Jump to content
  • Sign Up
Dick_e-Niro

elektrische schok bij laden!!!

Recommended Posts

Posted (edited)

Vandaag viel me op dat tijdens het laden (in dit geval met de granny lader) diverse onderdelen van de auto onder spanning komen te staan. Tot nu toe kreeg ik een schok van de chromen sierlijsten boven de ramen en van de onderkant van de stoelen. (Ik probeerde wat afval onder de stoelen vandaan te halen voor wie het zich afvroeg ;-)). De schok is niet geweldig, maar wel duidelijk aanwezig. Wel eerst je schoenen uittrekken, anders maak je geen aarde. (Ik sta op de camping voor wie het zich afvroeg ;-)).

Kan iemand mij vertellen of ze hetzelfde meemaken?

Edited by Dick_e-Niro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt meer als een statische schok.

Mijn eerste gevoel zou zijn dat de aardedraad niet goed is aangesloten. Geeft de granny-charger daar geen waarschuwing voor?

 

Van Tesla's weet ik dat soms het omkeren van de (Schuko)stekker kan helpen bij dergelijke problemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
7 minuten geleden, Murcielaygo zei:

Klinkt meer als een statische schok.

Mijn eerste gevoel zou zijn dat de aardedraad niet goed is aangesloten. Geeft de granny-charger daar geen waarschuwing voor?

 

Van Tesla's weet ik dat soms het omkeren van de (Schuko)stekker kan helpen bij dergelijke problemen.

Zeker geen statische schok! Het treedt alleen op bij laden en zowel bij mij, mijn vrouw als mijn kinderen. Hahaha, wel een beetje een onethisch experiment ;-)

Schuko omdraaien helpt helaas niet.

De lader geeft verder niks geks aan.

Edited by Dick_e-Niro

Share this post


Link to post
Share on other sites

En een aarde strip onder de auto ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je de mogelijkheid een ander stopcontact te testen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een aardestrip zou het probleem misschien oplossen. Of de aardlek slaat dan door, dat kan ook.

Ik kan op dit moment geen ander stopcontact testen, maar het lijkt me sterk dat het daaraan ligt. Ik zal het later proberen en aanvullen.

Sowieso lijkt me dat dit niet hoort.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal het ook eens bij een 50kW snellader testen. Maar daar ben ik wel een beetje huiverig voor ...:death:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel vreemd, je zou verwachten dat de granny lader controleert of er een aarde is alvorens dat ding gaat laden?

Zo'n 50 kW lader mag je van aannemen dat die wel goed werkt; ik zou me daar minder zorgen over maken dan over een aansluiting op een camping (zonder aarde?). De camping lijkt ook geen aardlekschakelaar te hebben?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit zijn maar aannames, maar even voor het idee (en om aan te geven dat je echt op een ander stopcontact moet testen);

STEL dat alle aansluitingen op de camping een aarde hebben. Deze zijn allemaal met elkaar verbonden en hangen "achter" een centrale aardlekautomaat.
Maar in de bedrading is wat mis gegaan, waardoor alle aansluitingen nog wel met elkaar verbonden zijn, maar niet (goed) met de aardlekautomaat of de automaat heeft een probleem...

Als er nu op een andere aansluiting iets mis gaat KAN er dus spanning komen te staan op de aarde van ALLE andere aarde-aansluitingen...
Dus ik zou echt een totaal ander stopcontact proberen om te beginnen.

De 50kW lader, is dat AC of DC? Want in het laatste geval gebruik je een heel andere aansluiting...

En idd; blijkbaar checkt de granny-charger niet of er een goede aarde is. Er zijn er (zelfs op Ali Express) die dat wel doen. Stom dat dit niet standaard is...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké, ik ben er inmiddels achter dat het stopcontact waar ik op inplug dan wel van het type randaarde is, maar dat die randaarde niet is aangesloten. Het lijkt me vrijwel zeker de oorzaak. Een stopcontact buiten de camping zal dat binnenkort moet en bewijzen.

Maar,t het dan wel dat er zonder randaarde altijd spanning op de auto komt te staan? Dat zou toch niet zo moeten zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat kan een capacitatief of inductief opgewekte lekstroom zijn. Eentje die je normaal niet merkt, omdat een aangesloten aarde deze meteen afvoert/naar nul trekt. Zoiets kan al ontstaan door aanwezige materialen die bedoeld zijnom storingente onderdrukken, maar dat zonder Randaarde dus niet kunnen.

Als de Randaarde echt niet aangesloten is is dat eigenlijk best slecht en potentieel gevaarlijk. De installatie voldoet dan niet aan de voorschriften...

Hoe ben je tot deze conclusie gekomen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
34 minuten geleden, Murcielaygo zei:

Hoe ben je tot deze conclusie gekomen?

Ik heb een beetje een afgelegen plekje. Toen ik het snoer terugvolgde naar de kast kwam ik halverwege deze situatie tegen:

2019-08-12_11_14_16.jpg

Edited by Dick_e-Niro

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ehhh, wáár sta je op de camping? Welk land hebben we het eigenlijk over?

En als die oranje kabel van de campingbaas komt, dan zou ik 'm maar eens de situatie voorleggen en vragen of hij een kabel mét aarde heeft...?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Dick_e-Niro zei:

Ik heb een beetje een afgelegen plekje. Toen ik het snoer terugvolgde naar de kast kwam ik halverwege deze situatie tegen:

2019-08-12_11_14_16.jpg

De  contrastekker links op de foto heeft in ieder geval geen aarde aansluiting 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die kabel ziet er ook vrij dun uit. Geen 1,5mm2 aderdikte denk ik (minimum voor de granny charger).

