Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Beste Kia club leden ik heb een probleem . Ik heb een maand geleden een Kia Picanto van 2013 gekocht. Deze is voorzien van dagrijverlichting maar geen mistlampen. Geen probleem zou je zeggen en dat dacht ik ook. Ik heb dus een set gecombineerde mist en dagrijverlichting gekocht ziet er super uit ( in de doos) vandaag de bumper losgemaakt om de bestaande verlichting uit te bouwen en de nieuwe er in te doen. Helaas kwam ik nu pas tot de ontdekking dat er een andere rand om de nieuwe lampen moet omdat de uitsparing in de standaard rand ( natuurlijk ) te klein is.  ze noemen dat wel een trim of bazel kwam ik achter. Oke de dealer gebeld , maar daar kom ik geen stap verder, ze mailden me een tekening en zeiden dat ik maar moest kijken naar een picanto die ook de gecombineerde mist en dagrijverlichting had, dan konden ze met dat kenteken het juiste randje vinden..MMMMMMM. De lampen die er nu dus eigenlijk in moeten zijn de OEM nummers 922011Y100 voor links en de 922021Y100 . Kan iemand me verder helkpen. wat trouwens wel leuk is is dat de bedrading plus juiste stekker voor de mistlampen er al ligt en ook de zekering en relais er al inzitten, Nog even zoeken hoe ik ze ga schakelen , maar EERST de randen vinden. Elke tip is welkom

Alvast bedankt,

Aad

Geplaatst

Ik ben me niet bewust van het bestaan van gecombineerde mistlampen met DRL.

In mijn beleving heb je bij 2011-2014 OF DRL onderin de bumper, OF mistlampen en dan de DRL in LED-vorm in de prijectiekoplampen.

Maar misschien is dat in de tussentijd nog anders geweest?

Kun je misschien een foto plaatsen van je nieuwe lampen en wat er precies niet past?

Geplaatst

Bedankt voor je recatie ik zal proberen een foto toe te voegen, ben nog niet zo los op dit forum, Ik heb ze dus bij winpasrts vandaan daar saan ze als gecommbineerd dagrij en mistlamp  helaas zijn  mijn fotos te groot zie ik net moet nu weg maar reageer straks wel even verder

post-16145-0-57273900-1441351831_thumb.jpg

Geplaatst

Nog nooit gezien, grappig!

Is dit origineel Kia? Waarschijnlijk niet. Dat zou de pasvorm kunnen verklaren. Of misschien dat er nog verschil zit in de lampen van een 3- of 5drs auto? De bumpers zijn immers ook verschillend!

Geplaatst

Dit heeft dus een OEM nummer , kan je helaas weer niet in het Kia systeem zelf vinden want ik ben en vanmorgen bij de dealer geweest met lampen en al, samen met de magazijnchef het hele systeem bekeken maar dat werkt dus alleen op kenteken van je auto dus dan zie je wel dat het bestaat en dan hoort er een afdekplaat bij die tussen mist en dagrij ook nog een soort van verstevigings stuk heeft. Het is dus wel origineel Kia , maar dan komt de clou, als je auto net als bv die van mij op kenteken staat van januari 2013 is het zo dat je een type hebt ( fabricagedatum) van september 2012. Bliken dus meer dan 80 verschillende sluitplaten te zijn met een prijs tussen 25 en 95 Euro en ze zien er allemaal hetzelfde uit.  Dit was wel voor 5 deurs trouwens dat was wel goed maar niet voor dit type bumper maar voor een morning met net weer een iets andere bumper, Hij liet me even zien dat er zelfs daar veel verschillen in zijn, bv de plek van die irritante klipjes. Al met al ga ik ze retoursturen. Dus bij de dealer meteen gevraagd of ik dan de dagrijverlichting kan omzetten naar mistlampen..echt wat een RAMP, Ja de auto zou electronisch dit niet kunnen aanmelden, en dan klopt je auto niet met de gegevens voor de APK, Plus je garantie vervalt....Lekker bezig dus. Ik ga denk ik over op standaard mistlampen , scheelt een berg geld maar zonder rijden vind ik zelf niet slim. Ik wou dat ik dat bij de aankoop had geweten.

