Sigmasailor Geplaatst 7 Maart, 2020 Geplaatst 7 Maart, 2020 Over een tijdje gaan we de e-Niro in de UK eens uitproberen. Omdat we regelmatig in B&B's willen verblijven lijkt het me wel handig om een verloop te hebben van de UK (16A gezekerd) naar de (Schuko of Eur) stekker van de granny oplader. Van die simpele verloopjes van een paar euro kan je makkelijk vinden. Een degelijk verloopsnoertje kan ik zo snel niet vinden. Ze zijn er wel voor de camping (vanaf zo'n blauwe CEE). Weet iemand een adresje voor een kant en klaar snoertje of moet ik de onderdelen zelf maar in elkaar schroeven? Ik neem verder gewoon een goede 10 meter en 25 meter verlengsnoer mee en het zal wel goed komen. Quote
Murcielaygo Geplaatst 7 Maart, 2020 Geplaatst 7 Maart, 2020 Ik zou gaan voor een fatsoenlijke stekker en contrastekker. De meeste verloopjes zijn goedkoop gemaakt en echt niet geschikt voor deze langdurige zware belasting.Let trouwens wel op dat deze Engelse stekkers in veel gevallen ook nog een ingebouwde zekering hebben, vaak van slechts 10A!Zelf ben ik een aantal keer in de UK geweest met in mijn bagage een stekkerstrip met C14-aansluiting. Erg makkelijk, omdat ik via mijn werk een sloot aan kabels met C13-plug en aan het andere eind Schuko, Engelse of Amerikaanse stekkers had.Maar voor je auto zou ik dat niet gebruiken, eerder een verlengkabel waarvan ik de Schuko-stekker zou vervangen door een Engelse stekker. Quote
Sigmasailor Geplaatst 7 Maart, 2020 Topic Starter Geplaatst 7 Maart, 2020 1 uur terug, Murcielaygo zei: Maar voor je auto zou ik dat niet gebruiken, eerder een verlengkabel waarvan ik de Schuko-stekker zou vervangen door een Engelse stekker. Precies, helemaal mee eens. Ik ga er denk ik ook eentje zelf maken; maar waarom zijn er geen verloopkabels van een meter of zo gewoon te koop? Ik heb zelf ook wel een paar van die vakantieverloopjes met 3A of 6A zekeringen; die ga ik natuurlijk niet gebruiken. Quote
Hippe lip Geplaatst 7 Maart, 2020 Geplaatst 7 Maart, 2020 (aangepast) Niet alleen die hebben de meeste (alle, want verplicht?) verloopstekkers een eigen zekering, in de UK hebben ook alle gewone stopcontacten een eigen zekering. Dus zoek tevoren goed uit welke maat zekering dat is en neem er een handje van mee... En vertel me meteen welke maat (en waarde) dat dan is. Ik ga begin mei naar Ierland en daar hebben ze hetzelfde Toevoeging: ik lees net dat je een zware plug moet hebben voor een wasmachine of waterkoker. Die heeft een 13A zekering: https://www.electricalsafetyfirst.org.uk/guidance/safety-around-the-home/plugs-and-fuses/ Edit (2): Het gaat om de BS1362 zekering. Zoeentje https://www.elektro-rama.nl/contents/nl/d845_Keramische-zekeringen-25.4mm-snel.html En zou deze voldoen? Universal 13a 250V copper EU Korea germany france Russia to HK UK Power adapter fused plug Singapore Malaysia Converter type G https://a.aliexpress.com/_BSiWxX 7 Maart, 2020 aangepast door Hippe lip 1 Quote
Hippe lip Geplaatst 7 Maart, 2020 Geplaatst 7 Maart, 2020 Ook hier in NL te koop: https://www.elektronica-shop.nl/contents/nl/d1821_Alle_Reisstekkers.html Quote
Bram E-Niro Geplaatst 8 Maart, 2020 Geplaatst 8 Maart, 2020 Ik zou zoiets nemen : https://www.toughleads.co.uk/collections/adaptors/products/uk-13a-plug-to-european-schuko-socket-adaptorJe granny lader gaat tot 10 a meeste reisstekkers zijn daarvoor niet echt geschikt. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Bram E-Niro Geplaatst 8 Maart, 2020 Geplaatst 8 Maart, 2020 Of deze stekker bestellen en zelf een nederlandse schuko contra stekker er aan maken met een goed stuk snoer van 3 x 2,5 mm2 maar dan wel al de verbindingen goed met adereind hulzen . Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Bram E-Niro Geplaatst 8 Maart, 2020 Geplaatst 8 Maart, 2020 Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Sigmasailor Geplaatst 8 Maart, 2020 Topic Starter Geplaatst 8 Maart, 2020 (aangepast) 10 uur geleden, Hippe lip zei: Niet alleen die hebben de meeste (alle, want verplicht?) verloopstekkers een eigen zekering, in de UK hebben ook alle gewone stopcontacten een eigen zekering. Dus zoek tevoren goed uit welke maat zekering dat is en neem er een handje van mee... En vertel me meteen welke maat (en waarde) dat dan is. Ik ga begin mei naar Ierland en daar hebben ze hetzelfde Toevoeging: ik lees net dat je een zware plug moet hebben voor een wasmachine of waterkoker. Die heeft een 13A zekering: https://www.electricalsafetyfirst.org.uk/guidance/safety-around-the-home/plugs-and-fuses/ Edit (2): Het gaat om de BS1362 zekering. Zoeentje https://www.elektro-rama.nl/contents/nl/d845_Keramische-zekeringen-25.4mm-snel.html En zou deze voldoen? Universal 13a 250V copper EU Korea germany france Russia to HK UK Power adapter fused plug Singapore Malaysia Converter type G https://a.aliexpress.com/_BSiWxX Die dingen wil ik juist vermijden. Voor een eurotje kan je niet veel verwachten en het lijkt me behoorlijk plastic achtig. Zoals het er nu uitziet koop ik wel de losse onderdelen en maak ik zelf een verloop kabel. Het zal een 13A UK plug worden omdat 16A kennelijk niet bestaat? Past natuurlijk ook mooi bij de 10A laad instelling van de Granny. 8 Maart, 2020 aangepast door Sigmasailor 1 Quote
Hippe lip Geplaatst 8 Maart, 2020 Geplaatst 8 Maart, 2020 (aangepast) @Sigmasailor Zoals het plaatje van @Bram E-Niro hierboven al laat zien hebben veel van die stekkers die hier verkrijgbaar zijn een maximale aderdiameter van 1,5 mm2 voor je kabel. Da’s niet fijn. Daarom bestelde ik net deze plug bij Ali, omdat die aderaansluitingen tot 6 mm2 heeft! UK, Ireland, Rewireable Main Power Plug BS1362 13A Fused Black Color https://a.aliexpress.com/_BU0EMt En verder vond ik twee dingen die ook niet slecht lijken en hier in NL verkrijgbaar zijn: 1. Een heel aparte verloopstekker die je aan de ‘gewone’ stekker van je granny-kabel vast schroeft. Voordeel van dit ding is dat je de status (schoon? ingebrand?) van de contacten goed in de gaten kunt houden. https://www.reichelt.nl/scp3-adapter-duitse-schuko-stekker-naar-uk-voedingsstekker-conf-conv-scp3-bk-p163708.html?&trstct=vrt_pdn&nbc=1 2. Een adapter uit één stuk van Brennenstuhl, die tot 13A gaat. Juist van dat merk zou ik het wel vertrouwen, toch? https://www.reichelt.nl/travel-adapter-gb-geaard-contact-tra-sk-gb-p107833.html?&trstct=pol_14&nbc=1 8 Maart, 2020 aangepast door Hippe lip 1 Quote
Bram E-Niro Geplaatst 8 Maart, 2020 Geplaatst 8 Maart, 2020 [mention=19731]Sigmasailor[/mention] Zoals het plaatje van [mention=5694]Bram E-Niro[/mention] hierboven al laat zien hebben veel van die stekkers die hier verkrijgbaar zijn een maximale aderdiameter van 1,5 mm2 voor je kabel. Da’s niet fijn. Klopt had ik ook snel overheen gelezen . In principe is 1.5 mm2 wel ok tm 16 amp zelfs . Ik heb toch een uk stekker besteld had toch wat schuko stekkers en contra stekkers nodig als hij binnen is zal ik eens goed kijken naar de aansluitingen . Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
meeder Geplaatst 8 Maart, 2020 Geplaatst 8 Maart, 2020 Zou je wel een stekker bij Ali bestellen? Je weet nooit wat je echt krijgt.Tenzij je zelf een goede beoordeling kan maken over de constructie zou ik dat niet zo snel doen. Je hebt geen enkele garantie dat de stekker aan de eisen voldoet. Quote
Hippe lip Geplaatst 8 Maart, 2020 Geplaatst 8 Maart, 2020 38 minuten geleden, meeder zei: Zou je wel een stekker bij Ali bestellen? Je weet nooit wat je echt krijgt. Tenzij je zelf een goede beoordeling kan maken over de constructie zou ik dat niet zo snel doen. Je hebt geen enkele garantie dat de stekker aan de eisen voldoet. In principe heb je gelijk. Inmiddels heb ik wel wat meer ervaring met spullen die via Ali geleverd worden. Dat is eigenlijk een constructie net als bol.com hier; een heleboel bedrijven leveren via één online winkel. En je moet daar inderdaad goed kijken wat je nu eigenlijk krijgt. Sommige producten staat een heel summiere of zelfs geen