Jump to content
Saartje71

Kia Niro hybrid of plugin hybrid

Recommended Posts

Na 3 maanden en 3000 km in onze nieuwe NIRO PHEV  hier onze ervaring.
De PHEV (plug-in) gedraagt zich toch anders dan een HEV (Hierin hadden we onze proefrit gemaakt)
Het lijkt erop dat de grotere PHEV electromotor direct de wielen aandrijft, want er is geen schakelmoment,
hij blijft constant versnellen. Geruisloos electr. rijden tot een snelheid van ~120 km/h. 
In de hybridestand gaat de benzinemotor stationair (heel stil) draaien en houdt dan de accu op lading, terwijl je electr. rijdt. (geruisloos)
Denk aan een electr. aandrijving met hulpmotor.
Als je flink optrekt maakt de benzinemotor meer geluid, vergelijkbaar bij de hybride versie.
We hebben nu ~40 liter bijgetankt (E5 of premium) dus gemiddeld 1 liter op 75 km !!!!!! incl.  ~ zo'n 20 ladingen aan de gewone huis stekker in 4,5 uur met laadstroom 10A (regelt de auto zelf) Dit is ook wat de totaalteller aangeeft.
Als je electr. in de kom rijdt en snelweg hybride zie ik bij ritinfo 1 30 km of 1: 50 km. 
Natuurlijk is het nu mooi weer dus de winterpriode maar afwachten of ik dan ook nog 65 km vol electr. uit een lading haal.
Ik lees hier dat mensen zich zorgen maken dat de motor bij koud weer toch aan gaat..... er is stuur- en stoelverwarming en er is driver only. De benzinemotor in de hybridestand houdt de accu op nivo en je rijdt electrisch terwijl jij warme voetjes krijgt.
En dat berekenen wanneer je de PHEV hebt terugverdient t.o.v. de HEV...... eeh, meer rijcomfort (geruisloos en sneller optrekken) is ook wat waard, niet dan ? oh ja de PHEV heeft half tarief wegenbelasting voor zolang dat duurt natuurlijk.
De rest van de auto b.v. de opties die erop zitten werken prima., kortom KIA NIRO PHEV is (tot heden) FANTASTISCH.


 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 8/8/2020 at 1:09 PM, Hoe is het mogelijk? said:

Na 3 maanden en 3000 km in onze nieuwe NIRO PHEV  hier onze ervaring.
De PHEV (plug-in) gedraagt zich toch anders dan een HEV (Hierin hadden we onze proefrit gemaakt)
Het lijkt erop dat de grotere PHEV electromotor direct de wielen aandrijft, want er is geen schakelmoment,
hij blijft constant versnellen. Geruisloos electr. rijden tot een snelheid van ~120 km/h. 
In de hybridestand gaat de benzinemotor stationair (heel stil) draaien en houdt dan de accu op lading, terwijl je electr. rijdt. (geruisloos)
Denk aan een electr. aandrijving met hulpmotor.
Als je flink optrekt maakt de benzinemotor meer geluid, vergelijkbaar bij de hybride versie.
We hebben nu ~40 liter bijgetankt (E5 of premium) dus gemiddeld 1 liter op 75 km !!!!!! incl.  ~ zo'n 20 ladingen aan de gewone huis stekker in 4,5 uur met laadstroom 10A (regelt de auto zelf) Dit is ook wat de totaalteller aangeeft.
Als je electr. in de kom rijdt en snelweg hybride zie ik bij ritinfo 1 30 km of 1: 50 km. 
Natuurlijk is het nu mooi weer dus de winterpriode maar afwachten of ik dan ook nog 65 km vol electr. uit een lading haal.
Ik lees hier dat mensen zich zorgen maken dat de motor bij koud weer toch aan gaat..... er is stuur- en stoelverwarming en er is driver only. De benzinemotor in de hybridestand houdt de accu op nivo en je rijdt electrisch terwijl jij warme voetjes krijgt.
En dat berekenen wanneer je de PHEV hebt terugverdient t.o.v. de HEV...... eeh, meer rijcomfort (geruisloos en sneller optrekken) is ook wat waard, niet dan ? oh ja de PHEV heeft half tarief wegenbelasting voor zolang dat duurt natuurlijk.
De rest van de auto b.v. de opties die erop zitten werken prima., kortom KIA NIRO PHEV is (tot heden) FANTASTISCH.


 

Ik zit ook te twijfelen tussen HEV of PHEV.

