Jump to content
Prlwytzkofsky

Kleine en grote ergernissen

Recommended Posts

Omdat ik m'n koffie nog niet op heb een mooi moment om eens te zeuren over de dingen die me NIET bevallen aan de auto:

1. De 1-fase lader. Buitengewoon suf bij een auto met zo'n grote accu capaciteit. Het maakt destination charging vrijwel nutteloos: het is thuisladen of snelladen. Een 22kW lader zou de auto nog zoveel makkelijker maken in het gebruik.
  2. Geen trekhaak
  3. Irritante gordelwaarschuwing bij aanzetten terwijl je dan nog niet eens de versnelling hebt ingeschakeld.
  4. Binnenbekleding die onder de matjes gemaakt lijkt te zijn van goedkoop bordkarton.

Er zijn er vast nog meer, maar over het geheel genomen heb ik in elk geval geen moment spijt gehad van de koop. Gisteren door de 10.000 km heen geknald :-)

5. Parkeersensoren gaan niet automatisch aan bij lage snelheid

6. Sommige instelingen blijven niet bewaard (LKAS enz.)

Maar inderdaad heel tevreden over de auto

54 minutes ago, Prlwytzkofsky said:

Omdat ik m'n koffie nog niet op heb een mooi moment om eens te zeuren over de dingen die me NIET bevallen aan de auto:

1. De 1-fase lader. Buitengewoon suf bij een auto met zo'n grote accu capaciteit. Het maakt destination charging vrijwel nutteloos: het is thuisladen of snelladen. Een 22kW lader zou de auto nog zoveel makkelijker maken in het gebruik.
  2. Geen trekhaak
  3. Irritante gordelwaarschuwing bij aanzetten terwijl je dan nog niet eens de versnelling hebt ingeschakeld.
  4. Binnenbekleding die onder de matjes gemaakt lijkt te zijn van goedkoop bordkarton.

Er zijn er vast nog meer, maar over het geheel genomen heb ik in elk geval geen moment spijt gehad van de koop. Gisteren door de 10.000 km heen geknald :-)

Bordkarton hahahaha!  [offtopic] 10.000 alweer damn! Hoe lang heb je de auto al? [/offtopic]

7 . Opstart- en afsluitmelodietje.

Heb de auto nog niet eens maar erger me daar nu toch al aan.... :death:

• Like 1
  • Haha 1

Over punt 1 heb ik me al vaker verbaasd. Waarom hebben sommige merken een éénfaselader en andere een driefaselader. Hetlijkt erop dat de auto's vanfabrieken uit westerse landen een driefaselader hebben omdat daar een driefase net bij huisaansluitingen niet ongewoon is. In oosterse/Aziatische landen is dat niet zo en daarom zijn die daar niet op gericht.

• Like 1

Van mij mag de Autohold altijd aan blijven staan, of, de auto moet gewoon niet naar voren kruipen als hij stilstaat.

En ik wil een trekhaak hebben die 75kg verticale draaglast aankan ivm het meenemen van vier fietsen op een fietsendrager.

• Like 1

Stilstaan werkt prima met de linker flipper. Fietsendrager zou inderdaad wel heel prettig zijn

Posted (edited)
  • 1-fase laden is wel een nadeel, maar denk dat hier budget toch wel een rol speelt. Zo'n drie fasen aansluiting zou toch weer de prijs wat opdrijven. Ik zou nu een intelligente lader kopen als de Zappi zodat ik in de nacht 7kW kan laden en dan is die in de nacht wel vol. Destination charging heeft wat minder zin tenzij je een 22kW laadpaal tegenkomt, dan pakt die wel 7kW.
  • inderdaad maf dat de LKAS aanpassing direct weer wordt aangezet, ik wil alleen waarschuwing en geen getrek aan mijn stuur; enkel bij ACC wil ik wel de LFA
  • Daluren instelling weekend. Ik heb 'm nog niet gevonden en dat had mijn Ioniq wel. Je gaf de instelling voor doordeweeks aan en voor het weekend, werkte perfect.
  • Waarom moet ik aan de linker flipper trekken om de auto te laten stoppen? Maak dan een extra optie om b.v. echt one-pedal driving te doen als in de Leaf, b.v. door een 4e regen level boven het huidige 3e level.
  • Trekhaak is misschien een optie in de toekomst voor mij, ik heb begrepen dat er iets ter goedkeuring ligt bij de RDW voor een drager-trekhaak.

Maar al met al: heel tevreden over de auto en geen enkele auto is perfect. Zijn altijd keuzes op basis van ontwerp of budget; het blijft een auto van 35K (prijs hybride in ExecutiveLine) met elektrische aandrijving voor 10K erbij.

