Jump to content

Hoe bevalt het?

Terp1234

Recommended Posts

Momenteel lease ik nog een e-Niro, één van de eersten. Eind maart loopt het contract af en heb ik vorige week een waardige opvolger besteld in mijn ogen: EV6 Plus RWD, interstellar grey en trekhaak.
Ik kijk er erg naar uit, levertijd staat op week 13. De e-Niro is al een fijne auto, maar met de proefrit in de EV6 was ik gelijk helemaal om. De ID.4, Enyaq en Ioniq 5 vielen snel van mijn shortlist af. 
Maar ik ben erg benieuwd naar de nieuwe berijders wat hun ervaringen zijn en al meer gereden hebben dan alleen een proefrit. Op Youtube komen wat issuetjes voorbij die hopelijk opgelost zullen worden met updates, zoals:

• Traag op gang komen van de verwarming. Dat viel mij met de proefrit als eerste wel op. De e-Niro blaast na een minuut al warme lucht, maar met de proefrit zat ik een tijd te zoeken of ik iets verkeerd had ingesteld voor de verwarming.
  • Het continu corrigeren van het stuur bij ingeschakelde LFA. Daarvoor had ik het met de testrit te kort ingeschakeld, maar op het laatste EV6 filmpje van Tesla Bjørn is het goed te zien. Hebben jullie dat ook?
  • Kan de VESS niet meer uitgeschakeld worden? Ik heb daar nu nog een knop voor en zet die uit als ik 's nachts laat thuis kom en vooral de achteruit-ping nogal duidelijk is.
  • Navigatie geeft nog steeds geen goede laadsuggesties op lange ritten. Alleen laders in de buurt of rondom bestemming, maar niet op zoveel km voor einde bereik. Ook een gemis op de e-Niro waardoor ik op lange ritten moet teruggrijpen op andere apps. Ze zouden wat van ABRP kunnen leren, maar misschien komt dat er nog aan?

Ik heb geen ervaring met de EV6, wel een hele mooie auto trouwens, gefeliciteerd alvast daarmee !

Wat ik wel weet is dat VESS niet meer uitschakelbaar is, ook bij de e-Niro niet meer. schijnt door (Europese) regelgeving te komen, tegenwoordig moet een volledig elektrische auto geluid produceren onder 30km/u én bij achteruit rijden.

23 minuten geleden, zei Kia pannenkoek:

Ik heb geen ervaring met de EV6, wel een hele mooie auto trouwens, gefeliciteerd alvast daarmee !

Wat ik wel weet is dat VESS niet meer uitschakelbaar is, ook bij de e-Niro niet meer. schijnt door (Europese) regelgeving te komen, tegenwoordig moet een volledig elektrische auto geluid produceren onder 30km/u én bij achteruit rijden.

Dank je wel! Nog even 4 maand volhouden, maar dat is met de e-Niro niet zo heel erg. Bij de nieuwen is het VESS knopje dus ook al verdwenen? Jammer, soms zijn er van die momenten dat je even iets discreter wil zijn met de auto, zonder gepingel en lichtzwaard. Hoe doen de Tesla's het eigenlijk volgens de regels, ik heb nog nooit eentje langzaam voorbij of achteruit horen rijden met geluid aan.

Voor wat de vraag over die Tesla's betreft: dat hangt aan de typegoedkeuring, als het type zo al goedgekeurd is, hoeft de uitrusting niet meer aangepast te worden.

Nieuwe types zullen aan nieuwe eisen moeten voldoen.

En dat Kia met het "oude" type E-Niro dat al wel heeft aangepast, is wellicht nodig geweest voor andere markten (of simpelweg omdat het toch veiliger is).

Guest Phusebox

Congrats. Maar die levertijd is wel optimistisch?

Heb 3 weken geleden een Plus besteld en toen was de verwachte levertijd week 22, maar kom zo maar eens later worden. 

