bigmac Geplaatst 12 April, 2012 Geplaatst 12 April, 2012 Reken er maar niet op dat het veel uit zal maken; na 15000 km. Temperatuur maakt wel veel uit heb ik gemerkt (hoe heter hoe beter) en natuurlijk of je met weinig of veel gewicht (personen) rondrijdt. Ik heb het geluk dat mijn dagelijkse woon-werk verkeer via een gunstige route verloopt, zonder veel stadsverkeer of snelwegen en lang genoeg dat mijn Picanto goed op temperatuur komt. Quote
jutter Geplaatst 12 April, 2012 Geplaatst 12 April, 2012 ja als ik ga planken loopt mijn auto 1 op 10,heb ik een keertje uitgeprobeerd! 1 op 14 is met een ei onder je gaspedaal rijden en 100 op de snelweg!!! Met mijn Opel Corsa 1.4 Sport reed ik 130-140km/uur en toen verbruikt hij 1:14! Nu moet ik 100-110km/uur rijden om 1:14 te halen........ Quote
bigmac Geplaatst 12 April, 2012 Geplaatst 12 April, 2012 Dat moet toch ergens aan liggen dan... als ik 100-110 rijd (constant), geeft mijn bc aan dat ik ongeveer 4,5-5,5 verbruik. Ik bedoel dus niet het uiteindelijke gemiddelde maar de momentopname. Twee vergelijkbare Picanto's zouden toch vergelijkbare waardes bij dezelfde snelheid moeten laten zien. (ik heb het nu niet over automaten, die verbruiken wel meer dan handgeschakelde). Zou het aan de uitlijning kunnen liggen? Quote
jutter Geplaatst 12 April, 2012 Geplaatst 12 April, 2012 Reken er maar niet op dat het veel uit zal maken; na 15000 km. Temperatuur maakt wel veel uit heb ik gemerkt (hoe heter hoe beter) en natuurlijk of je met weinig of veel gewicht (personen) rondrijdt. Ik heb het geluk dat mijn dagelijkse woon-werk verkeer via een gunstige route verloopt, zonder veel stadsverkeer of snelwegen en lang genoeg dat mijn Picanto goed op temperatuur komt. Ja, jij hebt de omstandigheden gewoon mee! (is je van harte gegunt hoor, begrijp me niet verkeerd) Voor mij is het zuur dat ik: a.) 5000 euro lichter ben b.) het verbruik ten opzichte van mijn Opel Corsa niet zuiniger is c.) ik nu met een ei onder het gaspedaal moet rijden d.) niet boven de 110km/uur moet komen Quote
jutter Geplaatst 12 April, 2012 Geplaatst 12 April, 2012 Dat moet toch ergens aan liggen dan... als ik 100-110 rijd (constant), geeft mijn bc aan dat ik ongeveer 4,5-5,5 verbruik. Ik bedoel dus niet het uiteindelijke gemiddelde maar de momentopname. Twee vergelijkbare Picanto's zouden toch vergelijkbare waardes bij dezelfde snelheid moeten laten zien. (ik heb het nu niet over automaten, die verbruiken wel meer dan handgeschakelde). Zou het aan de uitlijning kunnen liggen? Uitlijning van de wielen bedoel je? Quote
jutter Geplaatst 12 April, 2012 Geplaatst 12 April, 2012 Dat moet toch ergens aan liggen dan... als ik 100-110 rijd (constant), geeft mijn bc aan dat ik ongeveer 4,5-5,5 verbruik. Ik bedoel dus niet het uiteindelijke gemiddelde maar de momentopname. Twee vergelijkbare Picanto's zouden toch vergelijkbare waardes bij dezelfde snelheid moeten laten zien. (ik heb het nu niet over automaten, die verbruiken wel meer dan handgeschakelde). Zou het aan de uitlijning kunnen liggen? De 1:14 is het gemiddelde op 4400 gereden kilometers...... Quote