Geplaatst

DRL zijn dus geen mistlampen maar DRive Lights ( dagrijverlichting. Daarom schakelt dit uit bij het inschakelen van je verlichting. De DRL gaan aan zodat je beter zichtbaar bent. Helaas schakelen de achterlichten dan niet mee wat vele vergeten in schemer /slecht weer. De DRL zijn bij de standaard uitvoering voorzien van P21 W lampen ( zeg maar dikke gewone lampen) Als je een uitvoering met mistlamp hebt zit er een halogeen lamp standaard in Meest H27. Ook zie je op het lampglas DR staan zodat je weet dat het drivelights zijn en geen mistlampen. .

Het zou wel erg creatief zijn als je de gewone verlichting aan doet en de lampen dan als mistlamp gaan werken omdat het lichtbeeld van mistlampen namelijk vlak voor je auto de weg raken en drive verlichting juist niet verblindend verder moeten schijnen.  Enfin, dat is dus het euvel want mijn bedoeling was dus dubbele lampen in te bouwen en die heb ik hier gehad (zie foto vorig bericht) maar daar was dus op geen enkele manier en juist passende rand voor te krijgen. Dan zouden de bovenste lampen ( geschikt voor P 21 W de dagrijverlichting vormen  en bij het rijden met dimlicht gaat de DRL natuurlijk uit en kan je de mistlampen aan doen bij slecht zicht, natuurlijk geschakeld volgens de wetgeving. Nog gekker is dus dat alle electro componenten al in de auto aanwezig zijn van bedrading vanaf een in te bouwen schakelaar, tot relais, en lampstekker aan toe. Zou alleen een kwestie moeten zijn van aanmelden bij de boordelectronica. HELAAS MISSION mislukt

Geplaatst

Ik denk dat aanmelden niet eens nodig is, de Picanto heeft geen CANbus, maar is voor een groot deel "hard" bedraad en heeft volgens mij in sommige uitvoeringen LINbus of zoiets, echt puur voor de verlichting.

Je zit dus echt met het probleem van die randen, echt super jammer...

Geplaatst

Yep, maar ik laat het er zeker niet bij zitten, ergens zal toch iemand zijn die dit mogelijk kan oplossen, o ja de dealer had wel een tip: koplampen vervangen door koplampen met LED dagrij en dan  mistlamp onder in de bumper..je wilt niet weten wat dat zou kosten .........................enfin, alvast goed weekend , ik ga verder speuren

Geplaatst

Die koplampen vervangen is niet alleen duur, maar die zijn ZO anders aangestuurd dat je ze niet eens "zo" kunt aansluiten.

Dan kun je nog beter een set Aftermarket DRL plaatsen, maar dat ziet er niet OEM uit natuurlijk.

Overigens staat DRL voor Daytime Running Lights en is de aanduiding op het glas volgens mij RL ipv DR.

Geplaatst

Lastige missie. Wel raar dat er bij Kia zoveel verschillende uitvoeringen uitgebracht worden. Probeer anders een autodemontagebedrijf. Er zijn vast wel Picanto's die van achteren (nog) korter gereden zijn.

• 10 maanden later...
Geplaatst

post-16145-0-33114800-1469170075_thumb.jpgInmiddels wat tijd er over heen gegaan , maar de missie is bijna volbracht. De juiste randen zijn binnen origineel KIA. Ik kwam er achter dat de picanto 2013 wel in Engeland Frankrijk en Italie met de DRL plus mistlamp ( conventioneel ) werd uitgeleverd. Nu moest ik dus alleen het VIN nummer nog achterhalen , want met het VIN  ( chassisnummer) kon men de juiste KIA parts vinden. Gelukkig zag dat er in de buurt een handelaar zat met importauto's en dus ook een Kia Picanto met de lampen zoals ik ze wil hebben..Zoals al eerder gezegd, de bekabeling ligt er allemaal, het relais is er en nu ook de juiste omranding. Dan volgt als laatste nog even de schakelaar  en dan is het compleet. Ik denk dat ik deze op de sloop haal want als je de pinkerschakelaar hebt die op de uitvoering met mistlampen zat dan is dat compleet.

Voor wie het weten wil hier de nummers van de omlijsting: 86527 1Y010 LINKS EN DE 86528 1Y010 RECHTS, origineel Kia en uit Engeland laten komen voor 50 Euri totaal. De bijbehorende gecombineerde drl/mistlampen zijn de 92201 1Y00   EN DE 92202 1Y100 . Dan heb je nog 2 lampjes ( Halogeen bollen ) nodig  de H27W2.