4 uur geleden, zei Gast Phusebox:

Congrats. Maar die levertijd is wel optimistisch?

Heb 3 weken geleden een Plus besteld en toen was de verwachte levertijd week 22, maar kom zo maar eens later worden. 

Ik kreeg die levertijd officieel terug van de dealer. We zien wel, vind het ook niet erg om de huidige e-Niro (met 4% bijtelling) nog iets langer door te rijden. Met de bestelling van de e-Niro was het ook een jojo wat ik aan levertijden doorkreeg, maar ineens was die op de oorspronkelijk opgegeven tijd toch bij de dealer. 

Guest Phusebox
22 minuten geleden, zei Terp1234:

Ik kreeg die levertijd officieel terug van de dealer. We zien wel, vind het ook niet erg om de huidige e-Niro (met 4% bijtelling) nog iets langer door te rijden. Met de bestelling van de e-Niro was het ook een jojo wat ik aan levertijden doorkreeg, maar ineens was die op de oorspronkelijk opgegeven tijd toch bij de dealer. 

Ok, ja we gaan het zien. Ik heb hem particulier gekocht. Levertijd konden ze pas iets zinnigs van zeggen als de auto geproduceerd was. Dus dat duurt nog wel even. 

• 2 weeks later...
Guest EV6 Plus

Ik rij nu vanaf 4 November de KIA EV6 Plus, rij al KIA vanaf de eerste Sportage en tussen door een Sorento gereden.

Dit is de eerste KIA met problemen, denk soort van kinderziektes. Vaak de laadkabel niet uit de auto te krijgen als je net even te traag bent en dan weer je deur openen en ontgrendelen, weer terug naar kabel lopen en dan er wel uit te halen. Vrij irritant.

Soms ook met toelopen wel ontgrendeld en deuren open maar dan niet te starten, ook dan weer op je deur de deur ontgrendelen en sluiten en dan werkt het weer.

Ook verwarming, ik heb een warmtepomp, werkt niet echt heel warm, vrouw zit altijd te klagen

Nu momenteel ook veel problemen met de KIA Connect, krijg al twee dagen geen info binnen en kan niet verbinden, wat erg lastig is voor mij om de geladen kWh bij te houden.

Laden op een snellader met 350kWh pakt hij toch niet de maximale laadsnelheid dus de reclame in 4 minuten 100km heb ik nog nergens kunnen vinden.

Dan nu wat positiefs, NOG NOOIT ZO LEKKER GEREDEN  Echt wat een Beast en bekijks heb je met deze wagen. Maar het rijd zo giga lekker, al moest ik wel wennen dat als je cruisecontrol aanzet je soms als je niet oplet en je heb 100km ingesteld je 86km rijd omdat de wagen voor je dan die snelheid heeft en je langzaam ook terug zakt naar deze snelheid. Dus regelmatig opletten hoe je voorganger rijd en dan op tijd naar links en dan blijf je wel 100km rijden.

Al met al een goede aankoop geweest en hopelijk zijn de minpunten snel verholpen, mijn dealer gaf aan dat deze punten bekend waren ook bij andere rijders en dat er hard aangewerkt werd.

Of update software en/of een nieuwe warmtepomp.

23 uur geleden, zei Gast EV6 Plus:

Vaak de laadkabel niet uit de auto te krijgen als je net even te traag bent en dan weer je deur openen en ontgrendelen, weer terug naar kabel lopen en dan er wel uit te halen. Vrij irritant.

Volgens mij heb ik datzelfde bij de e-Niro. Als ik de auto ontgrendel met de laadkabel er in en ik trek de stekker er niet binnen een seconde of 10 uit, dan vergrendeld die weer. Of vergerendelt dat bij jou nog veel sneller?

Laden op een snellader met 350kWh pakt hij toch niet de maximale laadsnelheid dus de reclame in 4 minuten 100km heb ik nog nergens kunnen vinden.

