Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik neem aan dat de accu niet helemaal leeg was. Immers op een gegeven moment rijdt hij als een normale hybride, toch?

hoeveel langer duurt het laden op een normaal stopcontact?

heb je mogelijkheden om elektrisch rijden te beïnvloeden? Meer dan op de normale hybride?

Geplaatst

Zodra de batterij op 15% staat, schakelt hij over van EV naar Hybride maar als je dan bijvoorbeeld binnen de bebouwde kom rustig rijdt, dan kun je ook nog verder rijden op de batterij in hybride modus. Vanmiddag toen ik thuis kwam, lukte dat bijv. prima en was de batterij uiteindelijk gezakt tot 11%.

Je kunt zelf de rijmodus bepalen EV of Hybride maar ik rijd altijd eerst zo veel mogelijk als EV en pas daarna Hybride (rijden op (eigen) stroom is veel goedkoper dan benzine)

Zoals ik al eerder aangaf, laad ik thuis gewoon aan een normaal stopcontact maar gebruik ik een 16a thuislader (die dus net zo snel als een laadpaal laadt) ipv de bijgeleverde Kia 10a thuislader. Scheelt ongeveer een uur laden.

https://www.amazon.de/gp/product/B07S1QRRD7/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

• 1 maand later...
Geplaatst

16.000 km gereden sinds maart vorig jaar
Gemiddeld gebruik van mij PHEV 1,5 liter per 100 km

Stroom thuis van zonnepanelen, dus ik ben spekkoper

• Like 1
Geplaatst
17 uur geleden, Rob Lezer zei:

16.000 km gereden sinds maart vorig jaar
Gemiddeld gebruik van mij PHEV 1,5 liter per 100 km

Stroom thuis van zonnepanelen, dus ik ben spekkoper

Het lijkt enorm voordelig, maar dit is natuurlijk niet reeel.

Bij een PHEV moet je natuurlijk wel degelijk de stroomkosten mee berekenen.

“Eigen” stroom van zonnepanelen kosten netto ook zo’n 22 ct/Kwh (salderingsregeling).

En  moet je met een PHEV of EV onderweg eens snel laden (wat doorgaans ook wel eens voorkomt) dan ben je aan de beurt.

Dus voor een eerlijke berekening dient wel alles meegerekend te worden; ook alle kosten van stroom thuis en onderweg.

• Thanks 1
Geplaatst
54 minuten geleden, Derrek zei:

Het lijkt enorm voordelig, maar dit is natuurlijk niet reeel.

Dat hangt sterk van de omstandigen thuis af.

Ik heb zonnepanelen die ruim 1 MWh per jaar meer leveren dan wat ik thuis zonder auto verbruik. Met de PHEV aan de lader verbruik ik 1,1 MWh voor de auto, dus mijn auto rijdt bijna volledig op stroom die ik "over heb". De kosten daarvoor zijn heel laag omdat de vergoeding anders maar zo'n 7 cent per kWh zou zijn. Dus reken ik met 7 cent per kWh. Ik rijd ongeveer 7 km per kWh, dus per km e-rijden zijn mijn energiekosten 1 cent.

Ik heb de auto nu praktisch 1 jaar. bijna 16.000 op de teller. Ik houd alles nauwgezet bij in een spreadsheet en kom tot 5,41 euro per 100 km.
Dat is dus inclusief stroom en benzine (427 liter). Ouderwets gezegd rijd ik 1 op 35,5, kijkend naar alleen de benzine. De euro per 100 km vind ik voor een hybride een betere weergave.

• Like 1
Geplaatst

Mijn Niro HEV kost mij benzine EUR 7,00 per 100 km, dat is tegenover de 5,41 een verschill van rond EUR 1,60 per 100 km. Ik rij zo rond 12.000 km per jaar, dus rond EUR 200,- meer .... maar de kosten voor een BEV waren voor mij EUR 6.000 meer, dan wordt het gelijk naar 30 jaaren!

