Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo allemaal,

is er hier iemand die ervaring heeft met een head up display zoals deze bijvoorbeeld? Ik krijg binnenkort mijn Niro en kijk er erg naar uit, maar vind het erg jammer dat er geen HUD in deze auto zit. Heb nu een tijdje daar wel mee gereden en vind het erg prettig rijden.

Ik ben benieuwd of hier mensen zijn die dit in hun e-niro hebben toegepast. 

• 3 weken later...
Geplaatst

Geen ervaring met de Aliexpress uitvoering.

In mijn vorige auto, een Prius, zat standaard een HUD. Ik vond het geweldig. Maar in mijn gewone Niro zit geen HUD. Ik mis het minder dan verwacht. Dat komt omdat ik nu meestal op de CC rijd. Maar in de stad mis ik het soms wel. Met een HUD kan je je ogen meer op de weg houden, het heeft m.i. vooral een veiligheids voordeel.

Geplaatst

In mijn Prius had ik zo'n HUD. Was ideaal, maar gaf helaas weinig info.

Ik heb wel eens geprobeerd om mijn telefoon te gebruiken als HUD. Een app die in spiegelbeeld de snelheid weergaf en dat aan de binnenkant op de voorruit projecteerde. Werkte op zich, maar was erg moeilijk te lezen, vooral als de zon "verkeerd" stond. Mijn telefoon moest dus veel licht genereren en een hoog contrast (licht/donker) hebben. Vrat batterijen en was eerlijk gezegd niet erg duidelijk.

Ik ben bij dit soort producten dan ook een beetje huiverig voor de praktijk, omdat ik weet hoe moeilijk het is. De foto's zien er natuurlijk superscherp uit. Maar dat zal in het gebruik tegenvallen.

De Prius projecteert op de voorruit en de projector zit diep in een lichttunnel om zoveel mogelijk contrast te krijgen en om invloeden van zonlicht tot een minimum te beperken. De Soul gebruikt een apart projectieschermpje waardoor je ook minder last hebt van reflecties en schittering op de voorruit.

Al met al verwacht ik er niet te veel van. Zeker niet voor die prijs. Maar als je besluit hem toch te kopen ben ik heel benieuwd naar je ervaringen. 

Geplaatst
Op 24-6-2021 om 23:01, ThePuffle zei:

Tijdje in e-soul gereden, ik werd er gek van

Waar word je gek van dan? Had je álle info aan staan?

Ik heb nu een e-Soul als leenauto en zag dat je allerlei functies van die HUD aan en uit kunt zetten. In het begin stond alles aan en dat is zó veel, dat je daar idd gek van wordt. Nu staat alleen de huidige snelheid, de lokale maximum snelheid en het pijltje van de navi aan. Dat is een stuk rustiger en meer heb je niet nodig.

Ik houd er wel van. Jammer dat het niet in mijn MY19 zit…

Geplaatst

Ik had idd ook een leenauto mee. Ging niet om de info maar om het verschil in focussen tussen weg en HUD, die op een of andere manier toch meer aandacht trekt. Wellicht kwestie van instelling of wennen of een bril ;)

• Like 1
  • 7 maanden later...
Geplaatst

Ik vraag mij ook hetzelfde af voor de Sportage 5, heeft helaas geen HUD. In de EV6 vond ik dit geweldig (testrit). 
Is er inmiddels al iemand die een goed alternatief/inbouw gevonden heeft?

Geplaatst (aangepast)
2 uur geleden, zei gjcvro:

Er zijn losse kastjes die met de obd poort verbonden zijn voor de informatie.

X3 Bluetooth 5.5 inch auto OBDII / EUOBD HUD voertuig gemonteerde head-up weergave... | bol.com

Kan dat ding de instructies van de navi en eventueel de geldende max snelheid weergeven? Want dat is toch waar je een HUD voor hebt. De meeste overige info is echt overbodig en leidt hooguit af.

aangepast door Hippe lip
  • Like 1
Geplaatst

Wat denk je zelf?

Het ding hangt aan je obd poort en kan daar 'standaard' informatie uit halen, zoals je rijsnelheid.

Ik meen dat ik bij de kona ook niet veel meer zag dan de snelheid? (ik heb alleen een korte proefrit in de kona gemaakt) en de mazda mx30 had dacht ik ook alleen nselheid.. Navi heb ik nog niet gezien. 

Geplaatst
21 uur geleden, zei gjcvro:

Wat denk je zelf?

Het ding hangt aan je obd poort en kan daar 'standaard' informatie uit halen, zoals je rijsnelheid.

Ik meen dat ik bij de kona ook niet veel meer zag dan de snelheid? (ik heb alleen een korte proefrit in de kona gemaakt) en de mazda mx30 had dacht ik ook alleen nselheid.. Navi heb ik nog niet gezien. 

Gelukkig heeft de Kona wel echt de navi op de HUD staan. Zonder navi en zo heeft zo’n HUD toch eigenlijk bijzonder weinig nut?

Geplaatst
Gelukkig heeft de Kona wel echt de navi op de HUD staan. Zonder navi en zo heeft zo’n HUD toch eigenlijk bijzonder weinig nut?

Idd, ik vind dit wel een mooie implementatie;

293f94c43f0f1808a303dc3930115b63.jpg
  • Like 1
Geplaatst

Dit zijn HUD's, maar ik bedoel echt direct in de ruit geprojecteerd, AR hud

Geplaatst
1 uur terug, zei Hippe lip:

Ok, navi wist ik niet, toen ook niet gezien, maar tijdens de proefrit rij ik ook zelden met navi. Snelheid alleen vind ik ook al interesant, zeker in de e-niro vind ik het lastig om de snelheid constant te houden. Vaak gebruik ik de cc, maar soms is dat onhandig.

Geplaatst
2 uur geleden, zei Murcielaygo:

Idd, ik vind dit wel een mooie implementatie;

293f94c43f0f1808a303dc3930115b63.jpg

Op dit plaatje staan een heleboel functies aan. Zelf zou ik het beeld recht voor me uit graag zo simpel mogelijk houden en er alleen de werkelijk essentiële dingen willen zien: maximum snelheid, huidige snelheid en het rechter deel, de navigatie. Op die manier hoef je als je erop kijkt niet te selecteren wat er van belang is. De rest kan ik dan wel op mijn dashboard zien; dat zijn vrij statische dingen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...