Edited by Fralamjo

Ik mis een teller die de afstand en het verbruik per lading (tank) bijhoudt. De eerste reset zichzelf (lijkt na een paar uur te gebeuren), de tweede geeft alleen het gemiddelde, de derde gebruik ik voor de levensduur van de auto (ga ik nooit resetten). Als die tweede nu ook de afgelegde weg (tijd en gemiddeld zou leuk zijn)  tussen de resets aangeeft is het probleem opgelost. In de Kia Optima was dit al wel zo; ik baal er dus van van dat Kia de goeie dingen uit ICE's niet overneemt in EV's. Gelukkig; ik had ook wat te zeuren  :-)

Grappig dat iedereen een beetje dezelfde dingen heeft, maar wel heel blij is met de auto.

1 hour ago, Hippe lip said:

Over punt 1 heb ik me al vaker verbaasd. Waarom hebben sommige merken een éénfaselader en andere een driefaselader. Hetlijkt erop dat de auto's vanfabrieken uit westerse landen een driefaselader hebben omdat daar een driefase net bij huisaansluitingen niet ongewoon is. In oosterse/Aziatische landen is dat niet zo en daarom zijn die daar niet op gericht.

Zal zoals gezegd wel een budget kwestie zijn, maar ik had graag wat meer betaald voor een fatsoenlijke lader. Komt ook bij dat wij straks net als PHEV's een slechte naam krijgen omdat we laadpalen 3X zo lang bezet houden. Binnenkort krijgen we te horen dat we op moeten donderen met die simpelfasige auto :-)

1 hour ago, Ton van Hout said:

En ik wil een trekhaak hebben die 75kg verticale draaglast aankan ivm het meenemen van vier fietsen op een fietsendrager.

Ik wil graag een echte trekhaak om karretjes met tuinafval te kunnen dumpen. 750kg is voor mij genoeg. Ik erger me eraan omdat het volgens mij alleen een PR reden heeft maar technisch wel kan. Als Kia een trekhaak toestaat zal er meteen een autojournalist een grote caravan achter hangen en een naar stukje tikken met "bereik maar 100km op vakantie". Ik denk dat Kia dat wil voorkomen.

2 hours ago, korsowito said:

Bordkarton hahahaha!  [offtopic] 10.000 alweer damn! Hoe lang heb je de auto al? [/offtopic]

Sinds 1 februari. Gelukkig is dit voor mij niet normaal, maar ik denk dat ik toch wel (samen met mijn vrouw) op iets van 50.000 per jaar kom.

Brengt me gelijk op de volgende ergernis: het korte onderhoudsinterval (15000 km). Deze auto kan makkelijk het dubbele doen zonder een garage te zien.

2 hours ago, Hippe lip said:

7 . Opstart- en afsluitmelodietje.

Heb de auto nog niet eens maar erger me daar nu toch al aan.... :death:

Vreemd genoeg dacht ik me eraan te gaan ergeren maar doe ik dat helemaal niet. Mijn brein associeert het melodietje nu met "lekker een stukje rijden".

• Like 1

1 uur geleden, Prlwytzkofsky zei:

Zal zoals gezegd wel een budget kwestie zijn, maar ik had graag wat meer betaald voor een fatsoenlijke lader. Komt ook bij dat wij straks net als PHEV's een slechte naam krijgen omdat we laadpalen 3X zo lang bezet houden. Binnenkort krijgen we te horen dat we op moeten donderen met die simpelfasige auto :-)

Ik denk toch echt dat het een regiokwestie is. Zijn er Aziatische auto’s met een driefaselader?

En hebben niet (vrijwel) alle Europese auto’s een driefaselader?

Of je moet een DC laadpaal in de buurt hebben zodat je met 80kW kunt laden.
De AC lader is inderdaad nogal een beperking als je in de meeste gevallen maar met 3,6kW kunt laden. Één fase met 32A moet ook wel kunnen, dan die je op 7,2kW maar dat is nog steeds niet heel ruim.

Ik vind, dat de verlichting in de stand 'auto' erg laat aangaat. Heb al gezocht, of die gevoeligheid ergens ingesteld kan worden, maar nog niks gevonden. Iemand?

Ik vind het irritant dat de radio nog aan blijft als je de auto uit zet. Gaat pas uit als je de deur aan de bestuurderszijde opent.

Kan er maar niet aan wennen.

Dat zou ik niet zo erg vinden

3 hours ago, Hippe lip said:

Ik denk toch echt dat het een regiokwestie is. Zijn er Aziatische auto’s met een driefaselader?

En hebben niet (vrijwel) alle Europese auto’s een driefaselader?

Beste antwoord hierop is denk ik Mwoahh. Over het algemeen wel, maar er zijn uitzonderingen: I-pace heeft 1 fase, E-golf heeft volgens mij 2-fase (vreemd genoeg). Ik ken inderdaad geen aziaten met 3-fase.

