Jump to content

Wieldoppen 16 inch kia niro dynamic hybride

Cor de Zeeuw
 Share

Recommended Posts

Hallo, we zijn op zoek naar 16 inch wieldoppen voor de kia niro, bouwjaar 2019. Deze kunnen alleen via de kia dealer verkregen worden. Het gaat om aerodynamische wieldoppen.  Zijn er alternatieven? En heeft iemand er ervaring mee? 

We horen het graag.

Groeten, Cor.

19 minuten geleden, gjcvro zei:

Verkeerde afdeling, 1 Niveau te diep. De e-niro heeft 17" dus zal niet passen, probeer het eens bij het andere forumdeel:
https://www.kiaclub.nl/forum/72-niro/

Sorry, in werkelijkheid gaat het om de kia niro dynamic hybride maar die stond er niet bij. De auto die wij dus rijden heeft 16 inch wieldoppen.

Hoi @Cor de Zeeuw, de wieldoppen zitten er voor de sier en bescherming van de stalen velg erachter. Het "aerodynamische" ervan heeft nergens invloed op, puur uitstraling.
Mocht het in jouw geval gaan om een "eigen" voertuig, geen lease dus, dan zou je gewoon naar alternatieven kunnen kijken.
Even "Google'n" met de termen "wieldoppen, 16 inch, kia" en wellicht komen er exemplaren tevoorschijn die in je smaak vallen.

voor een suggestie: model wieldop
Nogmaals, over smaak valt te twisten ;-)

• Confused 1

53 minutes ago, Murcielaygo said:

Weet je zeker dat die doppen geen invloed hebben?
Ik meen me te herinneren dat de doppen op een Tesla Model 3 iets van 4% bereik schelen...

De doppen hebben zeker invloed. Daarom leveren (leverde) ze bijvoorbeeld de HPEV Executive niet met de 18" om zo meer bereik te hebben. Inmiddels is het allemaal 16" geworden :(

• Like 2

1 uur terug, Xmoo zei:

De doppen hebben zeker invloed. Daarom leveren (leverde) ze bijvoorbeeld de HPEV Executive niet met de 18" om zo meer bereik te hebben. Inmiddels is het allemaal 16" geworden :(

Uhhhhh, even bepaalde zaken niet door elkaar nemen. Er wordt hier gevraagd over issue wieldoppen, waarbij in mijn gedachte slechts een aspect naar zou kunnen komen op het feit invloed of niet, is dat je geen geheel gesloten wieldop moet nemen i.v.m. warmte ontwikkeling door de schijfrem. Verder las ik ergens op het grote WWW dat de uitstraling / vorm van de dop geen (rij)invloed zou hebben.
Verder.....ben ik geen wiskundige maar naar mijn idee kan je met een kleine wieldiameter een korte weg afleggen (phi*d) bij een gelijke aantal omwentelingen. Hoe groter de omtrek (wordt mede bepaald door de diameter, des te grote de afgelegde weg, dus meer bereik.
Of lees ik jouw regel compleet verkeerd @Xmoo??

• Confused 1

4 uur geleden, Michel_1970 zei:

de wieldoppen zitten er voor de sier en bescherming van de stalen velg erachter.

Zowel mijn (eerdere) HEV FE als de huidige PHEV met "standaard" 16" wielen hebben deksels.

De velgen zijn niet van staal maar licht-metaal. Bij de FE zaten de (losse) deksels vast met de wielbouten, bij de PHEV zitten de met boutjes vast op de velg.

Standaard deksels om op een stalen velg te monteren gaan m.i. niet passen.

• Like 1

19 hours ago, Michel_1970 said:

Uhhhhh, even bepaalde zaken niet door elkaar nemen. Er wordt hier gevraagd over issue wieldoppen, waarbij in mijn gedachte slechts een aspect naar zou kunnen komen op het feit invloed of niet, is dat je geen geheel gesloten wieldop moet nemen i.v.m. warmte ontwikkeling door de schijfrem. Verder las ik ergens op het grote WWW dat de uitstraling / vorm van de dop geen (rij)invloed zou hebben.
Verder.....ben ik geen wiskundige maar naar mijn idee kan je met een kleine wieldiameter een korte weg afleggen (phi*d) bij een gelijke aantal omwentelingen. Hoe groter de omtrek (wordt mede bepaald door de diameter, des te grote de afgelegde weg, dus meer bereik.
Of lees ik jouw regel compleet verkeerd @Xmoo??

