Jump to content
  • Sign Up
Prlwytzkofsky

ANSWERED Kleine en grote ergernissen

Recommended Posts

10 minuten geleden, Niro79 zei:

Heb je er een foto van zoek ook een fietsdrager 

Voor op de auto.

zie www.thule.com Ik heb hem nog niet, ik DENK er aan ;-)

On topic!

• Haha 1

Posted (edited)

De Niro kent zomertijd niet? Mijn Niro staat op GPS aangevinkt, zomer/wintertijd stond uitgevinkt. Dat aanvinken lost het (goede tijd) wel op, maar in Oktober moet ik het weer uitvinken? Dat voelt echt zo 20ste eeuw. Of doe ik iets fout?

Edited by Sigmasailor

Als je een vinkje voor zomertijd hebt dan zal je dat twee keer per jaar goed moeten zetten.
Ze hebben wel synchronisatie met GPS maar ze hebben blijkbaar geen tijdzone kaart geïmplementeerd en daar zijn ze zeker niet de enige in helaas.

De auto volgt dus al helemaal niet de lokale tijdzone waarin je rijdt? Dat zou het wel compleet maken. 

Volgens mij stond er wintertijd/zomertijd (of zo iets) bij het vinkje; zal morgen nog eens kijken. Ik denk dan dat als het vinkje aan staat de software zo slim is om de juiste keuze te maken.

Enfin, als je niets doet staat de klok in ieder geval de helft van een jaar goed......

De klokjes in onze beide auto's even gecheckt; van de ene weet ik dat ik die handmatig moet bijstellen, maar bij de Niro moest ik dus handmatig het vinkje aanpassen voor de juiste tijd :???:. GPS-tijd staat wel gewoon actief.

Blijkbaar kunnen ook honden zich aan de e-Niro ergeren. De tweede dag dat ik de auto had was ik even bij een naburige boer op bezoek. Toen ik weg wou rijden gingen zijn honden helemaal te keer tegen de voorkant van de auto. Misschien produceert de auto wel een hoogfrequent geluid, of de VESS, waar de honden helemaal gek van werden. 

Er zitten nu bijtsporen op het turquise lijstje aan de voorkant en krassen in het zwarte kunststof. Hij maakt er gelukkig geen punt van om schade via verzekering te laten vergoeden. Ik ben benieuwd hoe dit weer netjes gemaakt kan worden.20190330_172351.thumb.jpg.5e8c48aba0f3eb76279fc840394d538b.jpg

• Sad 1

@Sigmasailor Ik dacht vanmorgen precies hetzelfde: wat ouderwets dat ik de zomertijd nog handmatig aan moet passen (het waren trouwens welgeteld twee drukken op het touchscreen), maar later dacht ik: wellicht is het juist wél heel modern, aangezien we tegenwoordig de discussie over zomertijd voeren en waarschijnlijk over een paar jaar wel helemaal geen zomertijd meer hebben!! :P 

Als je op het klokje op het scherm klikt, kom je automatisch in het 'tijd-menu' en daar kun je simpel 'zomer/wintertijd aanvinken. 

@Terp1234 De eerste kras is altijd de ergste! zo te zien valt de schade gelukkig mee. Nog niet eerder gehoord of meegemaakt dat de VESS honden gek maakt. zal het in de gaten houden.

Dat is vervelend@Terp1234, zag op tweakers dat iemand de VESS al had unplugged bij een Kona.. (niet zo’n goed idee, je moet wel gehoord worden natuurlijk)

Op 29-3-2019 om 21:10, Prlwytzkofsky zei:

Ben vanavond eens onder de auto gekropen. Er zitten in elk geval gewoon dikke balken met zo te zien voorbereiding (gaten) voor trekhaak en zelfs alvast een doorvoer voor de stekker. Technisch zal het dus in elk geval wel kunnen, nu juridisch nog.

Interessant is dat als de fabrikant geen trekgewicht opgeeft je in NL uitgepraat bent: RDW wil dan ook geen individuele keuring doen (volgens ZOE forum). In Duitsland wil de TUV dat wel. Dus rijden er in Duitsland volledig legaal ZOE's met 750kg trekgewicht terwijl dat hier onmogelijk is :taz:

Waarom zou de RDW geen individuele keuring willen doen? Ik heb begrepen dat ze dat voor een redelijk bedrag (paar honderd euro) meestal best wel doen. Blijf je natuurlijk met een garantieprobleem zitten en de vraag of er wel een passende trekhaak bestaat voor de e-Niro. Heeft iemand het al gevraagd?

Posted (edited)

Het zou me helemaal niets verbazen als de bevestigingspunten helemaal gelijk zijn aan die van de andere Niromodellen. Dat betekent dat je de trekhaak van het eigen merk van Kia/Hyundai (ben de merknaam van die trekhaak ff kwijt) er gewoon onder kunt hangen. 

