Jump to content

Recommended Posts

Posted

Begin januari 2022 krijg ik mijn e-Niro. Demo, bouwjaar 2021, 7000km. Ik wil extra velgen met winterbanden aanschaffen. In het online instructieboekje kan ik de velgmaat niet vinden. Na wat zoekwerk op internet denk ik dat de velgmaten 7,0j x 17 ET50 5 x 114,3 CB 67.1 zijn. Maar ik ben er niet zeker van. Wie kan mij verder helpen? En wat van die maten mag zeker niet variëren? Alvast dank.

Posted

Ook het CB 67,1 is een maat die je niet zonder meer kunt loslaten: dat is het naafgat van de velg.

Te klein past zeker niet, en te groot heeft een extra (pas-)ring nodig omdat er anders trillingen zullen komen, en wanneer je die trillingen lang genoeg negeert loop je het risico om een wiel te 'verliezen'.

Posted

Bekend probleem waar sommige eerste e-Nirorijders tegenaan liepen bij het kiezen van andere velgen is de binnenmaat (de ruimte aan de binnenkant van de velg). De e-Niro heeft grotere remklauwen en die hebben meer ruimte nodig dan de andere Niro’s. Let daar dus goed op!

Posted
de 7,0j  zou je kunnen vergroten, maar daarmee verandert ook de 50ET

Dat is niet helemaal waar; de ET (Einpress Tiefe of Offset) is hoe ver de naaf "naast" het midden van de velg staat.
Dus als je de ET gelijk houdt, maar de velgbreedte vergroot met bijv. 1 inch zal de velg 12,7mm naar buiten komen EN 12,7mm naar binnen.
En dan is het maar de vraag of je daarvoor ruimte hebt in je spatbord en/of op de ophanging.

Vergroot je de ET bij gelijke velgbreedte dan komt het wiel naar binnen, verkleinen (zelfs negatieve ET is mogelijk) laat het wiel naar buiten komen.

Autofabrikanten geven vaak overigens een ET waarde op binnen een bereik van ca. 5mm, het is aan te raden je daaraan te houden, omdat anders de krachten op oa de wiellagers kunnen zorgen voor extra slijtage.
  • Like 2