Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Heeft iemand al een goede workflow om bij kou even naar de auto toe te lopen en die te laten voorverwarmen, waarbij de energie van de paal komt? Het is me nog niet anders gelukt dan een planning in te stellen voor over 10 minuten of zo. Behoorlijk omslachtige manier...

Geplaatst (aangepast)

Nee, voorverwarmen en locatiegebonden opladen is zo slecht geïmplementeerd, dat ik de pogingen het te gebruiken opgegeven heb.

Bij m'n Outlander PHEV (2013!) wel handig geregeld. Daar is voorverwarmen ook mogelijk zonder aan de stekker te hangen, en zonder de avond tevoren een tijd in te stellen. Gewoon 20 minuten voordat je vertrekt aanzetten, en instappen in een warme auto. Ook opladen is beter geregeld, want je kunt voor het weekend apart laagtarief-tijden instellen.

Gemiste kans voor KIA.

aangepast door Case
Geplaatst (aangepast)

Ik las een tijdje geleden van iemand die de auto aanzette door 2x op de startknop te drukken zónder voet op de rem. Uitstappen en de deur weer op slot. De auto is nu aan en de verwarming werkt dus gewoon, maar niemand kan ermee wegrijden, want hij kan niet in drive-mode gezet worden.

@JvdBosch Is dat een oplossing voor je vraag?

aangepast door Hippe lip
Geplaatst

Ik zie zo ook geen manier.. Maar de vraag is hoe erg het is? 5 minuten op vol vermogen warmstoken kost ook niet zoveel accu.

6kW gedurende 5 minuten is 0,5 kWh, is nog geen 1% van je accu.

Geplaatst
2 uur geleden, JvdBosch zei:

Dan gaat 'ie wel voorverwarmen ja, maar de energie komt niet van de paal, ook al is die daarmee verbonden...

Maar als hij aan de paal staat wordt de accu toch nog steeds bijgeladen? Of maak ik nu een denkfout?

Geplaatst

Ik gebruik geen planning om te laden, hij gaat gewoon geregeld naar de 70% en af en toe naar de 100%. Dus de accu is al vol genoeg en gaat dus niet laden...

Geplaatst
6 uur geleden, JvdBosch zei:

Dan gaat 'ie wel voorverwarmen ja, maar de energie komt niet van de paal, ook al is die daarmee verbonden...

Volgens mij gebruikt-ie dan wel energie van de paal. Ik kan het nu niet proberen, maar ik meen me te herinneren dat wanneer je start, dat het display dan zegt dat de verwarming stookt van het net. Ook met een accu die al klaar is met laden. Als de auto maar aan de paal hangt. 

Geplaatst

Dit is niet mijn ervaring. Ik heb ook geprobeert de stekker er in en uit te halen, maar geen effect. Ik denk dat de auto in de rij-modus niet kan en wil opladen.

Geplaatst

Ik vind de voorverwarming niet alleen comfortabel, het maakt ook dat je accu beter gebruikt wordt en het geeft veiligheid omdat je 's-winters met een ontdooide auto vertrekt. De huidige implementatie is een gemiste kans en ik vind dat Kia dat met een nieuwe versie van de app zou moeten corrigeren.

Er is ook een tweede probleem met het programmeren: als je programmeert en je vergeet de programmering die ochtend vervolgens weer uit te zetten dan blijft hij staan voor de week erop. Gevolg is dat als je 's-avonds thuiskomt hij niet start met laden als je niet goed oplet. Ondanks het feit dat ik ALLEEN het voorverwarmen programmeer en niet het opladen gaat hij toch pas het laden starten gerelateerd aan het nieuwe voorverwarmmoment.

Herkennen jullie dit probleem of doe ik iets fout?

Hoe denken jullie erover om collectief een verzoek aan Kia te doen om de voorverwarmfunctie gebruiksvriendelijker te maken, bij voorkeur via knop op app?

Geplaatst

Ik wil de auto wel op tijd voorverwarmen, maar niet opladen. Hiervoor heb ik een locatiegebonden laadschema gemaakt op tijden dat de auto meestal niet aan de paal hangt (tussen 8 uur 's ochtends en 5 uur 's middags). Vertrektijd ingesteld op 7 uur, gewenste temperatuur 21 graden. Na 5 uur 's middags de auto met de laadpaal verbonden en de paal geactiveerd. De sessie start (lampje is groen) maar er wordt niet geladen. Vanochtend om 7.32 kreeg ik een melding in de app dat het laden is gestart en ik zie dat er zo'n 2.5 kWh getrokken wordt op de groep. Toen ik wegreed was de auto .i.g. lekker warm.

