Mrfloppy Geplaatst 17 November, 2019 Geplaatst 17 November, 2019 Hallo mensen ik rij al een tijdje de e-Niro versie 1 maar het radius is een enorm probleem Max 355km op volle accu. Ik heb nu 16000km op de teller. Ik ga in januari naar kaprun oosterijk met deze auto en wil natuurlijk de ideale snelheid op de snelweg rijden om zo ver mogelijk te kunnen komen op 1 lading. Daarom de volgende vragen:1. Snelheid continu op snelweg boven de 100 kmh welke snelheid met laagste verbruik?2. Wat te doen bij bergen hoe om hoog en hoe om laag welke snelheide adviseren jullie?3. Tips voor gebieden met sneeuw?4. Om hoeveel km laden jullie en welke snelheid minimaal 50kw? Ik heb de volgende laadpassen:Maingau Van de bronChargemap komt nog binnen. Moet ik nog andere zaken regelen? Eventueel milieu stikkers of iets anders. App voor laden buitenland koppelen met creditcards? Ik hoor graag van jullie. GrRobbert-Jan Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
jwv Geplaatst 17 November, 2019 Geplaatst 17 November, 2019 (aangepast) https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=205a4307-5dbe-4a02-95db-6a662a10d587 hiermee. Je kunt spelen met buitentemperatuur en maximale snelheid in de planner. Lage temperatuur is wel een aanslag op je range, probeer zoveel mogelijk je stoel- en stuurverwarming te gebruiken, dan kom je een stuk verder dan dat je de kachel vol aan zet. Veel plezier, echt leuk zo’n trip met de e-Niro. Staan meer dan genoeg snelladers op de route. Zou bij twijfel een keertje eerder stoppen dan dat je moet billenknijpen. En enorm probleem? Is juist leuk. Lekker wat koffiedrinken onderweg, kalm aan. Met een range van minder dan 150km wordt het pas pionieren.. 350km is echt zat. Zou wel The New Motion erbij nemen, die hebben de beste dekking. 17 November, 2019 aangepast door jwv 1 Quote
Terp1234 Geplaatst 17 November, 2019 Geplaatst 17 November, 2019 Ik heb in de week van Kerst een vergelijkbaar ritje maar dan naar Zinal in Zwitserland. Mijn tellertje staat alweer op 46.000 km, dus nog even het derde beurtje voor vertrek. Ben ook erg benieuwd hoe dat zal gaan, lagere temperatuur en skibox op het dak. Ben de rit al aan het voorbereiden met ABRP. Gelukkig zijn er veel ultrasnelladers (>100 kW) op de route zowel in Duitsland als in Zwitserland. Ik heb een NewMotion en een Maingau kaartje mee naast de laadsleutel van LeasePlan. Laatst met een ritje naar Praag deed die laatste het overigens prima bij alle Ionity laders, NewMotion zul je ook ver mee komen. Voor Zwitserland heb ik nog een verloopje gemaakt van een Zwitserse 3-pen stekker naar een standaard contact voor mijn granny charger voor nood (in Oostenrijk niet nodig uiteraard). Maar midden in Zinal staat gelukkig ook een gewone laadpaal. Ik heb al best wel zin in om dit 'avontuur' met de e-Niro tot zijn uitersten te gaan. 3 Quote
Hippe lip Geplaatst 18 November, 2019 Geplaatst 18 November, 2019 De praktijk heeft al meermalen bewezen wat ook al vaker geschreven is: je kunt beter gewoon doorrijden en dus op de hele rit 1 of 2 x extra laden, dan dat je het uiterste uit je bereik probeert te persen. Dat laatste kost, van begin tot eind gerekend, meer tijd namelijk. Zeker als je echte snelladers (>50 kW) kan gebruiken. Plan met de genoemde ABRP geschikte tussenstops elke ca. 200 km, zodat je gezonde rustpauzes combineert met een half uurtje snelladen. En over die verwarming: zit je alleen in de auto dan kun je idd stuur- en stoelverwarming gebruiken ipv de gewone verwarming, als je het resultaat acceptabel vindt. Ben je met meerderen, dan lijkt me dat niet echt haalbaar. Maar kijk en probeer; comfort lijkt me ook wat waard. 2 Quote
