Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Winterbanden? Welke?

Ga naar de oplossing Opgelost door jwv,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
1 uur geleden, Hippe lip zei:

En dan geldt een heel andere uitkomst van al die testen: die all season band is onder zomerse omstandigheden beter dan de winterband en onder winterse omstandigheden beter dan de zomerband. Kortom: het is allemaal uiterst arbitrair, die keuze.

En voor mij gaat het niet om de centen, maar om het gemak (niet minstens twee keer per jaar wisselen) en om de veiligheid. 

Een all seasonband presteert aantoonbaar slechter dan een zomerband in de zomer en slechter dan een winterband in de winter. In beide gevallen dus net niet. Makkelijker? Dat wel, maar dat helpt niet als je remweg net 1 meter te lang is....

Geplaatst
1 uur geleden, BGFG zei:

Een all seasonband presteert aantoonbaar slechter dan een zomerband in de zomer en slechter dan een winterband in de winter. In beide gevallen dus net niet. Makkelijker? Dat wel, maar dat helpt niet als je remweg net 1 meter te lang is....

Ja precies dát. Dus die all-seasonband presteert beter dan jouw winterband als de temperatuur opeens omhoog schiet in de winter, als jij er je wintersloffen onder hebt liggen. Want die sloffen ga je dan niet telkens verwisselen. En dat geldt natuurlijk voor al die combinaties van banden en momenten waarop het nét verkeerd om is.

Dát is wat ik bedoelde te zeggen. Het is dus arbitrair, het is dus afhankelijk van welke vergelijking je maakt. Die van jou klopt, en die van mij klopt net zo goed. Er bestaat niet zoiets als ‘beste uitkomst’.

Geplaatst
38 minuten geleden, Hippe lip zei:

Ja precies dát. Dus die all-seasonband presteert beter dan jouw winterband als de temperatuur opeens omhoog schiet in de winter, als jij er je wintersloffen onder hebt liggen. Want die sloffen ga je dan niet telkens verwisselen. En dat geldt natuurlijk voor al die combinaties van banden en momenten waarop het nét verkeerd om is.

Dát is wat ik bedoelde te zeggen. Het is dus arbitrair, het is dus afhankelijk van welke vergelijking je maakt. Die van jou klopt, en die van mij klopt net zo goed. Er bestaat niet zoiets als ‘beste uitkomst’.

Maar tegenwoordig rijden we langer op de zomerbanden dan op de winterbanden. En juist in de zomer presteren all seasons duidelijk slechter.....Profiel is te grof en te soepel bij niet-winterse temperaturen waardoor koers vastheid slechter en remweg langer is. jij loopt zeker ook het hele jaar in je voorjaarsjas, s zomers te warm en s winters te koud:-)

Geplaatst

De ene all season is de andere niet.

En de ene zomerband ook de andere  niet.

Ik denk niet dat iemand zijn eigen banden serieus op grip kan beoordelen. Onze kennis komt doorgaans niet uit eigen ervaring tussen verschillende soorten, typen en merken maar slechts uit één type/merk dat we zelf hebben en uit wat we in de media lezen: Testen en psychologische reclameboodschappen dus.

Ik ben jaren geleden al overgestapt van zomer-winterbande naar all seasons (Michelin CC) om gemak en kosten (setje extra velgen met TPMS-sensoren, 2xwisselen per jaar) en ben in al die tijd en honderdduizenden kilometers lang nog nooit tegen een boom gereden, niet uit de bocht gevlogen, niet op een voorganger geknald….

Geplaatst (aangepast)
5 uur geleden, Hippe lip zei:

Ik weet zeker dat ik regelmatig nét beter bij de omstandigheden passende banden onder mijn auto heb dan de rijder met zomer- en winterbanden (die dan onder andere omstandigheden nét weer betere banden gebruikt dan ikke :cool:).

Kortom: defensief rijden en afstand houden, ongeacht de band die je gebruikt, lijkt mij de meeste ellende voorkomen.

Ik hoop altijd dat een bumperklever achter me zijn zaken beter voor elkaar heeft als ik :taz: .

aangepast door HenkM
  • Like 1
Geplaatst

Hier vorige week de standaard bij aflevering Michelin zomerbanden vervangen door winterbanden en wel het type Bridgestone BLIZZAK LM005 (EXTRA LOAD). Geen idee waarom die "extra load" editie eronder zit maar is voorgeschreven door LM.

