de eerste keer niet starten meteen een C22 er in en nu 2 jaar geen problemen meer. Dank voor je eenvoudige uitleg. De keuze voor een C22 of voor circa Euro 10 meer een C30 die net weer iets sterker is is meer van "als ik het dan toch doe..." Ga het zien en eerst eens meten hoe de de huidige accu er voor staat. Bij twijfel gaat er dan voor de eerste nachtvorst een C22 of C30 Varta accu in. Quote
Derrek Geplaatst 20 September, 2022 Geplaatst 20 September, 2022 14 uur geleden, zei Robbert Jan: Ga het zien en eerst eens meten hoe de de huidige accu er voor staat. Het probleem bij de problemen met de originele accu's is dat dit niet te meten is. De accu lijktgoed te zijn, maar soms is deze plotseling zwak/leeg met gevolg dat de auto niet meer start. Dat kan, zoals bij mij, binnen een half uurtje al zijn. Dan ging het weer een aantal weken goed en dacht ik ervan af te zijn tot ik weer niet weg kon. En dat bij beide Niro's in de familie. Quote
Derrek Geplaatst 20 September, 2022 Geplaatst 20 September, 2022 21 uur geleden, zei Robbert Jan: Ik zal op het moment dat het speelt de dealer informeren. Dat kun je doen, maar heeft niet zoveel waarde. De wet is hierin duidelijk. De dealer heeft commecieel belang en zal wellicht liever zelf een accu aan je verkopen. Quote
Robbert Jan Geplaatst 20 September, 2022 Geplaatst 20 September, 2022 (aangepast) 3 uur geleden, zei Derrek: Het probleem bij de problemen met de originele accu's is dat dit niet te meten is. De accu lijktgoed te zijn, maar soms is deze plotseling zwak/leeg met gevolg dat de auto niet meer start. Dat kan, zoals bij mij, binnen een half uurtje al zijn. Dan ging het weer een aantal weken goed en dacht ik ervan af te zijn tot ik weer niet weg kon. En dat bij beide Niro's in de familie. Hi Derrek, Maakt het er niet eenvoudiger op. Wat was de oplossing bij jullie beide Niro's? Want anders wordt het een soort russisch roulet. Start de auto wel, start de auto niet.. 20 September, 2022 aangepast door Robbert Jan typefout Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.