Specialmade Geplaatst 12 April, 2012 Geplaatst 12 April, 2012 Dat moet toch ergens aan liggen dan... als ik 100-110 rijd (constant), geeft mijn bc aan dat ik ongeveer 4,5-5,5 verbruik. Ik bedoel dus niet het uiteindelijke gemiddelde maar de momentopname. Twee vergelijkbare Picanto's zouden toch vergelijkbare waardes bij dezelfde snelheid moeten laten zien. (ik heb het nu niet over automaten, die verbruiken wel meer dan handgeschakelde). Zou het aan de uitlijning kunnen liggen? @Bigmac, Ook onze Picanto geeft dit verbruik bij 100/110 km per uur aan. (als moment opname idd). Overall gemiddelde 1:17,2. Voor de goede orde, ook een 1.0 Comfort pakket. Grtz. Specialmade Quote
jelledeboer Geplaatst 13 April, 2012 Geplaatst 13 April, 2012 Ik weet niet waaraan dit ligt maar bij mij is dit wel zo: hij wordt steeds zuiniger naarmate ik meer rijd. In het begin haal als ik mijn best doe volgens BC 4.7/4,8l op 100km en nu haal ik (vanmorgen ook) 4,3/4,4 op 100km. Het kan zijn dat het door de omgevingsconditie komt... Ook rijdt ie beter als hij op de temperatuur is, dus op zijn best met langere afstanden. Maar ja, het verbruik is bij mij tussen 5 en 10 procent hoger dan wat BC aangeeft. Het totale verbruik per tank valt dan ook wat hoger uit dan wat BC aangeeft, zoals 4,8l op 100km = 5,4l op 100km Quote
spoekie28 Geplaatst 13 April, 2012 Geplaatst 13 April, 2012 Ik weet niet waaraan dit ligt maar bij mij is dit wel zo: hij wordt steeds zuiniger naarmate ik meer rijd. In het begin haal als ik mijn best doe volgens BC 4.7/4,8l op 100km en nu haal ik (vanmorgen ook) 4,3/4,4 op 100km. Het kan zijn dat het door de omgevingsconditie komt... Ook rijdt ie beter als hij op de temperatuur is, dus op zijn best met langere afstanden. Maar ja, het verbruik is bij mij tussen 5 en 10 procent hoger dan wat BC aangeeft. Het totale verbruik per tank valt dan ook wat hoger uit dan wat BC aangeeft, zoals 4,8l op 100km = 5,4l op 100km bij mij komt de BC 8.3/100km!!! Quote
bigmac Geplaatst 13 April, 2012 Geplaatst 13 April, 2012 bij mij komt de BC 8.3/100km!!! Jij hebt dan ook een 1.2 automaat; die verbruiken (volgens EEG-test/fabrieksopgave) al 26% meer dan de 1.0 Picanto verbruikt: gecombineerd verbruik: 5,3 l/100km voor de 1.2 automaat tegenover 4,2 L/100 km voor de 1.0 handgeschakelde versie (zonder 15"wielen). Dus met zuinig rijden zou 1 op 15 (6,7L/100km) al heel netjes zijn voor jouw auto. Quote
spoekie28 Geplaatst 13 April, 2012 Geplaatst 13 April, 2012 Jij hebt dan ook een 1.2 automaat; die verbruiken (volgens EEG-test/fabrieksopgave) al 26% meer dan de 1.0 Picanto verbruikt: gecombineerd verbruik: 5,3 l/100km voor de 1.2 automaat tegenover 4,2 L/100 km voor de 1.0 handgeschakelde versie (zonder 15"wielen). Dus met zuinig rijden zou 1 op 15 (6,7L/100km) al heel netjes zijn voor jouw auto. dit klopt, de dealer zij ook dat 1 op 15 een mooi resultaat zou zijn,maar moet dan niet gaan scheuren,gaat dan 1 op 9 a 10 lopen!!! Quote
Presiozo Geplaatst 13 April, 2012 Geplaatst 13 April, 2012 Mijn dealer vertelde dat de rio met een jonge gast erin 1 op 17 zou moeten rijden...ik ben benieuwd. want ik heb de afgelopen tank gereden als een vent van 80 en ik heb 1 op 15 gehaald! BC gaf 1 op 16 aan. Nu ga ik weer gewoon rijden zoals ik altijd doe want ben dat trage gedoe allang beu dan maar wat meer tanken hoor, ik ga niet mezelf op zitten vreten omdat ik zacht moet rijden om zo wat zuiniger te zijn. Quote
