Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik heb gisteren mijn e-Niro opgehaald bij de dealer. Ik ben niet zo van de spuitbussen om een lekke band te repareren maar ik heb nog een thuiskomer liggen die er ws wel op past.

Deze auto wordt echter zonder krik afgeleverd maar daar is natuurlijk wel aan te komen. Maar als ik onder de auto kijk, zie ik geen duidelijk punt waar de krik geplaatst moet worden.

Ik heb de garage al gebeld maar daar kreeg ik een vaag antwoord van.

Heeft iemand enig idee wat dan de bedoeling is?

Geplaatst

Ja, klink logisch wat je zegt maar in het instructieboek wordt met geen woord gerept over een krik.

Is ook niet zo raar want er zit ook geen krik en thuiskomer bij de auto.

Geplaatst

Meestal zit er onder de dorpels van een auto een stukje naar binnen een rand/flens. En in die rand zijn vaak nokjes, uitsparingen of zelfs geperste pijlen te vinden als indicatie dat je DAAR de krik (of brug-armen) moet plaatsen.

Ik vond dit over een gewone Niro;

http://www.kniro.net/images/changing_tires-550/1/page_182.png

Ik neem aan dat de e-Niro hierin nauwelijks verschilt.

Hou er alleen wel rekening mee dat een EV vanwege de accu's waarschijnlijk aanzienlijk zwaarder is, dus dan is een goede krik wel van belang.

Geplaatst (aangepast)

De hele bodem is anders ivm het accupakket, dus kan zo maar zijn dat die rand niet meer bestaat, maar even googelen naar foto's leverde deze op en daar is de plek erg mooi te zien.

Dat is normaal de plek waar je de krik plaatst. Gezien het gewicht van de niro zou ik wel een fatsoenlijke krik gebruiken, niet zo'n halve schaarkrik.

image.thumb.png.84812746cbbcad351c1652bf610570e0.png

aangepast door gjcvro
  • Like 1
Geplaatst

Waar bij andere auto's juist die inkeping (zie detailfoto hierboven) gebruikt wordt om de krik in te plaatsen is dit bij de e-Niro dus niet het geval. 

Tip is om gebruik te maken van een rubberen blok om de druk te verdelen. Zelf gebruik ik, winterwielen <=> zomerwielen, een garagekrik icm met een rubberen blok.

Geplaatst (aangepast)

op de gemarkeerde plek van de detailfoto

1 uur terug, gjcvro zei:

Maar waar zet je dan die blok?

Op de gemarkeerde plek van de detailfoto. Ik heb diezelfde plek aangewezen gekregen door de monteur van mijn Kia dealer. kan niet missen.

aangepast door Platinum K
  • Like 1
Geplaatst

Ah, ik las het anders, ik las alsof je de krik juist niet op die plek moest zetten.

Ik gebruik zelf altijd de inkepingen als plaats markering, maar zet daar inderdaad een wat zwaardere garagekrik op met wat bescherming tegen beschadigingen, eigenlijk precies zoals je hierboven schrijft. De originele krik heb ik nog nooit gebruikt en was ik eerlijk gezegd ook niet van plan, dan komt de anwb maar met een fatsoenlijke krik.

• Like 1
Geplaatst (aangepast)

Als ik hem zo zie tobben met de originele zwengel van de krik denk ik dat die over zijn limiet heen gaat..

Het ziet er in ieder geval niet echt 'safely' uit.

aangepast door gjcvro
Geplaatst

Ik heb, i.v.m. het spuiten van de wielen, de e-niro opgekrikt met een garagekrik van 2 ton op de inkepingen, zoals op de foto van gjcvro te zien is. Je moet aardig wat kracht zetten om de auto op te krikken, dus ik vraag me af of het wel zo makkelijk zal gaan met een schaarkrik op een minder optimale ondervloer.

• 3 jaar later...
Geplaatst

Kia had er in zijn instructieboekje in ieder geval aandacht aan kunnen geven door bijvoorbeeld af te raden om de auto op te krikken. Ik was er bijna mee aan de slag gegaan toen ik voor het eerst in vele jaren weer eens een lekke band had. Toch maar de Wegenwacht laten komen die het lek overigens snel vond en het on-the-spot repareerde. Even wennen dit ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...