Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)
13 uur geleden, The Dude zei:

En op 1 keer na altijd uit eigen panelen geladen. Op papier dan want die doen 3 fase en de auto maar 1 dus zelfs als de zon schijnt lever ik terug en koopt de auto.

Een meter saldeert toch altijd intern over de fases heen? Of heb jij een factuur waarin je de geleverde kWh per fase ziet?

Voor installaties met teruglevering betekend dit dat er dat per tijdsmoment wordt beoordeelt of er sprake is van levering of teruglevering over de som van de 3-fasen. Dus het telwerk kan niet voor de ene fase levering registreren en andere fase teruglevering registreren. Het telwerk registreert de som van de 3 fasen. Een telwerk (som van 3 fasen) voor levering van energie en één telwerk (som van 3 fasen) voor teruglevering van energie.

Zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/45031468#45031468

aangepast door jwv
  • Like 1
Geplaatst
Op 8-4-2020 om 23:28, The Dude zei:

Laatst nog even gevraagd bij garage maar ombouwen van 1 naar 3 fase kunnen ze doen. Alleen vervalt dan de fabrieksgarantie. Zelfs als het door Kia dealer gebeurd....

Je bent hier wel de eerste die meldt dat je garage zegt dat de ombouw naar 3 fasen wél kan! Dat is vaker gevraagd maar tot nu toe is daar steeds negatief op gereageerd.

Hebben ze er ook een prijs bij genoemd? Ik ben wel nieuwsgierig...:cowboy:

Geplaatst

Nee dat heb ik niet gevraagd.

Geplaatst

280 km gereden . Lege wegen. Alles 105-110 op cruise control zonder airco of kachel 18,1kwh/100.

Moet de batterij nog steeds op winterstand? Relevant voor verbruik?

Geplaatst
22 uur geleden, The Dude zei:

280 km gereden . Lege wegen. Alles 105-110 op cruise control zonder airco of kachel 18,1kwh/100.

Moet de batterij nog steeds op winterstand? Relevant voor verbruik?

Hmm, dat verbruik lijkt me toch wat aan de hoge kant, gegeven de situatie. Ik reed een maand eerder zonder verwarming, maar met stoelverwarming aan, zoiets op ca. 15-16 kWh/100km dacht ik.

En die batterij kun je gerust het hele jaar door op ‘winterstand’ laten staan. Die komt pas in actie onder de -10 °C buiten.

Geplaatst

Door het warme weer en wat minder snelwegkilometers door de toestanden van de laatste weken is mijn overall gemiddelde dit weekend van 139 naar 138 Wh/km gedaald; ik ben benieuwd of ik het weer op 137 of lager kan krijgen.

Het zit hem vooral in het rechtervoetje en snelheid (dus ook rechtervoet). De verwarming heb ik al een paar weken niet meer nodig gehad. De accuverwarming heb ik nog nooit zien werken; we hebben de afgelopen 13 maanden geen winter gehad.

Geplaatst
Op 12-4-2020 om 11:25, The Dude zei:

193277f9683791c2edac610bc4579e72.jpga6319efbccc498b1986d11f953bab855.jpg
Op zelfde moment genomen. Panelen lopen maximaal, Zappi paal haalt nog 3,1 van het net. Auto laadt maximaal, zekering met 25A.

Ja dat is dus je Zappi die weergeeft wat er feitelijk gebeurt. Maar ik had het over de financiële afhandeling: je energiemeter geeft door wat er per saldo (netto) in een bepaalde tijdseenheid over alle fasen heen is gebeurt. Je betaalt dus niet voor die 3kW, maar iets van 1kW wat er netto je huis in ging op dat moment.

Geplaatst
Op 13-4-2020 om 09:10, Hippe lip zei:

Hmm, dat verbruik lijkt me toch wat aan de hoge kant, gegeven de situatie. Ik reed een maand eerder zonder verwarming, maar met stoelverwarming aan, zoiets op ca. 15-16 kWh/100km dacht ik.

En die batterij kun je gerust het hele jaar door op ‘winterstand’ laten staan. Die komt pas in actie onder de -10 °C buiten.

Rit over lege snelweg, enigszins rugwind 117km met 16,8. Cruise control op 107 (=103 op gps) en de trajectcontroles wat langzamer ;-)

Geplaatst
Op 13-4-2020 om 22:05, jwv zei:

Ja dat is dus je Zappi die weergeeft wat er feitelijk gebeurt. Maar ik had het over de financiële afhandeling: je energiemeter geeft door wat er per saldo (netto) in een bepaalde tijdseenheid over alle fasen heen is gebeurt. Je betaalt dus niet voor die 3kW, maar iets van 1kW wat er netto je huis in ging op dat moment.

ik heb natuurlijk geen meters per fase. Viel mij wel een keer op dat terwijl er niet veel zon was en de auto werd geladen er toch teruglevering aan het net was geregistreerd. Voor nu niet relevant, als tzt de salderingsregeling op de schop gaat wel. Hoop dat dan een thuis batterij een alternatief is. Dan kan ik mijn dagelijkse verbruik uit de batterij halen. Zeker 6 maanden per jaar wek ik (veel) meer op dan ik verbruik, alleen verbruik is niet in de uren dat de zon schijnt. Met de nieuwe regeling die in de toekomst gaat gelden dus duur kopen en goedkoop terugleveren, dat moet niet.

