Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik ben aan het kijken voor een volgende auto omdat een Picanto toch wat klein wordt met straks twee kinderen.

1 van de mogelijke auto's is een Niro en ik ben vsn plan te gaan leasen.

Nu ontlopen de prijzen van een HEV, PHEV en EV elkaar niet zo veel merk ik, waardoor ik toch serieus een EV overweeg zoals een e-Niro, maar ook bijv. een e-2008.

Echter kan ik thuis niet laden; geen oprit, dus laden met eigen stroom kan niet en is ook niet te maken. Er zijn 3 openbare laadplaatsen in ons dorp, op niet al te veel afstand, dus publiek laden moet kunnen.

Op mijn werk staat ook een dubbele paal.

Maar nu vraag ik mij af, wat is de gemiddelde laadsnelheid in km/uur eigenlijk? Aan de granny charger, een 11kW of 22kW paal?

Hoe lang van leeg naar vol aan een "normaal" stopcontact? Laten we zeggen met 10A voor de veiligheid?

Ik probeer in te schatten hoe ik het laden zou kunnen inpassen in mijn wekelijkse routine; kan ik volstaan met eens per week een werkdag op mijn werk laden?

Als ik naar familie ga in Groningen zal ik moeten snelladen onderweg, maar als ik daar ben, hoeveel lading is dan in een nachtje uit het stopcontact te halen?

Ik heb aan electrisch rijden mogen proeven en ben gerust bereid mij hierop aan te passen. Maar ik wil wel weten waaraan ik zou beginnen.

En qua tijdlijn; dit gaat op zijn vroegst over een half jaar lopen, maar ik kom graag beslagen ten ijs...

Geplaatst
45 minutes ago, Murcielaygo said:

Ik ben aan het kijken voor een volgende auto omdat een Picanto toch wat klein wordt met straks twee kinderen.

1 van de mogelijke auto's is een Niro en ik ben vsn plan te gaan leasen.

Nu ontlopen de prijzen van een HEV, PHEV en EV elkaar niet zo veel merk ik, waardoor ik toch serieus een EV overweeg zoals een e-Niro, maar ook bijv. een e-2008.

Echter kan ik thuis niet laden; geen oprit, dus laden met eigen stroom kan niet en is ook niet te maken. Er zijn 3 openbare laadplaatsen in ons dorp, op niet al te veel afstand, dus publiek laden moet kunnen.

Op mijn werk staat ook een dubbele paal.

Maar nu vraag ik mij af, wat is de gemiddelde laadsnelheid in km/uur eigenlijk? Aan de granny charger, een 11kW of 22kW paal?

Hoe lang van leeg naar vol aan een "normaal" stopcontact? Laten we zeggen met 10A voor de veiligheid?

Ik probeer in te schatten hoe ik het laden zou kunnen inpassen in mijn wekelijkse routine; kan ik volstaan met eens per week een werkdag op mijn werk laden?

Als ik naar familie ga in Groningen zal ik moeten snelladen onderweg, maar als ik daar ben, hoeveel lading is dan in een nachtje uit het stopcontact te halen?

Ik heb aan electrisch rijden mogen proeven en ben gerust bereid mij hierop aan te passen. Maar ik wil wel weten waaraan ik zou beginnen.

En qua tijdlijn; dit gaat op zijn vroegst over een half jaar lopen, maar ik kom graag beslagen ten ijs...

De granny kabel gaat erg langszaam, vaak met 0,5 Kwh of iets dergelijks, dan kan het zomaar 24 uur of langer duren voordat hij vol is. Een AC-lader gaat, afhankelijk van je aansluiting, met ongeveer 6 Kwh en is vanaf 0% tot 100% in een nacht wel vol geladen, deze staan ook waarschijnlijk bij jou in de wijk en op je werk. Een hele dag aan de paal zal hem vast helemaal vol laden ga ik vanuit. 

