Ga naar inhoud
Jmtpes

parkeerrem in P stand

Aanbevolen berichten

Beste Niro rijders,

Als ik mijn Niro parkeer, vervolgens in 'P' stand zet dan kan het weleens voorkomen dat mn Niro een klein beetje naar voren beweegt. Dit gebeurt vaker als de wegen een beetje schuin zijn. Ik ben er inmiddels aan gewend geraakt maar andere mensen die voor het eerst in de Niro zitten schikken zich de pleuris. Is dit wel normaal bij de Niro?

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere Niro rijders.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Volgens mij staat hij gewoon in zijn versnelling. Net als een auto met schakelbak. Anders toch even op de handrem zetten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vermoed dat dat komt doordat de auto niet op de rem staat maar in zijn versnelling. De compressie zorgt er dan voor dat de auto stil staat. Deze compressie moet worden opgebouwd, tijdens de opbouw kan de auto iets verrijden.

Als je dat niet wilt, dan kun je de auto ook altijd op de handrem zetten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Automatische versnellingsbak heeft een parkeerblokkering waar de auto tegenaan rolt. Je merkten ook wanneer je hem weer start dat je de versnellingsbak in de D moet trekken. Iets meer weerstand dus. Ik houd de auto op de rem zet hem in de P-stand en daarna gelijk op de parkeerrem. Daarna laat ik de voetrem pas los.

Bij het starten houd je de rem ingedrukt (moet ook om te starten met startknop) los je de parkeerdek en zet de auto in D of R. Dan voel je de weerstand in de bak ook niet. Werkt prima. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Jmtpes zei:

Beste Niro rijders,

Als ik mijn Niro parkeer, vervolgens in 'P' stand zet dan kan het weleens voorkomen dat mn Niro een klein beetje naar voren beweegt. Dit gebeurt vaker als de wegen een beetje schuin zijn. Ik ben er inmiddels aan gewend geraakt maar andere mensen die voor het eerst in de Niro zitten schikken zich de pleuris. Is dit wel normaal bij de Niro?

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere Niro rijders.

Bij mij hetzelfde.  Is -denk ik-  normaal bij een automaat. Ik zet de auto altijd eerst op de "handrem" .  Bij het met de sleutel starten hoef je de voetrem in ingedrukt te houden, maar ik doe het wel.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik weet niet beter dan dat een automaat dat doet, maar de vorige automaat die ik reed was uit de jaren 90.

Verder is mij verteld dat de p stand voldoende is in 99 % van de gevallen alleen op een flinke helling was de parkeerrem nodig. Ik gebruik hem dus nooit.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, gjcvro zei:

Ik weet niet beter dan dat een automaat dat doet, maar de vorige automaat die ik reed was uit de jaren 90.

Verder is mij verteld dat de p stand voldoende is in 99 % van de gevallen alleen op een flinke helling was de parkeerrem nodig. Ik gebruik hem dus nooit.

In ons redelijk vlakke land hoef je meestal de handrem niet te gebruiken maar toch doe ik dat in nagenoeg alle gevallen. Alleen ‘s-winters ben ik heel terughoudend met het gebruik van de handrem i.v.m. het mogelijk vastvriezen. Zelfs bij een licht hellingspercentage gebruik ik de handrem en zorg dat mijn voorwielen naar de stoeprand zijn gericht. Voorzichtig, misschien wel, maar ik ben van het beter voorkomen dan genezen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hiier hetzelfde al rolt hij bij mij altijd een klein stukje naar achteren als ik de rem loslaat. Lijkt raar maar is niet hinderlijk.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben niet anders gewend bij een auto met automatische versnelling. Ligt dus niet aan de Niro maar aan het feit dat het een auto met automaat betreft. Handrem gebruiken is de oplossing (of er aan wennen...)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ook bij de Prius II (uit 2004, 315.000 km) verschuift hij nog wel eens iets naar voor of achter als je de motor afzet (dan staat hij in feite in P). En dat is een CVT automaat. Ik haal mijn voet pas van de rem als mijn medepassagiers zijn uitgestapt, want die schrikken ervan op het moment dat ze voet op vaste bodem zetten...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wij gebruiken altijd de parkeerrem ook al staat hij in de P-stand, zit er niet voor niets op.!!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

In de manual wordt wordt Idd in vrij veel situaties aangeraden de parkeerrem te gebruiken. Ik gebruik hem alleen bij het parkeren op een steile helling en aan de waterkant

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik rij meer dan 25 jaar met een automaat, heb altijd in de P stand geparkeerd. Loop altijd te foeteren als auto een beurt heeft gehad, ze zitten hem dan altijd op de handrem. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Iedereen bedankt voor jullie ervaringen en meningen. Mijn vraag is hierbij beantwoord

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Sta je geparkeerd op een helling(kje) zonder parkeerrem dan moet je best hard aan de pook trekken om hem uit de P stand te krijgen. Parkeer je op de helling en gebruik je de handrem (voor je de voetrem losslaat) dan heb je dat niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Parkeer hem altijd voor het huis, ik zet hem ondanks dat het iets schuin afloopt altijd alleen in zijn P en laat dan pas de rem los, hij rolt dan altijd een heel klein stukje achteruit, de parkeerrem gebruik ik zelden, mocht hij toch door vrouwlief op de parkeerrem zijn gezet en ik denk daar niet aan tijdens wegrijden dan begint er een piepsignaal hoorbaar te worden die je er op attendeerd dat de parkeerrem ( hand/voetrem ) er nog op staat.