Cabjo Geplaatst 21 November, 2019 Geplaatst 21 November, 2019 Mijn auto laadt aan een snellader van 50 kW niet sneller dan 23 kW per uur. Heb hem uitgebreid laten testen, Kia vindt het bij deze temperaturen (6°) in orde, volgens hun normen. Als ik dan vraag waarom hij in januari en februari, bij temperaturen tussen 3, ' nachts onder 0, en 8 graden dan wel laadde met 41 kW, zeggen ze, weet ik niet. Voor de goede orde: er is niets mis met mijn geheugen. Aan de hand van de Maingau facturen van toen kan ik gewoon hardmaken wat ik zeg. Tot 1 februari betaalde je per minuut, daarna per kWh, en als je langer dan 2 uur bleef hangen aan een snellader, 10 cent per minuut erbij. De facturen werden vanaf 1 feb zeer gedetailleerd, laden dan en dan, daar en daar, van zo laat tot zo laat, zoveel kWh geladen, 20% omlaag gecorrigeerd ivm met in snellader gebruikte wisselstroomapparatuur, je kan precies zien wat je gedaan hebt. Bij Kia leuteren ze ook nog dat je hem moet voorprogrammeren voordat je aan een snellader gaat hangen, want dan gaat ie voorverwarmen. In het boekje staat dat dit alleen werkt bij wisselstroomladen, duidelijker kan het niet. Die boekjes zijn geen Telegraafuitgave of zo, ze worden door diverse afdelingen samengesteld en door de directie goedgekeurd, er zit nog geen typefout in, dus ik hecht daar meer waarde aan dan het geleuter van een Kia dealer, die mij vroeg, nadat ik mijn snellaadproblemen te berde had gebracht, heb je de kabel van je collega al eens geprobeerd? Ik ga nu met 'Breukelen' (De importeur) in conclaaf, kijken of dat wat oplevert. Weet niet of het bij jullie ook zo is, maar het lijkt me erg vervelend als je onderweg in Duitsland, om de 1 1/2 uur rijden, 1 1/2 uur aan de paal moet hangen; dan kan je beter met de trein gaan en onderweg lekker een biertje nemen, lijkt me. (Bij een Fasrnet-paal van 350kW laadde hij, binnen bepaalde marges trouwens wel even met 60 kW, daarna veel te vroeg met 40, ook die 60 is te weinig, had 80 moeten zijn). 2 Quote
Sigmasailor Geplaatst 21 November, 2019 Geplaatst 21 November, 2019 Ik deel je zorg. Juist dat (rapidgate) was voor mij reden om afscheid te nemen van de Leaf (na een half jaar) en een e-Niro aan te schaffen. Grote verschil: de Leaf had er juist in de zomer last van als het accu pakket (al na twee keer snelladen of 400 km bij een Leaf) te warm werd. Is het bij alle 50 kW snelladers hetzelfde of heb je er eentje die gewoon niet waarmaakt wat er op staat? Ik ben reuze benieuwd hoe de importeur hier op reageert. Hou ons op de hoogte. 1 Quote
