Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Zal het vanmiddag nog een keer proberen, maar heb er geen hoop op. Zelfs met de Airco uit lukte het tot nu toe niet (in zo'n 800km)

Geplaatst

De truc van zuinig rijden is dat de motor op temperatuur moet zijn, dus een ritje van 5 km is slecht voor het gemiddelde. Daarnaast zoveel mogelijk snelweg vermijden. Overigens als het een beetje warm is zoals afgelopen weekend dan is de auto zuiniger doordat de motor eerder warm is en de batterij efficiënter werkt. 

Als je het gaspedaal 2 seconden loslaat en de motor is warm dan gaat hij over op elektrisch, ook boven de 100km/h. Wind mee scheelt ook erg in het verbruik. Batterij moet wel meer dan de helft vol zitten.

Geplaatst

In het kort komt het hier op neer, zolang je vermogen vraagt kost dat benzine:excl2:

Ideale omstandigheid is: buiten temperatuur + 20 graden en heel gedoseerd met gaspedaal omgaan op vlakke weg en niet te hard gaan.

Helaas hebben we met verschillende (verkeer) omstandigheden te maken. Dus zal de verbruik in de praktijk helaas altijd negatiever uitvallen.

Geplaatst

Zelf heb ik toch al meermaals meegemaakt dat ik bij 120KM/u volledig elektrisch rij. Na bijna 2 jaar in de Niro te rijden is mij de logica van het systeem nog niet duidelijk. Zelf al meegemaakt dat de gehele. Ja je leest het goed de GEHELE accu leer was onderweg naar Oostenrijk. Dit was geen pretje gezien het voertuig erg hoog in de toeren ging rijden. 

Het voelde niet goed met de lege accu, gestopt contact opgenomen met de KIA hulplijn wat te doen. Heb verder mogen rijden en een week later terug in NL de auto uit laten uitlezen en niks kunnen vinden. Het verdere traject na Oostenrijk en terug is het probleem niet meer voorgekomen. 

Geplaatst

Elektrisch rijden klinkt overigens erg mooi, maar er is maar 1 reden dat de auto beweegt, en dat is benzine. dus of hij volledig elektrisch of allen ondersteund rijdt, per saldo zou het niet veel verschil mogen maken.

De stroom is tenslotte ook opgewekt door benzine, tenzij je de plug in hebt.

Geplaatst

Bijladen kost wel degelijk extra energie. Een deel komt uit (af)remmen, maar kijk maar eens goed naar de flow als je b.v. 80 rijdt. Een deel gaat naar de wielen, en een deel naar de accu.

En zolang je er alleen maar benzine in gooit is dat ook het enige dat hij gebruikt om te rijden. Effectiever dan een normale auto weliswaar, maar nog steeds komt het niet uit de lucht vallen.

Geplaatst

Kan me ook voorstellen dat een auto de eerste honderden kilometers wat schadelijker rijdt omdat de bewegende delen nog meer op elkaar afgestemd moeten worden. Vroeger moest een auto ingereden worden, tegenwoordig is dat wat minder.  Maar toch;  de eerste 2000 km mag je volgens het instructieboekje geen aanhangwagen trekken.

Geplaatst
Op 26 april 2018 om 08:54 zei Tallguy:

Gisteravond etentje gehad in Almere, veel snelwegwerk om daar te komen (na de spits). CC op 125 en verbruik zat rond de 1:18 - 1:18,5. Had beter verwacht.

Volgens mij is dit een prima prestatie!! Gebruik wordt alleen maar beter door minder snel te rijden. 120 km op cc wil al schelen.

Het verbruik stijgt relatief hard boven de 120 km/u is mijn ervaring. 1:18,5 is 5,4 ltr/100 km. Zelf haalde ik op een stuk weg met 40% 120km/uur(toegestane snelheid is daar 130) over 170 km 4,9 ltr/100 km. Dat is maar 0,5 ltr/100 km beter. Dat scheelt echt niet zoveel. Op de snelweg wel een aantal keer elektrisch bij 100 km/u en bij 120. Dan heb je het wel over ongeveer 800 meter.

Voor het formaat auto en het gewicht is dit een behoorlijk zuinige auto op benzine.

Geplaatst

Ik heb nav de tips eind vorige week wat getest mbt het op EV rijden. Dit lukt met moeite als ik niet harder rijd dan 100km/h, maar zelfs dan maar met momenten. Ik hoor en zie de motor regelmatig aan gaan om de accu op te laden, ook al heeft deze 50% of meer lading.

Vanochtend op de snelweg maar eens achter vrachtwagens aangesukkeld met 90km/h. Dan wil EV wel lukken, maar ook daar zie ik dat de motor vaak aangaat om de accu op te laden. Dat deed hij zelfs toen de accu bijna 75% nog vol was! 

