Jump to content

e-Niro - Levertijden en bestellingen

Sigmasailor
Go to solution Solved by yvdhaak,

Recommended Posts

Aangevuld:

Loopfanaat, 01/03/2022, Valkenswaard, DPL, Zwart, x, eind november, x
Hanjoo, 04/03/2022, Houten, DPL, InterStellar Gray, HUD, november, x geproduceerd, VIN beschikbaar
Prednas, 10/03/2022, Rotterdam, DPL, Snow White Pearle, HK, onbekend
JWS, 11/03/22 Almere Executivline Mineral Blue half december

Jlamme, 27/03/2022 x dpl mineral blue, december, x
Plaatje123, 02/04/2022, Alkmaar, DPL. Snow White Pearl, HUD, eind november, nog geen VIN 
EricEV, 07/03/2022, Rotterdam, DPL, Interstellar Grey, HUD, onbekend, x, ook nog geen VIN
Piet65, 07/04/2022, Waddinxveen, DL, Blauw Metallic, x, x, 15/09/2022, 

V-tje 08-04-2022, Den Haag, DPL, Cityscape green, HUD, levering Q3 inmiddels voorbij, x 
Gleb, 11/04/2022, Amsterdam, EL, Aurora Black, x, 03/01/2023, x, leverdatum: is al 3x verzet.
Pe-el2, 13/04/2022, Arnhem, DPL, Cityscape Green, HUD, 24/12/2022, x
Eizo1065, 14/04/2022,  Zoetermeer DPL , InterStella Grey. HK, eind november
Pacopep, 14/04/2022, ?, DPL,, nu levering 12 januari 2023, x
Obi-wan, 15/04/2022, Rotterdam, DPL, Aurora Black, HUD, 02/12/2022, x

GerZ, 23/04/2022, Rotterdam, DL, InterStellar Grey, x, x, 29/09/2022, 
Hermes, 24/04/2022, Voorburg DPL, HK, metallic White, Order bij fabriek, x
GWensink, 28/04/2022, Zwolle, DPL, Snow White, HUD, Week 45, , Leverdatum wordt niet gehaald.

aldvors, 03/05/2022, Velserbroek, DPL, Cityscape Green, HUD, onbekend, x
Marcel112, 10/05/2022, Zwolle, DPL, Aurora Black, HK, Mid November, x, Hij is gemaakt en staat op de boot
Slordervos, 24/05/2022, Hellevoetsluis, DL, Steel gray, x, 22 september

BoesBoes, eind mei, Zwolle, DPL, blauw, x
Marie, eind mei, Oss, DPL, wit, 15-12-2022, x
Baske, 31/05/2022, Helmond, DPL, Snow White Pearle, HK, onbekend, x, Bij bestelling was de geplande leverweek 46, maar deze is later naar onbekend gezet
J.RGM, kleur Mineral Blue, DL, volgens leasemaatschappij levering oktober 2023
Marcoonline,06/10/22, Onbekend, DPL, Mineral Blue, 06/2023, uitgaande van leasemaatschappij

Vandaag voorstel van de dealer gekregen: als ik akkoord ga met zwart (in plaats van blauw) staat hij tweede helft december bij de dealer op de stoep en komt hij in 2023 op kenteken. Voorstel maar geaccepteerd; in het zwart smoelt de EV eigenlijk ook prima; kan er dus prima mee leven. Krijg ook een HUD; vind ik leuker dan 'premium' KH set om eerlijk te zijn. Het lange wachten komt eindelijk ten einde?

• Like 2

Aangepast.

Hanjoo, 04/03/2022, Houten, DPL, InterStellar Gray, HUD, november, x geproduceerd, VIN beschikbaar

Jlamme, 22/03/2022 Alkmaar dpl mineral blue, december, nog geen VIN
Plaatje123, 02/04/2022, Alkmaar, DPL. Snow White Pearl, HUD, eind november, nog geen VIN 
EricEV, 07/03/2022, Rotterdam, DPL, Interstellar Grey, HUD, onbekend, x, ook nog geen VIN

V-tje 08-04-2022, Den Haag, DPL, Cityscape green, HUD, levering Q3 inmiddels voorbij, x 
Gleb, 11/04/2022, Amsterdam, EL, Aurora Black, x, 03/01/2023, x, leverdatum: is al 3x verzet.

GWensink, 28/04/2022, Zwolle, DPL, Snow White, HUD, Week 45, , Leverdatum wordt niet gehaald.

Marcel112, 10/05/2022, Zwolle, DPL, Aurora Black, HK, Mid November, x, Hij is gemaakt en staat op de boot

Baske, 31/05/2022, Helmond, DPL, Snow White Pearle, HK, onbekend, x, Bij bestelling was de geplande leverweek 46, maar deze is later naar onbekend gezet
Marcoonline,06/10/22, Onbekend, DPL, Mineral Blue, 06/2023, uitgaande van leasemaatschappij

20 uur geleden, zei Sigmasailor:

Vandaag voorstel van de dealer gekregen: als ik akkoord ga met zwart (in plaats van blauw) staat hij tweede helft december bij de dealer op de stoep en komt hij in 2023 op kenteken. Voorstel maar geaccepteerd; in het zwart smoelt de EV eigenlijk ook prima; kan er dus prima mee leven. Krijg ook een HUD; vind ik leuker dan 'premium' KH set om eerlijk te zijn. Het lange wachten komt eindelijk ten einde?