jwv Geplaatst 21 November, 2019 Geplaatst 21 November, 2019 (aangepast) Ja dit is cold gate zoals Bjørn Nyland al vroeg blootlegde, maar wat je nu stelt @Cabjo is dat je begin dit jaar onder gelijke omstandigheden wel een stuk sneller kon laden dan nu. Heb je al updates gehad vanuit de dealer? Is je vermoeden dat er daardoor iets anders is gaan werken? Ik baal ervan dat we zelf geen controle hebben over wanneer de batterijverwarming aan gaat. Ik zou daar een knopje voor willen hebben, laat maar loeien met dik 2kW vanaf 30min voor aankomst bij een snellader, dan gaat je laadsnelheid gegarandeerd omhoog. vraag me ook nog af of er niet nog iets te doen is aan de isolatie van de accu, zou het vanaf de onderkant beplakken met radiatorfolie iets helpen bijvoorbeeld? 21 November, 2019 aangepast door jwv 1 Quote
Hippe lip Geplaatst 21 November, 2019 Geplaatst 21 November, 2019 2 uur geleden, Cabjo zei: Bij Kia leuteren ze ook nog dat je hem moet voorprogrammeren voordat je aan een snellader gaat hangen, want dan gaat ie voorverwarmen. In het boekje staat dat dit alleen werkt bij wisselstroomladen, duidelijker kan het niet. Ehh, ik dacht dat het boekje (het dikke boek) redelijk had doorgewerkt, maar van voorprogrammeren (om de accu te verwarmen?) kan ik me nix herinneren. Ben ik het alweer vergeten? Help me even.... 1 Quote
jwv Geplaatst 21 November, 2019 Geplaatst 21 November, 2019 (aangepast) 28 minuten geleden, Hippe lip zei: Ehh, ik dacht dat het boekje (het dikke boek) redelijk had doorgewerkt, maar van voorprogrammeren (om de accu te verwarmen?) kan ik me nix herinneren. Ben ik het alweer vergeten? Help me even.... Hoofdstuk 1 vers 12: (uitleg winter mode): “Ook wordt deze modus gebruikt om de rijprestaties te verbeteren wanneer de batterijtemperatuur laag is tijdens het rijden of wanneer de geplande airconditioning/verwarming actief is.” De winter mode zou juist bij DC snelladen helpen, over AC laden en voorverwarmen zie ik niks. Maar dat gepland laden icm onderweg snelladen lijkt me vreemd als Kia dat als advies geeft. Zou je dan de aankomsttijd van de snellader in kunnen plannen? Lijkt me niet dat dat werkt.. 21 November, 2019 aangepast door jwv 1 Quote
Hippe lip Geplaatst 21 November, 2019 Geplaatst 21 November, 2019 Oh, dat gaat dus om gepland opladen terwijl de auto aan de paal hangt? Sorry, dan begreep ik het verkeerd. Ik dacht even dat de accu op de een of andere manier (al dan niet rijdend, maar zónder aangesloten te zijn) op commando opgewarmd kon worden. 1 Quote
Mrfloppy Geplaatst 22 November, 2019 Topic Starter Geplaatst 22 November, 2019 Hallo Heren/Dames, ik heb jullie berichten gelezen maar mijn idee is om wel met de auto op vakantie te gaan. nu had ik voordat ik wintermodus activeerde en winterbanden had al een slecht bereik van 370km nu zit hij met wintermode en winterbanden op 340km ik heb een snel lade van ABB thuis en op het kantoor normaal opladen doe ik eigenlijk nooit (deze lader volgens mij : https://new.abb.com/ev-charging/products/car-charging/dc-wallbox ) als ik idd gebruik maak van abetterrouteplanner.com merk ik dat je om de 200KM een stop maak toen ik dit zelf uitgekend had op 300 km dus minder stops. kan het zijn doordat ik altijd DC laad dat mijn batterij achteruit is gegaan? ik hoor graag van jullie. gr, Robbert-Jan Quote
