Jump to content
KiaMetMia

Kia e-Niro 2019 laad wel heel snel van 70 naar 100%

Recommended Posts

Ik heb een Kia e-Niro uit 2019. Nu rijd ik veel snelweg, het bereik op dit moment is wel aardig teruggelopen. Het is nu meestal zon 260 km.

Opvallend is alleen dat het bereik bij circa 70% vrijwel gelijk is aan het bereik bij 100% geladen, ook staat er bij 70% laden aangegeven dat het nog uren gaat duren, maar is hij opeens binnen een half uur al helemaal vol. Zie ook deze screenshots:

https://www.dropbox.com/s/mwo2nl4wdkty32j/84676674_223057962056782_4109731369477734400_n.png?dl=0

https://www.dropbox.com/s/z7qhsfmtynwspws/85148183_512606462724762_2594062544867950592_n.png?dl=0

Nu vroeg ik me af, is dit normaal? Kan de laatste 30% niet goed gebruikt worden in de winter? Of moet ik me zorgen gaan maken over de kwaliteit van mijn Accu? Ik laad altijd op aan een normale laadpaal aan in de buurt met wisselstroom...

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zu maar eens bij de dealer langs gaan. Dit kan niet goed zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een bereik van 260 km? Ben je een forse rijder, heb je een zware rechter voet? Anders is dat bij de huidige temperaturen en een accuvulling van 100% toch echt niet in orde.

Houd ons hier op de hoogte, want dit soort accuproblemen hebben we hier nog niet gezien!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat bereik van 260km op een volle accu lijkt me wel erg laag. Wat is je gemiddelde verbruik per rit.. kan je dat enigzins rijmen met het bereik als je daadwerkelijk 100% en dus 64kwh hebt.. of meer met 70%/45kwh?

Begrijp ik nou trouwens dat hij op 9:13 ineens van 69% vol naar 100% vol is geschoten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De sprong van 69 naar 100% in de app zou nog door een update van de data op dat moment kunnen komen. Als je de app opent laat deze even nog oude data zien, na enkele seconden wordt de actuele stand zichtbaar. 

Maar 260km bij 100% is inderdaad wel erg weinig...

Edited by Nirotto

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bereik bij een volgeladen accu thuis moet veel hoger dan 260km zijn. Mijn eigen e-Niro heb ik in november 2019 gekregen. Bereik rond de 280-290 met wintermodus aan. De auto kan natuurlijk niet ruiken wat je werkelijk verbruik wordt. Ik rijd ook regelmatig op de snelweg, maar houd het in de aanloop naar maart 2020 op 100 km/u. Natuurlijk scheelt dat in het verbruik ten opzichte van 140 km/u. Het verschil tussen 70% en 100% opladen moet heel behoorlijk zijn. En van 70 naar 100% laden op bijvoorbeeld een thuislaadpunt kost echt meer dan een half uur. Heb je de laadlimieten voor AC en DC laden in het EV scherm goed staan? Zou wat sneu zijn als AC laden tot 70% begrensd is. Leg het voor aan je dealer. Je koopt of leaset geen e-Niro om er maar 260km mee op een volle accu te rijden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je misschien een laad limiet ingesteld? Sommige hier doen dat en als die op 70% lad je natuurlijk niet verder

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan toch maar eens contact opnemen met de dealer...

We rijden 90% snelweg, maar houden ons netjes aan de limiet. Meestal is dat 100 km/u in Eco modus.

De screenshots hebben boven in beeld dezelfde tijd, maar de eerste is circa 30 minuten eerder gemaakt. Hij schiet dus van 70 naar 100.

Verder wel wintermodus aan, maar laadbereik gewoon maximaal.

Hoeveel kms hebben jullie beschikbaar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na 16 dagen en 2450km. Normaal ergens rond de 400 bij 100%. Vertekend een beetje, aangezien ik een lange rit met veel tegenwind heb gemaakt. Maar rond de 400, misschien hoger moet je wel kunnen komen. Zelfs bij 4-5C in de ochtend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

We hebben er net een paar dagen snelweg op zitten. Wel rustig gereden. Nu net weer ‘vol’ geladen op 90% en 350 km bereik, oftewel ca. 390 km bij 100%. Auto van half mei 2019.

