Ga naar inhoud

e-Niro en OBD2 (for dummies)


Sigmasailor

Aanbevolen Berichten

Ja, dan is het idd een stuk lastiger. Ik heb ook een iPhone en het is me nog niet gelukt om een koppeling te realiseren tussen mijn iphone en welke dongel (OBD-plug) dan ook.

In het draadje "Gebruik ABRP" zie je vanaf pagina 5 dat @Fralamjo het wel voor elkaar heeft om een koppeling te maken tussen EVNotify op zijn iPhone en een Vgate plug. 

Daar zie je trouwens ook dat @8.3 het voor elkaar heeft om met OVMS de data van de auto naar de servers van ABRP te sturen. Als je ABRP dan op je mobiel (ook iPhone) of tablet  (ook iPad) draait, dan gebruikt die deze data ook. Op dit moment alleen nog als je ABRP in de browser draait, omdat de ABRP-app nog niet helemaal uitontwikkeld is. Maar dat zal een kwestie van tijd zijn. Je hebt dan in één klap heel veel functionaliteiten. Niet alleen alle data van de auto uitlezen (OVMS heeft een eigen app, ook voor iPhone), maar ook een continu actieve koppeling met ABRP.  Als er één partij is die het ooit voor elkaar krijgt om voorverwarming op afstand aan te zetten, dan verwacht ik dat zij dat zullen zijn.

De genoemde plug heb ik inmiddels via Ali besteld. Maar ik ben ook van plan om OVMS te gaan gebruiken. Als je vóórdat je bestelt je account laat aanpassen naar een zakelijk account, dan kun je de boel ex BTW bestellen. Die omzetting heb ik aangevraagd en als die gerealiseerd is, dan ga ik het ding bestellen. Zoals het er nu uitziet is die vanaf 20 januari weer leverbaar (Expected Stock 20th Jan 2020).
Je kunt 'm ook bij Fasttech in China bestellen. Dat is misschien iets goedkoper, maar dan moet je wel het geluk hebben dat je pakje er bij de douane niet uitgevist wordt en dat je moet bijbetalen. Dan ben je juist weer duurder uit. Ik ga dus voor de UK-route, nu ze nog in de EU zitten en ze ex BTW kunne leveren

aangepast door Hippe lip
Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb je trouwens bij 3:55 en verder gezien waar die OBD-aansluiting zit? Dat is wel een stuk handiger dan waar het bij ons zit. Is dit een ouder model of juist de MY20? Ik kan me toch niet voorstellen dat Kia de uitvoering voor verschillende landen die OBD-aansluiting op verschillende manieren heeft uitgevoerd....

Link naar reactie
Delen op andere sites


Waar ik interesse in heb is met welke toestellen men de E-niro kan uitlezen   ivm fout codes en resetten ik verwacht dat ze met de standard lezers bv launch autel het wel zal lukken vraag is hoe diep geven ze je toegang om te lezen en te schrijven niet dat ik er iets speciaal mee van plan ben maar doe het nu ook bij de andere wagens en het is toch wel leuk dat jezelf kan kijken wat er mis of bv de tpms resetten

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Daar verwacht ik niet veel meer toegang dan het wettelijk voorgeschreven deel, zodat partijen zoals wegenwacht hun werk kunnen doen.

Die OBD-aansluiting van Kia loopt via een firewall, vandaar ook dat het nog niemand gelukt is om voorverwarming op afstand in te schakelen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Das wel eenvoudig hoor, ook voor jou....:roll:

Bij je linker knie zit een klepje/dekseltje dat je eraf kunt halen; gewoon onderaan bij het 'handvat' onderaan trekken. Dan kom je bij de zekeringen. Daar al eens naar gekeken? Dat is op zichzelf al goed om eens gedaan te hebben, ook als je niet technisch bent en daar nix mee hebt. Dan kun je op zijn minst vinden wáár je moet zijn, mocht dat nodig zijn.

Nou, als je dat klepje eraf hebt, dan zie je onderin die OBD-aansluiting. Ook wel de diagnosestekker genoemd. Dat is de aansluiting die je nodig hebt om informatie uit je auto te halen.

Het vervelende van hoe ze het bij ons hebben gemaakt is dat zodra je wat dan ook in die aansluiting steekt, dan kan dat klepje niet meer terug op zijn plek. En dat is nu juist iets dat er beter uitziet in dat filmpje hierboven. Daar heb je alle ruimte, hoewel het dan wel weer in het zicht zit.... 
#hetisooknooitgoed

Link naar reactie
Delen op andere sites


5 uur geleden, Hippe lip zei:

Heb je trouwens bij 3:55 en verder gezien waar die OBD-aansluiting zit? Dat is wel een stuk handiger dan waar het bij ons zit. Is dit een ouder model of juist de MY20? Ik kan me toch niet voorstellen dat Kia de uitvoering voor verschillende landen die OBD-aansluiting op verschillende manieren heeft uitgevoerd....

