Jump to content

e-Niro - Levertijden en bestellingen

Sigmasailor
Go to solution Solved by yvdhaak,

Recommended Posts

De huidige prijzen voor gebruikte elektrische Kia's zijn ronduit krankzinnig:

Als ik nu op zoek ga naar een E-Soul zoals ik 'm rij, moet ik tussen 4 en 10 duizend Euro meer meebrengen dan anderhalf jaar geleden, toen ik 'm kocht!

En dan zoek ik naar de auto in de staat zoals die nu is, dus 2020 met tussen 20 en 40 duizend km op de teller, ik kocht  mijn 2020 Excecutive met ~ 15000 km.

• Sad 1

Als je gaspedaal of marktplaats moet geloven (en waarom niet?) brengt een 2019 e-Niro met 60k nog steeds zo tussen de 36en 38 k€ op. Sites als wijkopenautoos komen niet verder dan 30k. Ik ben ook erg benieuwd naar inruilprijzen. De mijne blijft in de familie dus hoef ik niet het onderste uit de kan te hebben.

De prijzen kloppen en ze worden betaald. Alle tweedehands auto's zijn duur omdat de levertijden zo lang zijn, als je een auto nodig hebt die je nu wilt hebben dan kom je al heel snel in de tweedehands markt, heel veel vraag. En voor elektrische auto's geldt dat al helemaal, lage bijtelling van een paar jaar geleden maakt deze auto's heel erg interessant voor de leaserijders. Ik ruilde zelf een BMW in van 4 jaar, kreeg daarvoor ongeveer terug wat ik er 2 jaar geleden voor had betaald. Met de huidige levertijden zal deze auto al bijna vijf jaar zijn als ik hem inlever...

Edited by LeoV
spelfout

Loopfanaat, 01/03/2022, Valkenswaard, DPL, Aurora Black, HK, 30/11/2022
Hanjoo, 04/03/2022, Houten, DPL, InterStellar Gray, HUD, november, VIN beschikbaar, op de boot
Prednas, 10/03/2022, Rotterdam, DPL, Snow White Pearle, HK, 2e week januari
JWS, 11/03/22 Almere, EL, Mineral Blue half december
JLamme, 22/03/2022 Alkmaar, DPL, mineral blue, 28 december geplande losdatum Antwerpen, VIN bekend 
Trainert, 30/03/2022 Maastricht, DPL, Interstellar Grey, HUD, onbekend….

Ton, 01/04/2022 Valkenswaard, DPL, Mineral Blue, onbekend 
Plaatje123. 02/04/2022, Alkmaar, DPL. Snow White Pearl, HUD, 2e week 2023, x particulier
EricEV, 07/03/2022, Rotterdam, DPL, Interstellar Grey, HUD, onbekend, x, ook nog geen VIN
Piet65, 07/04/2022, Waddinxveen, DL, Blauw Metallic, x, x, 15/09/2022, 
V-tje 08-04-2022, Den Haag, DPL, Cityscape green, HUD, levering Q3 inmiddels voorbij, x 
Gleb, 11/04/2022, Amsterdam, EL, Aurora Black, x, 27/01/2023, x, leverdatum: is al 3x verzet.
LeoV, 12/4/2022, Rotterdam, DPL, Runway Red, eind januari 2023 (indicatief)
Pe-el2, 13/04/2022, Arnhem, DPL, Cityscape Green, HUD, 24/12/2022, x

Eizo1065, 14/04/2022,  Zoetermeer DPL , InterStella Grey, HK, verwachte binnenkomst 25-1-2023
Pacopep, 14/04/2022, ?, DPL,, levering verwacht 5-2-2023
Obi-wan, 15/04/2022, Rotterdam, DPL, Aurora Black, HUD, 8-12-2023

Kaiii, 20/04/2022, ?, DPL, Cityscape green, ?, 16/11/2022opgehaald
GerZ, 23/04/2022, Rotterdam, DL, InterStellar Grey, x, x, 29/09/2022, 