Nou, dat wordt de betrouwbaarheidstest van de info van de dealer. Het zou natuurlijk kunnen dat het model dat je bestelde wel al door hen ‘in voorraad’ besteld was en dus sowieso hun kant op komt. Dan gaat het idd om zekerheid. Maar anders… 🙃

En het gaat bij jou kennelijk niet om lease, gezien het feit dat de auto wel al vóór 1 januari bij de dealer is maar pas daarna op kenteken wordt gezet?

Nope; dit wordt, na lange tijd, weer een gewone privé auto (met SEPP).

Ik had regelmatig en goed contact met de dealer, maar die kon niets zeggen (wist ook niets; communicatie is nog nooit een sterk punt geweest van de importeur). Hij stelde voor dat ik zelf maar eens met Kia contact moest aangaan. Gedaan en het verassende antwoord was dat ik het met de dealer op moest lossen. Hoezo kastje - muur?  Enfin; terug naar de dealer die weer contact opnam met Kia; toen vonden ze er denk ik eentje voor me.

Ja, ik weet het, het is en luxe probleem; maar toch iets complexer. Ik heb mijn huidige Kia in principe al door verkocht; die koper begint, volkomen terecht,  ook wat ongeduldig te worden.

• Like 1

Ik ben inmiddels ook overgestapt op zwart. Gevraagd bij de dealer of er nog iets beschikbaar is ivm vertragingen bij andere kleuren, had groen besteld. Was er nog 1 beschikbaar (in zwart dus) en vandaar overstap. Kan 'm als het goed is in december ophalen. DPL Black pearl met hud. Het zou een mooie Kerst kunnen worden!

Ik heb vandaag contact gehad met met de dealer. Waar voorheen (volgens zeggen) in het systeem van Kia eind november stond, staat nu niets meer vermeld als leverdatum. Volgens de verkoper heeft Kia dit bij iedereen nu zo gedaan en kunnen ze niets meer delen met de klanten over een eventuele levertijd. Hij had zelfs contact met Kia gehad zei hij. Daar was niet uitgekomen. Ze weten het gewoonweg niet. 

Hij vond het heel vervelend voor ons dat hij ons niets kon vertellen. Tja, wij ook. We hebben de auto hard nodig, dus we balen hier ontzettend van.  Hierbij dus een aangepaste bestellijst:

Jlamme, 22/03/2022 Alkmaar dpl mineral blue, december, nog geen VIN
Plaatje123, 02/04/2022, Alkmaar, DPL. Snow White Pearl, HUD, onbekend, x 

Edited by Plaatje123

7 uur geleden, zei Sigmasailor:

Liet ik hem toch liever een weekje staan om tegelijk in een 2023 auto te vertrekken. Die week kost je eigenlijk een jaar.

Die week scheelt me de 1000 euro verhoging van december. Krijg de factuur namelijk op moment dat auto in Nederland is, eind november. 

Op 26-10-2022 om 22:21, zei gleb:

Vandaag weer verzet naar levering 27-1

Nou niet echt het nieuws waar je op wacht als al zo lang zit te wachten. Ik ben reuze benieuwd of Kia zich bij mij wel aan de gemaakte afspraak gaat houden (komt tweede helft december bij de dealer als ik en zwarte neem (en dat doe ik dan maar)).

17 uur geleden, zei Sigmasailor:

Nou niet echt het nieuws waar je op wacht als al zo lang zit te wachten. Ik ben reuze benieuwd of Kia zich bij mij wel aan de gemaakte afspraak gaat houden (komt tweede helft december bij de dealer als ik en zwarte neem (en dat doe ik dan maar)).

Kun je weer terug naar je oorspronkelijke kleurkeuze als ze hun belofte niet waarmaken?

18 uur geleden, zei Sigmasailor:

Welke uitvoering ben je naar geswitched als ik vragen mag?  een zwarte... is dat een dynaiclline of plus en zit daar HUD in of HK?

Ik heb de Dynamic Plus Line besteld (niet veranderd). Ik heb ook de HK (zou er in komen) al ingeruild voor de HUD; en nu dus de kleur (en je moet ook nog 'dankjewel' zeggen krijg ik de indruk. De enige mazzel die ik nog wel heb is de vaste prijs (zolang als dat nog duurt).

24 minuten geleden, zei Hippe lip:

Kun je weer terug naar je oorspronkelijke kleurkeuze als ze hun belofte niet waarmaken?