jwv Geplaatst 22 November, 2019 Geplaatst 22 November, 2019 (aangepast) @Mrfloppy je hebt een DC lader, maar 24kW is niet “snel”. Vanaf 45kW zou ik het als snel willen kwalificeren. En hoe sneller hoe meer degradatie je kan verwachten als je dat heel erg veel doet. In jouw geval sluit ik het uit. Wat jij ziet is wat iedereen nu ziet: bij lagere temperaturen kom je gewoon minder ver met een EV. Een batterij wil graag warm zijn, tussen de 20 en 25 graden volgens mij is ideaal. Dus als je die ABRP routeplanners gebruikt: vul daar temperaturen in die je op je rit verwacht. Dan wordt er al rekening gehouden met een minder bereik (en mogelijk ook een langere laadtijd). Stops van 300km zijn in de zomer ook niet handig. Je wilt tussen 15% en 75% lading blijven. Genoeg om uit te wijken naar een alternatief en niet langer dan nodig wachten want vanaf 73% lading stort de laadsnelheid in. Het is dan sneller om een extra stop te maken dan langer te wachten om bijvoorbeeld tot 90% te laden. Misschien is er nog plek volgende week, ik denk dat een basiscursus EV rijden je goed zal doen: https://www.evrijders.nl/2019/09/06/nieuwe-cursussen-voor-ev-rijders/ Jammer dat zoiets niet via Kia wordt aangeboden. Bij Volkswagen krijgt iedereen wel een cursus aangeboden namelijk. 22 November, 2019 aangepast door jwv Quote
Cabjo Geplaatst 22 November, 2019 Geplaatst 22 November, 2019 (aangepast) 14 uur geleden, Hippe lip zei: Ehh, ik dacht dat het boekje (het dikke boek) redelijk had doorgewerkt, maar van voorprogrammeren (om de accu te verwarmen?) kan ik me nix herinneren. Ben ik het alweer vergeten? Help me even.... Blz 1-21 reads: Een geplande laadprocedure kan alleen worden uitgevoerd met een AC-lader of de portable laadkabel (ICCB In-Cable Control Box). Het voorprogrammeren heeft dus betrekking op het laden, en aangezien blz 1-06: 'Het verwarmingssysteem voor de hoogspanningsbatterij wordt ingeschakeld als de laadstekker wordt aangesloten op de auto' dus ook op het verwarmen van de batterij. Ik ga er maar van uit dat 1 en 1 niet 2 is in Korea, want ze zullen dit wel bedoelen voor als je hem erin steekt en meteen gaat laden, als je een laadtijd voorprogrammeert, zal het echter wel zo gaan dat die accu pas opgewarmd wordt als er daadwerkelijk geladen wordt, anders zou hij de hele nacht warm gehouden worden, als je laden bijvoorbeeld pas om 6 uur a.m. hebt geprogrammeerd hebt. 22 November, 2019 aangepast door Cabjo typo Quote
Cabjo Geplaatst 22 November, 2019 Geplaatst 22 November, 2019 2 uur geleden, jwv zei: @Mrfloppy je hebt een DC lader, maar 24kW is niet “snel”. Vanaf 45kW zou ik het als snel willen kwalificeren. En hoe sneller hoe meer degradatie je kan verwachten als je dat heel erg veel doet. In jouw geval sluit ik het uit. Wat jij ziet is wat iedereen nu ziet: bij lagere temperaturen kom je gewoon minder ver met een EV. Een batterij wil graag warm zijn, tussen de 20 en 25 graden volgens mij is ideaal. Dus als je die ABRP routeplanners gebruikt: vul daar temperaturen in die je op je rit verwacht. Dan wordt er al rekening gehouden met een minder bereik (en mogelijk ook een langere laadtijd). Stops van 300km zijn in de zomer ook niet handig. Je wilt tussen 15% en 75% lading blijven. Genoeg om uit te wijken naar een alternatief en niet langer dan nodig wachten want vanaf 73% lading stort de laadsnelheid in. Het is dan sneller om een extra stop te maken dan langer te wachten om bijvoorbeeld tot 90% te laden. Misschien is er nog plek volgende week, ik denk dat een basiscursus EV rijden je goed zal doen: https://www.evrijders.nl/2019/09/06/nieuwe-cursussen-voor-ev-rijders/ Jammer dat zoiets niet via Kia wordt aangeboden. Bij Volkswagen krijgt iedereen wel een cursus aangeboden namelijk. Quote