Tot nu toe geen klachten. Goede grip en weinig "herrie".

Geplaatst (aangepast)

Tja, over die herrie valt ook nog wel een aardige boom op te zetten....:roll:

De ene band is rumoeriger dan de ander, maar ik heb het idee dat het verschil in de praktijk door de gemiddelde rijder nauwelijks of niet te horen is. En vergelijk heb je ook al niet, tenzij je in een andere e-Niro stapt met andere banden en precies dezelfde weg onder dezelfde weersomstandigheden rijdt. En dan nog moet het verschil erg groot zijn wil je het horen. Meestal is dat subjectief...

Alle gecupte banden, die zul je wel goed gaan horen.

aangepast door Hippe lip
Geplaatst
4 uur geleden, LordWian zei:

Hier vorige week de standaard bij aflevering Michelin zomerbanden vervangen door winterbanden en wel het type Bridgestone BLIZZAK LM005 (EXTRA LOAD). Geen idee waarom die "extra load" editie eronder zit maar is voorgeschreven door LM.

Ik sta nu bij de bandenboer om hetzelfde type banden eronder te laten leggen (waarschijnlijk zelfde leasemaatschappij). Hier vertelde ze wel dat ze snel slijten, dat gaan we dan meemaken.

Goed om te horen dat er nog geen klachten zijn. Indien ik wat noemenswaardig heb zal ik het laten weten hier.

Geplaatst
52 minuten geleden, Mabion zei:

Ik sta nu bij de bandenboer om hetzelfde type banden eronder te laten leggen (waarschijnlijk zelfde leasemaatschappij). Hier vertelde ze wel dat ze snel slijten, dat gaan we dan meemaken.

Goed om te horen dat er nog geen klachten zijn. Indien ik wat noemenswaardig heb zal ik het laten weten hier.

Ik vraag me af of de EXTRA LOAD noodzakelijk is.Het lijkt mij dat ze stugger zijn dan een  normale uitvoering!

Geplaatst
24 minuten geleden, yamaha zei:

Ik vraag me af of de EXTRA LOAD noodzakelijk is.Het lijkt mij dat ze stugger zijn dan een  normale uitvoering!

Dat weet ik ook niet, als je banden googled lijken ze meer gemaakt voor SUV's. En dat is de e-Niro volgens mij niet. Eerder een cross-over.

• Like 1
Geplaatst
1 uur geleden, Mabion zei:

Dat weet ik ook niet, als je banden googled lijken ze meer gemaakt voor SUV's. En dat is de e-Niro volgens mij niet. Eerder een cross-over.

Zoals de meeste elektrische auto's is ook de e-Niro een zware auto.

• Thanks 1
Geplaatst
On 10/30/2020 at 12:41 PM, LordWian said:

Waarschijnlijk door het gewicht van de niro had vroeger een monovolume en die zat op het randje en dat gaf snelle slijtage dan op aanraden van de bandenboer ook extra load opgezet en op gelost trouwens top band die Bridgestone zou deze ook nemen enkel en alleen omdat ze hier vertikken om de achteraf wegen te ruimen ook  na een week. 

Geplaatst

In de Autoweek staat deze week een nieuwe en vrij uitgebreide test van 4-seizoen banden.

Conclusie: “Na uitgebreide veiligheidstests te hebben uitgevoerd kunnen we stellen dat vierseizoenbanden inderdaad voor voldoende veiligheid zorgen. In de 40 jaar tijd na hun introductie zijn vierseizoenbanden uitgegroeid tot een veilig en betaalbaar alternatief.”

Zo zijn er in de test vierseizoenbanden die een kortere remweg hebben bij nat wegdek (komt toch meer voor in Nederland dan sneeuw) dan de gemiddelde zomerband en winterband.

Bij droog wegdek is de remafstand van een zomerband doorgaans het kortste. Zo is het verschil met “mijn” CrossClilmates bij 100 km/uur 70 cm.

Bedenk dat als ik geen 100 km/uur rijd maar “slechts” 99 km/uur, dan is de remafstand al 77,6 cm. korter. Dit om aan te geven dat1 km/uur aanpassen van de snelheid al een groter effect heeft dan het verschil in type banden. En 1 km/uur is niet fatsoenlijk af te lezen  waarbij een moderne snelheidsmeter gemiddeld 4 tot 8 km/uur afwijkt (en dat is al heel wat beter dan de oude analoge meters…).

