Jump to content

Recommended Posts

Posted

Het lukt mij niet electrisch te rijden als de batterij half vol of minder aangeeft. Mijn vorige dynamic Line deed dat wel. Ook niet als ik zeer, zeer langzaam optrek. Met de flippers kan ik wel sneller de batterij voller krijgen, maar bij lange na niet helemaal vol. Maximaal twee/drie streepjes. Daarom kom ik ook vaak niet verder dan 1 op 21 maximaal

Posted

Gek genoeg heeft elektrisch rijden en het verbruik niet per se iets met elkaar te maken. De accu vul je met anders verloren gegane energie. Als je dus heel veel de auto uit laat rollen ipv regenereren (= de accu vullen) kun je in principe ook heel zuinig rijden, zonder dat je veel elektrisch rijdt.

• Thanks 1
Posted

Maar de flippers zitten er niet voor niets. Zie ook dat het gebruik van de flippers bij afremmen de accu maximaal oplaad. Alleen heb ik in een ander topic de slijtage van de electro motor ter discussie gesteld met een vaag antwoord van Kia Nederland 

Posted
6 uur geleden, zei R.J.:

slijtage van de electro motor ter discussie gesteld

Lijkt me niet zo'n moeilijk verhaal. Tijdens het regenereren werkt de motor "omgekeerd" als generator. Het (electro) magnetisme remt het voertuig contactloos af, er zitten immers  geen remblokken in of zo. De slijtage zal niet anders zijn als dat dat door aandrijven veroorzaakt wordt (maar dan in mindere mate omdat de krachten lager zijn). Zelfs bij niet of nauwelijks regenereren draait de motor mee.

• Thanks 1
Posted
Op 8-6-2022 om 07:24, zei R.J.:

Maar de flippers zitten er niet voor niets. Zie ook dat het gebruik van de flippers bij afremmen de accu maximaal oplaad. Alleen heb ik in een ander topic de slijtage van de electro motor ter discussie gesteld met een vaag antwoord van Kia Nederland 

De flippers zitten er ook pas sinds een bepaald modeljaar en het belangrijkste doel is de berijder een persoonlijke instelling geven. Niet per se zorgen dat je zuiniger gaat rijden, dat bepaald vooral je rechtervoet. En dynamo's/elektromotoren slijten wel, maar en stuk minder hard dan je accu en/of de rest van je auto of schoenzolen.

• Thanks 1
Posted

Ik heb een Niro private lease, en verbaas me er over dat de accu in basis altijd op half staat. Range zit daar altijd een 8ste boven of onder.

Was bij m'n vorige ook. Op mijn vraag waarom dat zo krap afgesteld stond bij de dealer kreeg ik eigenlijk niet echt een antwoord.

Staat zo krap afgesteld om de auto na 5jr met een goede accu te kunnen verkopen, vermoed ik.

Is dat accu verbruik ergens door af te stellen vraag ik me dan af?

Posted

Het doel is restenergie opslaan, niet per se de accu volmaken. Zo gauw die restenergie weer wat nuttig ingezet kan worden gebeurt dat.

Wil je de accu leeg hebben: ga eens filerijden, wil je hem vol hebben zoek een grote berg om af te rijden. In sportstand houd hij de accu normaal wat voller dan normaal.

Maar kern blijft: Energie die anders in je remmen verloren gaat bewaren. (en dan bedoel ik ook het afremmen op de motor)

• Like 2
  • 1 month later...
Posted
Op 12-6-2022 om 08:55, zei gjcvro:

De flippers zitten er ook pas sinds een bepaald modeljaar en het belangrijkste doel is de berijder een persoonlijke instelling geven. Niet per se zorgen dat je zuiniger gaat rijden, dat bepaald vooral je rechtervoet. En dynamo's/elektromotoren slijten wel, maar en stuk minder hard dan je accu en/of de rest van je auto of schoenzolen.

Idd dynamo’s/elektromotoren zijn gelagerd hier zit minimale slijtage op . Ik heb vandaag mijn zoveelste paar schoenen gekocht die zolen slijten hard. 😂😂😂

Posted
Op 13-6-2022 om 18:54, zei Derksen:

Ik heb een Niro private lease, en verbaas me er over dat de accu in basis altijd op half staat. Range zit daar altijd een 8ste boven of onder.

Was bij m'n vorige ook. Op mijn vraag waarom dat zo krap afgesteld stond bij de dealer kreeg ik eigenlijk niet echt een antwoord.

Staat zo krap afgesteld om de auto na 5jr met een goede accu te kunnen verkopen, vermoed ik.

Is dat accu verbruik ergens door af te stellen vraag ik me dan af?

Ik denk dat de elektro technisie hebben uitgezocht dat deze instellingen het besten zijn voor accu en het langdurige behoud daar van.