Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo lezers, ik hoor wen zie veel over hoog verbruik van de Niro , met name bij kleine stukjes.

had deze ervaring ook, de oplossing : zet verwarming uit met OFF schakelaar on paneel, de 

benzine motor wordt altijd gestart omdat de kachel om warmte vraagt en de motor die alleen kan leveren 

als de water temperatuur hoog genoeg is ( 80-90 graden).

de grap, zorg er voor dat die vraag vervalt en de motor zal veel minder  aanslaan, dus meer elektrisch rijden

is de ervaring na enige malen uitproberen, verbruik nu volledig acceptabel, met veel stadsgebruik 1: 19

Geplaatst

Klopt,maar daar gaat het niet over, verwarming vraagt warmte, dus motor moet warmte leveren, als verwarming uit staat hoeft motor niets te leveren en dus ook niet te draaien.

Geplaatst

Ah oké. Zou mooi zijn als ze een warmtepomp zouden gebruiken maar dan is de accu ook sneller leeg en heb je hetzelfde probleem.

Geplaatst

Als ik de verwarming op off zet voel ik toch warmte uit het rooster onder de voorruit komen. Hoe zorg ik dat er niet wordt verwarmd?

Geplaatst

Dat zal lekwarmte zijn vermoed ik.
Meestal blijft de kachelradiator wel actief, maar wordt de luchtstroom er niet meer doorheen gestuurd.
Er kan langs de klep(pen) dan vaak toch nog wel wat warmte ontsnappen en dat kun je voelen.

Het kan ook motorwarmte zijn die aangezogen wordt of zelfs opwarming van de instromende lucht doordat de zon op de (zwarte) paravaan schijnt.

Geplaatst
16 uur geleden, meeder zei:

Ah oké. Zou mooi zijn als ze een warmtepomp zouden gebruiken maar dan is de accu ook sneller leeg en heb je hetzelfde probleem.

De accu van een hybride is veel te klein om de auto elektrisch te verwarmen. Bij een aantal plug in hybrides is dit wel mogelijk, de (elektrische) actieradius gaat dan wel gelijk van 50 km naar de 25 km. 

• Like 1
Geplaatst

Geen appels met peren vergelijken. Veel warmtepompen halen een COB van 3. Stel je hebt maximaal 600 watt verwarmingscapaciteit nodig dan heb je een verbruik van 200 wat en dat lijkt mij te overzien.

Geplaatst

Stel je hebt maximaal 600 watt verwarmingscapaciteit nodig

Webasto standverwarming begint met een verwarmingsvermogen van 4000 W (bij deellast 2500 W).

Geplaatst
5 uur geleden, Nir00tje zei:

Dat is een ander systeem voor een ander doel zonder warmte pomp

Met de door jou gestelde capaciteit (600W) is volgens mij niet veel aan te vangen. Een beetje föhn heeft meer dan het dubbele en als ik hiermee in een auto blaas gebeurt niet veel.

Ik vraag me af voor welk doel 600W warmte in een auto genoeg is.

Geplaatst

Geen idee, ik gebruik geen haarfohn.

Ter referentie: voor een matig geisoleerd huis heb je 77 watt per m3 nodig om het in de winter naar 20 graden te kunnen verwarmen. Ik schat de inhoud van de Niro op maximaal 6 m3. 6x77 = 462 watt. Met een beetje overcapaciteit ten gevolge warmteverlies van rijwind zit ik denk ik nog niet eens zo slecht ;)

Geplaatst (aangepast)

Ik denk dat je het warmte verlies onderschat.

Een matig geïsoleerd huis heeft een spouwmuur (met evt een beetje isolatie) en (oud dubbel) glas.

Een auto heeft enkel glas en nauwelijks isolatie.

De verhouding glas en bouw ligt meestal ook geheel scheef (auto heeft in verhouding veel enkel glas).

De windsnelheid rondom een huis ligt ook stukken lager.

Kijk in de winter maar eens hoe snel het in een auto afkoelt, in een huis valt dit (gelukkig) mee , zelfs een enkelsteens muur isoleert veel beter als < 1mm plaatstaal met een beetje geluids-isolatie.

Klikkerdeklik

Bij Tesla is het verwarmingssysteem > 5000 W, doen die jongens echt niet voor niets.

Klikkerdeklik

aangepast door HenkM
  • Like 1
Geplaatst

Tsja, bij een brandstofmotor duurt het bij min twintig ook een poosje voordat het in de auto warm is. Bij een warmtepomp heb je snel warmte maar hebben het zwaar bij buitentemeraturen onder nul.

Het klopt dat een auto relatief veel ongeisoleerd glas heeft.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...