Mss iets om te relativeren.

• Thanks 1
Geplaatst
20 uur geleden, Derrek zei:

In de Autoweek staat deze week een nieuwe en vrij uitgebreide test van 4-seizoen banden.

Conclusie: “Na uitgebreide veiligheidstests te hebben uitgevoerd kunnen we stellen dat vierseizoenbanden inderdaad voor voldoende veiligheid zorgen. In de 40 jaar tijd na hun introductie zijn vierseizoenbanden uitgegroeid tot een veilig en betaalbaar alternatief.”

Zo zijn er in de test vierseizoenbanden die een kortere remweg hebben bij nat wegdek (komt toch meer voor in Nederland dan sneeuw) dan de gemiddelde zomerband en winterband.

Mooi, die discussie is dus ook niet meer nodig...:dup::cool:

20 uur geleden, Derrek zei:

Bij droog wegdek is de remafstand van een zomerband doorgaans het kortste. Zo is het verschil met “mijn” CrossClilmates bij 100 km/uur 70 cm.

Bedenk dat als ik geen 100 km/uur rijd maar “slechts” 99 km/uur, dan is de remafstand al 77,6 cm. korter. Dit om aan te geven dat1 km/uur aanpassen van de snelheid al een groter effect heeft dan het verschil in type banden. En 1 km/uur is niet fatsoenlijk af te lezen  waarbij een moderne snelheidsmeter gemiddeld 4 tot 8 km/uur afwijkt (en dat is al heel wat beter dan de oude analoge meters…).

Ergens is er iets misgegaan bij je je cijfers: bij 100 km/h is het verschil in remweg 70 cm en bij 99 km/h 77,6 cm?
Of lees ik het verkeerd?

Hoe dan ook: die relativering van je die mag ik wel. Er bestaat niet zoiets als 'de beste band'. Wel voor één situatie (bijvoorbeeld op droge weg), maar ja, we rijden nu eenmaal in allerlei situaties en dus is steeds een andere band de beste.

Geplaatst
4 uur geleden, Hippe lip zei:

Ergens is er iets misgegaan bij je je cijfers: bij 100 km/h is het verschil in remweg 70 cm en bij 99 km/h 77,6 cm?
Of lees ik het verkeerd?

Ben mss niet helemaal duidelijk geweest.

Het verschil in remweg vanaf 100 km/uur tussen de zomerband of de CrossClimate is volgens de testen in Autoweek 0,7 meter oftewel 70 cm. 

Het verschil in remweg met de CrossClimate bij 100 km/uur of 99 km/uur is 77,6 cm. (Dit is te berekenen na het uitrekenen van de remvertraging bij 100 km/uur en de remafstand van 39 meter en vervolgens de remafstand te berekenen bij 99 km/uur bij diezelfde remvertraging).

Met andere woorden, je kunt in de zomer veiliger 99 km/uur rijden met CrossClimates dan 100 km/uur met zomerbanden.

Rijd je bijvoorbeeld 95 km/uur dan is de remafstand 35,2 meter; een verschil van 3,8 meter. Bij 110 km/uur is de remafstand 47,19 m. oftewel ben je 8,19 meter verder.

Dit om 70 cm. te relativeren.

Als iemand geïnteresseerd is in de berekeningen dan hoor ik dat wel.

Geplaatst (aangepast)
Op 30-10-2020 om 12:41, LordWian zei:

de standaard bij aflevering Michelin zomerbanden vervangen door winterbanden en wel het type Bridgestone BLIZZAK LM005

Deze Bridgestone units zitten er sinds gisteren ook bij mij onder. Ik wilde eigenlijk Alpin 6 van Michelin, maar mijn LM heeft betere contracten met Bridgestone blijkbaar. Profile gaf wel aan dat dit een band is die veel onder EV's wordt gezet i.v.m de relatief lage rolweerstand. Ook de e-Tron die voor mij aan de beurt was, werd voorzien van een vers setje BLIZZAK LM005.