Zou trouwens wel mooi zijn als de auto na een individuele keuring niet alleen een kogeldruk, maar ook een trekgewicht kent. Dan zou je theoretisch een kleine aanhanger kunnen trekken. Want waarom zou een Tesla wel iets kunnen trekken (tot een vliegtuig toe) en een Niro helemaal niets?

Edited by Hippe lip

Precies, zelf hoef ik zo’n ding niet, maar even informeren bij de RDW, als je er wel belang bij hebt, kan geen kwaad. Misschien zie ik morgen iemand die er meer van weet.

4 uur geleden, Geronimo81 zei:

@Sigmasailor Ik dacht vanmorgen precies hetzelfde: wat ouderwets dat ik de zomertijd nog handmatig aan moet passen (het waren trouwens welgeteld twee drukken op het touchscreen), maar later dacht ik: wellicht is het juist wél heel modern, aangezien we tegenwoordig de discussie over zomertijd voeren en waarschijnlijk over een paar jaar wel helemaal geen zomertijd meer hebben!! :P 

Als je op het klokje op het scherm klikt, kom je automatisch in het 'tijd-menu' en daar kun je simpel 'zomer/wintertijd aanvinken. 

@Terp1234 De eerste kras is altijd de ergste! zo te zien valt de schade gelukkig mee. Nog niet eerder gehoord of meegemaakt dat de VESS honden gek maakt. zal het in de gaten houden.

Ik weet ook niet of het de VESS was wat de honden gek maakte, of misschien komt er uit de elektronica nog een ander hoogfrequent geluid wat wij niet eens horen. Of ze houden gewoon niet van het merk KIA :?

Op 23-3-2019 om 11:52, Hippe lip zei:

7 . Opstart- en afsluitmelodietje.

Heb de auto nog niet eens maar erger me daar nu toch al aan.... :death:

ik zie dat je een c5 hebt.dat had ik ook en sinds kort een kia sportage.ik heb er ernorm veel spijt van.als je eenmaal citroen gewend ben wil je niks anders meer.ik koop dan ook weer een c5 aircross.maar niet in nederland.hier vanaf 32000.net zoals een kia sportage.in spanje vanaf 19000.de kia en de citroen.schandalig wat er in dit land naar rutte en consorte gaat.

Nou ben ik behoorlijk merkvast geweest tot nu toe: alleen nog maar Citroën. 2x BX, 2x Xantia (break) en dit is m’n 2e C5 break. Het verslavende zit (zat) in de hydrauliek. Maar die wordt niet meer gemaakt. En dan voel ik geen binding meer met het merk. Mijn auto is nog maar 275.000 km oud en kan nog wel 2 ton mee (dieseltje), maar hij kost wel 140 euro per maand aan wegenbelasting. Dat is een van de redenen om nu maar naar EV over te stappen.

Ik heb in de e-Niro proefgereden en die rijdt goed. Daarvoor reed ik een proefrit in de Kona, maar dat vond ik (behalve een te kleine auto, vooral achterin) een enorme stuiterbak. Afgrijselijk. Daar heeft de Niro gelukkig geen last. 

Nee, ik zit niet aan Citroën vast als er geen hydraulische vering meer is. 

23 uur geleden, Hippe lip zei:

Houd ons op de hoogte!

Geen echt nieuws; als iemand dit zeker wil weten: even contact met de RDW in Lelystad opnemen.

De meeste ergernissen herken ik wel hier... Echter de grootste tot nu toe, is de MijnKia app. Sinds vanmorgen update deze de gegevens niet meer en staat volgens de app mijn e-Niro midden op de A10 stil ;-) 

De batterij-info wordt ook niet geüpdatet waardoor ik nu minder goed in de gaten kan houden hoe het met laden zit -> Dat is een grote ergernis zonder thuislaadoplossing. Meer mensen dit probleem met de app gehad?

Daarnaast heb ik me niet goed ingelezen over het opladen denk ik, het fase verhaal waardoor je maar met max 3,4kw laadt bij de publieke 11kw palen, had ik van te voren gemist.

Maar denk niet dat ik een andere keuze had gemaakt qua nieuwe auto, verder echt heel tevreden met deze wagen! 

Nog een ergernis: laadschema lijkt de auto niet goed vast te houden. Heb voorkeur voor daluren ingeschakeld, maar als ik 'm thuis aansluit begint die direct te laden. Pas als ik in het menu de vink voor geplanned laden uitzet en weer aan zet, gaat die over op het juiste, uitgestelde laden. Bug in de software net zoals het ontbreken van daluren in het weekend.

• Like 1

De meeste ergernissen herken ik wel hier... Echter de grootste tot nu toe, is de MijnKia app. Sinds vanmorgen update deze de gegevens niet meer en staat volgens de app mijn e-Niro midden op de A10 stil ;-) 
De batterij-info wordt ook niet geüpdatet waardoor ik nu minder goed in de gaten kan houden hoe het met laden zit -> Dat is een grote ergernis zonder thuislaadoplossing. Meer mensen dit probleem met de app gehad?
Daarnaast heb ik me niet goed ingelezen over het opladen denk ik, het fase verhaal waardoor je maar met max 3,4kw laadt bij de publieke 11kw palen, had ik van te voren gemist.
Maar denk niet dat ik een andere keuze had gemaakt qua nieuwe auto, verder echt heel tevreden met deze wagen! 