Cabjo Geplaatst 22 November, 2019 Geplaatst 22 November, 2019 Ik betwijfel of zo'n cursus veel zin heeft om 2 redenen: A. Ook bij Kia lopen speciale monteurs rond die extra cursussen hebben gevolgd mbt e-vervoer, en die gooien me al allerlei onzin naar m'n hoofd over dat je je reis naar een snellader zou moeten voorprogrammeren en B. De autoboys laten nooit het achterste van hun tong zien, ook niet in cursussen, die zijn eerder bedoeld om te sussen, vooral al die eigenwijzen in dit forum (inclusief ondergetekende) die wat meer willen weten dan hoe poets ik de voorruit. Quote
jwv Geplaatst 22 November, 2019 Geplaatst 22 November, 2019 @Cabjoik linkte naar een cursus van de Vereniging Elektrische Rijders, mensen zoals jij en ik dus Quote
Mrfloppy Geplaatst 22 November, 2019 Topic Starter Geplaatst 22 November, 2019 een cursus lijkt me niet nodig. als ik het zo zie ga ik dus om de 200 km laden. het is idd niet zo snel lader als van fastnet maar voor een thuis aansluiting is die behoorlijk. wel jammer dat het 3 fase opladen wat in de nieuwe e-niro mogelijk is niet mogelijk is in versie 1. ook jammer dat de app UVO voor klimaat beheersing niet compatible is weet iemand of ik nog iets aparts nodig heb om in de sneeuw naar oosterrijk te gaan naast winterbanden? Quote
Cabjo Geplaatst 22 November, 2019 Geplaatst 22 November, 2019 6 uur geleden, jwv zei: @Cabjoik linkte naar een cursus van de Vereniging Elektrische Rijders, mensen zoals jij en ik dus Oké, sorry. Zal nog es kijken. Quote
Hippe lip Geplaatst 23 November, 2019 Geplaatst 23 November, 2019 22 uur geleden, Cabjo zei: Blz 1-21 reads: Een geplande laadprocedure kan alleen worden uitgevoerd met een AC-lader of de portable laadkabel (ICCB In-Cable Control Box). Het voorprogrammeren heeft dus betrekking op het laden, en aangezien blz 1-06: 'Het verwarmingssysteem voor de hoogspanningsbatterij wordt ingeschakeld als de laadstekker wordt aangesloten op de auto' dus ook op het verwarmen van de batterij. Ik ga er maar van uit dat 1 en 1 niet 2 is in Korea, want ze zullen dit wel bedoelen voor als je hem erin steekt en meteen gaat laden, als je een laadtijd voorprogrammeert, zal het echter wel zo gaan dat die accu pas opgewarmd wordt als er daadwerkelijk geladen wordt, anders zou hij de hele nacht warm gehouden worden, als je laden bijvoorbeeld pas om 6 uur a.m. hebt geprogrammeerd hebt. Ah dank. Het is dus niet specifiek programmeren om de accu te verwarmen, maar de accu wordt altijd verwarmd tijdens het laden, als ik het goed begrijp. Dat zou dan ook meteen bijdragen aan de laadverliezen van tussen de 15 en 20%. En dat zou dan ook moeten betekenen dat de laadverliezen bij koud weer merkbaar hoger zouden zijn dan bij warm zomerweer. Heeft iemand dat al gemerkt? Quote
Case Geplaatst 23 November, 2019 Geplaatst 23 November, 2019 45 minuten geleden, Hippe lip zei: Ah dank. Het is dus niet specifiek programmeren om de accu te verwarmen, maar de accu wordt altijd verwarmd tijdens het laden, als ik het goed begrijp. Dat zou dan ook meteen bijdragen aan de laadverliezen van tussen de 15 en 20%. En dat zou dan ook moeten betekenen dat de laadverliezen bij koud weer merkbaar hoger zouden zijn dan bij warm zomerweer. Heeft iemand dat al gemerkt? Ja, maar het meerverbruik valt (nog) mee. Ca. 1.5 kWh extra op een 100% lading van +/- 80 kWh (uit het stopcontact). Quote