hubertusg7, 23/04/2022, Venlo, DPL, Cityscape Green, HUD, particulier, verwachting importeur eind maart 2023
Hermes, 24/04/2022, Voorburg DPL, HK, metallic White, verwacht in NL rond kerst '22
GWensink, 28/04/2022, Zwolle, DPL, Snow White, HUD, Week 8 2023, voor de 6e keer uitgesteld.
MaJaMestreech, 28/04/2022, Maastricht, DPL, Interstellar Grey, HUD, rond jaarwisseling, particulier
Aldvors, 03/05/2022, Velserbroek, DPL, Cityscape Green, HUD, 06-01-2023, onderweg.
B.R., 09/05/2022, x, DPL, Cityscape green, HUD, op de boot!
Marcel112, 10/05/2022, Zwolle, DPL, Aurora Black, HK, 16/11/2022
Slordervos, 24/05/2022, Hellevoetsluis, DL, Steel gray, x, 22 september
BoesBoes, eind mei, Zwolle, DPL, blauw, x
Marie, eind mei, Oss, DPL, wit, 15-12-2022, x
Baske, 31/05/2022, Helmond, DPL, Snow White Pearle, HK, onbekend, x, van wk 46 naar wk8 2023
Marij, 1-7-2022, Den Bosch, DPL PHEV, Cityscape Green, verwacht eind januari 2023, particulier
J.RGM, kleur Mineral Blue, DL, volgens leasemaatschappij levering oktober 2023
Marcoonline,06/10/22, Onbekend, DPL, Mineral Blue, 06/2023, uitgaande van leasemaatschappij

Semmie, 11/11/2022, Almen, EL , Cityshape Green met zwarte C-line, verwacht februari

Gewijzigd 29-11 door Marij

Auto staat sinds vrijdag jl. bij de dealer. Leverdatum 9 december 2022. Overzicht aangepast

Loopfanaat, 01/03/2022, Valkenswaard, DPL, Aurora Black, HK, 30/11/2022
Hanjoo, 04/03/2022, Houten, DPL, InterStellar Gray, HUD, november, VIN beschikbaar, leverdatum 09/12/2022, particulier
Prednas, 10/03/2022, Rotterdam, DPL, Snow White Pearle, HK, 2e week januari
JWS, 11/03/22 Almere, EL, Mineral Blue half december
JLamme, 22/03/2022 Alkmaar, DPL, mineral blue, 28 december geplande losdatum Antwerpen, VIN bekend 
Trainert, 30/03/2022 Maastricht, DPL, Interstellar Grey, HUD, onbekend….
Ton, 01/04/2022 Valkenswaard, DPL, Mineral Blue, onbekend 
Plaatje123. 02/04/2022, Alkmaar, DPL. Snow White Pearl, HUD, 2e week 2023, x particulier
EricEV, 07/03/2022, Rotterdam, DPL, Interstellar Grey, HUD, onbekend, x, ook nog geen VIN
Piet65, 07/04/2022, Waddinxveen, DL, Blauw Metallic, x, x, 15/09/2022, 
V-tje 08-04-2022, Den Haag, DPL, Cityscape green, HUD, levering Q3 inmiddels voorbij, x 
Gleb, 11/04/2022, Amsterdam, EL, Aurora Black, x, 27/01/2023, x, leverdatum: is al 3x verzet.
LeoV, 12/4/2022, Rotterdam, DPL, Runway Red, eind januari 2023 (indicatief)
Pe-el2, 13/04/2022, Arnhem, DPL, Cityscape Green, HUD, 24/12/2022, x

Eizo1065, 14/04/2022,  Zoetermeer DPL , InterStella Grey, HK, verwachte binnenkomst 25-1-2023
Pacopep, 14/04/2022, ?, DPL,, levering verwacht 5-2-2023
Obi-wan, 15/04/2022, Rotterdam, DPL, Aurora Black, HUD, 8-12-2023

Kaiii, 20/04/2022, ?, DPL, Cityscape green, ?, 16/11/2022opgehaald
GerZ, 23/04/2022, Rotterdam, DL, InterStellar Grey, x, x, 29/09/2022, 