Kortom...met heel veel moeite staat het verbruik nu, met 1015km op de teller, op 1:18,6. En dat komt voornamelijk door aansluiten in de file en stadsverkeer waarbij EV makkelijk(er) te doen is.

Ik heb de dealer vanochtend toch maar een mailtje hierover gestuurd want hij zei destijds nog tegen me '130 gaan rijden met de CC en dan terug laten zakken naar 120 en dan gaat hij wel EV rijden'. Dat dat naw bij enkele uitzonderingen wel lukt, snap ik, maar om als een 100-jarige te gaan rijden, lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. Ook met deze tank zal ik nauwelijks boven de 800km op 1 tank uitkomen.

Geplaatst

@KiaNiro Ik reageer hierop omdat er aardig wat mensen, incl de dealer, beweren dat je zelfs op de snelweg op de elektromotor redelijke stukken kan rijden. En dat lijkt dus alleen mogelijk te zijn als je als een opa rijdt. Normaal rij ik mbt woon-werkverkeer ong 2km stadsverkeer (rondweg) en daarna 30km snelweg, waarbij ik gewoon 120 op de CC rijdt.

En het laden van de accu naar 75% bevreemd me als ik op dat moment 90 achter een vrachtwagen rijd op een platte weg. Dat laden lijkt me dan compleet overbodig.

Ik zal vanmiddag het verbruik eens resetten en dan kijken wat hij aangeeft in de thuisrit, met normale snelheden (dus 120 op de teller op de snelweg).

Geplaatst

Mijn ervaring is dat als de accu circa 75% geladen is, dat de Niro dan elektrisch gaat rijden. Dit doet hij totdat de batterij tot 50% ontladen is. Dit geldt althans op de normale wegen in Nederland. In de bergen bijvoorbeeld kan hij voorbeeld 100% geladen zijn bij een afdaling en tot aan bijna leeg bij een klim.

Geplaatst

De dealer wil me wel 'voordoen' hoe ik op de snelweg wel volledig EV zou moeten halen :) Ben benieuwd, want iedere keer dat ik het heb geprobeerd, lukt het gewoon niet. En dan gebruik ik niet eens m'n voet, maar alleen de CC om de snelheden te bepalen. Ik verwacht er iig weinig van...ik ben niet gek en weet heus wel hoe je zuinig zou moeten kunnen rijden, ongeacht of het een hybride of een normale auto is.

Geplaatst

Ik ben benieuwd of het hem lukt.. Ja eerst naar 130, dan af laten zakken naar 120 gaat hij wel naar EV in oplaadmodus.. Totdat je 120 rijdt, dan is de EV heel snel uit.

Zet als hij het demonstreert ook even de energiestromen op de display... Als er dan alleen energie loopt van de accu naar de wielen zou me dat zeer verbazen, zeker als dat langer dan een paar seconden duurt.

Aan de andere kant: EV is maar 1 van de 3000 manieren waarop de niro zuinig rijdt, zelfs zonder ooit EV gezien te hebben kun je best zuinig gereden hebben. Dan heeft de electromotor alleen ondersteund.

Woon werk haal ik makkelijk 1:20, omdat ik dan n=eigenlijk nergens veel harder rijdt dan 50, 80 of 100. Rij ik buiten de spits, dan is mijn verbruik wel wat hoger, dan zit ik denk ik ook eerder op de 1:18 omdat ik dan ook lekker doortrap naar 130-140 waar dat kan. Gemiddeld kom ik dan u zo rond de 1:20 uit. Vanaf afgelopen november zit ik nu op 1:19, en er is bekend dat het verbruik in de kou hoger is.

https://www.autoweek.nl/verbruik/22481/kia-niro-16-gdi-hybrid-businessline-2017

Geplaatst
51 minuten geleden zei KiaNiro:

Het zou zomaar kunnen zijn dat iemand op dit forum leest dat een Niro eigenaar op de snelweg elektrisch gereden heeft.
Maar waar hebben we het dan over, een stukje  van 500 meter of een stuk van 100 kilometer?
Ga er maar van uit dat je Niro niet elektrisch rijdt op de vlakke Nederlandse snelweg met 120 km/uur. Daar is deze auto niet voor ontworpen. Dat het soms toch gebeurt is een toevallige samenloop van omstandigheden. en als dat gebeurt zijn het erg korte stukjes.

En als jouw dealer zegt dat jij volledig EV op de snelweg kunt rijden, dan spoort die persoon niet.

Nou dat valt wel mee dat die persoon niet spoort. Ik rij dagelijks woonwerk over de snelweg. Wel zijn de spitstroken dan open dus een maximum van 100 km/h. Mijn Niro rijdt dan regelmatig stukjes elektrisch. Stukjes zijn circa 1 km lang. Niet heel lang dus, maar wel volledig elektrisch :-)

Geplaatst
1 uur geleden zei KiaNiro:

Je Niro is zo geprogrammeerd dat ter bescherming van de tractiebatterij deze altijd geladen is tussen 40% en 80% van de capaciteit, niet minder en niet meer.
Het zou zeer inefficiënt zijn wanneer je Niro de benzine zou omzetten naar elektriciteit om vervolgens elektrisch te gaan rijden. Het omzetten levert per definitie verliezen op. Alleen energie die over is, kan worden opgeslagen in de accu, dus afremmen en bult af rijden. Op een Nederlandse snelweg komt dit bijna niet voor.