Deed de app het eerst wel? Zo ja, wellicht je wachtwoord opnieuw instellen met de app en dan de voorwaarden weer accepteren en dan zou die het weer moeten doen.. dit heb ik overigens van een ander forum, geen eigen ervaring dus..

2 uur geleden, korsowito zei:

Deed de app het eerst wel? Zo ja, wellicht je wachtwoord opnieuw instellen met de app en dan de voorwaarden weer accepteren en dan zou die het weer moeten doen.. dit heb ik overigens van een ander forum, geen eigen ervaring dus..

Eerder kon je het Dashboard scherm verversen door naar beneden te swipen, zoals veel apps dat kunnen. Dat werkt nu niet meer. Ik krijg hem nu alleen ververst door linksboven op de hamburger knop en opnieuw Dashboard te klikken.

Alle berichten onder Mijn berichten kun je alleen maar verwijderen door ze stuk voor stuk open te klikken en prullenbak. Het aantal berichtjes loopt rap op per dag. Een nieuwe user story voor op de Kia-backlog; Als gebruiker wil ik in Mijn berichten een meervoudige selectie functie, zodat ik massaal berichten kan verwijderen.

Waar ik mijn inmiddels een beetje over 'verbaas' is de laadpalen zoekfunctie in de navigatie. In 11 dagen tijd heb ik 2513 km erop zitten en meestal kan ik op de werklokatie de auto weer voldoende opladen voor de terugreis. Vandaag was ik voor het eerst niet op zo'n lokatie. Ik was vanochtend ruim op tijd, dus heb ik vlak voor mijn bestemming de snellader bij vd Valk Hilversum opgezocht en 15 min. bijgeladen. Dat was weer genoeg voor een non-stop terugreis. Maar dat vind je dus niet even makkelijk met de navigatie. Ik wil daarin eigenlijk op alleen CCS-stekkers kunnen zoeken. Met de NewMotion app gaat dat perfect, dus die hanteer ik er dan maar bij, maar moet ik die lokatie handmatig als tussenpunt in de navigatie opzoeken en toevoegen. 
Ik dacht laat ik dan alle CCS-laders in Nederland als Mijn POI laden en kan ik adh daarvan zoeken en navigeren. Dus ik een mooi GPX lijstje uit GoingElectric.de gedownload van alle CCS'en en in Mijn POI geladen. Maar je kunt daarin dus niet sorteren of zoeken op afstand of naam, het is gewoon een lijstje met een vaste volgorde uit het GPX bestand :?. Of al zouden de Mijn POI's gewoon op de kaart getoond kunnen worden zoals de bekende laadpalen ook steeds in beeld staan. Dat kon ik wel makkelijk met de DiscoverPro in mijn voormalige Passat doen.

Iemand hier nog een slimme oplossing of work-around voor?

12 uur geleden, korsowito zei:

Hij deed het eerst wel, wachtwoordreset en opnieuw de voorwaarden accepteren heeft niet geholpen :-( Ga de app wel even herinstalleren, wie weet werkt dat. 

10 uur geleden, Terp1234 zei:

Eerder kon je het Dashboard scherm verversen door naar beneden te swipen, zoals veel apps dat kunnen. Dat werkt nu niet meer. Ik krijg hem nu alleen ververst door linksboven op de hamburger knop en opnieuw Dashboard te klikken.

Alle berichten onder Mijn berichten kun je alleen maar verwijderen door ze stuk voor stuk open te klikken en prullenbak. Het aantal berichtjes loopt rap op per dag. Een nieuwe user story voor op de Kia-backlog; Als gebruiker wil ik in Mijn berichten een meervoudige selectie functie, zodat ik massaal berichten kan verwijderen.

Dat verversen viel mij ook al op. En hoe kom je aan zo veel berichten? Ik heb 1x een melding gehad dat 'ie niet op slot stond, verder nooit iets. Of vergeet jij dat steeds? :D 

3 uur geleden, mfj84 zei:

Hij deed het eerst wel, wachtwoordreset en opnieuw de voorwaarden accepteren heeft niet geholpen :-( Ga de app wel even herinstalleren, wie weet werkt dat. 

Dat verversen viel mij ook al op. En hoe kom je aan zo veel berichten? Ik heb 1x een melding gehad dat 'ie niet op slot stond, verder nooit iets. Of vergeet jij dat steeds? :D 

Ik krijg per laadsessie 3 berichten; dat die aangesloten is, bijna vol en helemaal vol. Ik laad vaak 2x/dag op, dus gauw 6 berichtjes erbij. Alleen bericht op helemaal vol zou ik al genoeg vinden. 

• Like 1