fatsoenlijke beschrijving bij; dan moet je beoordelen op het plaatje en verder het risico nemen. Bij andere producten zie je een redelijk tot goed professioneel uitziende documentatie. Niet zelden blijken de prijzen van die producten dan ook verdacht dicht in de buurt te komen van wat ze hier kosten. In dit geval heb ik het toch daar besteld, niet alleen omdat ik hier geen geschikte stekker kon vinden (gaan allemaal maar tot 1,5 mm2 aderdikte en dat vind ik echt te dun), maar ook omdat ik redelijk vertrouwen in de kwaliteit van deze specifieke stekker heb (elektrotechniek is mijn vak) en omdat er expliciet bij staat dat de stekker geschikt is om dikke aders aan te sluiten tot 6 mm2. En dan moet ik straks als het hier is ook goed beoordelen. Tja, het financiële risico is beperkt, de kwaliteit lijkt me in orde. 2 Quote
Sigmasailor Geplaatst 8 Maart, 2020 Topic Starter Geplaatst 8 Maart, 2020 (aangepast) Mee eens, er staat zelf op dat ze BSI gecertificeerd zijn. Zouden ze dat alleen kopiëren of ook echt weten wat het betekent? Maar waarom zo'n 'zware' stekker? Voor 10 of 12A is 1.5 kwadraat voldoende (gaat zelfs tot 16A toch?). De extra verliezen voor iets wat je een paar keer per jaar misschien nodig hebt zijn niet zo belangrijk. Nabrander: zou de 6 mm niet staan voor de lengte van het gestripte stukje koper wat je in de klem moet steken? Er is geen enkele reden om een 13A stekker geschikt te maken voor een 6 kwadraat stuk koper. Enne: al 0 reviews of klanten. 8 Maart, 2020 aangepast door Sigmasailor Quote
Sigmasailor Geplaatst 8 Maart, 2020 Topic Starter Geplaatst 8 Maart, 2020 Ik denk dat ik voor deze ga: 2. Een adapter uit één stuk van Brennenstuhl, die tot 13A gaat. Juist van dat merk zou ik het wel vertrouwen, toch? https://www.reichelt.nl/travel-adapter-gb-geaard-contact-tra-sk-gb-p107833.html?&trstct=pol_14&nbc=1 Ziet er Duits degelijk uit en is mooi compact. 2 Quote
Prlwytzkofsky Geplaatst 9 Maart, 2020 Geplaatst 9 Maart, 2020 13 hours ago, Sigmasailor said: Ik denk dat ik voor deze ga: 2. Een adapter uit één stuk van Brennenstuhl, die tot 13A gaat. Juist van dat merk zou ik het wel vertrouwen, toch? https://www.reichelt.nl/travel-adapter-gb-geaard-contact-tra-sk-gb-p107833.html?&trstct=pol_14&nbc=1 Ziet er Duits degelijk uit en is mooi compact. Lijkt mij ook prima. Ik heb in Denemarken gewoon geladen via een verloopje en verlengsnoer. Dat ging prima. Ik heb nu richtlijntjes als ik op vakantie ga laden: 1. Controleer als het kan even snel de meterkast. In de UK zal het wel Ok zijn omdat dat altijd gecontroleerd moet zijn door een echte elektricien. Maar in Zweden heb ik wel eens angstaanjagende constructies gezien met vonken en een hele berg doorgeslagen zekeringen onderin de kast. In zo'n geval zoek ik wel de volgende snellader op. 2. Controleer of ie niet warm wordt. 3. Hou rekening met de hoofdzekeringen. In Denemarken ben ik een middag op zoek geweest naar een nieuwe omdat het vreemde formaat niet bij een bouwmarkt te krijgen was. Uiteindelijk van een aardige elektricien een uit zijn gereedschapskist gekregen. Hij was gesprongen omdat we tijdens het laden van de auto de sauna hadden aangezet. In de UK heb je vaak elektrische geisers en kookplaten die erg veel kunnen trekken. Quote
Hippe lip Geplaatst 9 Maart, 2020 Geplaatst 9 Maart, 2020 17 uur geleden, Sigmasailor zei: Mee eens, er staat zelf op dat ze BSI gecertificeerd zijn. Zouden ze dat alleen kopiëren of ook echt weten wat het betekent? Maar waarom zo'n 'zware' stekker? Voor 10 of 12A is 1.5 kwadraat voldoende (gaat zelfs tot 16A toch?). De extra verliezen voor iets wat je een paar keer per jaar misschien nodig hebt zijn niet zo belangrijk. Tja, mogelijk is 1,5 mm2 wel mogelijk, maar juist omdat er langere tijd een hogere stroom door loopt voelt het toch iets rustiger aan om 2,5 mm2 te gebruiken. Veiligheid vóór alles en de meerkosten van die dikkere draad zijn verwaarloosbaar, dus waarom níét? 17 uur geleden, Sigmasailor zei: Nabrander: zou de 6 mm niet staan voor de lengte van het gestripte stukje koper wat je in de klem moet steken? Er is geen enkele reden om een 13A stekker geschikt te maken voor een 6 kwadraat stuk koper. Enne: al 0 reviews of klanten. Daar denk ik dat je gelijk hebt: die 6 mm is de striplengte Maar die schroefjes zien er aan de andere kant wel weer zodanig uit dat ik er wel op vertrouw dat hier 2,5 mm2 onder gaat passen. We zullen het zien! 1 Quote