Jij rijd dagelijks 2 km stadsverkeer en 30 km snelweg met 120 km/uur en dan is bijna 1:19 heel netjes.
Die eerste twee kilometer rijdt je Niro (bijna) niet elektrisch omdat de motor nog koud is, en daarna (bijna) niet elektrisch omdat je 120 km/uur rijdt.

Wil je eens een testje doen? Doe dan het volgende.
Kies een mooi zonnige zondagmorgen uit, héél vroeg in de ochtend. Reset het verbruik. Zorg dat alle verbruikers uit staan, vergeet de ventilator niet.
Rijd net als ik nu doe, als een 101 jarige en zorg dat je nergens harder gaat dan 80 km/uur. Maar blijf zo veel mogelijk op wegen waar de maximum snelheid 50 km/uur is, en zet je scc op 49. Je haalt dan met gemak 1:24, wedden ... ;-)

Rond 80 km/uur rijdt de auto erg zuinig. Daarvoor hoef je niet op zondag vroeg je bed uit. Op provinciale wegen waar je redelijk door kan rijden kwam ik 2 weken geleden op bijna 1 op 30 uit. Was een stuk van ca. 25 km. Temperatuur 20+ en heel veel elektrisch gereden. Geen cc gebruikt want dat gaat even prima maar wanneer er net iets meer kracht nodig is van de elektromotor schakelt de benzinemotor aan en blijft deze aan. Het komt dan zelden voor dat de elektromotor weet aangaat. Alleen wanneer je dan de wat gas bij geeft tot b.v. 90 km/uur en dan weer terug laat zakken tot 80 km/uur.

Geplaatst

Ik ga vrijdagmiddag even bij hem langs. Ik heb ook laten weten dat de Niro, zoals jullie ook al aangaven en ik zelf uiteraard ook zie, eventjes in EV gaat als ik 'm van 130 terug laat zakken naar 120, maar daarna vrolijk in hybride modus gaat. Maar goed..als hij zeker weet dat het moet  kunnen, laat ik me graag dat voordoen :)

• Haha 1
Geplaatst

En als het hem ook niet lukt mag je jouw Niro gratis omruilen voor een PHEV.:-)

• Haha 2
Geplaatst

Maar: EV bij 108 heb ik al verschillende keren gezien een enkele keer ook bij 110.

Dus als de wind gunstig staat, of je gaat iets bergaf zeg ik niet dat het geheel onmogelijk is, maar alles moet dan echt meezitten.

Geplaatst
3 uur geleden zei gjcvro:

Maar: EV bij 108 heb ik al verschillende keren gezien een enkele keer ook bij 110.

Dus als de wind gunstig staat, of je gaat iets bergaf zeg ik niet dat het geheel onmogelijk is, maar alles moet dan echt meezitten.

Bij mij lukt het dus wel. Vrijdag op de A7. Niet echt bergaf:winkiss:.

Maar voor de rest zat alles wel mee. Ik rij dan 120(op de teller) waar je 130 mag. Voordeel is dat je vrijwel nooit in hoeft te halen. Geen vrachtwagens, weinig wind en door de gunstige buitentemperatuur had de airco ook niet veel te doen. Ik heb +/- 5 keer elektrisch gereden. Ongeveer 800 meter per keer. Maar met de muziek aan merk ik er niets van. Ik zie het alleen aan het EV-lampje en de verbruiks meter. 

Geplaatst

Ik heb het idee dat ik de trilling van de motor mis, en vaak voel je toch een klein schokje met overschakelen, waardoor ik getriggerd wordt op het dashboard te kijken.

Geplaatst

Overigens snap ik denk ik ook waarom ik het nooit bij 120 gezien heb: dat rij ik eigenlijk nooit. Ik rij bijna standaard 8 tot 10 km te hard, dus 120 komt eigenlijk nooit voor.:cool:

Geplaatst
1 uur geleden zei KiaNiro:

Viel mij ook op. Misschien de komma verkeerd afgelezen op de kilometerteller, 700 meter in plaats van 7000 meter ? ;-)

Goed gezien! Tijdens de rit had ik geen smartphone bij me om dit voor mij verbazende verbruik vast te leggen. Thuis het contact uitgezet, camera erbij gepakt en het contact weer aan.  En dat geeft dan dit beeld, ik weet ook niet waarom hij dan met een halve boom begint.  Maar het was wel degelijk 7 km, wel met die hele warme dagen van een paar weken terug.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...