Nu lukt het plaatsen van foto's , je moet de volledige editor aanklikken . Enfin ook de lampen , origineel Kia zijn binnen Het verschil met aftermarket, die ik eerst had is dat ze veel steviger zijn en zelfs zijn voorzien van fittingen en bijbehorende lampen. Nu nog iemand vinden die me kan vertellen hoe ik dit het beste kaan schakelen, Ik denk een andere stuurkolomschakelaar met de mistlampenstand er op, rijst alleen de vraag of er ook een controllelampje dan op het dashboard gaat branden,, dat moet natuurlijk wel.

post-16145-0-95613900-1469183091_thumb.jpg

post-16145-0-43435200-1469183203_thumb.jpg

post-16145-0-21598600-1469183213_thumb.jpg

• Like 1
Geplaatst

Ik ben me niet bewust van het bestaan van gecombineerde mistlampen met DRL.

In mijn beleving heb je bij 2011-2014 OF DRL onderin de bumper, OF mistlampen en dan de DRL in LED-vorm in de prijectiekoplampen.

Maar misschien is dat in de tussentijd nog anders geweest?

Kun je misschien een foto plaatsen van je nieuwe lampen en wat er precies niet past?

Net even de foto geplaatst in mijn profiel zo ziet dat er uit en heb ook het hele verhaal met nummers even er in gezet. Lang gezocht, maar mission completed

Geplaatst

Project is gereed, de gecombineerde DRL/ mistlampen zitten er in , zie de foto's voor en na. Het bleek een klein klusje als je de juiste delen hebt.post-16145-0-47480800-1469455880_thumb.jpgpost-16145-0-12414400-1469455891_thumb.jpg

• Like 1
Gast Vitara 2
Geplaatst

Dat ziet er goed uit :-P

KIACLUB2.jpg

Kiaad.jpg

(foto's maar even groot geplaatst)

Geplaatst

Ja is het ook toch ? Heeft best wel even geduurd, maar eindelijk gelukt. Ik was niet van plan om dure andere koplampen met LED drl te kopen en dan de oude drl vervangen voor mistlampen. In andere landen worden de picanto';s wel zo afgeleverd ( Italie, Belgie ) Engeland.

Geplaatst

Ziet inderdaad goed uit........ maar ?

Doen ze het ook ? :)

Jawel, het enige wat je binnen moet veranderen is de licht/ richtingaanwijzer schakelaar, daar moet er 1 in die van een picanto afkomt die wel mistlampen had. Dan werkt het prima. Een andere oplossing waar ik niet voor had gekozen is een voedingsschakeldraad vanaf stadslicht naar een relais maken om zo direct vanaf accu te voeden met een schakelaar bnnen en een zwevende zekering. Helaas heb je dan een losse schakelaar wat niet mooi is. En alles ligt er verder gewoon al in, zelfs de fittingen voor de mistlampen/relais en bekabeling,

Geplaatst

Ziet er strak uit. Waarom niet meteen ledlampjes geplaatst?

Geplaatst

Ziet er strak uit. Waarom niet meteen ledlampjes geplaatst?

Ach geen idee eigenlijk . Ik heb me niet zo in LED verdiept, maar heb enorm veel lampen hier ( komt uit een garage opruiming) dus dat was makkelijk en met LED heb ik geen ervaring. Geen idee of dat zomaar mag in de DRL.

• 3 weken later...
Geplaatst

Ik heb de bestaande halogeenverlichting van de mistlampen vervangen door led, HB4 volgens mij. Ik gebruik het als dagrijverlichting.

Geplaatst

Ik heb de bestaande halogeenverlichting van de mistlampen vervangen door led, HB4 volgens mij. Ik gebruik het als dagrijverlichting.

Volgens mij mag je geen mistlamphousing als dagrijverlichting gebruiken. Er staat namelijk een merkteken op want de reflector achter een mistlamp is anders dan achter een dagrijverlichting. Maar al met al wat wazig, want als je er al mistlampen op zou hebben gehad dan had je de dagrijverlichting er ook al op als de auto van 2011 of later is. En als je het als dagrijverlichting zou gebruiken dan moet dit al aan gaan als je de motor aan hebt, zonder schakelaar. Als dit mistlampen zijn dan moet je deze ook veranderd hebben qua aansluiting, want mistlampen werken alleen bij ingeschakeld stads- of dimlicht.  Ik ben erg benieuwd wat nu het echte verhaal is en welke auto je hebt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...