Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
Op 17-3-2020 om 17:55, KiaMetMia zei:

Verder opvallend is het scherm dat echt groter en scherper is :).

Dan heb je een auto met UVO-connect? Als je daar een paar dagen in kan rijden zou ik in jouw geval het toch niet kunnen laten om de app even te installeren om te zien hoe dat gaat.

Of heb je dat al gedaan?

Geplaatst
On 3/18/2020 at 8:02 AM, oldie said:

@KiaMetMia ik was al nieuwsgierig naar wat er ging gebeuren ,het zal wel opgelost zijn met een nieuwe batterij unit

Ik was iets te vroeg, niet het hele accupakket gaat vervangen worden, maar ze gaan defecte cellen zoeken.

Daarvoor moet men eerst een tafel bestellen om het accupakket mee van de auto te halen.

En die bestelling is weer onzeker ivm Corona. Dus het blijft afwachten...

Geplaatst

Kunnen de individuele cellen binnen zo’n module niet vervangen worden? En dan bedoel ik een set van 3 eigenlijk. Er zitten steeds 3 accucellen parallelgeschakeld, en dat setje dan weer in serie met de rest.

Geplaatst

Ik weet niet of de cellen vervangen in de gewoon werkplaats kan gedaan worden maar zo'n unit swappen zal nog net lukken . Je komt zo tot inzicht dat het voor de monteurs echt wel een omslag is. Ik denk dat je nog even van de e soul kan genieten

Geplaatst

Er staan online genoeg filmpjes van andere merken waar individuele cellen (of complete pakketten) vervangen worden. Het is echt geen rocket science hoor. Er zal in NL toch wel een monteur zijn die een Kia training gekregen heeft? Anders gewoon een kwestie van boerenverstand. Wachten op een tafel? Met wat pallets, gereedschapskisten of balkjes moet het toch gewoon lukken?

Geplaatst

De theorie is niet moeilijk maar ik kan met best voorstellen dat die individuele  cellen in de fabriek wel machinaal worden bij elkaar worden gevoegd  ook als je een wisselstuk koopt zie dikwijls dat het al al assembly's zijn.  En ja met wat palletjes en balkjes zal het wel lukken maar denk niet dat Kia het zo in gedachte heeft. 

Verder ken ik monteurs genoeg die in een grote boog rond alle elektronica lopen en na een opleiding een dik hoofd hebben, vind ze maar als dealer die jongens die goed zijn met software en ook nog eens

hardware fouten kunnen verhelpen, als hun laptop zegt wat ze moeten swappen lukt het nog net maar verder zelf fouten opsporen en verhelpen.

Geplaatst
3 uur geleden, Sigmasailor zei:

Er staan online genoeg filmpjes van andere merken waar individuele cellen (of complete pakketten) vervangen worden. Het is echt geen rocket science hoor. Er zal in NL toch wel een monteur zijn die een Kia training gekregen heeft? Anders gewoon een kwestie van boerenverstand. Wachten op een tafel? Met wat pallets, gereedschapskisten of balkjes moet het toch gewoon lukken?

Vergis je niet in het gewicht van die totale accu. Een paar honderd kilo?

Je moet dus een goede, stevige en gelijkmatige ondersteuning onder de accu aanbrengen (op werkhoogte), de boel losschroeven onder de auto (ongemakkelijk laag dus) en dan de brug omhoog. Pas dan kun je bij de accu. Die wil je dan dus niet te hoog, omdat je er dan niet in kunt werken. Eerst moet de bovenkant (deksel) van het accupakket af en dat zal je al met een man of 2 met de hand moeten doen.

Als ik dat zo bekijken zou het zomaar kunnen dat die speciale tafel op wielen staat, zodat die onder de auto uit te halen is. En wie weet ook nog eens (hydraulisch?) in hoogte verstelbaar is. Nee, eenvoudig zal alleen dat deel van de klus niet zijn. En daarna lijkt het me eenvoudig werk (zei de elektrotechnisch ingenieur...) :-)

Geplaatst
Vergis je niet in het gewicht van die totale accu. Een paar honderd kilo?

Ik denk niet alleen het gewicht, maar idd ook goede ondersteuning. Als zo'n pakket te veel buigt lijkt me ook niet bevorderlijk.
Bovendien heb je ook nog eens met honderden Volts te maken, met een capaciteit voor heel veel Ampères en natuurlijk voorzieningen voor koeling/verwarming van de accu zelf (heeft de e-Niro eigenlijk vloeistofkoeling?)

Nee, dit wil je goed doen, er zijn iets TE veel riskante factoren.
Geplaatst

Interessant leesmateriaal.
Maar nu ik gezien heb dat er platte cellen in de modules zitten weet ik helemaal zeker dat goede ondersteuning belangrijk is; als zo'n cel teveel buigt kan deze exploderen.