Daarom goed nadenken of HEV of BEV ...

• Like 1
Geplaatst

Kia Niro HEV vanafprijs 29695
Kia Niro PHEV vanafprijs 36395

Meerprijs “P” = €6700
Thuis Laadpaal “P” = €1000

Brandstofkosten PHEV €5,41/100 km (spreadsheet)
Brandstofkosten HEV €8,58/100 km (Spritmonitor)

Minderheidsprijs “P” / 100 km = €3,17

Dus €7700 moet je terugverdienen met besparing van €3,17 per 100 km…

7700/3,17 = 2429 x 100 km = 243 duizend kilometer !!!!

Dus pas als je 243 duizend kilometer gereden hebt is een “P” goedkoper

Ps een “P” is in aanschaf duurder en ook zwaarder en dus duurder in belasting&verzekering, deze effecten komen er nog bovenop…

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• Like 1
Geplaatst
34 minuten geleden, Flying_Dutchman zei:

Dat hangt sterk van de omstandigen thuis af.

Ik heb zonnepanelen die ruim 1 MWh per jaar meer leveren dan wat ik thuis zonder auto verbruik. Met de PHEV aan de lader verbruik ik 1,1 MWh voor de auto, dus mijn auto rijdt bijna volledig op stroom die ik "over heb". De kosten daarvoor zijn heel laag omdat de vergoeding anders maar zo'n 7 cent per kWh zou zijn. Dus reken ik met 7 cent per kWh. Ik rijd ongeveer 7 km per kWh, dus per km e-rijden zijn mijn energiekosten 1 cent.

Ik heb de auto nu praktisch 1 jaar. bijna 16.000 op de teller. Ik houd alles nauwgezet bij in een spreadsheet en kom tot 5,41 euro per 100 km.
Dat is dus inclusief stroom en benzine (427 liter). Ouderwets gezegd rijd ik 1 op 35,5, kijkend naar alleen de benzine. De euro per 100 km vind ik voor een hybride een betere weergave.

Moet je alleen de afschrijving van de panelen nog meenemen ;-)

• Like 1
Geplaatst
23 uur geleden, Nia Kiro zei:

Kia Niro HEV vanafprijs 29695
Kia Niro PHEV vanafprijs 36395

Meerprijs “P” = €6700
Thuis Laadpaal “P” = €1000

Brandstofkosten PHEV €5,41/100 km (spreadsheet)
Brandstofkosten HEV €8,58/100 km (Spritmonitor)

Minderheidsprijs “P” / 100 km = €3,17

Dus €7700 moet je terugverdienen met besparing van €3,17 per 100 km…

7700/3,17 = 2429 x 100 km = 243 duizend kilometer !!!!

Dus pas als je 243 duizend kilometer gereden hebt is een “P” goedkoper

Ps een “P” is in aanschaf duurder en ook zwaarder en dus duurder in belasting&verzekering, deze effecten komen er nog bovenop…

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Soms zijn er wel eens aanbiedingen dat een PHEV net zo duur is als een HEV, maar ik heb deze aanbiedingen de laatste tijd niet meer gezien. Ben zelf ook bezig voor een opvolger van mijn huidige Niro HEV. Zo'n berekening als jij maakt heb ik ook gemaakt en kom tot de conclusie dat het inderdaad heel lastig wordt om particulier voordelig uit te zijn met een PHEV, zeker als je 20K per jaar rijdt en dus niet altijd thuis kan laden met daarbij nog eens de meer prijs.  Zelfde geldt voor een e-Niro, Voor de meerprijs tov een gewonen Niro kun je heel wat tanken. Neemt niet weg dat een elektrisch rijden ontzettend prettig is, maar of dat voor mij het prijs verschil waard is?

• Like 1
Geplaatst

De e-niro is nu voor de particulier erg voordelig voor private lease.  Zelfs goedkoper dan een HEV of PHEV. Als die actie weer afgelopen is (waarschijnlijk als de EV6 op stoom komt) heb je kans dat de PHEV weer in de reclame gaat.