spoekie28 Geplaatst 13 April, 2012 Geplaatst 13 April, 2012 Mijn dealer vertelde dat de rio met een jonge gast erin 1 op 17 zou moeten rijden...ik ben benieuwd. want ik heb de afgelopen tank gereden als een vent van 80 en ik heb 1 op 15 gehaald! BC gaf 1 op 16 aan. Nu ga ik weer gewoon rijden zoals ik altijd doe want ben dat trage gedoe allang beu dan maar wat meer tanken hoor, ik ga niet mezelf op zitten vreten omdat ik zacht moet rijden om zo wat zuiniger te zijn. @ Presiozo, Gelijk heb je wij moeten genieten van onze nieuwe auto"s, Maar ik wou gewoon eens ff kijken hoe zuinig mijn auto kon rijden! Maar viel wel iets tegen!!! Veel plezier met je nieuwe auto,ook al is het maar een Rio:) Quote
James108 Geplaatst 13 April, 2012 Geplaatst 13 April, 2012 Onze Pico heeft nog niet zo veel ervaring, maar inmiddels is het verbruik van 1:15.5 naar 1:16.5 gegaan met alleen maar korte stadsritjes. Mijn vriendin rijdt er het meeste in en altijd op de eco mode. Die eco modes is trouwens variabel. Als je bij het optrekken relatief veel gas geeft, gaat de schakelindicator hoger in de toeren pas branden. Rustig gas geven en hij geeft al aan op te schakelen bij 1800 tpm. Ik maak er zelf een sport van om zo zuinig mogelijk te rijden en schakel met onze andere auto nooit hoger op dan 2500 tpm (een enkel keer daargelaten als ik de turbo een keer wil horen fluiten). Een beetje alert reageren bij het stoplicht, rustig gas geven en snel schakelen en meekomen is geen enkel probleem. Wat op de snelweg de pico een beetje nekt (en vaak ook op binnenwegen) is het verbuik bij acceleren. Dit gebeurt ook regelmatig zonder dat je er erg in hebt, door dat je voet onwillekeurig toch beweegt. Wat helpt is je rechtervoet met de zijkant af te steunen tegen de middentunnel. Het helpt ook als je je ervan bewust bent. Zelfde reden waarom een cruisecontrol zo lekker zuinig rijdt. Daarnaast is de 1.0 wat minder bedeeld met vermogen dus dat vereist vaak al een relatief zware voet om een beetje mee te komen, de 1.2 kan onderin op koppel al aardig meekomen. Daar komt bij dat de motoren met minder inhoud ook vaak een hoger toerental draaien bij een bepaalde snelheid dan motoren met meer inhoud (vermogen) door de andere tandwielverhoudingen, wat ook al niet helpt bij het verbruik. Overigens zie dit bij veel van de "zuinige" auto's. Volgens de euro normen extreem zuinig, maar die normen zijn geen realistisch beeld van de dagelijkse praktijk. Ik hoop dat bovenstaande tips wat helpen en wens iedereen succes bij de jacht op zo veel mogelijk kilometers op een litertje (extreem duur, maar dat is een andere discussie) vocht. Quote
phoenix2149 Geplaatst 13 April, 2012 Geplaatst 13 April, 2012 Vandaag getankt: 11,78L/230km dat maakt 5,12/100 kortom 1/19,5. BC gaf 5.2 aan. Dat is niet slecht..... Je zou bijna denken dat ik niet helemaal goed heb afgetankt. Beetje stad weer flink snelweg en N-weg niet harder dan 100km. Krijg het gevoel dat mijn vriendin meer een scheurneus is dan ik.... Maar ik rij meer lange afstand en zij ww verkeer leiden-den haag... zou dat het zijn. Quote