Wat me wel echt verbaast is dat die charger niet checkt of de aarde aanwezig is, of kan dat technisch niet zonder de ALS te triggeren?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Tuurlijk kun je controleren op aarde, zolang je maar niet boven de beveiligingswaarde (meestal 30 mA) van die ALS uitkomt. Je hoeft er ook helemaal geen stroom doorheen te laten lopen; je kunt meten of er spanning staat tussen minstens één van de polen en aarde. Als aarde niet is aangesloten heb je daar geen spanningsverschil.

Maar als die grannylader van onze e-Niro ook werkt zonder aardaansluiting, dan heeft deze lader ook geen last van het neuterprobleem, waarover je zo hier en daar leest. Dat doet zich voor bij laden op een 130/230V systeem, waarbij de 230V afgenomen wordt tussen twee fasen. Sommige laders merken dan dat geen van beide aansluitingen van het net ongeveer op aardniveau zit en weigert dan te laden. Dat doet zich onder andere voor bij sommige netten in België.

Geruststellende gedachte.... :-)

Edited by Hippe lip

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 uur geleden, Dick_e-Niro zei:

Ik heb een beetje een afgelegen plekje. Toen ik het snoer terugvolgde naar de kast kwam ik halverwege deze situatie tegen:

2019-08-12_11_14_16.jpg

oke ergens hoop ik dat dit jouw kabel is en aan de andere kant toch ook weer niet...

De bewuste kabel die je op de foto hebt gezet betreft een kabel voor machines die een dubbel afscherming (intern) hebben. bijvoorbeeld een heggeschaar of een (zware) boormachine. Normaal gesproken heeft deze op de plek van het aardcontact een zwart kunstof palletje/randje om te voorkomen dat je er stekkers in kan stoppen die randaarde vereisen. Normaal gesproken zou er dus alleen een niet geaarde stekker of een stekker van een dubbel geisoleerd apparaat in kunnen.

Nu heeft de eigenaar van de kabel (aan de foto te zien) het vervelende zwarte randje weggesneden (zie bovenkant contra stekker boven het op zijn kop 16a 250) zodat er een randaarde stekker in past. Let op, dit betekend dus alleen maar dat er een stekker die randaarde nodig heeft in past, niet dat deze ook daadwerkelijk randaarde aansluiting heeft!

Tenzij de campingbaas van mening is dat iedereen "de heg gaat snoeien"lijkt het me verstandig zeker in mogelijk vochtige omgeving, hem even te vertellen dat dit alles behalve veilig is.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die kabel is vrijwel zeker je probleem.

Zoals hierbovenal aangegevenis dit een kabel voor apparaten zonder aarde, waarbij een reëel gevaar bestaat dat de kabel doorgesneden wordt.
Er ontstaat dan sluiting tussen fase en aardedraad, waardoor de ALS tript.

Overigens onbegrijpelijk dat deze kabels bestaan, want een "volledige" kabel zou hetzelfde functioneren EN voorziet in Randaarde waar nodig...

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuten geleden, Murcielaygo zei:

Die kabel is vrijwel zeker je probleem.

Zoals hierbovenal aangegevenis dit een kabel voor apparaten zonder aarde, waarbij een reëel gevaar bestaat dat de kabel doorgesneden wordt.
Er ontstaat dan sluiting tussen fase en aardedraad, waardoor de ALS tript.

Overigens onbegrijpelijk dat deze kabels bestaan, want een "volledige" kabel zou hetzelfde functioneren EN voorziet in Randaarde waar nodig...

Check, dat dus. persoonlijk denk ik dat het weer een mooie "verkoop"feature is om meer verschillende kabels te verkopen... maar goed...

Zoals gezegd, dit kan neit de bedoeling zijn, ff overleggen met de eigenaar van de kabel lijkt me het handigst.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, JDsigns zei:

Check, dat dus. persoonlijk denk ik dat het weer een mooie "verkoop"feature is om meer verschillende kabels te verkopen... maar goed...

Nee, zo'n kabel zonder randaarde is goedkoper. Dat is zijn bestaansrecht....

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuten geleden, Hippe lip zei:

Nee, zo'n kabel zonder randaarde is goedkoper. Dat is zijn bestaansrecht....

Maar dit is een "speciaal" kabeltje zonder randaarde maar specifiek voor dubbel geïsoleerd gereedachap en dus weer duurder dan een gewoon ongeaard kabeltje... Snap je hem ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

We kunnen hier iig de conclusie trekken dat het verstandig is een EIGEN, goed lange en dikke geaarde verlengkabel mee te nemen op vakantie...
Dan weet je iig zeker dat DIE goed is...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuten geleden, Murcielaygo zei:

We kunnen hier iig de conclusie trekken dat het verstandig is een EIGEN, goed lange en dikke geaarde verlengkabel mee te nemen op vakantie...
Dan weet je iig zeker dat DIE goed is...

de enige en juiste conclusie 

zal je maar gebeuren dat je geelektrocuteerd word door je eigen auto door dat er een goedkoop snoertje word gebruikt :hammer:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pfff lekker man.... Zo'n campingeigenaar die ooit wel eens iets met elektra gedaan heeft en best aardig kan klussen. 

Vraag me ook meteen af hoe brand veilig dit is? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sowieso is het op een camping altijd al verstandig om even te controleren of alles goed werkt. De netspanning is nooit zeker, ik heb het al eens gezien dat er nog maar 200V over was bij de paal. Ernstig geoxideerde aardklemmen heb ik ook al gezien, daar moest eerst een schuurpapiertje overheen voordat het goed was en als klap op de vuurpijl werkt en deel van de aardlekschakelaars ook niet goed als je op de testknop drukt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...