Geplaatst
2 uur geleden, kevort zei:

Ondanks het feit dat ik ALLEEN het voorverwarmen programmeer en niet het opladen gaat hij toch pas het laden starten gerelateerd aan het nieuwe voorverwarmmoment.

Herkennen jullie dit probleem of doe ik iets fout?

Ik zat met hetzelfde punt, maar iemand hier (lees maar ff terug) maakte me erop attent dat je dan linksonder het stuur op het knopje drukt, waarna het laden meteen start. Werkt prima.

Geplaatst

In het boekje staat: Als de auto met de laadpaal wordt verbonden, gaat hij de batterij opwarmen, of iets in dier voege. Blz 1-06 meen ik me te herinneren, dikke letters onderaan ergens (heb het boekje niet bij de hand nu). Zo'n formulering suggereert volgens mij dat de paal de verwarmingsenergie levert.

Geplaatst
2 uur geleden, Cabjo zei:

In het boekje staat: Als de auto met de laadpaal wordt verbonden, gaat hij de batterij opwarmen, of iets in dier voege. Blz 1-06 meen ik me te herinneren, dikke letters onderaan ergens (heb het boekje niet bij de hand nu). Zo'n formulering suggereert volgens mij dat de paal de verwarmingsenergie levert.

Ehh, we hebben het -dacht ik- over het voorverwarmen van het interieur, niet van de accu.....

Geplaatst
Op 18-11-2019 om 23:25, Hippe lip zei:

Ik las een tijdje geleden van iemand die de auto aanzette door 2x op de startknop te drukken zónder voet op de rem. Uitstappen en de deur weer op slot. De auto is nu aan en de verwarming werkt dus gewoon, maar niemand kan ermee wegrijden, want hij kan niet in drive-mode gezet worden.

@JvdBosch Is dat een oplossing voor je vraag?

Deur op slot gaat dan niet lukken,  na 2 × op de startknop gedrukt te hebben.

• 1 maand later...
Geplaatst

Nog even een reactie hierop, ik heb in principe dezelfde klachten/problemen; gebruiksvriendelijk is het niet. Ik heb de voorverwarmtemperatuur nu alleen al een uur van tevoren ingesteld. De auto gaat dan inderdaad een tijdje bijladen (volgens mij als de capaciteit onder de 99% zakt) maar al de auto dan op temperatuur is, laad hij lang genoeg bij om alsnog met 100% weg te rijden. Heb het gelezen, accepteren dat je met 98% weg rijdt is ook een optie maar ik heb ook die psychische tik dat ik gewoon graag 100% vol wil zien als ik weg rij, ook al hoef ik maar 30 of 40 km te rijden :-). Heeft verder nog iemand de ervaring dat er bij snelladen (t was rond de 0 graden) er soms gestopt wordt als de winterstand aan staat? Ik had voor het eerst de winterstand aan gezet omdat ik naar Duitsland ging waar het mogelijk -5 zou worden (lees net dat het pas bij -10 werkt...) en bij de 2 x snel laden die ik onderweg nodig had stopte de auto er zelf mee na ca. 15 minuten. Vervolgens winterstand weer uit gezet en daarna het probleem niet meer gehad.

Geplaatst
27 minuten geleden, Bart Jongenotter zei:

Nog even een reactie hierop, ik heb in principe dezelfde klachten/problemen; gebruiksvriendelijk is het niet. Ik heb de voorverwarmtemperatuur nu alleen al een uur van tevoren ingesteld. De auto gaat dan inderdaad een tijdje bijladen (volgens mij als de capaciteit onder de 99% zakt) maar al de auto dan op temperatuur is, laad hij lang genoeg bij om alsnog met 100% weg te rijden. Heb het gelezen, accepteren dat je met 98% weg rijdt is ook een optie maar ik heb ook die psychische tik dat ik gewoon graag 100% vol wil zien als ik weg rij, ook al hoef ik maar 30 of 40 km te rijden :-). Heeft verder nog iemand de ervaring dat er bij snelladen (t was rond de 0 graden) er soms gestopt wordt als de winterstand aan staat? Ik had voor het eerst de winterstand aan gezet omdat ik naar Duitsland ging waar het mogelijk -5 zou worden (lees net dat het pas bij -10 werkt...) en bij de 2 x snel laden die ik onderweg nodig had stopte de auto er zelf mee na ca. 15 minuten. Vervolgens winterstand weer uit gezet en daarna het probleem niet meer gehad.

Ik heb de winterstand altijd aan staan, maar snelladen is bij mij nooit vroegtijdig gestopt. Afgelopen weekend teruggekeerd uit besneeuwd Zwitserland, met -8 vertrokken, en 6 snelladers achter elkaar bezocht. Allemaal bleven ze laden tot ik het zelf afbrak.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...