hubertusg7, 23/04/2022, Venlo, DPL, Cityscape Green, HUD, particulier, verwachting importeur eind maart 2023
Hermes, 24/04/2022, Voorburg DPL, HK, metallic White, verwacht in NL rond kerst '22
GWensink, 28/04/2022, Zwolle, DPL, Snow White, HUD, Week 8 2023, voor de 6e keer uitgesteld.
MaJaMestreech, 28/04/2022, Maastricht, DPL, Interstellar Grey, HUD, rond jaarwisseling, particulier
Aldvors, 03/05/2022, Velserbroek, DPL, Cityscape Green, HUD, 06-01-2023, onderweg.
B.R., 09/05/2022, x, DPL, Cityscape green, HUD, op de boot!
Marcel112, 10/05/2022, Zwolle, DPL, Aurora Black, HK, 16/11/2022
Slordervos, 24/05/2022, Hellevoetsluis, DL, Steel gray, x, 22 september
BoesBoes, eind mei, Zwolle, DPL, blauw, x
Marie, eind mei, Oss, DPL, wit, 15-12-2022, x
Baske, 31/05/2022, Helmond, DPL, Snow White Pearle, HK, onbekend, x, van wk 46 naar wk8 2023
Marij, 1-7-2022, Den Bosch, DPL PHEV, Cityscape Green, verwacht eind januari 2023, particulier
J.RGM, kleur Mineral Blue, DL, volgens leasemaatschappij levering oktober 2023
Marcoonline,06/10/22, Onbekend, DPL, Mineral Blue, 06/2023, uitgaande van leasemaatschappij

Semmie, 11/11/2022, Almen, EL , Cityshape Green met zwarte C-line, verwacht februari

Op 19-10-2022 om 10:02, zei Hippe lip:

Nou, dat wordt de betrouwbaarheidstest van de info van de dealer. Het zou natuurlijk kunnen dat het model dat je bestelde wel al door hen ‘in voorraad’ besteld was en dus sowieso hun kant op komt. Dan gaat het idd om zekerheid. Maar anders… 🙃

En het gaat bij jou kennelijk niet om lease, gezien het feit dat de auto wel al vóór 1 januari bij de dealer is maar pas daarna op kenteken wordt gezet?

Volgens mij ben je helderziend? Na twee weken (en half dozijn telefoontjes) is het hoge woord er uit: de zwarte gaat naar een andere dealer. Ergens een foutje gemaakt: sorry sorry (100x). Ben heel benieuwd naar de oplossing. Ik ben nu 3 x op rij voor de gek gehouden (ja, ik probeer het netjes te houden).

• Like 1

Aanvulling: kennelijk was de 'zwarte' voor een andere dealer en waren ze 'vergeten' de administratie bij te werken..... Wat lastig om het allemaal voor zoete koek maar aan te nemen; is nu dus voor de derde keer de mist in. Enfin; de grijze staat (met VIN deze keer!) geplanned om half januari aan te komen. Die extra weekjes zijn vervelend maar na bijna een jaar geduld ook wel weer overheen te komen.

Je moet er dus zelf wel flink achteraan zitten; ik denk dat Lease bedrijven dat beter kunnen dan particulieren!

Het lijkt dan toch (vierde afspraak) goed te komen; maar ja, dat dacht ik een maand geleden ook.

• Like 1

Op 29-11-2022 om 23:49, zei Sigmasailor:

Volgens mij ben je helderziend? Na twee weken (en half dozijn telefoontjes) is het hoge woord er uit: de zwarte gaat naar een andere dealer. Ergens een foutje gemaakt: sorry sorry (100x). Ben heel benieuwd naar de oplossing. Ik ben nu 3 x op rij voor de gek gehouden (ja, ik probeer het netjes te houden).

@Sigmasailor

Jij noemt het helderziend 🙃, ik noem het realistisch aan de hand van de diverse ervaringen hier…

🤷‍♂️

21 uur geleden, zei Sigmasailor:

Aanvulling: kennelijk was de 'zwarte' voor een andere dealer en waren ze 'vergeten' de administratie bij te werken..... Wat lastig om het allemaal voor zoete koek maar aan te nemen; is nu dus voor de derde keer de mist in. Enfin; de grijze staat (met VIN deze keer!) geplanned om half januari aan te komen.

Dit keer heb ik daar een beter beeld bij. 😀

Maar begrijp ik nou goed dat de kleur steeds wisselt? En verandert er meer van de specs ten opzichte van wat je ‘ooit’ bestelde? Het begint een beetje op een tombola te lijken. Je bestelt ‘iets’. Daarna is het afwachten wát je gaat krijgen?

21 uur geleden, zei Sigmasailor:

Je moet er dus zelf wel flink achteraan zitten; ik denk dat Lease bedrijven dat beter kunnen dan particulieren!

Het lijkt dan toch (vierde afspraak) goed te komen; maar ja, dat dacht ik een maand geleden ook.

Ik ga duimen voor je dat het dit keer goed komt.👍

En al die wachttijd is natuurlijk vervelend, maar ervaring leert dat je die een paar maanden na levering helemaal bent vergeten. Het voordeel is dat je hele gebruiksduur opschuift en dus langer (in de zin van ‘tot latere datum’) van je nieuwe wagen kunt genieten.