Als je onderweg gaat laden bij bijvoorbeeld Fastned kan je snelheden tot ongeveer 74 Kwh halen. Dan is binnen 30/40 minuten de batterij voor 80% vol. De laatste 20% adviseer ik om via de AC te laden en niet via een DC-lader zoals bij Fastned. 

Geplaatst

Is die granny charger echt ZO traag? Als dat ding op 10A staat aan 230V zou ik eerder rond de 2kW verwachten, maar DAT zijn nou net de dingen die ik wil weten.

De palen in het dorp zijn naar mijn weten een enkele 11kW en een dubbele 22kW, dus bij dubbel gebruik dus zakt naar 11kW omdat deze dan moet delen...

Gevoelsmatig zou voor mijn gebruik een PHEV makkelijker zijn, maar zolang die als EV slechts een kleine 50km kunnen rijden is dat het ook niet; ik woon op
40km van mijn werk...
Een PHEV met een elektrische range van ca.100km zou voor mij inhouden dat ik alle woon-werk electrisch kan rijden en op mijn werk kan laden. Maar ik vermoed dat ze dan te duur en te zwaar worden...

En met de ECHTE ranges die ik hier zie raak ik er steeds zekerder van dat een EV ook te doen is...

Geplaatst

Hoi @Murcielaygo, ik heb hier op het forum ook al het nodig geschreven over een overstap naar de E-variant en het opladen. Ook ik valt niet in de gelukkige categorie van een eigen laadplek. Desalniettemin is het laden aan de "openbare" laadpaal goed te doen. Kosten vallen t.o.v. een eigen laadmogelijkheid reuze mee. Mijn laadkosten zijn €0,32 / kWh en gezien ik niet zoveel km's maak is voor mij zelfs een eigen laadmogelijkheid niet rendabel.
Kort gezegd, zou ik pas na 3,5 jaar de kosten van een eigen laadunit eruit hebben.
Ook een voordeel als je op de zaak de auto kan opladen.
Ach ja, en de snelheid vind ik ook best meevallen. Afgelopen keer een nacht gestaan (van 23:00u, bij een accu stand van 4% tot aan de volgende ochtend 06:00u nokkie vol 100%).

• Like 1
Geplaatst

Hey[mention=19982]Michel_1970[/mention],

Hoeveel is "niet zoveel"? Ik rij nu zo'n 25.000km jaar gemiddeld over 10 jaar... Nu met Corona zelfs nog 22.000km...

Ik heb jouw berichten volgens mij wel gezien ja. Met €0,32/kWh is een volle accu dan iets van €25,- max? Dat valt idd nog mee; bij mijn Picanto kost een volle tank (ca.550km) al tussen de €40 en €55 afh. vsn waar ik kan tanken...

De paal op mijn werk is trouwens een openbare, dus betaald. En er zijn wel twee laadplaatsen in de parkeerkelder, maar die zijn voorbehouden aan de Renaults ZOE van onze toezichthouders...

Geplaatst

Die 22 kW aan een dubbele laadpaal gaat niet op, de E-Niro Onboard charger kan maar tot 11 kW dus de ongeveer 7 uur van leeg tot vol die @Michel_1970 hierboven beschrijft is wel het maximaal haalbare, tenzij je DC gaat laden, bij een snellader dus, dan gebeurd de omzetting van AC naar DC buiten de auto. 

• Like 1
Geplaatst

Het contract staat nu op 15.000km per jaar. Woon-/werkverkeer gebeurd met de trein.
Bij de laatste laadbeurt was het 68kWh voor € 21,40 incl. BTW. Geen geld toch ;-)

• Like 1
Geplaatst

@Murcielaygo Ik laad hier thuis met een 1 fase lader 4 tot 4,5 kWh per uur en heb de accu van 5% tot 100% binnen 15 uur. De grannyloader brengt dan dus de helft, en duurt dubbel zo lang.

Die 1 fase is een beperking van mijn Soul, hij is van april 2020, en toen waren ze nog (?) niet leverbaar met 3 fase lader ('t is jammer, maar het werkt voor mij goed genoeg).