Hippe lip Geplaatst 23 November, 2019 Geplaatst 23 November, 2019 1 uur terug, Case zei: Ja, maar het meerverbruik valt (nog) mee. Ca. 1.5 kWh extra op een 100% lading van +/- 80 kWh (uit het stopcontact). Hoe doe je dat, 80 kWh uit het stopcontact halen? Dan moet je accu op NUL staan en heb je een rendement van 80% en laad je naar 100% (=64 kWh). Alleen dán haal je 80 kWh uit het stopcontact. Maar die 1,5 kWh extra (hoe kom je aan dat getal?) zal toch meer afhangen van de laadtijd dan van de laadhoeveelheid, toch? Quote
Cabjo Geplaatst 23 November, 2019 Geplaatst 23 November, 2019 Kia accu's hebben max capaciteit van 67 kWh, waarvan 64 beschikbaar voor rijden. 2 uur geleden, Hippe lip zei: Ah dank. Het is dus niet specifiek programmeren om de accu te verwarmen, maar de accu wordt altijd verwarmd tijdens het laden, als ik het goed begrijp. Dat zou dan ook meteen bijdragen aan de laadverliezen van tussen de 15 en 20%. En dat zou dan ook moeten betekenen dat de laadverliezen bij koud weer merkbaar hoger zouden zijn dan bij warm zomerweer. Heeft iemand dat al gemerkt? Ik laad prima, bij 9°, of ook bij 3°, alleen bij de snellader op halve kracht, bijvoorbeeld 23 kW ipv met 41 of daarboven. Bij AC laders merk ik geen verschil, verwarmen komt ten laste van de laadpaal. Quote
Hippe lip Geplaatst 23 November, 2019 Geplaatst 23 November, 2019 2 minuten geleden, Cabjo zei: Bij AC laders merk ik geen verschil, verwarmen komt ten laste van de laadpaal. Laat ik duidelijk zijn: ik heb het over de laadverliezen bij AC-laden. Ik weet niet wat je ermee wilt zeggen dat het verwarmen ten laste van de laadpaal komt. Alles komt ten laste van de laadpaal. Mijn vraag is of iemand al heeft gemerkt of de (AC) laadverliezen toenemen met het dalen van de buitentemperatuur. Het zal dan immers meer energie kosten om die accu op temperatuur te brengen. Quote
Case Geplaatst 23 November, 2019 Geplaatst 23 November, 2019 2 uur geleden, Hippe lip zei: Hoe doe je dat, 80 kWh uit het stopcontact halen? Dan moet je accu op NUL staan en heb je een rendement van 80% en laad je naar 100% (=64 kWh). Alleen dán haal je 80 kWh uit het stopcontact. Maar die 1,5 kWh extra (hoe kom je aan dat getal?) zal toch meer afhangen van de laadtijd dan van de laadhoeveelheid, toch? In houd nu een tijdje bij hoeveel kWh er geladen wordt voor x% toename van de SoC. Als je dat voor elke lading terugrekent naar 100%, komt er steeds rond de 80 kWh uit, maar, als gezegd, loopt het nu langzaam op. Quote
Case Geplaatst 23 November, 2019 Geplaatst 23 November, 2019 1 uur geleden, Cabjo zei: Kia accu's hebben max capaciteit van 67 kWh, waarvan 64 beschikbaar voor rijden. Klopt, maar om die 64 kWh in de accu te krijgen heb je (veel) meer kWh uit het stopcontact nodig! Dat zijn tenslotte wel de kWh die je moet afrekenen,/verrekenen. Daarom heb ik voor de groep, waarop de auto's opgeladen worden, een MID kWh-meter geïnstalleerd om dit nauwkeurig te meten. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.