Wat dat betreft is de accu van Tesla wel steviger; daarin zitten enkele duizenden "18650" cellen van 3,7V per stuk, die zijn rond, net als een conventionele huishoudbatterij. Dan heb je ook meer vrijheid in de vorm van je accu EN meer redundantie in de groepering van de cellen (serie/parallel).

De accu-techniek staat wat dat betreft nog in de kinderschoenen. Ik denk dat we nog hele mooie dingen kunnen verwachten in de toekomst.

Geplaatst
1 uur geleden, Murcielaygo zei:

Wat dat betreft is de accu van Tesla wel steviger; daarin zitten enkele duizenden "18650" cellen van 3,7V per stuk, die zijn rond, net als een conventionele huishoudbatterij. Dan heb je ook meer vrijheid in de vorm van je accu EN meer redundantie in de groepering van de cellen (serie/parallel)..

Die ronde cellen van Tesla lijken wel wat minder efficient om te gaan met de ruimte. Met platte cellen kun je wellicht meer kWh’s in een zelfde ruimte kwijt? Als zal je ook daar ruimte moeten reserveren voor de vloeistofkoeling/verwarming.

Geplaatst

Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar er staat me iets van bij dat de koeling juist gebruik mAkt van de ruimte tussen de cellen. En als je ze in een honingraat-structuur plaatst is het ruimte verlies ook minder dan "vierkant".

• Like 1
Geplaatst

Als ik het goed begrepen heb zitten de pouches in de module die werken als een heatsink en voeren zo de warmte naar beneden af tot de koelvloeistof

• 3 weken later...
Geplaatst

Helaas zijn we nog niet klaar. Toch nadeel van pionier zijn. Heb het idee dat het de eerste keer is dat deze garage zulke werkzaamheden uitvoert en daarbij lopen ze tegen wat zaken aan.

Er gaat inderdaad een deel van de accu vervangen worden. Zou om 1/3 van het pakket gaan. Nu moest deze eerst heel langzaam volgeladen worden, dat kon alleen tijdens werkuren ivm brandgevaar.

Dat duurde een aantal dagen. Daarna moesten alle accucellen precies dezelfde spanning krijgen, dat gebeurde weer met een ander apparaat. Nu lukt deze stap niet en zijn er diverse mogelijkheden:

- Geleverde accucel is niet goed

- Deel van accupakket dat nog onder de wagen zit is niet goed

- Apparaat dat de ladingen gelijk moet trekken is niet goed

Garage heeft contact met Kia Nederland, Kia Nederland met fabriek in Korea. Tijdverschil en Corona helpen niet mee. 

Kan gebeuren, wel vervelend is dat we niet gratis vervangend vervoer aangeboden krijgen...

Geplaatst

Kan gebeuren, wel vervelend is dat we niet gratis vervangend vervoer aangeboden krijgen...

Vervangend vervoer tijdens een reparatie onder garantie lijkt me toch wel kosteloos te moeten worden aangeboden .

Wat is de onderbouwing van de dealer om hiervoor toch kosten in rekening te brengen ?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geplaatst

Toen bij mij de E-motor vervangen is heb ik (uiteraard) gewoon een leenauto meegekregen. Diverse keren zelfs omdat er telkens opnieuw onderzocht moest worden. Slechte beurt van je dealer als dat niet zo is.

Geplaatst

Ja, ik vind het ook heel slecht. Ik heb na veel klagen uiteindelijk alleen 50% korting op de leenauto kunnen krijgen. 

We zijn daarom niet echt tevreden, bij de levering van de auto kon er ook geen bloemetje af. De dealer is ook niet slecht, maar de service wel beperkt tot het absolute minimum.

Gezien het een zakelijke koop is komen ze daarmee juridisch misschien ook weg...

Geplaatst

Ik heb bij mijn 'zakelijke' koop wel gewoon de consumenten algemene voorwaarden meegekregen; hoe zat dat bij jou? Naar mijn  mening is dit dus wel gewoon een slechte dealer. Zal je er ooit nog eens een auto kopen? Zo nee waarom niet? Vast niet omdat je de dealer zo goed vond. Dus.....

Geplaatst (aangepast)

Ja, het nodigt niet uit tot een herhaalaankoop, wel 1 van de grootste dealers rondom Den Haag.

Nu staat er in de algemene voorwaarden wel dat je geen recht hebt op vervangend vervoer, voor consumenten waag ik te betwijfelen of dat wettelijk mag, gezien je bij non-conformiteit kosteloos een oplossing moet krijgen, zakelijk gelden die regels niet en kun je ook niet via de geschillencommissie je gelijk halen.

Nu ik mijn auto al 2 weken niet meer thuis heb, heb ik eindelijk gratis vervangend vervoer gekregen.

Een Kia Picanto schakel, dus wel een behoorlijke downgrade. De auto staat nog steeds bij de garage.

aangepast door KiaMetMia
Geplaatst

Met de KIA Family Card heb jij K.I.W. = KIA International Wegenhulp, zoiets als ANWB met vervangend voertuig ...

en dat kost niets extra, zit in de jaarlijkse servicebuurt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...