Jump to content
Bennie Wouters

Start Stop systeem werkt niet

Recommended Posts

Ik heb onlangs een 2de hands Kia Rio gekocht bouwjaar 2016. Het is mijn eerste Kia, en ik moet zeggen hij rijd uitstekend. 1 dingetje echter, het start-stop systeem, dat wil maar niet werken, de melding op het dashboard is start-stop function limited. Ik heb de Kia niet bij een Kia dealer gekocht maar bij een onafhankelijke garage die naar ik moet zeggen er alles aan doet het systeem aan de gang te krijgen, inclusief het gratis plaatsen van een nieuwe accu, maar het mag allemaal niet baten, de melding is en blijft function limited. Daarom heeft ie bij Kia geïnformeerd (is met de auto naar een dealer gegaan) over wat het nog kon zijn, antwoord dat weten wij ook niet, als de accu vernieuwd is dan moet het een andere omstandigheid zijn die niet voldoet, maar wij kunnen niet aangeven welke. Het systeem werkt in elk geval correct volgens Kia, want function limited wil zeggen dat de auto uit voorzorg het systeem heeft uitgeschakeld omdat de omstandigheden auto start/stop niet toelaten.

Maar wat moet je nu met zo een antwoord? Kia zou toch moeten kunnen aangeven / uitlezen wat het probleem is? Heeft hier iemand enig idee? werkelijk alles wat ik al een keer voorbij heb zien komen is geprobeerd:

- Accu, gordel, deur dicht, blower uit, airco uit, 50km mee gereden om hem warm te krijgen, sensor op koppeling, temperatuur was toen nog ongeveer +10. Het mag allemaal niet baten.

Bespaar je de moeite 

start stop systeem is een drama van een rio 3 

als de accu ook niet boven de 80% lading zit werkt het ook niet 

dus niet echt haal en werkbaar 

Niet druk om maken...belast alleen maar je startmotor onnodig (en accu). Op verzoek doe ik deze bij bmw zelfs uitschakelen.

Een inleer/aanmeld procedure van de (agm) accu kan nog helpen? Combinatie van starten en uitschakelen binnen gestelde tijd. heb ik ergens vermeld op dit forum.

Edited by ehombie

Ook bij Hyundai werkt het niet beneden 80% lading. Eenmalig opladen werkt enkele kilometers, maar dan houdt het weer op. Oorzaak: korte ritten, lichten aan, etc.. Remmen op de motor in een lage versnelling is een remedie, maar dan moet je wel regelmatig de bergen opzoeken. Een grapje van onze overheid om de auto's beter te verkopen; het buitenland kent dit niet!

Edited by Rob18

Allemaal goed en wel, alleen de accu is nieuw en volledig geladen.

Maar waar ik mij ook aan stoor is dat ie bij elk stoplicht je er nog eens aan herinnert dat het systeem niet werkt. Autostop function Limited, dat weet ik nu ook wel, en hoef ik eigenlijk niet elke keer aan herinnert te worden. Uitschakelen werkt, alleen slechts gedurende de rit, nadat je het contact uit gehad hebt begint het weer met de melding. Is daar nog iets aan te doen?

Ik heb ook een Rio, gewoon elke keer als je start, het knopje even indrukken! Zo doe ik het al jaren! Het is ook niet te veranderen door de dealer, zit in het systeem, geen probleem!

Onze Rio is van 2014 met de originele accu en het start stop systeem werkt prima.

Bij onze Ceed van 2012 doet hij het al twee jaar niet meer maar daar zit ook de originele accu nog in. Die is natuurlijk niet meer optimaal.

Van de week bij mijn vader in zijn Venga een nieuwe Varta accu geplaatst en ook daar werkt het start stop systeem weer naar behoren.

De accu is bij mij al vervangen maar dat hielp niet, garage denkt nu na vele onderzoeken aan de accusensor, dwz dat de auto dus denkt dat de accu onvoldoende geladen is terwijl dit in werkelijkheid niet zo is. Ze gaan een nieuwe sensor bestellen en plaatsen, kijken of dat dus gaat helpen.

Ik ben benieuwd. 

Een nieuwe accu plaatsen even laden en opgelost. Ik had hetzelfde probleem bij de rio.

meestal moet je er even mee rijden voordat het vanzelf weg gaat.

Edited by Pluimpie

ISG (Idle stop & go) system equipped vehicle always use the AGM battery only. If flooded battery has installed, this can potentially lead to engine electrical trouble or ISG system error.
Replace same capacity of the AGM battery.

Ensure the AGM battery is placed correctly on the battery tray. In all cases, an AGM battery must be installed and the battery sensor calibrated for the ISG system to function. After the battery has been changed or disconnected, the battery sensor must be calibrated. After connecting the battery, start the engine at least once. Then park the car for at least 4 hours with the ignition off. After the 4 hours, the engine should be started two times. At this time the battery sensor will be calibrated.

Het heeft even geduurd, maar de nieuwe accusensor is geplaatst. Helaas zonder resultaat, de autostop wil simpelweg niet werken. Inmiddels is dus de accu vervangen met een correcte AGM accu, de accusensor vervangen, alle andere mogelijke sensoren nagekeken, die lijken het allemaal te doen. Ik heb hem warm gereden met alle systemen uit, dus geen blower, geen verlichting, geen airco alles uit, het mag allemaal niet baten.

Mijn garage gaat nu wederom contact opnemen met de Kia afdeling (is van Mossel, alleen ik woon in het zuiden, en van Mossel heeft alleen Kia in het noorden, dus mijn garage is weliswaar onderdeel van de Van Mossel groep alleen geen Kia als hoofdmerk). Ben dus benieuwd wat daar uit komt.

maar de auto is nog geen 4 jaar oud, valt dit dan niet onder de 7 jaar Kia garantie?

Heb een Picanto uit 2014....bij mij is er geen pijl op te trekken.

In de zomer kan hij het spontaan weer gaan doen, dan weer niet.

Maak me er niet meer druk om, zijn ergere dingen in de wereld.

1 uur geleden, Bennie Wouters zei:

Het heeft even geduurd, maar de nieuwe accusensor is geplaatst. Helaas zonder resultaat, de autostop wil simpelweg niet werken. Inmiddels is dus de accu vervangen met een correcte AGM accu, de accusensor vervangen, alle andere mogelijke sensoren nagekeken, die lijken het allemaal te doen. Ik heb hem warm gereden met alle systemen uit, dus geen blower, geen verlichting, geen airco alles uit, het mag allemaal niet baten.

Mijn garage gaat nu wederom contact opnemen met de Kia afdeling (is van Mossel, alleen ik woon in het zuiden, en van Mossel heeft alleen Kia in het noorden, dus mijn garage is weliswaar onderdeel van de Van Mossel groep alleen geen Kia als hoofdmerk). Ben dus benieuwd wat daar uit komt.

maar de auto is nog geen 4 jaar oud, valt dit dan niet onder de 7 jaar Kia garantie?

Het ISG systeem van Kia moet aan een aantal voorwaarden voldoen om te werken. B.v. voldoende accu spanning, buitentemp, motortemp, veiligheidsriem vast etc. Als aan deze voorwaarden niet wordt voldoen zal het systeem niet in werking treden. Tip: een Kia met ISG is voorzien van een zogenaamd “luie” dynamo. Om deze harder te laten werken dien je juist verbruikers aan te zetten.  Klonk mij in eerste instantie ook vreemd maar zo werkt het echt. Probeer maar eens een stukje te rijden met een paar gebruikers aan.