A976ACD7-9316-40B2-B71D-0395AADB19DE.thumb.jpeg.380dd2c81d3f5737965823d202b87637.jpeg

Edited by Hippe lip
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Altijd zo rond de 450 kilometer of 315 kilometer als ik hem tot 70% vol laad. Ik houd maximaal 95 aan op de snelweg en maak er een sport van het rustig aan te doen., Ik sta nu op 13,9 kWh/100 km na 15.000 kilometer (tellertje nog nooit gereset). Als je er bij 100% maar goed 200 kilometer mee haalt is er iets mis of heb je wel een heel zware rechterpoot.

Als hij niet op tot 70% laden staat klopt het echt niet dat van 70-100 snel verloopt. Als ik hem (maandelijk) tot 100% laad gaat dat altijd heel geleidelijk; het laatste kwartier wat langzamer tijden het balanceren van de cellen. Ik kan het ook zien aan het stroomverbruik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op zich kan 262km range wel op 100%; als dit gebaseerd is op je rijstijl en je rijdt altijd goed door..

Vandaag een rit van 140 km vol op snelwegtempo. Veel stukken waar je 130 mag, dus scc op 137 groot deel van de rit (wat op de gps 130 is :cool:) 

Bij aankomst 50% lading over, terwijl we wind mee hadden. Aldaar aan de laadpaal voor de terugweg. Terugweg nog iets meer verbruikt geloof ik (niet precies bijgehouden). 

Dus als je altijd gewoon 130 rijdt, kan een range van 262 best realistisch zijn. 

‘springen’ van 70% naar 100% zou idd door trage update van de info tussen auto en app verklaard kunnen worden..?
Ook de ‘uren’ geschatte laadtijd is dan outdated info omdat de app info gewoon nog niet ververst is.

Edited by dekatvandeburen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat vanzelf over; over een paar weekjes mag het gelukkig :-) niet meer. Gemiste kans overigens van onze overheid; ze hadden het gewoon de volle 24 uur van toepassing moeten verklaren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gaat vanzelf over; over een paar weekjes mag het gelukkig :-) niet meer. Gemiste kans overigens van onze overheid; ze hadden het gewoon de volle 24 uur van toepassing moeten verklaren.

Huh?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij gaat half maart de 100 in? Dit zal voor sommigen positief zijn voor de range, voor anderen wordt het een stuk rustiger en overzichtelijker op de weg :-|.
Overigens los je daarmee de sprong van 70 naar 100 % laden niet op. Ben je er al mee naar de dealer geweest?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dinsdag gaat hij naar de dealer. De 70 naar 100 kan bijna geen APP probleem zijn, gezien hij bij 70% ook echt circa 260 km bereik aan geeft en dit bij 100% echt maar een paar km meer is.

We rijden wel 120 met een uitschieter naar 130 waar dat mag, maar op de meeste plekken hier in de buurt is de limiet al 100 en de snelweg vol, dus de hele weg haal je dat sowieso nooit. Heb toch het gevoel dat we wat meer range zouden moeten hebben als ik de verhalen hier zo lees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu word ik toch wel erg nieuwsgierig wat hier aan de hand is. Hou ons op de hoogte!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even tussentijdse update. Morgen hoor ik meer, maar het ziet er toch naar uit dat er een probleem in de accu zit. Er is dus een kans dat die vervangen moet worden, even kijken hoe dat verder gaat...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

We zijn benieuwd hoe dit afloopt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik meen al eens ergens gelezen te hebben dat er een deel van het accupakket vervangen is. Weet alleen niet meer of dat Hyundai/Kia was of een ander merk. Het hele accupakket is opengemaakt en er is een aantal cellen (subpakket?) vervangen. Dat klinkt wel logisch en haalbaar. Het zou me niet verbazen als de dealer uit kan lezen welk deel van het hele pakket afwijkingen vertoont.

We gaan het horen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tesla kan in ieder geval delen van accupakketten vervangen. Dat doen ze ook in Tilburg bij de eind-assemblage facility met "pre owned" voertuigen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dinsdag gaat hij naar de dealer. De 70 naar 100 kan bijna geen APP probleem zijn, gezien hij bij 70% ook echt circa 260 km bereik aan geeft en dit bij 100% echt maar een paar km meer is.
We rijden wel 120 met een uitschieter naar 130 waar dat mag, maar op de meeste plekken hier in de buurt is de limiet al 100 en de snelweg vol, dus de hele weg haal je dat sowieso nooit. Heb toch het gevoel dat we wat meer range zouden moeten hebben als ik de verhalen hier zo lees.
Ligt ook aan het tempo waarmee je naar die max snelheid optrekt. Ook dat kan heel veel km schelen. Ik merk het verschil tussen mijn zoon en mij icm optrekken en bereik

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

We hebben ANWB verzekering met zon tracker, dus we rijden relatief rustig.