Want genieten is en blijft het! 🥳

Edited by Hippe lip

Op 25-11-2022 om 18:38, zei Johan Swart:

"A promise is nothing until it's delivered."

Doet me denken aan die tekst van Hennie Vrienten:

”Een pakketje schroot met een dun laagje chrome”.

Alleen ging dat over vriendschap, maar je zou het hier zomaar toe kunnen passen op de beloftes van dealers…

Edited by Hippe lip

Auto is weer met 3 weken vertraagd naar 12-02-23. Geen VIN uiteraard. 
Dit is de 8e vertraging al die ik heb gekregen. 

Wordt een beetje teleurgesteld in Kia en de communicatie. (Zoals meerdere al). Helemaal nu ik her en der lees dat mensen de auto al krijgen terwijl ze later dan ik de auto besteld hebben (of de dealer later een slot had). 

Bij navraag via de dealer zegt kia NL dat dit niet zo is, maar wat hier zo gedeeld wordt blijkt dat dus wel zo te zijn. (Welles/nietes verhaal) 

De dealer gaat er verder niet actief achteraan. Blijven bellen heeft in mijn geval geen zin en ik moet dus gewoon blijven wachten en wachten.....en wachten......

Het is jammer dat je Kia NL niet zelf kan bereiken en je afhankelijk bent van hoe de dealer met deze informatie omgaat. 

Edited by pe-el2

3 uur geleden, zei pe-el2:

Auto is weer met 3 weken vertraagd naar 12-02-23. Geen VIN uiteraard. 
Dit is de 8e vertraging al die ik heb gekregen. 

Wordt een beetje teleurgesteld in Kia en de communicatie. (Zoals meerdere al). Helemaal nu ik her en der lees dat mensen de auto al krijgen terwijl ze later dan ik de auto besteld hebben (of de dealer later een slot had). 

Bij navraag via de dealer zegt kia NL dat dit niet zo is, maar wat hier zo gedeeld wordt blijkt dat dus wel zo te zijn. (Welles/nietes verhaal) 

De dealer gaat er verder niet actief achteraan. Blijven bellen heeft in mijn geval geen zin en ik moet dus gewoon blijven wachten en wachten.....en wachten......

Het is jammer dat je Kia NL niet zelf kan bereiken en je afhankelijk bent van hoe de dealer met deze informatie omgaat. 

Alhoewel ik nog maar kort dit forum bezoek, is het me inmiddels wel duidelijk dat bij KIA volslagen chaos heerst, deze post is hier een duidelijk voorbeeld van. Ook op vergelijkbare Engelse fora lees ik dit soort verhalen.

Wij bestelden onze auto vier maanden terug, maar KIA heeft nog niet eens kans gezien een productie-nummer toe te kennen. Hoe moeilijk kan dat zijn?

Over communicatie met KIA kunnen we kort zijn; die is niet bestaand.

Het is te hopen dat de Niro EV, wanneer hij ooit in Nederland arriveert, deze smaak een beetje weg kan spoelen.

32 minutes ago, Johan Swart said:

Alhoewel ik nog maar kort dit forum bezoek, is het me inmiddels wel duidelijk dat bij KIA volslagen chaos heerst, deze post is hier een duidelijk voorbeeld van. Ook op vergelijkbare Engelse fora lees ik dit soort verhalen.

Wij bestelden onze auto vier maanden terug, maar KIA heeft nog niet eens kans gezien een productie-nummer toe te kennen. Hoe moeilijk kan dat zijn?

Over communicatie met KIA kunnen we kort zijn; die is niet bestaand.

Het is te hopen dat de Niro EV, wanneer hij ooit in Nederland arriveert, deze smaak een beetje weg kan spoelen.

Ik hoop maar dat ze beter zijn in het bouwen van auto’s dan in communicatie. 

11 uur geleden, zei Hippe lip:

@Sigmasailor

Ik ga duimen voor je dat het dit keer goed komt.👍

En al die wachttijd is natuurlijk vervelend, maar ervaring leert dat je die een paar maanden na levering helemaal bent vergeten. Het voordeel is dat je hele gebruiksduur opschuift en dus langer (in de zin van ‘tot latere datum’) van je nieuwe wagen kunt genieten.