Ik moet zeggen dat ik het persoonlijk ook niet meer volg. De ene fabrikant zet er juist hele grote wielen op en de ander juist kleine. Mijn PHEV Executive werd geleverd met 16" omdat het volgens Kia een betere range moet opleveren. Echter krijg ik mijn 18" Matisse velgen volgende  week eindelijk na 3 maanden wachten. https://webshop.kia.nl/accessoires/velgen/0/ZKDEMAHZ18IASV/

Hoi @Xmoo, inderdaad 😄. Wat ook niet uit het oog moeten verliezen is het feit dat vaak kleinere velgmaten met hogere banden worden geleverd.
Voor een mooi beeld wordt vaak een grote velg, vanaf 18" een platte / laag radiaal band gemonteerd anders ziet het er niet uit, laten we eerlijk wezen.
Dus als je doorsnee genomen de omtrek gaat bepalen bij de verschillende samenstellingen (velgmaat + radiaalhoogte) zal deze elkaar weinig ontlopen.
Ik weet nog dat mijn, inmiddels allang op de schroothoop verwacht ik, KIA Joice, zelfs 14" velgen had met hoog radiaalbanden (195/70R14) vanwege het gewicht en vering van de auto (toen bijna 1400kg).
Als ik naar mijn idee deze had vervangen door 205/40R18 hadden de diameters nagenoeg hetzelfde geweest.

• Like 1

Dit gaat niet meer over de gezochte wieldeksels, maar met deze calculator kun je mooi maten vergelijken;

https://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Overigens kiezen ze soms ook juist voor kleinere velgen omdat er dan smallere banden op kunnen, dus met minder rolweerstand. Of Eco-banden die in grotere maten niet verkrijgbaar zijn...

Dit is ook een vergelijker voor bandenmaten.

https://www.willtheyfit.com/

En een open velg heeft blijkbaar meer turbulantie = luchtweerstand dan een dichte, vandaar de doppen.

Opel Ampera had dat ook al bij tesla kun je zelfs het verschilo zien, en bij de KIA zijn het doppen op een lichtmetalen velg, het is zeker geen stalen velg. 

Voor je wieldoppen:
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onderdelen-voorraad/onderdeel/kenteken/rd179j/modeltype/59635/onderdeel/wieldop-set/onderdeelid/15628900/

Maar dat is wel echt flink aan de prijs...

En op marktplaats staat er 1 'met een kras' maar dat noem ik geen kras meer maar een flinke schaafplek.

• Like 1

Pas geleden mijn 16" velgen en doppen vervangen door een lichtmetalen set van Kia, ook 16". Het scheelt echt geen druppel meer brandstof. Rijdt nog steeds gemiddeld 4,6 l./100.  

Edited by Rob18

Vandaag of begin volgende week mijn 16” vervangen met deze. Eens kijken hoe het verbruik gaat zijn. 

1B09AE3B-910E-4B6A-9A68-6F013C2A0A24.jpeg

1 hour ago, NIro'18 said:

Winter of all season?

Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk

Heb je het over mijn foto? Geen idee, is een lease auto. Dus beide denk ik :P

Even inhaken op dit onderwerp.

Mijn Niro van 2017 heeft na een aanrijding onder andere schade aan een 16 inch wieldop. Nu zegt de schadeherstellers dat een wieldop alleen in combinatie met een velg te bestellen is en hij daarom van plan is om een wieldop te spuiten.😇

. Iemand misschien een adresje voor nieuwe wieldoppen tegen gekomen?

• Like 1

14 minuten geleden, Nir00tje zei:

Even inhaken op dit onderwerp.

Mijn Niro van 2017 heeft na een aanrijding onder andere schade aan een 16 inch wieldop. Nu zegt de schadeherstellers dat een wieldop alleen in combinatie met een velg te bestellen is en hij daarom van plan is om een wieldop te spuiten.😇

. Iemand misschien een adresje voor nieuwe wieldoppen tegen gekomen?

Vrijwel iedere Kia dealer heeft wel ergens een orginele of een gebruikte wieldop liggen. Bel eens een Fase dealer, bijv. in Alphen a/d Rijn.

• Like 1

• 2 weeks later...

Inmiddels twee weken verder en vind mijn verbruik nagenoeg hetzelfde. Elektrische rijd ik elke dag dezelfde afstand. Waar ik nog met 22km range over, aan kwam op kantoor op de 16”. Is het nu 20km range op de 18”. Voor mij persoonlijk een kleine verschil.

Ik had deze velgen in 17” ooit op een eNiro gezien. Toevallig stond deze rode Niro HEV bij de dealer toen ik mijn velgen erop kreeg. Dit zijn dezelfde velgen maar dan in 17”. Toch wel blij met mijn kleur en grote.

31D9352D-4D3F-4479-A1F4-904E2C82ABC1.jpeg

54C222EF-75D6-4BB5-A3F5-84573932B170.jpeg

8 hours ago, Murcielaygo said:

2km lijkt weinig, maar van 22 naar 20km is toch bijna 10% en DAT vind ik wel significant...

Hoe komt je aan 10%? Uitgaand dat de auto volgens het boekje 59km moet kunnen op een volle lading.