Mijn gemiddeld verbruik zit rond 7 km per kWh, dus dan laad ik toch al meer dan 20-25 km per uur, rekening houdend met laadverliezen (de omvormer in de auto verliest tot zo'n 8% kennelijk, daarom heeft @Michel_1970 68 kWh kunnen laden in een 64 kWh accu zoals hij hierboven schreef).

• Like 1
Geplaatst

Mag ik iedereen alvast danken voor de mooie praktijkvoorbeelden?!
Ik heb me wegens interesse al redelijk ingelezen, maar leer hier nog flink wat bij. De schaal staat nog steeds redelijk in het midden, maar ik zie wel steeds meer mogelijkheden...

• Like 1
Geplaatst

Heel veel mensen hebben al iets verteld over het laden. Daar ga ik dan ook niks meer over vertellen.

Zelf heb ik ook voor de keuze gestaan: de Peugeot e-2008 of de Kia e-Niro. De Peugeot vond ik een fractie beter rijden, meer binnenruimte, moderner en met TomTom. Toch heb ik gekozen voor de Kia. De belangrijkste reden is de actieradius (en de prijs was toen gunstiger dan de Peugeot). Met ongeveer 400km op de snelweg kun je in heel Nederland komen zonder tussendoor te laden. Op bezoek naar Groningen? Geen probleem. In Groningen aan de openbare laadpaal en bij terugkomst weer voldoende stroom voor de terugrit.

In de reacties zag ik prijzen van openbare laadpalen voorbij komen. Wat ik gemist heb is het abonnement van Kia. Dit kost €120,- per jaar en daarmee "tank" je voor €0,25 p/kWh (heb ik mij laten vertellen. Ik ben nog in afwachting van de aflevering).

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

• Like 1
Geplaatst

Ik geef eerlijk toe; ik ben nog niet zo ver dat ik ranges heb zitten vergelijken of zelfs proefritten heb gedaan.

Voor nu heb ik een simpel lijstje van eisen;
- minimaal 400 liter kofferbak
- ca. 430cm lang (geen eis, maar in de praktijk blijk ik (veel) langer te lang te vinden
- automatische versnellingsbak (of geen versnellingen)
- (deels) electrisch (geen harde eis)
- wat hoger op de pootjes; mijn vrouw en ikzelf hebben beide een wat slechtere rug, dus een hogere instap is wel een eis

Verdere dingen zijn persoonlijk; bepaalde merken wil ik niet, sommige types vind ik lelijk, bepaalde merken/types die me wel aanspreken gaan boven budget.

Het abonnement is ook wel een goede tip; je moet daarmee iets van 1800kWh per jaar laden om het abo eruit te halen. Ga je uit van de eerder genoemde 68kWh dan is dat rond de 25x vol laden. Met mijn kilometrage verwacht ik minimaal eens per week te laden als het een EV wordt, dus dat haal je er wel uit...

• Like 1
Geplaatst

@Murcielaygo

Een paar tips die je mss verder helpen:

1. Conservatief gerekend heeft een AC-lader (laadpaal of granny) een rendement van 80%; sommigen zeggen dat het verlies 15% is, maar ik reken maar even met de slechtere variant. Dan kun je uitrekenen hoeveel je per uur binnenkrijgt aan de granny (stand 8, 10 of 12A x 230V), of aan de laadpaal in de buurt van thuis.

2. Heb je ook al eens rondgekeken op https://laadpastop10.nl/? Daar kun je een heleboel info vinden over laadpassen, kosten, abonnementen wel of niet en nog veel meer.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

• Like 1
Geplaatst

Sorry, maar ik vind dit ZO leuk; in een paar uur tijd is mijn zoekveld verbreed EN versmald...
Een EV lijkt een haalbare optie, maar dan is eigenlijk de e-Niro de enige VOOR MIJ werkbare optie vanwege de range.