Dat is nu wel het dingetje met elektrisch laden met deze temperaturen. Bij de e-Niro heb ik bij lage temperaturen nooit iets van de Wintermodus, die aan staat, gemerkt. Hopelijk komt er voor de EV6 nog een mogelijkheid om de accu voor te verwarmen voordat je gaat snelladen. Nu doet die dat pas als het laden al gestart is en moet die hele massa nog opgewarmd worden. Zo haal je de beloofde snelheden nooit bij lagere temperaturen. Maar zodra het buiten weer een graadje of 20 is, moet het wel snel gaan. Ik volg de accutemperatuur bij lange ritten meestal met een OBD2 dongel en de Car scanner app om wat inzicht te krijgen daarin.

al moest ik wel wennen dat als je cruisecontrol aanzet je soms als je niet oplet en je heb 100km ingesteld je 86km rijd omdat de wagen voor je dan die snelheid heeft en je langzaam ook terug zakt naar deze snelheid. Dus regelmatig opletten hoe je voorganger rijd en dan op tijd naar links en dan blijf je wel 100km rijden.

Zo hoort een adaptive cruise control toch te werken? De EV6 kan dan ook nog eens rekening houden met de verkeersborden (al ben ik nieuwsgierig hoe die dat in Nederland doet met de tijdsafhankelijke snelheden) en de navigatie (automatisch snelheid terugnemen als die in de navigatie ziet dat er een bocht aan komt). Heb je al ervaring met die functies?

Dan nu wat positiefs, NOG NOOIT ZO LEKKER GEREDEN  Echt wat een Beast en bekijks heb je met deze wagen. Maar het rijd zo giga lekker

Daar gaat het vooral om! Daar kijk ik ook het meeste naar uit.

Guest EV6 Plus

- Nee inderdaad iets van 10 seconden, maar de laad aansluiting zit rechts achter terwijl je links voor bij de deur moet komen om je deuren te ontgrendelen.

Het zou wel via de afstandsbediening kunnen maar die wil ik juist zo min mogelijk gebruiken omdat ik dat juist makkelijk vind.

- Het verwarmen is er juist wel, dat is die warmte pomp, die daar voor moet zorgen. Tenminste dat werd mij bij de verkoop medegedeeld. Ik heb in de app KIA Connect geen temperatuur van de accu's zien staan, of is daar een andere app voor? Want dan ga ik daar ook eens op letten.

- Het hoort misschien zo wel te werken, maar in de laatste Sportage werkte dat dan toch anders. Maar het is gewoon even wennen en verder rijd het heerlijk. Je hoeft bijna niet meer te remmen en gas te geven op langere afstanden. Gisteren toevallig naar Breda geweest over de A16 en voor 19:00 uur geeft de borden lezer en dus je cruisecontrol 120 km aan wat 100km moet zijn. Maar op de terug weg gaf hij wel netjes 130km aan terwijl de borden dan 100km aangeven met de tijd eronder 06:00 - 19:00 Dus dan werkte het wel. De bochten remt hij sowieso af op cruisecontrol met of zonder navigatie. Of bedoelde je dat niet?

- Inderdaad is dat het belangrijkste en kun je er idd echt naar uitkijken. Zijn kleine puntjes die niet fijn zijn maar zal ook wennen zijn. Gisteren nog wel ander puntje gevonden, als je navigatie wilt gebruiken en ik typte in de Sportage de postcode in dan vroeg hij daarna het huisnummer, dat is helaas bij deze niet het geval en kwamen we in een straat met heel veel flats en moet je alsnog zoeken naar je huisnummer en dus welke flat. Vind ik ook een achteruitgang van het navigeren. Met het invoeren van de straatnaam geheel kun je wel het huisnummer erbij zetten. Hopelijk komen er meerdere klachten daarover waardoor ze dat ook gaan aanpassen. Postcode is sneller ingevoerd dan lange straatnamen. Nu kun je het ook inspreken, maar denk dat mijn vrouw, kids en ik allemaal een spraak gebrek hebben, want krijgen het bijna niet voor elkaar om de juiste adressen in te spreken en/of iemand te bellen. Maar daar stoor ik me niet echt aan.