Garage vermoed dat er iets mis is met accu, maar deze vestiging was te klein om dat goed te verhelpen.

Nu dus binnenkort naar grotere vestiging, ze zouden me terugbellen, maar dat is nog niet gebeurd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine update, het ziet er naar uit dat ik een nieuw accupakket ga krijgen. Hoop eind deze week meer te weten.

Deze week de Kia e-Soul te leen, leuke auto, maar ik heb toch liever mijn Niro. Wel is de range daarmee gewoon 380 km, wat erg fijn is. Verder opvallend is het scherm dat echt groter en scherper is :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

@KiaMetMia ik was al nieuwsgierig naar wat er ging gebeuren ,het zal wel opgelost zijn met een nieuwe batterij unit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Similar Content

    • By Henk Segerink
      Sinds kort rijd ik in een Kia Opirus, een buiten beentje in de Kia-historie, maar een prima auto. Ik heb een vraag over de destijds door de importeur ingebouwd navigatiesysteem. Is het mogelijk m.b.v. een nog verkrijgbaar infoscherm de oorspronkelijke functionaliteit terug te krijgen. M.a.w. zijn de oorspronkelijke connectoren nog aanwezig?
      Ik heb deze vraag al neergelegd bij Kia Nederland, maar zij kunnen niets terug vinden over deze upgrade vanaf de importeur.
      Het systeem dat in de Opirus zit is een Pioneer 9DVD met separaat scherm. DE navigatie dateerd uit 2007 en is niet meer up te daten. Is gezien het gebruik van de smartphone natuurlijk ook niet nodig. Vandaar dat ik het systeem terug wil brengen naar het oorspronkelijke infodisplay.
    • By wicked1980
      Goedemorgen mede Kia rijders,
      Een tijdje terug is de standaard radio van mijn Kia Cee'd (2011 Facelift) overleden, onder garantie is deze vervangen bij de Garage door een merkloze Android radio.
      Deze bied helaas niet de functionaliteit die ik wilde. Dus heb ik besloten er een andere radio in te zetten die ik al een tijdje op het oog had, en ook recent in prijs was gedaald.
      Keus is uiteindelijk gevallen op:
      Pioneer SPH-DA230DAB ( https://www.coolblue.nl/product/795727/pioneer-sph-da230dab.html?cmt=c_a%2Ccp_6521722522%2Ca_76483084977%2Ct_kwd-425039442917%2Cn_g%2Cd_c&gclid=EAIaIQobChMIqPel_O3Q6QIVWojVCh2L6QLoEAAYASAAEgLK3_D_BwE )
      Stuurwielbediening adapter: https://www.navishop.nl/stuurbediening-kia-soulceed-271179401-p-12354.html
      Lead kabel van adapter naar Pioneer: https://www.navishop.nl/pioneer-lead-27100009-p-1727.html
      Inbouwkooi: http://www.vervanguwautoradio.nl/epages/63194302.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/63194302/Products/19970087
      Tot zover is alles dus wel te vinden, en het inbouwen op zich is ook behoorlijk simpel.
      Ik zit echter nog met 1 ding, en dat is de achteruitrij camera. Die zat aangesloten op de oude, originele radio, maar kan nergens meer de aansluiting vinden.
      Op deze site heb ik wel alle connectoren, pinouts en diagrammen gevonden: https://pinoutguide.com/Car-Stereo-Hyundai-Kia/Kia_Ceed_2000-2012_Navi_S_pinout.shtml
      Het signaal van de camera zou dus op deze connector D moeten zitten.
      Het mooiste is zelfs, dat ik waarschijnlijk al een verloop heb gevonden voor deze connector naar een RCA connector, zodat ik hem kan aansluiten op de Pioneer: https://www.navishop.nl/camera-interface-kia-sorentocarnival-2015-29117975-p-18468.html
      Nu alleen nog die vermaledijde connector zien te vinden. Heeft iemand hier ervaring mee? Heeft iemand hem wel eens gezien?


    • By famke
      Hallo
      Weet iemand of er ook spraakherkenning in de auto zit? 
       
      Groetjes Antje 
    • By jakole369@kpnmail.nl
      13 polige aansluiting en geen stroom op de fietsendrager. aansluitingen zijn in orde .
      vraag : wat voor nummer is eventueel de zekering naar de 13 polige aansluiting/
×
×
  • Create New...