Mijn Stonic mag ik bijna weer inleveren en een andere kiezen. Gezien ik zakelijk rijd, zou ik voor HEV kiezen gezien de bijtelling. Maar als ik echt veel op brandstof kan besparen, zou ik mijn werkgever lief kunnen aankijken en overtuigen om iets van een bonus oid te ontvangen als ik voor de PHEV kies (37k vs. 41k). Nu vraag ik mij wel af of jij de standaard 16" velgen hebt? Ik zou persoonlijk willen upgraden naar de 18" velgen. Ik begrijp dat de auto dan iets onzuiniger is. Vraag me alleen af of het zo'n groot verschil is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Beste Xmoo,

Wij hebben de standaard 16" wielen. Deze zitten standaard op de PHEV. De 18" zijn inderdaad iets sportiever, maar omdat de totale omtrek gelijk moet zijn hebben de 16" meer rubber wat de wielkas goed vult. Ook meer comfort en meer "wangen" zodat je de allum. wielen niet snel beschadigd bij een stoeprandje. De 16" zijn  met meer rubber stiller. Hoe kom je bij die 41k en 37k want dat is echt te veel, hoor. Voor 41k koop je misschien wel nieuwe Niro vol electrisch. 

Hopelijk helpt je dit met je keuze.

Groeten.

 

 

Edited by Hoe is het mogelijk?

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, Hoe is het mogelijk? said:

Beste Xmoo,

Wij hebben de standaard 16" wielen. Deze zitten standaard op de PHEV. De 18" zijn inderdaad iets sportiever, maar omdat de totale omtrek gelijk moet zijn hebben de 16" meer rubber wat de wielkas goed vult. Ook meer comfort en meer "wangen" zodat je de allum. wielen niet snel beschadigd bij een stoeprandje. De 16" zijn  met meer rubber stiller. Hoe kom je bij die 41k en 37k want dat is echt te veel, hoor. Voor 41k koop je misschien wel nieuwe Niro vol electrisch. 

Hopelijk helpt je dit met je keuze.

Groeten.

 

 

De prijzen heb ik via kia.nl. Beide in executive uitvoering en in het grijs.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft iemand dan ook ervaring met de PHEV Niro over hoe snel je op EV stand kan rijden en hoeveel KM radius je dan gemiddeld haalt?

 

kun je wel 100km/h rijden op de EV stand?

Share this post


Link to post
Share on other sites

EV stand kun je niet zelf inschakelen
Die schakeld vanzelf naar EV stand als je met gaspedaal speelt of geen gas geeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 uur geleden, Joop1982 zei:

Heeft iemand dan ook ervaring met de PHEV Niro over hoe snel je op EV stand kan rijden en hoeveel KM radius je dan gemiddeld haalt?

 

kun je wel 100km/h rijden op de EV stand?

Bereik op accu is c.a. 45 km volledig elektrisch en daarna rijd je automatisch als een hybride 

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 uur geleden, gjklasens zei:

EV stand kun je niet zelf inschakelen
Die schakeld vanzelf naar EV stand als je met gaspedaal speelt of geen gas geeft.

Ook niet bij de PHEV?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De PHEV kun je volledig in EV stand zetten (Keuze EV, Automatisch en HEV). Als het accu nivo onder een bepaalde waarde komt is alleen HEV mogelijk.

De ruim 50 km heb ik al gehaald (ritjes binnendoor).

Edited by HenkM
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinds eind mei ook bezitter van een PHEV en ook hier met gemak de afgelopen maanden soms wel 54km gehaald (provinciaal & snelweg)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 8-8-2020 om 13:09, Hoe is het mogelijk? zei:

Na 3 maanden en 3000 km in onze nieuwe NIRO PHEV  hier onze ervaring.
De PHEV (plug-in) gedraagt zich toch anders dan een HEV (Hierin hadden we onze proefrit gemaakt)
Het lijkt erop dat de grotere PHEV electromotor direct de wielen aandrijft, want er is geen schakelmoment,
hij blijft constant versnellen. Geruisloos electr. rijden tot een snelheid van ~120 km/h. 
In de hybridestand gaat de benzinemotor stationair (heel stil) draaien en houdt dan de accu op lading, terwijl je electr. rijdt. (geruisloos)
Denk aan een electr. aandrijving met hulpmotor.
Als je flink optrekt maakt de benzinemotor meer geluid, vergelijkbaar bij de hybride versie.
We hebben nu ~40 liter bijgetankt (E5 of premium) dus gemiddeld 1 liter op 75 km !!!!!! incl.  ~ zo'n 20 ladingen aan de gewone huis stekker in 4,5 uur met laadstroom 10A (regelt de auto zelf) Dit is ook wat de totaalteller aangeeft.
Als je electr. in de kom rijdt en snelweg hybride zie ik bij ritinfo 1 30 km of 1: 50 km. 
Natuurlijk is het nu mooi weer dus de winterpriode maar afwachten of ik dan ook nog 65 km vol electr. uit een lading haal.
Ik lees hier dat mensen zich zorgen maken dat de motor bij koud weer toch aan gaat..... er is stuur- en stoelverwarming en er is driver only. De benzinemotor in de hybridestand houdt de accu op nivo en je rijdt electrisch terwijl jij warme voetjes krijgt.
En dat berekenen wanneer je de PHEV hebt terugverdient t.o.v. de HEV...... eeh, meer rijcomfort (geruisloos en sneller optrekken) is ook wat waard, niet dan ? oh ja de PHEV heeft half tarief wegenbelasting voor zolang dat duurt natuurlijk.
De rest van de auto b.v. de opties die erop zitten werken prima., kortom KIA NIRO PHEV is (tot heden) FANTASTISCH.


 

ik sluit me hierbij aan, tank nog maar 1x per maand en de rest komt van mijn zonnepanelen 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 ik was van plan een nieuwe Kia niro plug in te kopen. maar het in een nieuwe Kia niro hybride geworden. 

zo als ik rij kan ik wel meer elektrisch rijden .dan vijftig km spelen met het gaspedaal. rustig rijden het gebruik is nu.

3,8lde honderd km als ik vol tank heb ik een Asch radius van negen honderd zestig km.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu net 2000 km gereden in mijn PHEV.

Ook ik heb moeten opboksen tegen verkopers die liever een HEV dan en PHEV verkopen. Maar klant is koning, dus gekocht wat ik wilde. Het advies van verkopers is zo gekleurd als wat.

Ik heb in totaal nu 35 liter benzine getankt en 183 kWh geladen. Heb thuis een privé WallBox laadstation gemonteerd die 16 ampère levert, ongeveer 3.6 kW. Van leeg naar vol in 2,5 uur. Per kilometer ben ik dus 4 cent kwijt.

Ik rijd hoofdzakelijk 60 en 80 km wegen, een enkele keer snelweg (dan ook meteen 200 km). Als ik niet op de snelweg kom rijd ik 75 a 80 km puur elektrisch. Ik rem eigenlijk nooit met het rempedaal maar gebruik de peddels voor maximale recuperatie.
Nu net een rit van 60 km gemaakt waarvan 15 km 120 km/u, 15 km 80 km/u en de rest in 60 en 30 km/u zones. De accu stond aan het eind op 18% en de gehele rit elektrisch gereden (120 km/u is prima te doen met de electromotoren, zelfs 130 lukt).

En wat rijdt de auto stil. Ze zoeft over de weg. Nog geen spijt gehad van de keuze.

Edited by Flying_Dutchman
typo
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook wij twijfelen over de Niro Hybrid of de Phev.  Waarom geen FEV? De Soul vinden we niet mooi en het is niet zeker of je de SEPP subsidie van 4000 euro nog kunt krijgen volgend jaar. Dit maakt het voor ons financieel niet haalbaar en dus toch maar richting een PHEV. 

Opzich is de meerprijs van PHEV tov de Hybrid waard en terug te verdienen zeker omdat de wegenbelasting 50% is. Echter als we naar de private lease deals kijken dan kost een PHEV minstens 40 euro per maand meer via Kia Lease voor 60 maanden 10k km. Dit bedrag zouden we nooit met onze aantal kilometers en elektrisch rijden terug kunnen verdienen. Ik vind het bedrag van Private Lease daarom vreemd.. verwacht KIA lease dat de afschrijving van de PHEV veel hoger is? Hebben de PHEV rijders hier een idee over?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 5-9-2020 om 15:41, Joop1982 zei:

Heeft iemand dan ook ervaring met de PHEV Niro over hoe snel je op EV stand kan rijden en hoeveel KM radius je dan gemiddeld haalt?

 

kun je wel 100km/h rijden op de EV stand?

Ja, je kunt prima tot 120km/h EV rijden, al kom je dan wel minder ver natuurlijk. Als de temperatuur 15 graden of meer is, dan kun je volledig EV rijden (zolang je geen verwarming aan doet...).