Het verwarmen is er juist wel, dat is die warmte pomp, die daar voor moet zorgen. Tenminste dat werd mij bij de verkoop medegedeeld.

De warmtepomp is voor de verwarming (en koeling) van het interieur. Simpel gezegd een "omkeerbare airco". Zonder warmtepomp gebruikt je auto een dikke weerstandsdraad om te verwarmen en dat verbruikt verhoudingsgewijs meer energie voor dezelfde warmte-afgifte dan een warmtepomp.

De warmtepomp heeft naar mijn weten niets met verwarmen van de accu te maken.

- Nee inderdaad iets van 10 seconden, maar de laad aansluiting zit rechts achter terwijl je links voor bij de deur moet komen om je deuren te ontgrendelen.
Het zou wel via de afstandsbediening kunnen maar die wil ik juist zo min mogelijk gebruiken omdat ik dat juist makkelijk vind.

Dit bedacht ik me vanmiddag ineens toen ik uit mijn niet-EV6 Kia met Keyless Entry wat moest pakken; reageert de auto niet op het naderen van het rechter portier?
Ik kan links EN rechts op het knopje op de greep drukken om de auto te ontgrendelen zonder de remote.
En de achterklep reageert los van de rest en ontgrendelt de deuren ook niet.

Nu heeft de EV6 volgens mij geen knopjes, maar ik denk dat er ondanks dat wel een ontvanger in/bij de rechter portier zit. Het is iig het proberen waard; rechts moet je toch al zijn voor de stekker

• 2 weeks later...
Op 16-12-2021 om 12:44, zei Gast EV6 Plus:

- Het verwarmen is er juist wel, dat is die warmte pomp, die daar voor moet zorgen. Tenminste dat werd mij bij de verkoop medegedeeld. Ik heb in de app KIA Connect geen temperatuur van de accu's zien staan, of is daar een andere app voor? Want dan ga ik daar ook eens op letten.

- Het hoort misschien zo wel te werken, maar in de laatste Sportage werkte dat dan toch anders. Maar het is gewoon even wennen en verder rijd het heerlijk. Je hoeft bijna niet meer te remmen en gas te geven op langere afstanden. Gisteren toevallig naar Breda geweest over de A16 en voor 19:00 uur geeft de borden lezer en dus je cruisecontrol 120 km aan wat 100km moet zijn. Maar op de terug weg gaf hij wel netjes 130km aan terwijl de borden dan 100km aangeven met de tijd eronder 06:00 - 19:00 Dus dan werkte het wel. De bochten remt hij sowieso af op cruisecontrol met of zonder navigatie. Of bedoelde je dat niet?

- Inderdaad is dat het belangrijkste en kun je er idd echt naar uitkijken. Zijn kleine puntjes die niet fijn zijn maar zal ook wennen zijn. Gisteren nog wel ander puntje gevonden, als je navigatie wilt gebruiken en ik typte in de Sportage de postcode in dan vroeg hij daarna het huisnummer, dat is helaas bij deze niet het geval en kwamen we in een straat met heel veel flats en moet je alsnog zoeken naar je huisnummer en dus welke flat. Vind ik ook een achteruitgang van het navigeren. Met het invoeren van de straatnaam geheel kun je wel het huisnummer erbij zetten. Hopelijk komen er meerdere klachten daarover waardoor ze dat ook gaan aanpassen. Postcode is sneller ingevoerd dan lange straatnamen. Nu kun je het ook inspreken, maar denk dat mijn vrouw, kids en ik allemaal een spraak gebrek hebben, want krijgen het bijna niet voor elkaar om de juiste adressen in te spreken en/of iemand te bellen. Maar daar stoor ik me niet echt aan.

