s.voolstra Geplaatst 6 Mei, 2019 Geplaatst 6 Mei, 2019 Hallo lezers, ik hoor wen zie veel over hoog verbruik van de Niro , met name bij kleine stukjes. had deze ervaring ook, de oplossing : zet verwarming uit met OFF schakelaar on paneel, de benzine motor wordt altijd gestart omdat de kachel om warmte vraagt en de motor die alleen kan leveren als de water temperatuur hoog genoeg is ( 80-90 graden). de grap, zorg er voor dat die vraag vervalt en de motor zal veel minder aanslaan, dus meer elektrisch rijden is de ervaring na enige malen uitproberen, verbruik nu volledig acceptabel, met veel stadsgebruik 1: 19 Quote
meeder Geplaatst 6 Mei, 2019 Geplaatst 6 Mei, 2019 Ah de Niro hybride heeft geen elektrische hulpverwarming? Quote
s.voolstra Geplaatst 6 Mei, 2019 Topic Starter Geplaatst 6 Mei, 2019 Klopt,maar daar gaat het niet over, verwarming vraagt warmte, dus motor moet warmte leveren, als verwarming uit staat hoeft motor niets te leveren en dus ook niet te draaien. Quote
meeder Geplaatst 6 Mei, 2019 Geplaatst 6 Mei, 2019 De elektrische verwarming kan toch ook verwarmen? Of is de capaciteit daarvan te klein? Quote
gjcvro Geplaatst 7 Mei, 2019 Geplaatst 7 Mei, 2019 volgens mij is de capaciteit daar van 0.. zit hij er niet in, zoals ik begreep is dat bij de meeste hybrides zo. Quote
siebe voolstra Geplaatst 7 Mei, 2019 Geplaatst 7 Mei, 2019 Er is geen elektrische verwarming aan boord, kachel werkt op warm water door de motor geleverd ( ca 90 graden) Quote
meeder Geplaatst 7 Mei, 2019 Geplaatst 7 Mei, 2019 Ah oké. Zou mooi zijn als ze een warmtepomp zouden gebruiken maar dan is de accu ook sneller leeg en heb je hetzelfde probleem. Quote
Nir00tje Geplaatst 8 Mei, 2019 Geplaatst 8 Mei, 2019 Als ik de verwarming op off zet voel ik toch warmte uit het rooster onder de voorruit komen. Hoe zorg ik dat er niet wordt verwarmd? Quote
Murcielaygo Geplaatst 8 Mei, 2019 Geplaatst 8 Mei, 2019 Dat zal lekwarmte zijn vermoed ik.Meestal blijft de kachelradiator wel actief, maar wordt de luchtstroom er niet meer doorheen gestuurd.Er kan langs de klep(pen) dan vaak toch nog wel wat warmte ontsnappen en dat kun je voelen.Het kan ook motorwarmte zijn die aangezogen wordt of zelfs opwarming van de instromende lucht doordat de zon op de (zwarte) paravaan schijnt. Quote
Broekie Geplaatst 8 Mei, 2019 Geplaatst 8 Mei, 2019 16 uur geleden, meeder zei: Ah oké. Zou mooi zijn als ze een warmtepomp zouden gebruiken maar dan is de accu ook sneller leeg en heb je hetzelfde probleem. De accu van een hybride is veel te klein om de auto elektrisch te verwarmen. Bij een aantal plug in hybrides is dit wel mogelijk, de (elektrische) actieradius gaat dan wel gelijk van 50 km naar de 25 km. 1 Quote
Nir00tje Geplaatst 9 Mei, 2019 Geplaatst 9 Mei, 2019 Geen appels met peren vergelijken. Veel warmtepompen halen een COB van 3. Stel je hebt maximaal 600 watt verwarmingscapaciteit nodig dan heb je een verbruik van 200 wat en dat lijkt mij te overzien. Quote
HenkM Geplaatst 10 Mei, 2019 Geplaatst 10 Mei, 2019 Quote Stel je hebt maximaal 600 watt verwarmingscapaciteit nodig Webasto standverwarming begint met een verwarmingsvermogen van 4000 W (bij deellast 2500 W). Quote
Nir00tje Geplaatst 10 Mei, 2019 Geplaatst 10 Mei, 2019 Dat is een ander systeem voor een ander doel zonder warmte pomp Quote
HenkM Geplaatst 10 Mei, 2019 Geplaatst 10 Mei, 2019 5 uur geleden, Nir00tje zei: Dat is een ander systeem voor een ander doel zonder warmte pomp Met de door jou gestelde capaciteit (600W) is volgens mij niet veel aan te vangen. Een beetje föhn heeft meer dan het dubbele en als ik hiermee in een auto blaas gebeurt niet veel. Ik vraag me af voor welk doel 600W warmte in een auto genoeg is. Quote
Nir00tje Geplaatst 12 Mei, 2019 Geplaatst 12 Mei, 2019 Geen idee, ik gebruik geen haarfohn. Ter referentie: voor een matig geisoleerd huis heb je 77 watt per m3 nodig om het in de winter naar 20 graden te kunnen verwarmen. Ik schat de inhoud van de Niro op maximaal 6 m3. 6x77 = 462 watt. Met een beetje overcapaciteit ten gevolge warmteverlies van rijwind zit ik denk ik nog niet eens zo slecht Quote
HenkM Geplaatst 12 Mei, 2019 Geplaatst 12 Mei, 2019 (aangepast) Ik denk dat je het warmte verlies onderschat. Een matig geïsoleerd huis heeft een spouwmuur (met evt een beetje isolatie) en (oud dubbel) glas. Een auto heeft enkel glas en nauwelijks isolatie. De verhouding glas en bouw ligt meestal ook geheel scheef (auto heeft in verhouding veel enkel glas). De windsnelheid rondom een huis ligt ook stukken lager. Kijk in de winter maar eens hoe snel het in een auto afkoelt, in een huis valt dit (gelukkig) mee , zelfs een enkelsteens muur isoleert veel beter als < 1mm plaatstaal met een beetje geluids-isolatie. Klikkerdeklik Bij Tesla is het verwarmingssysteem > 5000 W, doen die jongens echt niet voor niets. Klikkerdeklik 12 Mei, 2019 aangepast door HenkM 1 Quote
gjcvro Geplaatst 13 Mei, 2019 Geplaatst 13 Mei, 2019 En je huis wordt continu op een bepaalde temperatuur gehouden. Als je auto pas na een uur warm is heb je ook geen drol aan de verwarming. Quote
Nir00tje Geplaatst 13 Mei, 2019 Geplaatst 13 Mei, 2019 Tsja, bij een brandstofmotor duurt het bij min twintig ook een poosje voordat het in de auto warm is. Bij een warmtepomp heb je snel warmte maar hebben het zwaar bij buitentemeraturen onder nul. Het klopt dat een auto relatief veel ongeisoleerd glas heeft. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.