Tot nu toe geen klachten. Heb zelfs het idee dat ze stiller zijn dan de zomer Michelins :innocent:

Ook het verbruik lijkt mee te vallen tot nu toe. Ik heb meteen 50 kilometer voornamelijk snelweg gereden en zat zelfs iets onder mijn normale gemiddelde verbruik in een vergelijkbare rit. Ze zijn gevuld met 3 bar overigens.

aangepast door yvdhaak
aanvulling
  • Like 1
Geplaatst

:offtopic:

Ik weet overigens ook welke zomerbanden ik er de volgende keer op wil:

https://www.ad.nl/auto/nieuwe-band-maakt-je-auto-7-procent-zuiniger-zegt-michelin~a652ea59/

‘Een elektrische auto op e.Primacy banden komt al snel zo’n 30 kilometer verder dan een vergelijkbaar model op onze huidige banden.’

Geplaatst (aangepast)
Op 10-11-2020 om 15:52, yvdhaak zei:

:offtopic:

‘Een elektrische auto op e.Primacy banden komt al snel zo’n 30 kilometer verder dan een vergelijkbaar model op onze huidige banden.’

"Zegt Michelin"...... :)

aangepast door Derrek
Typefout
Geplaatst

de meeste Kia niro. worden standard geleverd. met Michelin premium banden. ik rij al ruim vijftig jaar op deze banden die ook minder geluid maken en zuinige rijden.  

Geplaatst
12 minuten geleden, SMITHEN69 zei:

de meeste Kia niro. worden standard geleverd. met Michelin premium banden. ik rij al ruim vijftig jaar op deze banden die ook minder geluid maken en zuinige rijden.  

Dan zullen ze inmiddels toch aardig versleten zijn.....:lol:

• Like 2
Geplaatst

Tja en als je zolang op dezelfde banden rijd kun je niet echt een objectief vergelijk maken.

• Like 2
Geplaatst
1 uur terug, SMITHEN69 zei:

Mijn berichtje gaat over de nieuwe e.Primacy banden.

Geplaatst
3 uur geleden, HenkM zei:

Tja en als je zolang op dezelfde banden rijd kun je niet echt een objectief vergelijk maken.

Het is zowiezo op zijn minst twijfelachtig om als  berijder te kunnen bepalen dat het ene type band minder verbruikt dan een ander type (of merk). Om dat enigszins te kunnen bepalen heb je toch echt professionele vergelijkende goede metingen voor nodig.
Ligt het aan iets minder snelheid, iets minder tegenwind, wat minder remmen, iets minder snel optrekken, de buitentemperatuur, de luchtvochtigheid, etc. Allemaal aspecten die meer of minder meetellen bij het verbruik. Ja, en de banden….

Hoe kun je dan bepalen dat de banden de rede zijn dat je zuinig rijdt? Omdat de fabrikant dit beweert?

Maar het is natuurlijk wel fijn het “gevoel” te hebben dat je zuinig(er) rijdt.

• Like 1
Geplaatst (aangepast)
7 uur geleden, Derrek zei:

Omdat de fabrikant dit beweert?

Helemaal mee eens. Zelfs als de band in een "lab" omgeving een bepaald resultaat levert is het maar de vraag of dit in een "normale" omgeving dezelfde resultaten oplevert. Kijk naar de door auto fabrikanten opgegeven verbruik cijfers. Je kunt ze misschien benaderen maar halen doe je ze lekker toch niet :taz: .

Wat ik wel zeker weet is dat mijn PHEV zuiniger is als mijn eerdere FPDV (Full Petrol Driven Vehicle :clown: )

aangepast door HenkM
Geplaatst

Ik ben blij dat Derrek de verschillen in winterbanden zo mooi relativeert. Het gedrag van de bestuurder is een grotere factor dan de banden. En niet alleen voor de bandenkeuze maar ook in het algemeen. Sinds de invoering van ABS, airbags etc etc. is de veiligheid van de auto en bestuurder toegenomen. maar een deel van die winst wordt teniet gedaan omdat men dichter op elkaar is gaan rijden. En de allergrootste invloed op de remweg heeft uiteindelijk de bestuurder. En naar wat ik regelmatig zie overschatten nogal wat automobilisten hun reactiesnelheid. Het leuke van af en toe met een oude auto (1970) rijden is dat je terug moet naar een defensieve rijstijl. Dan wordt je je weer even bewust van je kwetsbaarheid in het verkeer.

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...