Er is overigens een nieuwe navigatie update november 2021 beschikbaar voor de EV6 via de link: update.kia.com
Wellicht zijn de gewenste wijzigingen daarin verwerkt.

• 3 weeks later...
Guest EV6 Plus

Mij werd bij de verkoop medegedeeld dat de warmtepomp ook was om juist de temperatuur van de accu's hoger te houden in koude tijden waardoor het laden sneller zou gaan en ook dat ze minder snel leeg lopen tijdens het rijden t.o.v. met koude accu's en dus een langere actieradius. 

Inderdaad kun je ook de rechterkant benaderen, maar ik heb hem op mijn eigen oprit staan aan het huis en dan moet je dus achteruit erop rijden wilt je achterkant dicht bij de muur komen waar mijn laadpaal aan vast zit. Nu kom ik dan ook uit de voordeur links van de auto en zou dan eerst moeten omlopen om rechts te ontgrendelen en dan de bekabeling moeten verwijderen. Vind dit erg omslachtig en vind het makkelijker als ze 25 seconde hem ontgrendeld laten staan. ;-)

Momenteel al 3x dat mijn app alarm af gegaan omdat mijn deuren automatisch van slot gaan. Dacht eerst dat het aan mezelf lag maar het gebeurd ook in de nacht.
Nu vandaag gebeld en blijkt er idd al 10 updates te zijn, raar dat dat niet online wordt geupload, terwijl hij wel internet heeft, maar dat ik daar nu voor naar de garage moet, Ook apart dat je er geen melding van krijgt en dat ik dus er zelf voor moet bellen. Had KIA toch mooi in de app kunnen aangeven, zo van er is een nieuwe update voor uw auto aanwezig maak een afspraak met uw garage.

Ben om eerlijk te zijn, rij nu al volgens mij 20 jaar KIA, de Sportage kwam net uit, maar heb nog nooit zoveel problemen en slechte terugkoppelingen gehad als met deze. Ik hield mezelf voor dat het kinderziektes waren. Wat ook wel zal zijn maar juist dan moet je er bovenop zitten en hele goede korte lijnen hebben met de huidige rijders.

Want als de deuren opstaan kunnen mensen in je auto, kunnen ze je laadkabel verwijderen en meenemen. Nee ben echt beetje teleurgesteld in heel dit nieuwe KIA beleid.

• 2 months later...
Op 20-1-2022 om 13:23, zei Gast EV6 Plus:

3x dat mijn app alarm af gegaan omdat mijn deuren automatisch van slot gaan. Dacht eerst dat het aan mezelf lag maar het gebeurd ook in de nacht.
Nu vandaag gebeld en blijkt er idd al 10 updates te zijn, raar dat dat niet online wordt geupload, terwijl hij wel internet heeft, maar dat ik daar nu voor naar de garage moet, Ook apart dat je er geen melding van krijgt en dat ik dus er zelf voor moet bellen. Had KIA toch mooi in de app kunnen aangeven, zo van er is een nieuwe update voor uw auto aanwezig maak een afspraak met uw garage.

Want als de deuren opstaan kunnen mensen in je auto, kunnen ze je laadkabel verwijderen en meenemen. Nee ben echt beetje teleurgesteld in heel dit nieuwe KIA beleid.

Waarom en hoe kunnen deuren zomaar open gaan? is dit omdat je de Connect App gebruikt?  Of gebeurt dit ook zonder/uitgelogd op app? 

• 1 year later...

Top auto erg blij mee.

Maar regelmatig wordt de auto steenkoud  als je tijdje mee aan reiden bent een je kan er niks aan doen .

Aan en uit gezet alle knoppen gezeten niks helpt

Wordt gek van en garage bied ook geen oplossing 

Weet iemand wat 

Mvg jerry