RoelS Geplaatst 14 April, 2012 Geplaatst 14 April, 2012 Een tank benzine van mijn 1.2 leegrijden in de plaats waar ik woon leidt tot 1:13. De snelweg op en 100 rijden, af en toe even 120 om in te halen, leidt tot 1:18. Gemiddeld vanaf de datum van aanschaf, half september 2011, zit ik op 1:14,6. Ik had absoluut op een zuiniger verbruik gerekend. Quote
Laakies Geplaatst 15 April, 2012 Geplaatst 15 April, 2012 Nou net weer 29.5 liter getankt met een met 305 km gereden km op de dagteller. kom ik uit op net iets boven de 1 op 10 Heb ontzettend veel spijt van deze kia qua verbuik, en ga er aan zitten denken om hem in te gaan ruilen, Ga volgende week maar weer eens langs de dealer..... want dit verbruik vind ik NIET accepatabel !! Gr Toine 1 Quote
bigwade Geplaatst 15 April, 2012 Geplaatst 15 April, 2012 Hier:#68546 zeg je iets anders. Met die 500-600km per maand gaat het inruilen je echt veel meer geld kosten. Je rijd alleen stad, geef je aan en ook nog eens met de Climat Control aan. Tja.. Quote
bigmac Geplaatst 16 April, 2012 Geplaatst 16 April, 2012 kom ik uit op net iets boven de 1 op 10 Heb ontzettend veel spijt van deze kia qua verbuik, en ga er aan zitten denken om hem in te gaan ruilen Bij een kilometer of 600/maand zit je bij 1 op 10 op zo'n EUR 1300/jaar. Bij 1 op 20 zou je op EUR 650/jaar zitten. Dat verschil krijg je er met een inruil op dit moment pas na jaren uit (mocht je al een stadauto vinden die 1 op 20 rijdt). Het lijkt me handiger om te kijken bij je stadsritten of je niet af en toe de fiets zou kunnen inzetten. Gisteren getankt: 642 km met 33,39 liter => 1 op 19,2 oftewel 5,2 L/100 km (volgens BC 4,8 ) En dat was inclusief 1/2 uur de auto stationair laten lopen toen ik de deur in het slot gooide bij draaiende motor (zie onder 'accu picanto') Quote
spoekie28 Geplaatst 16 April, 2012 Geplaatst 16 April, 2012 Een tank benzine van mijn 1.2 leegrijden in de plaats waar ik woon leidt tot 1:13. De snelweg op en 100 rijden, af en toe even 120 om in te halen, leidt tot 1:18. Gemiddeld vanaf de datum van aanschaf, half september 2011, zit ik op 1:14,6. Ik had absoluut op een zuiniger verbruik gerekend. @Roels, Ik vind jouw verbruik prachtig,dat wat de Kia voorschoteld is toch niet haalbaar,of je moet rijden op een weg zonder weerstand!!!!! Dus je heb een top auto! Quote
Pugnator Fortis Geplaatst 16 April, 2012 Geplaatst 16 April, 2012 Ik volg dit deel van het forum op de voet, omdat ik in het begin met exact het zelfde probleem rond reed. Tips van mijn dealer gekregen en van 1 op 14/15 naar 1 op 20.21 nu gemiddeld. ik rijdt 40% stad 60% snelweg. - Eerste vraag die werd gesteld waar tank je, ik tankte idd tango om de hoek en er werd geadviseerd om voor een Shell, BP ect. te kiezen. hier blijkt toch verschil in te zitten. - manier van gas geven: het gaspedaal met de snelheid van de auto mee laten gaan ipv in 1x het gas naar beneden. - Banden spanning 0.1/0.2 hoger dat de fabriek aangeeft met 1 á 2 personen er in. - Bij een constante snelheid je gas iets laten liften, je ziet aan de verbuiksmeter dat er inderdaad minder wordt gebruikt en de snelheid blijft het zelfde. Plus het feit dat je natuurlijk iets meer oplet dan voorheen. Dank aan de heren van mijn dealer. Hoop dat mensen hier er ook winst uit kunnen halen. Succes! Quote