Geplaatst
Op 10-7-2021 om 16:04, gjcvro zei:

Moet je alleen de afschrijving van de panelen nog meenemen ;-)

Klopt. Die heb ik maar weggelaten omdat die zo laag is en grotendeels door het thuisverbruik wordt afgedekt.

Dat ik een Plugin heb gekocht heeft 2 redenen:
- deze kan de caravan trekken
- heb altijd brandstof bij me dus hoef niet onderweg, ergens in Europa, angstig naar de acculading te kijken. Benzine koop je overal, laadpunten zijn veel zeldzamer.
- en een derde reden was de 4000 euro korting op het moment van bestellen (anders had ik waarschijnlijk een Outlander gekocht).

Iedereen heeft zo zijn of haar eigen argumenten. Juist fijn, anders zouden we allemaal hetzelfde rijden, ook saai op de weg 

Geplaatst
11 uur geleden, Flying_Dutchman zei:

Klopt. Die heb ik maar weggelaten omdat die zo laag is en grotendeels door het thuisverbruik wordt afgedekt.

De kosten schrijf je af naar je thuisverbruik om het verbruik van je auto "goedkoper" te maken. Selectief rekenen heet dat..

Het hele verhaal is zo persoonlijk dat verder niemand van dit forum er iets mee kan.

Geplaatst

Maar wel beter voorbereid op de (al dan niet nabije) toekomst.

De zonnepanelen schrijf je in 25 jaar( ?- dan zou de opbrengst 10-25% gezakt kunnen zijn) af, maar ruim voor die tijd gaat de salderingsregeling er (in stapjes) af, dus dan kun je beter je 'eigen' stroom zelf gebruiken.

De brandstofprijzen (benzine nu al bijna 2 euro per liter) zullen hoogstwaarschijnlijk blijven stijgen.

Ik ben het dus niet eens met de stelling van @SMITHEN69 hierboven, ook al verwacht ik wel dat de vrijstelling MRB voor EV's zal eindigen.

Geplaatst (aangepast)
1 uur geleden, SMITHEN69 zei:

ALS PARTUQLIER  BEN JE MET EEN e Kia niro. of een met stekker duur de uit  in gebruik 

dan een hybride met benzine.  

In jouw geval misschien wel. Op het moment is de private lease van beide nagenoeg gelijk, en met 1000km per maand geef ik de helft aan brandstofkosten uit. meer km betekend meer voordeel.. Voor iedereen is het een kwestie van afwegen, en en fatsoenlijke berekening hoort daar ook bij.

aangepast door gjcvro
Geplaatst
5 uur geleden, Derrek zei:

Het hele verhaal is zo persoonlijk dat verder niemand van dit forum er iets mee kan.

Dat geldt voor alle argumenten die hier voorbij komen. Afhankelijk van heel veel factoren is de keuze HEV of PHEV een verstandige. Geld speelt bij mij geen rol dus kies ik voor milieu, zekerheid en trekkracht. Speelt geld juist de hoofdrol dan zijn keuzes heel anders.

25 jaar voor 5 MWh per jaar opbrengst = 125 MWh
Investering 5000 euro. Per MWh is dat 40 euro (renteverlies is er niet). Per kWh is dat 0,04 euro, 4 cent dus. Mijn argument dat het overschot aan stroom anders down the drain gegaan zou zijn  en de afschrijving over het thuisverbruik gerekend kan worden is discutabel. Maar de panelen had ik al voordat de PHEV in gedachte kwam. Efin, een prima oplossing voor woon-werk dichtbij en een privé-laadpaal op zonne-energie.