 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 10-9-2020 om 22:09, Flying_Dutchman zei:

Nu net 2000 km gereden in mijn PHEV.

Ook ik heb moeten opboksen tegen verkopers die liever een HEV dan en PHEV verkopen. Maar klant is koning, dus gekocht wat ik wilde. Het advies van verkopers is zo gekleurd als wat.

Ik heb in totaal nu 35 liter benzine getankt en 183 kWh geladen. Heb thuis een privé WallBox laadstation gemonteerd die 16 ampère levert, ongeveer 3.6 kW. Van leeg naar vol in 2,5 uur. Per kilometer ben ik dus 4 cent kwijt.

Ik rijd hoofdzakelijk 60 en 80 km wegen, een enkele keer snelweg (dan ook meteen 200 km). Als ik niet op de snelweg kom rijd ik 75 a 80 km puur elektrisch. Ik rem eigenlijk nooit met het rempedaal maar gebruik de peddels voor maximale recuperatie.
Nu net een rit van 60 km gemaakt waarvan 15 km 120 km/u, 15 km 80 km/u en de rest in 60 en 30 km/u zones. De accu stond aan het eind op 18% en de gehele rit elektrisch gereden (120 km/u is prima te doen met de electromotoren, zelfs 130 lukt).

En wat rijdt de auto stil. Ze zoeft over de weg. Nog geen spijt gehad van de keuze.

Klinkt echt erg goed, wij hebben ondertussen een beetje spijt dat we een HEV hebben gekozen bijna 2 jaar terug ipv een PHEV.

Vrouwlief rijd zo'n 6 a 7 duizend km per jaar ww verkeer (heen en terug precies 50 km) en ze kan ook nog gratis laden op haar werk.

Of het dan alleen een Niro blijft is even de vraag, ik blijf de XCeed erg mooi vinden, hoewel de PHEV XCeed nogal een erg kleine kofferbak over houd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen in de winter met de PHEV. Het zou voor ons een ideale auto zijn maar hij heeft geen elektrische verwarming dus in de winter zal de ICE moeten draaien om het interieur te verwarmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 uur geleden, meeder zei:

Ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen in de winter met de PHEV. Het zou voor ons een ideale auto zijn maar hij heeft geen elektrische verwarming dus in de winter zal de ICE moeten draaien om het interieur te verwarmen.

Klopt en dat is in mijn ogen echt een gemiste kans. Vooral als je veel korte afstanden rijdt de winterdag, dan heeft de PHEV weinig toegevoegde waarde ten opzichte van de HEV. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op echt korte afstanden kun je nog overwegen de verwarming uit te zetten.. Doen veel ev rijders ook.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 16-9-2020 om 09:19, Broekie zei:

Klopt en dat is in mijn ogen echt een gemiste kans. Vooral als je veel korte afstanden rijdt de winterdag, dan heeft de PHEV weinig toegevoegde waarde ten opzichte van de HEV. 

Verwarming uit en de stoel- en stuurverwarming aan.

Het blijft een hybride, dus de benzinemotor zal altijd aan slaan bij koud weer, al is het maar om de benzinemotor op bedrijfstemperatuur te brengen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 uur geleden, Martinus1957 zei:

Goedemorgen

Is het lonend en/of mogelijk om met een Niro PHEV onderweg bij te laden.?

 

Jazeker kan dat. De PHEV laadt met maximaal 3.6 kW, dus zo'n 16 ampère. De capaciteit is 8,5 kWh, dus je bent wel even bezig van leeg naar vol, ruim 2,5 uur.

Edited by Flying_Dutchman

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 uur geleden, Flying_Dutchman zei:

Jazeker kan dat. De PHEV laadt met maximaal 3.6 kW, dus zo'n 16 ampère. De capaciteit is 8,5 kWh, dus je bent wel even bezig van leeg naar vol, ruim 2,5 uur.

Ik had de volgende vraag eigenlijk gelijk kunnen stellen:

waar kun je bijladen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 uur geleden, Martinus1957 zei:

waar kun je bijladen?

Gewoon bij alle laadpalen langs de weg. Je moet dan wel een pasje hebben waarmee het laden betaald wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom zou je een PHEV onderweg willen bijladen?
Je kunt als EV maximaal zo'n 50km rijden, de tijd die je verdoet aan laden weegt IMHO niet op tegen het goedkoper electrisch rijden.