• Like 1
Geplaatst
12 uur geleden, The Dude zei:

Voor nu niet relevant, als tzt de salderingsregeling op de schop gaat wel. Hoop dat dan een thuis batterij een alternatief is. Dan kan ik mijn dagelijkse verbruik uit de batterij halen. Zeker 6 maanden per jaar wek ik (veel) meer op dan ik verbruik, alleen verbruik is niet in de uren dat de zon schijnt. Met de nieuwe regeling die in de toekomst gaat gelden dus duur kopen en goedkoop terugleveren, dat moet niet.

Ik ben bang dat dit niet gaat lukken met een thuisbatterij. Die dingen hebben een capaciteit van 6-10 kWh en met heen en terug conversie via 220 V houd je hooguit 10% autoacculading over. Tenzij je flink investeert in meerdere thuiaccu’s, maar of je dat ooit gaat terugverdienen....?

Geplaatst
12 uur geleden, The Dude zei:

ik heb natuurlijk geen meters per fase. Viel mij wel een keer op dat terwijl er niet veel zon was en de auto werd geladen er toch teruglevering aan het net was geregistreerd. Voor nu niet relevant, als tzt de salderingsregeling op de schop gaat wel. Hoop dat dan een thuis batterij een alternatief is. Dan kan ik mijn dagelijkse verbruik uit de batterij halen. Zeker 6 maanden per jaar wek ik (veel) meer op dan ik verbruik, alleen verbruik is niet in de uren dat de zon schijnt. Met de nieuwe regeling die in de toekomst gaat gelden dus duur kopen en goedkoop terugleveren, dat moet niet.

Het zou kunnen dat je meter niet de juiste standaard hanteert en niet over de fasen heen saldeert. Zie genoemde topic op Tweakers. Daar werd de meter uiteindelijk vervangen door een die wel intern saldeert, wat jij dus ook zal willen hebben tzt.

• 7 maanden later...
Geplaatst

Nu na 1 jaar 7246 km gereden. 95% economisch en 5% normaal. 16,7kwh/100km in bijna 26h. Zeker de helft van de km is snelweg, altijd de maximale toegestane snelheid. Probeer de kachel zo veel als mogelijk uit te hebben. Ben erg tevreden met dit verbruik.

Geplaatst

Zoooo, 7246 kilometer in 26 uur (bijna 280 km /uur) en dan nog die mooie getallen? Ik wist niet dat de Kia harder kon dan 160 :-).

Bij 126 uur kom je op een gemiddelde van 57,5; dat kijkt me realistischer. 

Geplaatst
18 minuten geleden, Sigmasailor zei:

Zoooo, 7246 kilometer in 26 uur (bijna 280 km /uur) en dan nog die mooie getallen? Ik wist niet dat de Kia harder kon dan 160 :-).

Bij 126 uur kom je op een gemiddelde van 57,5; dat kijkt me realistischer. 

1577277188_IMG_99652.thumb.jpg.5c0e804e089c343353012ce875f873f1.jpg

Geplaatst

leuk om te weten, had ook al niet het idee dat ik zo hard en zo zuinig had gereden. Was mij eigenlijk helemaal niet opgevallen dat aantal uren en afstand niet met elkaar overeen kwamen. Wel gek dat het ene telwerkje eerder rond gaat dan de ander...

Enfin, dit was mijn bijdrage aan de originele titel met verbruik na 1 jaar.

En de kostprijs van het rijden was 1200kWh uit eigen laadpaal, en 1x op het werk en 1x bij Fastned. Beide ladingen werden zijn nu na 8 maanden nog niet in rekening gebracht.

Geplaatst
2 uur geleden, The Dude zei:

En de kostprijs van het rijden was 1200kWh uit eigen laadpaal, en 1x op het werk en 1x bij Fastned. Beide ladingen werden zijn nu na 8 maanden nog niet in rekening gebracht.

Bij mij werd halverwege oktober 2020 de rekening geincasseerd van 2 laadsessies op 1 september 2019.

Ben deze week weer eens bij een snellader geweest. Benieuwd wanneer daar de rekening van komt.

• 2 maanden later...
Geplaatst

Vandaag de e-niro precies een jaar in bezit. Gereden km's 39.397. Hoofdzakelijk snelweg. Iedere dag 170 km woon werk verkeer. Op de cruisecontrol 105 km/u. Gemiddeld verbruik precies 16 kwh/100 km dus zeer tevreden. Het aantal kms per charge begint weer op te lopen met het warmere weer. Al met al een zeer tevreden e-niro rijder. 

• Like 2
  • 11 maanden later...
  • 3 jaar later...
Geplaatst

FWIW: Rij nu anderhalf jaar een Tesla Model Y. Waar ik met de e-Niro gemiddeld op 160 Wh/km uitkwam doet de Tesla Model Y 152 Wh/km (na 35.000km). En dat is dan met dezelfde rijstijl. Da's toch netje voor zo'n grotere en zwaardere auto.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...