Als je het beeldscherm in het midden ziet, lijkt me dat nog geen MY20 te zijn, dan zou die toch wel breder moeten zijn. De plek van de OBD is inderdaad een stuk handiger. Ik heb het opgelost door een verlengkabel met een zo plat mogelijke stekker bij Ali te bestellen. Dan past die nog niet helemaal achter het klepje, maar ik heb de lipjes aan de zijkant van de stekker ingedrukt en kun je hem een stuk naar achteren drukken, klepje sluit dan wel weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites


@oldie ik zou afraden om ook maar te proberen iets aan te passen via OBD, de kans is aanwezig dat je dan juist problemen introduceert.

22 uur geleden, Hippe lip zei:

 

Daar verwacht ik niet veel meer toegang dan het wettelijk voorgeschreven deel, zodat partijen zoals wegenwacht hun werk kunnen doen.

Die OBD-aansluiting van Kia loopt via een firewall, vandaar ook dat het nog niemand gelukt is om voorverwarming op afstand in te schakelen.

 

Hoe werkt die firewall precies? En waarom kun je met OVMS dan wel de deuren openen en sluiten via de OBD poort? Had dat dan ook niet achter de firewall gemoeten? :unsure:

aangepast door jwv
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 5 maanden later...
Als je het beeldscherm in het midden ziet, lijkt me dat nog geen MY20 te zijn, dan zou die toch wel breder moeten zijn. De plek van de OBD is inderdaad een stuk handiger. Ik heb het opgelost door een verlengkabel met een zo plat mogelijke stekker bij Ali te bestellen. Dan past die nog niet helemaal achter het klepje, maar ik heb de lipjes aan de zijkant van de stekker ingedrukt en kun je hem een stuk naar achteren drukken, klepje sluit dan wel weer.

Kan je een linkje delen met de specifieke kabel? Ik zou dit ook graag willen wegwerken.
Link naar reactie
Delen op andere sites


33 minuten geleden, Nirotto zei:

Een schakelaar in de kabel kan handig zijn. Ik had deze besteld bij Amazon, is nu niet meer voorradig maar er zijn  overal vergelijkbare te vinden. 
https://www.amazon.co.uk/dp/B083XZ1FPM/
 

Maar we zijn op zoek naar het model dat @Terp1234 bij Ali heeft besteld. Daarvan weten we dat die precies klem past in de handgreep van het klepje.

Link naar reactie
Delen op andere sites


16 uur geleden, Hippe lip zei:

Maar we zijn op zoek naar het model dat @Terp1234 bij Ali heeft besteld. Daarvan weten we dat die precies klem past in de handgreep van het klepje.

Ik weet niet of dat die van @Terp1234 Ook een schakelaar heeft maar met die van mij lukt dat in ieder geval. Maar het lijkt mij dat al die schakelaars zo’n beetje hetzelfde zijn.


902472C7-B913-4FCB-A716-FDDBE8E8EABE.jpeg.fa3ed17eb5e1c891388353529b7370dc.jpeg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op 19-6-2020 om 22:52, Hippe lip zei:

Maar we zijn op zoek naar het model dat @Terp1234 bij Ali heeft besteld. Daarvan weten we dat die precies klem past in de handgreep van het klepje.

Sorry, ben een tijdje niet meer op dit forum geweest. Maar het verlengkabeltje dat ik ooit besteld heb is van het type deze.

https://nl.aliexpress.com/item/32951899757.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.4b3a6bfbJD2HQm&algo_pvid=1cef0e49-45a0-42d9-b582-011c9e5d9138&algo_expid=1cef0e49-45a0-42d9-b582-011c9e5d9138-27&btsid=0ab6f82c15928363144465376ee448&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Kost wat, maar dan heb je ook wat.

En als je dan de 2 lipjes aan de zijkant van de connector in de auto indrukt, kun je hem met verlengkabel en al verder naar achteren duwen zodat het dekseltje er weer voor kan.

aangepast door Terp1234
Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden, Terp1234 zei:

Sorry, ben een tijdje niet meer op dit forum geweest. Maar het verlengkabeltje dat ik ooit besteld heb is van het type deze.

https://nl.aliexpress.com/item/32951899757.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.4b3a6bfbJD2HQm&algo_pvid=1cef0e49-45a0-42d9-b582-011c9e5d9138&algo_expid=1cef0e49-45a0-42d9-b582-011c9e5d9138-27&btsid=0ab6f82c15928363144465376ee448&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Kost wat, maar dan heb je ook wat.

En als je dan de 2 lipjes aan de zijkant van de connector in de auto indrukt, kun je hem met verlengkabel en al verder naar achteren duwen zodat het dekseltje er weer voor kan.

Hmm, vreemd dat je déze aanhaalt. Die heeft nl geen schakelaar en daar hebben we het nou net over....

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...