Iets anders wat de remmen betreft, ik vindt tijdens het zachtjes voor of achteruit rijden dat je dan continu de remmen erg hoort kraken, dit tot ergenis aan toe en dan staat de Niro ook alleen nog maar in de P stand zonder parkeer voetrem, wat kan dit zijn en is dit erge kraken op te lossen door de dealer ? Hebben meer Niro rijders dit probleem, kan zijn dat hier al een topic over is, maar nu we het hier toch ook over remmen hebben;) lees ik graag jullie ervaringen hierover.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ja dat gekraak heb ik ook. Meest hinderlijk vind ik het als je bij een verkeerslicht tot stilstand komt. Is niet goed voor het imago van de Niro

Alleen als ik heel geleidelijk rem kan ik dat voorkomen.

Het geluid doet me denken aan die van ee afgeragde fiets met trommelrem

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoort dat niet gewoon een beetje bij automaat? Die herrie.

De Audi A3 en A4, hier op de stoep, doen het ook.. beetje zo'n kreunend geluid

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ook hier het kreunend geluid. Heeft ook te maken met brake by wire. Bij de Niro bedient het rempedaal niet de remmen maar een schakelaar.

Deze schakelaar geeft aan de computer aan hoe hart er geremd moet worden. De computer regelt dan of er geremd wordt of dat de accu opgeladen wordt. Het remgevoel is dan toch wat minder, al vind ik dat het systeem bij de Niro niet onverdienstelijk werkt. Ooit een Civic Hybrid gehad. Daar leek het remmen meer op trappen op een bal. Het gevoel was veel kunstmatiger.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
23 uren geleden, Eric-H zei:

Parkeer hem altijd voor het huis, ik zet hem ondanks dat het iets schuin afloopt altijd alleen in zijn P en laat dan pas de rem los, hij rolt dan altijd een heel klein stukje achteruit, de parkeerrem gebruik ik zelden, mocht hij toch door vrouwlief op de parkeerrem zijn gezet en ik denk daar niet aan tijdens wegrijden dan begint er een piepsignaal hoorbaar te worden die je er op attendeerd dat de parkeerrem ( hand/voetrem ) er nog op staat.

Iets anders wat de remmen betreft, ik vindt tijdens het zachtjes voor of achteruit rijden dat je dan continu de remmen erg hoort kraken, dit tot ergenis aan toe en dan staat de Niro ook alleen nog maar in de P stand zonder parkeer voetrem, wat kan dit zijn en is dit erge kraken op te lossen door de dealer ? Hebben meer Niro rijders dit probleem, kan zijn dat hier al een topic over is, maar nu we het hier toch ook over remmen hebben;) lees ik graag jullie ervaringen hierover.

De remmen hoor ik bij mij alleen kraken als ik vanaf stilstand de auto in zijn R achteruit laat rollen of de D vooruit de ietwat schuine voortuin af, net of ze even 2 sec nog vast blijven staan en dan het erg goed horende kraakgeluid laten horen, ik mag aannemen dat als hij in de P stand staat dat de remmen dan ook vaststaan en loskomen zodra hij in de D of R gaat en dan hoor ik het gekraak alleen, verder dus helemaal niet, lijkt net of ze eerst een stootje nodig hebben om de remmen weer los te maken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Normaal gesproken wordt in P alleen de bak geblokkeerd volgens mij, en niet de remmen.
Daarom kan je auto ook nog een klein beetje bewegen als je de hand/voetrem niet gebruikt; als de remmen erop zouden staan, zou dat niet kunnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 uren geleden, Eric-H zei:

De remmen hoor ik bij mij alleen kraken als ik vanaf stilstand de auto in zijn R achteruit laat rollen of de D vooruit de ietwat schuine voortuin af, net of ze even 2 sec nog vast blijven staan en dan het erg goed horende kraakgeluid laten horen, ik mag aannemen dat als hij in de P stand staat dat de remmen dan ook vaststaan en loskomen zodra hij in de D of R gaat en dan hoor ik het gekraak alleen, verder dus helemaal niet, lijkt net of ze eerst een stootje nodig hebben om de remmen weer los te maken.

Dit is de Hill Assist.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 21-9-2018 om 13:00, Luca68 zei:

Wij gebruiken altijd de parkeerrem ook al staat hij in de P-stand, zit er niet voor niets op.!!!

De P-stand zit er ook niet voor niets op...!!

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
De P-stand zit er ook niet voor niets op...!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
16 uren geleden, Eric-H zei:

Dat is de Hill assist. Voorkomt dat de auto spontaan in beweging komt op een helling. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen