Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tijdens het inpakken van de auto blijft er wel eens een deur open staan. Hierdoor heb een keer met een lege accu gestaan. Wat wordt er ingeschakeld als je een deur opent. De accu kan niet door de binnenlampjes zo snel leegraken. De niro is van 2017. Accu is gecontroleerd en is in prima staat. Graag een oplossing

Posted

Hoe lang stond de deur open voor de batterij leeg was? Is de 12V batterij ook onder belasting getest? Het kan zijn dat een batterij met een tester goed is maar dat als de batterij echt belast wordt deze alsnog door de hoeven zakt.

Posted

De accu is belast getest en was goed. Het inladen en opruimen heeft al met al 3 uur geduurd. De deuren hebben niet al die tijd open gestaan. Wat mogelijk is dat bij de achterklep niet helemaal in het slot heeft gezeten. Wat mij wel opvalt is dat als ik de deur open om in te stappen ik geluid hoor net of er iets inschakelt. Vraag me af wat er allemaal geactiveerd wordt als je de bestuurdersdeur opent.

Posted

Veel, alle computers worden wakker gemaakt. Vaak hoor je de brandstofpomp alvast draaien om het systeem onder druk te zetten.
Ik weet niet hoe het remsysteem bij Kia werkt maar bij een Toyota hybride wordt bijvoorbeeld ook het remsysteem op druk gebracht en gehouden.

Al met al wordt er veel aangezet en geactiveerd. 3 uur lang zo staan kan zeker wel zorgen voor een lege 12V batterij, als het nu na een half uur al zo was dat de batterij leeg was dan zou het vreemd zijn maar 3 uur is niet raar in mijn ogen.

• Thanks 1
Posted

Was dat inladen met enkel deuren open of ook de auto op contact? Want DAT maakt natuurlijk al veel verschil.
En gaan de binnenlichtjes niet uit na verloop van tijd?

Ik rij dan wel een Picanto, maar bij mij gaat het binnenlicht vanzelf uit als de deuren langer open staan. Het lichtje in mijn kofferbak is zo slim echter NIET.

Maar dan nog, om een volle accu in 3 uur te ontladen moet er aardig wat vermogen worden afgenomen. Meer dan een binnenlichtje (of twee) doet...

Posted

Verschilt echt per auto.
De hybride heeft natuurlijk wel veel meer computers dan een Picanto en het zou mij niet verbazen dat de 12 batterij bij de Niro kleiner is dan die van de Picanto omdat de motor niet met 12V gestart wordt.
Ik zag iets van 45Ah als capaciteit en dat is niet heel veel.
Dat is ook de capaciteit zoals bij veel Toyota hybrides gebruikt wordt en ik heb daar ook al eens snel een lege 12V batterij gehad.
In vergelijk, onze vorige normale benzine auto had een 75Ah batterij.

Posted

Ik ben het met je eens dat mijn Picanto waarschijnlijk veel minder computers aan boord heeft. Maar worden die al ingeschakeld bij openen van een deur?
Het lijkt mij logischer dat de computers pas opstarten als je het contact aan zet. Ik hoor bijv. ook dan pas het stuurslot ontgrendelen.

Aan de andere kant begrijp ik van wat ik op het forum lees dat er wel diverse systemen pas UITschakelen na het openen van de deur, na het uitschakelen vd motor. Bijv. het stuurslot...

Als je ECHT wilt weten wat er verbruikt wordt zou je een meting moeten doen. Bijv. met een stroomtang rond de accukabel...

• Like 1
Posted
15 uur geleden, zei meeder:

Vaak hoor je de brandstofpomp alvast draaien om het systeem onder druk te zetten.

Klopt! En dan zal de pomp af en toe opnieuw inschakelen om de leidingen op druk te houden, pomp zit achter bij (in?) de tank dus er moet een flink stuk leiding op druk gehouden worden.

Als er een retourleiding in dat systeem zit, zou het zelfs voortdurend 'rondgepompt' kunnen worden, dus ik denk dat je accu (zeker wanneer die kleiner is dan gebruikelijk) zo leeggetrokken wordt.

• Sad 1
Posted

Bij het openen van een deur? De auto staat nog niet op contact zoals ik het begrijp. Dan lijkt het me niet dat alles al gaat draaien, dat zal pas zijn als je daadwerkelijk de startknop indrukt.

• Confused 1
Posted

Al bij het openen van het bestuurdersportier hoor je achter iets zoemen, dat is die pomp.

Als door welke reden dan ook de brandstof zou teruglopen of verdampen in de leidingen, zou het te lang duren om de brandstof bij de inspuitpomp te krijgen.

En die is zo kostbaar, die wil je beslist niet droog laten lopen.

• Sad 1
Posted

Ik kan het zelf niet meer testen, eind november is de benzinemotor ingeleverd. Toch lijkt het me vreemd dat elke keer dat je iets uit de auto pakt al de brandstofpomp aan de slag gaat.

• Confused 1
Posted

Ik denk dat dit soort problemen verklaart waarom KIA aan de linkerzijde van het stuur een schakelaar heeft aangebracht om alsnog op de hybride accu te kunnen starten.

• Confused 1
Posted

Een levensduur van 4 – 5 jaar voor een accu is niet abnormaal. De garantie van de losse startaccu is dan ook 2 jaar (ook bij Kia).

Bij mijn Niro uit 2016 had ik al na 2,5 jaar de lege accu problemen en na 2x met een lege accu te hebben gestaan (prima geholpen door de KIW overigens) heb ik resoluut een Varta Blue Dynamic C22 accu 12V 52Ah besteld voor € 65,- en zelf er even ingeschroefd (5 minuten). Dat is geen enkel probleem, je kunt er makkelijk bij en heb nooit meer problemen gehad.

De “originele” accu’s zijn schreeuwend duur en we hebben hier de beste accu-fabrikanten dus om die uit Korea te laten komen?

• Like 1