:adanku:

• Like 1
Geplaatst

Ik snap heel goed dat een PHEV soms de betere keus is en ook dat soms een private lease constructie voordeliger kan zijn. Het blijft rekenen om te kijken hoe het op je persoonlijke situatie past. 
benzine prijzen stijgen maar reken maar dat dit ook voor elektra gaat gelden. En als er genoeg elektrische auto’s rijden gaat men echt wel iets met wegenbelasting doen. Wat dat betreft is de overheid niet de meest betrouwbare kant van een berekening. Denk ook dat de prijzen van (plug-in)hybride en elektrische auto’s steeds dichter bij elkaar komen. Dan wordt de keus ook steeds eenvoudiger. 

Geplaatst
4 uur geleden, Peter-036 zei:

....de salderingsregeling er (in stapjes) af, dus dan kun je beter je 'eigen' stroom zelf gebruiken.

Dat is wel zo, maar dan moet je de E-Niro wel overdag laden als de zon schijnt. Dat is 's nachts immers zelden het geval. Probleem is dat dan tijdens het laden de auto niet kunt gebruiken. Of een (dure) huisaccu erbij kopen die je overdag oplaadt om hiermee 's nachts je E-Niro weer op te laden.

Vraag me dan inmiddels wel weer af wat de milieuwinst nog is met al die benodigde accu's die niet bepaald "groen" zijn.

Rijdt toch maar even door en wacht dan op de H2-Niro.

Geplaatst
2 uur geleden, Flying_Dutchman zei:

Geld speelt bij mij geen rol .... Mijn argument dat het overschot aan stroom anders down the drain gegaan zou zijn ...

:adanku:

Milieutechnisch is het natuurlijk nooit "down the drain". Het teveel aan stroom wordt ergens in de wereld immers door iemand anders verbruikt die daarvoor minder fossiel opgewekte stroom gebruikt! 

Geplaatst
ALS PARTUQLIER  BEN JE MET EEN e Kia niro. of een met stekker duur de uit  in gebruik 
dan een hybride met benzine.  

Dat kun je zoo eenvoudig niet stellen, omdat er ZO veel invloeden zijn dat dit voor geen twee mensen gelijk is.
Ik zou graag een PHEV kopen, of nog liever een BEV, maar door omstandigheden rondom mijn (huur)huis heeft dat geen zin. Ik rij er -als particulier- wel voldoende kilometers voor om het gunstig te laten zijn...
Een PHEV rijden zonder te stekkeren, DAT is echt zonde.
Geplaatst
2 uur geleden, Derrek zei:

Rijdt toch maar even door en wacht dan op de H2-Niro.

Ik denk dat je dan nog heel lang kunt wachten. ;-)  rendement van waterstof is echt bedroevend. Alleen toyota lijkt er nog brood in te zien. 

En de Niro accu van nu is de huisaccu van volgend jaar.. oftewel oude auto accu's gaan steeds vaker ingezet worden als huisaccu's omdat omvang en gewicht t.o.v. opslag (vaak) wat minder belangrijk is bij een huis.

• Like 1
Geplaatst
19 uur geleden, gjcvro zei:

Ik denk dat je dan nog heel lang kunt wachten. ;-)  rendement van waterstof is echt bedroevend. Alleen toyota lijkt er nog brood in te zien. 

En de Niro accu van nu is de huisaccu van volgend jaar.. oftewel oude auto accu's gaan steeds vaker ingezet worden als huisaccu's omdat omvang en gewicht t.o.v. opslag (vaak) wat minder belangrijk is bij een huis.

Dat waterstof de toekomst heeft als energiedrager is m.i. wel duidelijk, ondanks, inderdaad, het (nu nog) relatief slechte rendement in het omzettingsproces. Maar de ontwikkeling in waterstof staat niet stil. Niet alleen voor auto's maar ook voor de industrie is waterstof volop in ontwikkeling. Er zijn nadelen, maar die zijn er voor accu's ook (laadtijden, stroomnetaanpassingen, ed.). Milieutechnisch is er veel te winnen door het gebruik van een waterstofcel t.o.v. accu's in een auto voor de opwekking van elektriciteit.

Dat oude accu's opgelapt gaan worden voor thuisgebruik is overigens nieuw voor mij.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...