Want als ik nu naar range kijk en budget (en wat ik mooi vind) valt er HEEL veel af, want naast de e-2008 had ik ook oog op de Mokka-e, alleen met 50kWh accu is de range idd te laag. En dat ze dat beide hebben is logisch: ze staan op hetzelfde platform.
Een e-Soul staat op hetzelfde platform als de e-Niro EN vind ik stukken mooier, maar die is ws. aan de kleine kant en de range is lager, vermoedelijk door de hoekiger vorm...

Het is maar goed dat ik nog tijd heb voor zoekwerk :-)

Geplaatst

Ma, de Soul is idd iets kleiner, net als de Kona (die iets korter is). Die Soul had ik een paar weken als leenauto, toen mijn auto voor een garantiereparatie in de garage stond. De auto beviel me wel, maar hij is idd kleiner.

Ondanks dat ik deze e-Niro nu zo’n 2½ jaar heb kijk ik toch steeds naar alternatieven; je weet immers nooit of-ie morgen om wat voor reden ook in de prak ligt. Maar ik ben nog geen beter alternatief tegengekomen in deze prijsrange. Hoogstens zou je naar de ID3 kunnen kijken, maar die range is toch weer net wat kleiner.

• Like 1
Geplaatst (aangepast)

Wij hebben ook nog even gekeken naar de kona. Rijden vond ik iets fijner, uiterlijk iets mooier, maar bagageruimte kleiner en de middenconsole en dashboard was naar onze mening niet mooi, dus e-Niro. Plus dat bij de e-niro niet raar gekeken werd als ik om een trekhaak vroeg en bij de kona moest ik de verkoper uitleggen dat de huidige kona een trekgewicht had, trekhaak stond ook geheel niet op welke prijslijst dan ook. Verder kwam er (in private lease) niks in de buurt wat prijs betreft, hooguit de leaf (slechtere BMS/accu en geen trekhaak) en MG EV (geen trekhaak en ik weet nog steeds niet of ik hem echt fraai vind)

De Niro HEV bevalt al 4 jaar erg goed dus daarmee was de beslissing snel genomen. Jammer alleen dat je een paar maanden moet wachten ;-)

Overigens wel iets om rekening mee te houden, levertijden kunnen flink oplopen dus het kan zijn dat je nu al moet bestellen om over een half jaar iets te hebben.

aangepast door gjcvro
  • Like 1
Geplaatst (aangepast)

Om op het "wat hoger op de pootjes" te reageren: ik heb de instap en zipositie nooit vergeleken (ik vond sowieso de Soul mooier/aparter dan de Niro of Kona), maar ik denk dat de Soul wat hoger staat.

En wat de bagageruimte betreft (we zijn maar met z'n tweetjes), we hebben de achterbankleuningen plat liggen omdat er regelmatig 2 golftassen en trolleys mee moeten, en dat gaat ruimschoots, er blijft voldoende ruimte voor de 'normale' vakantiebagage.

aangepast door Peter-036
  • Like 1
Geplaatst

Ik kan nu niets bestellen, omdat ik nu niet kan zien of ik bij levering budget heb. Het contract van mijn vrouw loopt namelijk af in haar verlof en het is vrijwel zeker dat dat niet verlengd gaat worden naar onbepaalde tijd...

En zonder haar salaris kunnen we ons geen dubbele autokosten (wat private lease van een auto zoals ik nu zoek zou kosten tov de Picanto nu) veroorloven...

Maar als we eenmaal zo ver zijn doen die paar maanden er ook niet meer toe. Realistisch gezien kan de Picanto met wat creativiteit nog wel een jaar of twee mee. Dan zal hij rond de 3 ton gelopen hebben en denk ik ook wel dat 'ie aardig "op" is. Ik zit nu al een ton boven het eind van het onderhoudsschema van Kia :-D

Het design van de Soul spreekt me meer aan dan de Niro, de Kona vind ik niet mooi; de positionering vsn de verlichting is voor mij echt een afknapper...