Gast Jeroen66475 Geplaatst 16 April, 2012 Geplaatst 16 April, 2012 - Eerste vraag die werd gesteld waar tank je, ik tankte idd tango om de hoek en er werd geadviseerd om voor een Shell, BP ect. te kiezen. hier blijkt toch verschil in te zitten. Dat is echt een mythe (waarschijnlijk door de ''grote jongens'' zelf de wereld ingeslingerd om het gebruik van ''budget'' pompen te ontmoedigen). Ik hou het verbruik van mijn auto's al jaren (meer dan 200.000 km) exact bij en ik tank bij 3 verschillende pompen afhankelijk van mijn route. Het is of Elan(Total) of Tinq of Shell Express (fuel save brandstof). Omdat ik uiteraard ook erg benieuwd was/ben of het verschil maakt heb ik het gemiddelde verbruik ook van de diverse merken berekend (erg handig dat Excel). De verschillen zijn echt heel erg klein (tienden achter de komma) waarbij de Shell Fuel Save toch echt het hoogste verbruik laat zien en Elan het laagste, al zijn het maar tienden achter de komma. Het is natuurlijk geen laboratoriumtest maar het geeft wel een goed beeld over het verbruik in de praktijk. 1 Quote
bigmac Geplaatst 16 April, 2012 Geplaatst 16 April, 2012 Tips van mijn dealer gekregen ... - Eerste vraag die werd gesteld waar tank je, ik tankte idd tango om de hoek en er werd geadviseerd om voor een Shell, BP ect. te kiezen. hier blijkt toch verschil in te zitten. - manier van gas geven: het gaspedaal met de snelheid van de auto mee laten gaan ipv in 1x het gas naar beneden. - Banden spanning 0.1/0.2 hoger dat de fabriek aangeeft met 1 á 2 personen er in. - Bij een constante snelheid je gas iets laten liften, je ziet aan de verbuiksmeter dat er inderdaad minder wordt gebruikt en de snelheid blijft het zelfde. even over je tips: Ik druk mijn gaspedaal bij optrekken zo'n 2 cm in; bijna nooit verder en bij constant rijden zo'n 1 cm. Dat liften van het gaspedaal is iets dat ik ook doe; het helpt echt. Mijn bandenspanning is 0,5 hoger (dus 2,7) Maar wat de soort benzine betreft: ik houd mijn verbruik bij op de site: www.spritmonitor.de Daar kun je de soort benzine ook aangeven, zodat het programma analyses maakt hoeveel je met welke soort hebt gebruikt. (dat ik met Duitse benzine zuiniger rijd, kan ook liggen aan de route?) Normalbenzin (=Duitse benzine witte pomp) 19.58 km/l 1.245 km und 64 l E10 (=Duitse merkbenzine JET) 19.58 km/l 4.421 km und 226 l Premium Benzin 95(=Shell 95 Fuel Save) 19.29 km/l 5.256 km und 273 l Super (= Tinq/Tango/Tamoil/Firezone witte pomp) 18.87 km/l 16.575 km und 878 l Quote
artcev Geplaatst 16 April, 2012 Geplaatst 16 April, 2012 Met Duitse benzine rijd je zuiniger omdat het octaan gehalte hoger ligt ! Kijk wel uit met die e10 Daar zit ethanol in en dat is agressief spul , Hier nog een leuk topic op Dit forum http://www.kiaclub.nl/topic/5870-vervanging-euro95-door-e10-biobrandstof/ Quote
bigmac Geplaatst 17 April, 2012 Geplaatst 17 April, 2012 Er zit in gewone EURO 95 ook ethanol: tot 5,7% ethanol. Het oktaangetal van e-10 is 97,8, maar de ethanol heeft een lagere verbrandingswaarde heb ik gelezen. Volgens wat ik op internet lees, zou het verbruik met E-10 juist 2% hoger moeten liggen. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.