Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Het begon bij mij als een vraag en uitzoekactie voor mijzelf. Waar staat nou het symbool "C" voor op de stekkers van de laadkabel.
Ook aan de binnenzijde van de laadklep (auto) zit een sticker met de letters, C - K - L in een zeskantige vorm.
Wonderbaarlijk genoeg staat het symbool (C) ook op één van de twee openbare laadpalen bij mij in de buurt.
Na lang zoeken (want ik wil er toch achter komen) heb ik het gevonden en blijkt het dus een "labeling" te zijn voor de verschillende aansluitmogelijkheden en de toelaatbare spanning daarbij.
Zie de afbeelding hieronder voor verdere uitleg (het is maar een gegeven).

EV-LabelNL1.png

EV-LabelNL2.png

• Like 2
Geplaatst

Leuke info!

Feitelijk geeft de C op kabel en aansluiting dus aan dat je met 3 fasen kunt laden en de K en L zij dan de spanningen die bij de snellader zijn toegestaan.

Zouden de (oudere) e-Niro's die slechts op 1 fase kunnen laden dan een B in de klep hebben staan?

Geplaatst

Ik heb gisteren mijn auto mogen ontvangen, had moeite de kabel er uit te krijgen, knopje binnenin stond op lock, zou die vrij moeten geven als je de auto van slot doet....nee dus, blijkbaar is dat alleen als ie 100% is...met knopje op auto ging het wel. Volgens de handleiding moet je op de stekker een knopje indrukken trouwens, zit er bij mij niet op

Geplaatst
13 uur geleden, Kia pannenkoek zei:

Ik heb gisteren mijn auto mogen ontvangen, had moeite de kabel er uit te krijgen, knopje binnenin stond op lock, zou die vrij moeten geven als je de auto van slot doet....nee dus, blijkbaar is dat alleen als ie 100% is...met knopje op auto ging het wel. Volgens de handleiding moet je op de stekker een knopje indrukken trouwens, zit er bij mij niet op

Een knopje op de stekker? Waar en in welke handleiding staat dat? Je hebt niet per ongeluk de handleiding van een Tesla te pakken? 🤨😇

• Like 1
Geplaatst

Motorkap openen, daar zit t.h.v lader, een knop, waaraan je kan trekken!

ook wil het wel helpen, de auto met de knop op de sleutel te openen, ook al is auto open. Ligt eraan hoe je ingesteld hebt, wanneer alle deuren openen.

Geplaatst
Op 30-10-2021 om 09:33, Kia pannenkoek zei:

Nadat de auto van het slot is gedaan (met de sleutel of het knopje op de deurgreep) heb je maar kort de tijd om de stekker uit de laadaansluiting te trekken. Wacht je te lang, gaat de stekker weer op slot, en gaat het laden weer verder. Voor wat betreft het knopje: Sommige mobiele laadkabels (met gewone 230V stekker en een doos opgenomen in de kabel) hebben een knop op de laadstekker, waarmee een mechanische vergrendeling kan worden verbroken, terwijl er tegelijk een signaal naar de auto gaat om het laden te onderbreken.

• Like 2
Geplaatst (aangepast)
12 uur geleden, Case zei:

Voor wat betreft het knopje: Sommige mobiele laadkabels (met gewone 230V stekker en een doos opgenomen in de kabel) hebben een knop op de laadstekker, waarmee een mechanische vergrendeling kan worden verbroken, terwijl er tegelijk een signaal naar de auto gaat om het laden te onderbreken.

Nooit gezien en nooit van gehoord. De met de auto meegeleverde grannycharger (want daar heb je het toch over?) heeft het in elk geval niet.

Dat moet dan een mechanische ontgrendeling zijn. Dat is dan wel oppassen geblazen, want als de laadstroom niet beperkt wordt, kun je aardige vonken trekken en daarmee de stekker en de aansluiting van de auto naar z'n grootje helpen...

Dan ben ik wel benieuwd hoe die stekker te auto vertelt dat het laden onderbroken moet worden.

aangepast door Hippe lip
Geplaatst
9 uur geleden, Hippe lip zei:

Dat is dan wel oppassen geblazen, want als de laadstroom niet beperkt wordt, kun je aardige vonken trekken en daarmee de stekker en de aansluiting van de auto naar z'n grootje helpen...

Daarom staat er ook een gevaars-waarschuwing in het instructieboekje, en een disclaimer dat je dit op eigen risico doet!

Geplaatst

Volgens mij zijn de pinnen van de communicatie iets korter dan de rest. Dan zou eerst de communicatie verbroken worden, daarmee het laden en is de kans kleiner.

Dacht dat Bjørn Nyland dat in 1 van zijn video's uitlegt.

• Like 1
Geplaatst

Klopt, de communicatie wordt als eerste verbroken waarmee in een fractie van een seconde het laden stopt zodat vonkvorming voorkomen wordt. Overigens wilde de kabel er vanmorgen weer niet uit, had de deuren ontgrendeld door het knopje op de deurgreep in te drukken, toen op de sleutel opengedrukt en toen lukte het wel.

Geplaatst
1 uur geleden, zei Kia pannenkoek:

Klopt, de communicatie wordt als eerste verbroken waarmee in een fractie van een seconde het laden stopt zodat vonkvorming voorkomen wordt. Overigens wilde de kabel er vanmorgen weer niet uit, had de deuren ontgrendeld door het knopje op de deurgreep in te drukken, toen op de sleutel opengedrukt en toen lukte het wel.

Was je, na het drukken op de deurgreepknop, wel snel genoeg bij de stekker? Als je de deur opent om bijv. eerst nog iets in de auto te leggen, duurt het vaak al te lang, en blokkeert de stekker weer.

Geplaatst

Toen ik nog betrokken was bij laadpalen (the new motion was een startup bedrijf en wij moesten prototype palen maken (2009-2010 ongeveer)) bestond de communicatie tussen auto en paal uit niets anders dan een 15 V (geloof ik, kan ook 12 zijn geweest) gelijkspanning en een paar weerstanden in een brug die geschakeld werden waarmee het 15V signaal aangaf wat de laadtoestand was. Deze lijn simpelweg onderbreken stopte het laden.

• Like 1
Geplaatst
13 uur geleden, zei Hippe lip:

Nooit gezien en nooit van gehoord. De met de auto meegeleverde grannycharger (want daar heb je het toch over?) heeft het in elk geval niet.

Dat moet dan een mechanische ontgrendeling zijn. Dat is dan wel oppassen geblazen, want als de laadstroom niet beperkt wordt, kun je aardige vonken trekken en daarmee de stekker en de aansluiting van de auto naar z'n grootje helpen...

Dan ben ik wel benieuwd hoe die stekker te auto vertelt dat het laden onderbroken moet worden.

Mijn grannycharger voor de KIA heeft ook geen knopje. De grannycharger die ik bij mijn Outlander heb heeft dat wel. Het knopje bedient niet alleen het (mechanische) weerhaakje, maar ook een schakelaar in de stekker. Bij het indrukken van het knopje hoor je de relais in de box en de auto afschakelen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...