Of de Soul hoger is weet ik niet, maar het zal snel hoger zijn dan een Picanto :-)

Tegen de tijd dat ik zo ver ben zal de nieuwe Niro ws ook op de markt zijn, moet ik alles weer opnieuw bekijken :-P

Maar voor ik wat bestel gaan we sowieso proefrijden en kinderwagens en -stoeltjes passen...

• Like 1
Geplaatst

Ik ben sinds vorige week in het bezit van een hele fijn rijdende Kia E Niro 68kwh. Ik heb een laadpunt op eigen terrein, een Alfen laadpaal 3 fase 11 kWh. Maar als ik een laadsessie start begint de ventilator op vol vermogen te draaien en geeft een boel geluid. Zeker bij gepland laden in de nacht is dit echt heel storend voor een ieder. Hebben jullie een idee hoe dit kan? Staat er een instelling verkeerd?

Geplaatst

Met wat voor amperage laad je dan?

Ik heb (nog) geen e-niro, maar kan me voorstellen als hij voluit staat te laden met 11Kw dat de omvormer dan gekoeld moet worden, als je dan met wat minder vermogen laad (en je hebt toch de hele nacht de tijd) dat dan de ventilator minder hard draait of zelfs uit staat.

Geplaatst

De aanpassing die gemaakt is 3x25 ampère. 

Maar het vreemde is dat de auto afgelopen nacht, zonder dat deze aan de lader gekoppeld is ook om 02.00 uur spontaan begon met veel geluid maken. Bleek dat de ventilator toen ook op vol vermogen aan het draaien was. Op de UVO app meerdere zaken nagezien en uiteindelijk wel alles uit gekregen. Tevens kwam de melding in de app dat de ev batterij bijna leeg zou zijn terwijl er nog 389 op de kilometer aanduiding stond. Lijkt wel of de auto, omdat ik de nacht ervoor gepland laden vanaf 02.00 had ingesteld dit nu ook moest doen terwijl de laadkabel et was aangesloten en de UVO app het vinkje gepland laden uit had gezet.

Onderwijl ook contact met KIA gehad en denken dat het een storing is maar krijg nog bericht . Wel erg storend maar hopelijk een juiste oplossing  

Geplaatst

Rond die tijd laat je auto de 12V batterij op. Ik denk dat je ook die melding kreeg. Pas op die 12V is een zwak puntje bij de auto. Zonder die 12V is de auto niet bruikbaar.

Geplaatst
13 uur geleden, Marcel6921 zei:

Ik ben sinds vorige week in het bezit van een hele fijn rijdende Kia E Niro 68kwh. Ik heb een laadpunt op eigen terrein, een Alfen laadpaal 3 fase 11 kWh. Maar als ik een laadsessie start begint de ventilator op vol vermogen te draaien en geeft een boel geluid. Zeker bij gepland laden in de nacht is dit echt heel storend voor een ieder. Hebben jullie een idee hoe dit kan? Staat er een instelling verkeerd?

Ik heb waarschijnlijk dezelfde paal als jij en 3x25 maar heb nog nooit de ventilator hard horen draaien met het laden.  Denk dat er iets toch niet goed zit. 

Geplaatst

Dank voor jullie reacties. Morgen even proberen met de bijgeleverde oplader via het stopcontact, kijken wat er dan gebeurt. Vannacht even afwachten of alles stil blijft zonder laadsnoer.

vraag bij dealer neergelegd en die komen er op terug, kwam ze niet bekend voor.

Als ik weet wat het is dan meld ik mij weer.

Geplaatst

3x25 zegt helemaal niets over de laadsnelheid, alleen iets over je huisaansluiting, de laadpaal zit hoogstwaarschijnlijk achter een 3x16A zekering.

Ook een 11Kw paal zegt nog niets,  want je kunt als het goed is instellen wat de laadsnelheid is, zowel op de paal als de auto. Zo staat de lader bij ons nu ingesteld op max 10A per fase,

dit geeft 3x10x230 = 6,9kWh en dat is ruim voldoende om in een nacht da auto weer vol te krijgen en ook een veilige drempel om in de rest van het huis alles te gebruiken..

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...