Het feit dat je met maximaal 3,6kW kunt laden onderstreept dit alleen maar; een PHEV kun je het beste thuis en eventueel op je bestemming (bij)laden en niet onderweg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By Nicelmar
      Wegens aankoop van een nieuwe auto, verkoop ik mijn originele dakdragers voor de Kia rio.
       
      Bieden.
       
      Met vriendelijke groet,
      Elmar
       
       
       


    • By J.V.
      De eerste 2000 km zitten erop en de auto bevalt prima, hoe alles werkt kom je steeds meer achter maar ook het gebruik ervan. Wat mij opviel was dat de parkeersensoren niet werken (is al meer over geschreven op het forum) maar bij mijn Kia zit er onder de view knop een Parkeer schakelaar in eerste instantie dacht ik dat dit voor het uitzetten is van de parkeersensoren. Deze knop is er voor om de voorste sensoren te activeren bij een snelheid onder de 10 km ga je harder rijden dan schakelt dit weer uit. In de R stand wordt het automatisch geactiveerd, moet je alleen even weten de garage wist dit ook niet. Dus bij het parkeren vooruit eerst de schakelaar aanzetten wat ik erg storend vind dit behoort gewoon automatisch te gaan vind ik in ieder geval de keuze of je dit automatisch of handmatig wilt hebben . Het verbruik ligt rond de 1:20 tot nu toe. Het navigatie systeem tja ziet er sober uit en het instellen gaat wel goed, Volgens mij is het een LG systeem met de kaarten van Here en die lopen standaard achter. Ook Google maps geprobeerd dit werkt al beter en TomTom Go proef van een maand ziet er mooier uit. Mijn favoriet is toch Waze  met de IPhone bij het aansluiten (Carplay)wordt onder opdrachten automatisch Waze gestart en flitsmeister zodat je gelijk de bestemming kunt invoeren of dit thuis op de computer de rit naar je telefoon kunt sturen. Sta nu alleen wat vaker bij de benzine pomp de vorige auto was een actieradius van 1100 km en nu wordt er een bezoekje al verwacht zo rond de 750 km. Er toch nog steeds dingen die je moet uitzoeken waardoor je het rijden prettiger maakt en het zal wel wennen. Het audio geluid is niet slecht maar goed is weer wat anders toch maar eens kijken of er iets aan gedaan kan worden. 
    • By theomonika
      3 September was het de grotedag   
      Kia Ceed GT-PlusLine DCT7 MY20 1.4 T-GDI
      in de kleur Deluxe White
       
      Meteen wat dingen Gepimt
      Led Kentekenplaat Verlichting
      GT Line Logo er af en de GT Logo Rood er op
      Ceed CD rubberen matten vloermatten set GT-logo
      De Remenklauwen rood
      Ramen extra laten tinten
      Gt Metalen Deur plaatje
      Rode biesjes laten plakken zo dat hij op een GT lijkt
      Chromen Raamlijsten maar zwart
      achterklep spoiler al in huis
       
      en nog op de to do lijstje
      Diffuser van de kia ceed GT al in huis
      uitlaat update staat in de planning 25 Sep






    • By capono
      Opnieuw geplaatst omdat vorig bericht fouten bevatte.
      Zijwindschermen voor de voordeuren van een 5-deurs Picanto. Licht getint. Klikmontage tussen raam en raamrubber
      In goede staat. Heb ze er een paar weken opgehad, maar vind ze toch niet zo mooi staan op een rode auto.
      Alleen afhalen in Culemborg, ze worden niet verzonden.
      Toepasbaar op:
      PICANTO (TA) | 2011.05-heden - 1.0 - 998ccm, 69pk, 51KW - G3LA
      PICANTO (TA) | 2015.04-heden - 1.0 - 998ccm, 67pk, 49KW - G3LA
      PICANTO (TA) | 2011.05-heden - 1.0 Bi-Fuel - 998ccm, 82pk, 60KW - B3LA
      PICANTO (TA) | 2013.08-heden - 1.0 LPG - 998ccm, 67pk, 49KW - B3LA
      PICANTO (TA) | 2011.09-heden - 1.2 - 1248ccm, 85pk, 63KW - G4LA
       
      Hier heb ik ze aangeschaft: https://www.winparts.nl/ruiten--amp--toebehoren/ruiten--amp--toebehoren/zijwindschermen/c185.html
    • By Jepe63
      Hallo allemaal , ik vind het een zalige wagen maar vind het jammer dat deze prijsklasse van wagen geen automatische achterklep heeft.
      Mijn vraag , heeft iemand deze al vervangen of laten wijzigen naar een automatische ?
×
×
  • Create New...