Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hoi allen,

Vanavond keek ik onder de motorkap en hoorde ik een zuigend geluid bij het gasklephuis. Bleek een zwart dopje van een nippel afgeschoten te zijn. Gelukkig vond ik het dopje aan de andere kant van de motor naast de accu.

Wat is de functie van deze dopjes en wat betekend het als deze eraf schiet?

Zie foto welk dopje eraf was. Overigens als je alleen het andere dopje eraf haalt dan hoor je geen zuigend geluid. Er staan letters bij maar geen idee wat dat betekend, iemand?

20190502_192705.jpg

Geplaatst

Lijkt me een aansluiting voor vacuüm.
Bijv. voor een sensor.

In dit geval niet in gebruik, maar met andere opties of in een andere auto, of op een ander blok zijn deze aansluitingen waarschijnlijk wel nodig.

Mijn gevoel zegt dat de ene aansluiting dan bijv. voor en de andere na de gasklep zit, maar dat weet ik niet zeker.

Geplaatst

Zoiets denk ik ook. Er staat een hyundai logo op dus zoals je zegt zal deze wel in meerdere motoren gebruikt worden met wellicht andere opties.

De nippel waar het dopje 'afschoot' heeft normaal onderdruk, vanwege het zuigende geluid. Er gaat dan toch wat mis in het spruitstuk o.i.d. als er ineens een overdruk/tegendruk is, anders schiet het dopje er niet af. Hier ben ik het meest in geinteresseerd omdat dit niet normaal is!

Iemand?

Geplaatst (aangepast)

Ik zat op ebay te zoeken naar gasklephuis pakking, voor het geval ik dat huis eens wil demonteren en reinigen. Ik zag toen deze foto, zet me aan het denken, dat is dus anders dan bij mij en komt van dezelfde motor... het ene nippel is door een slangetje met de andere verbonden, hmm...

En de laatste foto geeft weer dat de nippels niet 'na' de gasklep uitkomen maar 'voor' de klep. 

Ik heb eens iets gelezen dat er ook een optie op een gasklephuis kan zitten die de gevolgen van backfire verkleind door overdruk in het bovenblok te laten afvoeren in plaats van dat het inlaatspruitstuk scheurt o.i.d. 

Iemand suggesties?

Screenshot_20190503-125101_eBay.jpg

Screenshot_20190503-125739_eBay.jpg

aangepast door spostma85
  • 1 maand later...
Geplaatst (aangepast)
Op 2-5-2019 om 20:49, spostma85 zei:

Hoi allen,

Vanavond keek ik onder de motorkap en hoorde ik een zuigend geluid bij het gasklephuis. Bleek een zwart dopje van een nippel afgeschoten te zijn. Gelukkig vond ik het dopje aan de andere kant van de motor naast de accu.

Wat is de functie van deze dopjes en wat betekend het als deze eraf schiet?

Zie foto welk dopje eraf was. Overigens als je alleen het andere dopje eraf haalt dan hoor je geen zuigend geluid. Er staan letters bij maar geen idee wat dat betekend, iemand?

20190502_192705.jpg

Bij mij zitten er aan beide aanlsuitingen dopjes.

Weinig aan Sorento 1 is echt specifiek voor de auto ontworpen, is wellicht gewoon een Hyundai onderdeel dat in diverse motoren wordt toegepast en daar dan wellicht wel meer vacuum toepassingen moet facilitieren.

En dat zuiggeluid....misschien wordt dat hoorbaar bij hogere toerentallen ( dan stationair ) als de onderdruk toeneemt ?

aangepast door ArjanS
  • 3 weken later...
Geplaatst

Hey Arjen,

Beetje late reactie.

Bij stationair zuigt het al als dopje verwijderd is. Idd vanwege onderdruk.

Ik ben het met je eens, zal wel bij ander voertuig een toepassing hebben en niet bij mij, aangezien een niet auto specifiek onderdeel.

Ik heb nu een stukje slang op elke nippel gezet, erg strak, en daar een schroef ingedraaid. Komt niet meer vanzelf los maar kan wel open als het moet.

Case closed :)

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...