Geen idee; ik ga er voor het gemak van uit dat ook importeurs zich aan afspraken (en dit was een harde!) houden. Ik kan me echt niet voorstellen dat ze daar een stukje zitten te liegen om klanten (tijdelijk) tevreden te houden.

6 minuten geleden, zei Sigmasailor:

Ik heb de Dynamic Plus Line besteld (niet veranderd). Ik heb ook de HK (zou er in komen) al ingeruild voor de HUD; en nu dus de kleur (en je moet ook nog 'dankjewel' zeggen krijg ik de indruk. De enige mazzel die ik nog wel heb is de vaste prijs (zolang als dat nog duurt).

Hier ook de DPL zwart met HUD besteld, zou inmiddels op de Morning Pilot richting R’dam/Antwerpen moeten staan. Levering 2e week december. Fingers crossed!

Dat je naar zwart kon wisselen zal waarschijnlijk zijn omdat de dealer deze kleur zelf ook al had besteld, voor de ‘gewone’ verkoop.

Edited by ObiWanKanobi

1 uur terug, zei Sigmasailor:

De enige mazzel die ik nog wel heb is de vaste prijs (zolang als dat nog duurt).

Als je een koopcontract hebt van vóór 1 mei (dat was de datum toch?), dan staat daar geen voorbehoud in, als ik alle schrijvers hier mag geloven. Het lijkt me dan dat dit ook een vaste prijs is en dat ze daar niet aan kunnen tornen, toch? Contract is contract?

• Like 1

Volgens mij heeft Kia de contracten ergens eind april 2022 (kan ook best 1 mei zijn) 'flexibel' (qua prijs) gemaakt. Ik heb gewoon een vaste prijs. Wat nu als Kia 'gewoon' besluit de auto nooit te leveren (en gewoon de overmacht smoes gebruikt)? BOVAG contracten zorgen vooral voor de aangesloten dealers en wat minder voor de klant. Als ik annuleer (ga ik niet doen hoor!); ben ik gewoon 15% van de koopsom kwijt; een gelijkwaardige 'tegen clausule' kan ik zo snel niet vinden.

We zijn allemaal in afwachting wat onze levertijd wordt. Echter heb ik ene unicum inmiddels ervaren.... mijn auto bleek ineens een maand eerder er al te zijn, lees afgelopen vrijdag🤨.

Geloof het of niet, het is de verkeerde kleur!!

Ik weet nog niet hoe ik daarmee omga of wat ik ga doen..

2 hours ago, marcel112 said:

We zijn allemaal in afwachting wat onze levertijd wordt. Echter heb ik ene unicum inmiddels ervaren.... mijn auto bleek ineens een maand eerder er al te zijn, lees afgelopen vrijdag🤨.

Apart wel, het lijkt bijna wel een verwisseling met de auto van iemand anders. Opnieuw bestellen zal ook wel even duren vrees is. Het hangt er dus nu vanaf of je kan leven met de kleur die nu voor je klaarstaat…..

Op 30-10-2022 om 18:03, zei Sigmasailor:

Volgens mij heeft Kia de contracten ergens eind april 2022 (kan ook best 1 mei zijn) 'flexibel' (qua prijs) gemaakt. Ik heb gewoon een vaste prijs. Wat nu als Kia 'gewoon' besluit de auto nooit te leveren (en gewoon de overmacht smoes gebruikt)? BOVAG contracten zorgen vooral voor de aangesloten dealers en wat minder voor de klant. Als ik annuleer (ga ik niet doen hoor!); ben ik gewoon 15% van de koopsom kwijt; een gelijkwaardige 'tegen clausule' kan ik zo snel niet vinden.

Je kunt niet zomaar iets onder het label ‘overmacht’ schuiven. Dat is juridisch aardig afgedekt, dus daar komen ze zomaar niet onderuit. Ze zullen dus gewoon moeten leveren wat ze met je overeengekomen zijn. En als dat niet meer kan, bijvoorbeeld omdat de fabriek het model helemaal niet meer maakt, dan moeten ze zorgen voor een gelijkwaardige levering. Maar dat is niet aan de orde.

Zomaar opzeggen door de dealer zit er dus niet in. Contract is contract. Sterker, als ze de boel gaan verzaken, dan kun je ze straks nog aansprakelijk stellen voor extra kosten, lees: geleden schade.

5 uur geleden, zei marcel112:

Dan ga maar eens goed (laten) controleren of dat jouw auto wel is. ‘Te vroeg’ klinkt al erg verdacht en als het dan ook nog eens een andere kleur is, dan is dat mss een geannuleerde order van iemand anders die daardoor nu beschikbaar is?

En als de kleur die jou nu voorgeschoteld wordt geen gangbare kleur is, dan hebben ze liever de kleur die jij bestelde (=gangbare kleur?) op voorraad, dan wat jou nu in de maag gesplitst wordt?

Ik weet het, dit is evil thinking, maar soms komen dat soort gedachten in me op onder vreemde omstandigheden…

Edited by Hippe lip
  • Like 1