Want genieten is en blijft het! 🥳

Eens, ik 'krijg' (ben een 'lastige' (niet lease) klant met een contract zonder prijsverhoog clausule) nu zonder gedoe een 2023 Niro EV. Ik heb nog nooit in maand 11 of 12  een auto op kenteken laten zetten. Dat komt nu vanzelf goed. Had een blauwe besteld, is veranderd in zwart als ik december zou accepteren (tsja...) en wordt nu dus (ook best mooi) grijs (Steel Grey). Ben benieuwd of het een HUD of HK wordt 😂😂😂. Inderdaad een soort van loterij; ze verwachten ook nog dat je dankbaar bent.

Communiceren is nooit een sterke kant van Kia geweest. De Customer Frustration Department is vooral een uitstekende firewall tussen de particuliere klanten en Kia medewerkers die wel iets kunnen regelen of weten. Dealers heb ik best wel mee te doen; die zitten (denk ik, maar ben misschien te naïef?) tussen twee vuren.

Overigens is de inruil prijs van de 2019 e-Niro (op Marktplaats en Gaspedaal) 1000 tot 2000 euro hoger dan aan het begin van dit jaar??? Maakt in mijn geval niet uit omdat ik al een deal gemakt heb; toch leuk!

Edited by Sigmasailor
  • Like 1

2 uur geleden, zei Plaatje123:

Waar zie je dat @Johan Swart? Ik zie op de prijslijst van Kia.nl een verschil van 1000 euro op het fiscale bedrag van een DPL.  Dat was (even uit mijn hoofd) E 45.350,- en nu vanaf 1 december E 46.350,-. 

Van de website van de KIA-importeur:

De consumentenadviesprijs, niet de fiscale waarde, is €1945 méér dan de eind juli gebruikte consumentenadviesprijs.

02DCB92E-AAEC-46E0-B4B8-1497768AD057.jpeg

24 minutes ago, Aldvors said:

En zowaar weer een model (Edition) welke precies onder de magische grens van 45k blijft! 

Tot de volgende prijsverhoging wel ja. En gezien hoelang het leveren duurt en hoe snel de prijzen worden aangepast is het een kwestie van tijd dat ook deze Edition versie boven de fiscale grens zit. Ben blij dat ik nog een vaste prijs heb. Nu alleen nog een auto geleverd krijgen….

20 uur geleden, zei EricEV:

...... Ben blij dat ik nog een vaste prijs heb. Nu alleen nog een auto geleverd krijgen….

Ha, een 'collega': heel herkenbaar. Heb nu overigens een 'vaste' datum doorgekregen en een Excel regeltje om het te 'bevestigen'. Ben wel al aan de derde kleur bezig.

• Like 1

Weet één van  jullie waar de voor Nederland bestemde Kia's aankomen?

Alleen in Rotterdam, of ook via Antwerpen? Voor begin volgend jaar is naar Rotterdam nog geen enkel transport gepland. Wel de Toreador die 16 januari vertrekt uit Korea en 24 februari in Antwerpen aankomt.

https://www.eukor.com/schedule-search

Als de Toreador alleen voor België bestemde Niro's vervoert, dan ziet het er niet zo best uit voor de Niro-leveringen in Nederland.

Ik lees het volgende op Tweakers: 
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/72665484#72665484

Meeste auto’s voor NL komen via Antwerpen per trein en wegtransport. Rotterdam heeft relatief kleine auto terminal.

Antwerpen is van oudsher een stukgoed haven en Rotterdam een bulkhaven. Rotterdam was iets sneller met ontwikkeling van containerterminals, dat heeft Antwerpen aardig bijgelopen met het deurganckdok.

Mijn dealer zegt dat ze de meeste auto's via Antwerpen geleverd krijgen en dat ze er ook geen peil op kunnen trekken of het Antwerpen, Rotterdam of zelfs Bremerhaven wordt.
Wat ik ervan begrijp is Antwerpen de grootste auto op- en overslag voor een groot deel van Europa.

Edited by Plaatje123

5 hours ago, Sigmasailor said:

Ha, een 'collega': heel herkenbaar. Heb nu overigens een 'vaste' datum doorgekregen en een Excel regeltje om het te 'bevestigen'. Ben wel al aan de derde kleur bezig.

Ik heb helaas nog alleen datums met potlood opgeschreven. De komende 3 maanden wordt ‘t hem in iedergeval nog niet worden, pas na maart is de eerste mogelijkheid. Het is balen dat het meer dan 13 maanden levertijd gaat worden maar het blijven 1st world problems. 

Edited by EricEV