Wat ik trouwens ook irritant vind is dat ik slecht aan het instrumentenpaneel kan zien of de auto uit- of aangezet is en ik wil een tabel kunnen uitlezen met de waargenomen waarden tijdens het rijden. Denk aan temperatuur, snelheid, verbruik, accu% en meer van dat soort zaken. Overigens wil ik dat ook in de app kunnen zien.

Ton, ik geloof dat het tijd wordt dat jij je eigen ODB2-logger gaat bouwen met een R-Pi plus ODB2-interface. 

Houd ons op de hoogte, wil je? :winkiss:

geinig dat we allemaal wel wat kleine irritaties hebben, maar dat iedereen blij is et zijn/haar auto!

Ikzelf ook. Mijn grootste irritaties zijn hierboven al genoemd en bij een aantal had ik zo'n "o ja, dat irriteert mij ook' gevoel.

Grootste irritaties:

-LKAS reset weer naar 'aan' na elke rit. Dit vind ik echt echt écht irritant. ja, ik weet dat je het in het menu uit kunt zetten, maar dit vind ik gewoon onnodig. Zal met veiligheid of met de wet te maken hebben. Kan er maar niet aan wennen dat de auto zelf aan het stuur trekt... Grootste ergernis aan deze auto voor mij.

- dat de radio aan blijft als de auto uit is. Ik weet vaak niet eens meer of ik de auto nu wel of niet uit heb gedaan. je hoort natuurlijk ook geen benzinemotor meer draaien oid.

Ik vond het irritatiepuntje van @Sigmasailor ook wel herkenbaar. Ik mis een dagteller. Prima dat hij elke rit bijhoudt, maar ik wil ook wel eens kijken wat hij verbruikt in een week, of bijhouden hoeveel km ik rijdt naar de vakantiebestemming met welk verbruik etc. 

Maar wat iedereen al zegt, wat een heerlijke auto is het toch, als bovenstaand de GROOTSTE irritaties zijn. Het zijn allemaal 'first world problems'.

Mijn vrouw reed gister weer eens een stukje in mijn auto en ze kwam thuis en zei: "wat rijdt die auto toch lekker zeg!"

10 minuten geleden, Geronimo81 zei:

-LKAS reset weer naar 'aan' na elke rit. Dit vind ik echt echt écht irritant. ja, ik weet dat je het in het menu uit kunt zetten, maar dit vind ik gewoon onnodig. Zal met veiligheid of met de wet te maken hebben. Kan er maar niet aan wennen dat de auto zelf aan het stuur trekt... Grootste ergernis aan deze auto voor mij.

Als dat een puntje is dat wet- en dus land/regiogerelateerd is, dan is dat dus een parameter die ergens wat dieper in het systeem aan te passen is. Als dat bijvoorbeeld in het midden oosten niet nodig is, kan Kia dat op ‘standaard uit’ zetten voor de auto’s die daarheen gaan. 

Nu de uitdaging om toegang te krijgen tot het systeem op dát niveau. Dan kunnen er denk ik een paar ergernisjes weggewerkt worden. 

ik ben ermee naar de dealer geweest en die heeft het geprobeerd met zo'n uitleesapparaat en het lukte hem niet om die LKAS er standaard uit te halen. Helaas. Nou weet ik niet in hoeverre deze monteur geschoold was in de e-Niro :P 

1) LKAS standaard aan

2) Bestuurders stoel automatische naar achter, vervelend voor lange mede passagiers

3) Geen extra fiets/voetgangers claxon voor waarschuwen

4) 1-fase lader

1) LKAS standaard aan
2) Bestuurders stoel automatische naar achter, vervelend voor lange mede passagiers
3) Geen extra fiets/voetgangers claxon voor waarschuwen
4) 1-fase lader

Puntje 2 kun je volgens mij uitzetten in de menu’s.. iets met comfort entry ofzo heet het..

1 minuut geleden, korsowito zei:

Puntje 2 kun je volgens mij uitzetten in de menu’s.. iets met comfort entry ofzo heet het..

Check, ga ik gelijk even kijken :)

• Like 1

Posted (edited)
11 minutes ago, Marcello75 said:

Check, ga ik gelijk even kijken :)

handleiding, pagina 5-59, het heet instapfunctie (Gebruikersinstallingen > Gebruiksgemak > Instapfunctie):

- Uit: De instapfunctie wordt uitgeschakeld.

- Normaal/Uitgebreid: Wanneer u de auto uitschakelt, gaat de bestuurdersstoel au‐ tomatisch 7,6 cm (Uitgebreid) naar achteren om u op een comfortabele manier in en uit het voertuig te laten stappen.

Edited by korsowito