Bram E-Niro Geplaatst 9 Maart, 2020 Geplaatst 9 Maart, 2020 Post maar eens een foto als hij binnen is benieuwd naar de kwaliteit . Zal ik ook doen met de versie van de elektronica-shop.nl. Als de kabel erg kort is ( 50 cm ) denk ik dat de kwaliteit van de verbinding van de kabel met de stekker belangrijker is dan de dikte van de kabel . Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk 1 Quote
Bram E-Niro Geplaatst 10 Maart, 2020 Geplaatst 10 Maart, 2020 2.5mm2 past er gewoon goed in . Besteld op : elektronica-shop.nlVerzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk 1 Quote
Hippe lip Geplaatst 11 Maart, 2020 Geplaatst 11 Maart, 2020 (aangepast) Op 10-3-2020 om 18:43, Bram E-Niro zei: 2.5mm2 past er gewoon goed in . Besteld op : elektronica-shop.nl Ziet er goed uit, idd. Jammer dan dat ze maar 1,5 mm2 vermelden bij hun producteigenschappen. Het past dus zelfs met adereindhulzen, zie ik. Tenminste, ik neem aan dat je hier 2,5 mm2 draad hebt gebruikt in die adereindhulzen? Inclusief die hulzen zijn ze dan zelfs nog een stukkie dikker, want de aders zitten tot in het eind van die huls, neem ik aan? 11 Maart, 2020 aangepast door Hippe lip Quote
Bram E-Niro Geplaatst 11 Maart, 2020 Geplaatst 11 Maart, 2020 Ziet er goed uit, idd. Jammer dan dat ze maar 1,5 mm2 vermelden bij hun producteigenschappen. Het past dus zelfs met adereindhulzen, zie ik. Tenminste, ik neem aan dat je hier 2,5 mm2 draad hebt gebruikt in die adereindhulzen? Inclusief die hulzen zijn ze dan zelfs nog een stukkie dikker, want de aders zitten tot in het eind van die huls, neem ik aan?Is inderdaad 2,5 mm2 rmvl draad. Aders zitten er inderdaad tot het eind in en daarna afgeknipt zoals het hoort . Een soepele kabel in een schroefklem werk ik altijd af met een adereind huls . Mijn tang maakt de huls vierkant er zijn ook tangen die er een soort v van maken mogelijk passen die niet . Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Hippe lip Geplaatst 11 Maart, 2020 Geplaatst 11 Maart, 2020 (aangepast) 8 minuten geleden, Bram E-Niro zei: Mijn tang maakt de huls vierkant er zijn ook tangen die er een soort v van maken mogelijk passen die niet . Toch lijkt er bij jou ook zo’n V-vorm in de huls te zitten: 11 Maart, 2020 aangepast door Hippe lip Quote
Bram E-Niro Geplaatst 11 Maart, 2020 Geplaatst 11 Maart, 2020 Lijkt op de foto inderdaad zo misschien is hij door het aandraaien van de schroef wat vervormt . Gebruik deze tang https://www.sandervunderink.nl/adereindhulstang-10mm2.htmlAls je dit soort tangen https://www.sandervunderink.nl/adereindhulstang-tot-16mm2.htmlGebruikt krijg je vaak de v vorm doe lastiger past in een ronde schroef klem die net groot genoeg is . Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Hippe lip Geplaatst 11 Maart, 2020 Geplaatst 11 Maart, 2020 @Bram E-Niro Er zijn ook nog tangen die er een zeskant van maken. Ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarbij die vierkant nét niet past, maar de zeskant wel. Maar da’s dan een detailpunt. Ik gebruik wel adereindhulzen (gewoon kale, zonder isolatiekousje erachter overigens) maar heb er (nog?) geen tang voor. Knijp ‘m meestal gewoon met een tang plat en soms met de schroef waaronder die toch geklemd wordt. Is toch nix mis mee? Quote
Sigmasailor Geplaatst 12 Maart, 2020 Topic Starter Geplaatst 12 Maart, 2020 Ik heb die verloop stekkers besteld en wordt sinds een week op dit forum overspoeld met reclames voor UK pluggen, hoeft niet meer ik ben al voorzien! Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.