Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hi Allen,

Op dit moment is het zo dat wanneer je in een Kia Niro je richtingaanwijzer een tikje naar boven of beneden geeft, dat hij dan 3x het licht knippert naar links of rechts.

Is er iemand die weet of dit te veranderen is? Ik zou namelijk van 3x knipperen naar 4x knipperen willen. Ik weet dat dit bij sommige auto's kan via de OBD poort. Ik weet echter niet of dit kan bij de Niro en ik heb hier ook vrijwel niets over gevonden.

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Alvast bedankt!

Geplaatst

In het menu wat je op het stuur bediend. Keuze uit 3, 5 en 7 als ik mij niet vergis. Heel simpel? Gewoon even er doorheen bladeren dan vind je het wel.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Geplaatst

Via ODB kun je voor nu alleen uitlezen. Er is een team die bezig is met het kunnen coden naar de ODB. Ik ben dat wekelijks aan het volgen omdat ik scandinavian lights wil activeren op mijn Niro.

Geplaatst
Op 9-9-2021 om 20:37, MprKooij zei:

Hi Allen,

Op dit moment is het zo dat wanneer je in een Kia Niro je richtingaanwijzer een tikje naar boven of beneden geeft, dat hij dan 3x het licht knippert naar links of rechts.

Is er iemand die weet of dit te veranderen is? Ik zou namelijk van 3x knipperen naar 4x knipperen willen. Ik weet dat dit bij sommige auto's kan via de OBD poort. Ik weet echter niet of dit kan bij de Niro en ik heb hier ook vrijwel niets over gevonden.

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Alvast bedankt!

Via het menu heb ik het aantal knipperingen op 5 gezet. Het boekje was daar helder over .....

Geplaatst
4 uur geleden, Murcielaygo zei:

Scandinavian lights?

4 uur geleden, Murcielaygo zei:

Scandinavian lights?

Dan branden de achterlichten gelijktijdig met de dagrijverlichting aan de voorkant.

Ik los dat op door 100% van de tijd met dimlichten te rijden want ook ik wil de achterlichten altijd aan hebben.

Geplaatst

Ik zou moeten zoeken hoe het zat, maar ik meen me te herinneren dat bij auto's met een typegoedkeuring na een bepaalde dat het verplicht is dat dit in te schakelen is.
Alleen weet ik dat jaar even niet, anders zou ik zeggen "even naar de garage"...

Geplaatst

GEVONDEN!

Alleen helaas is het niet zo "hard" als je zou willen;
https://www.anwb.nl/experts/auto/60/dagrijverlichting-en-achterlichten
en
https://www.anwb.nl/experts/auto/108/branden-van-achterlichten-in-combinatie-dagrijverlichting

Het eerste artikel stelt dus "moeten" sinds 1 februari 2015, het tweede artikel van twee maanden later geeft aan dat het "mogen" moet zijn...
Weer een waardeloos staaltje wetgeving dus...

Geplaatst (aangepast)
2 hours ago, Murcielaygo said:

GEVONDEN!

Alleen helaas is het niet zo "hard" als je zou willen;
https://www.anwb.nl/experts/auto/60/dagrijverlichting-en-achterlichten
en
https://www.anwb.nl/experts/auto/108/branden-van-achterlichten-in-combinatie-dagrijverlichting

Het eerste artikel stelt dus "moeten" sinds 1 februari 2015, het tweede artikel van twee maanden later geeft aan dat het "mogen" moet zijn...
Weer een waardeloos staaltje wetgeving dus...

Ja en de dealer weet dus niet hoe ze dat kunnen aanzetten. Tot nu toe staat het alleen aan bij de Cee’d famie. Maar hun draaiding voor licht is ook anders. 

En idd handmatig op dimlichten zetten is een oplossing maar dan werkt je automatische lichtsensor niet. Ook je welcome home lichten of hoe dat ook heet, werken dan ook niet. Dus erg lastig. Ze moeten het gewoon weten aan te zetten mbv coding oid.

Hier trouwens link naar de canbus hack: https://canhacker.com/can-coder-new/ kijken of iemand ervaring heeft met Niro en of je dan idd scandinavian lights kunt activeren.

aangepast door Xmoo
  • Like 1
Geplaatst

De nieuwe Picanto heeft volgens mij ook achterlichten bij DRL. Maar daarbij licht (iig bij de LED-lampen) vóór ook het stadslicht op als DRL aan is.

Maar er is dus blijkbaar GEEN verplichting. Ik overweeg al langer zelf wat te maken bij mijn Picanto TA, maar omdat die hardwired is, is dat lastiger. Dan wordt het iets met relais en/of diodes.
Bovendien twijfel ik hoe lang ik deze nog rijden zal nu er gezinsuitbreiding op komst is...

Blijft overigens frappant hoe zeer fabrikanten verschillen in de aanpak van dingen; bijv. Kia doet/deed heel veel hardwired, VAG bijna alles via OBD en mijn ervaring met Toyota is een mengelmoes...

Geplaatst (aangepast)
On 9/11/2021 at 8:32 AM, Murcielaygo said:

De nieuwe Picanto heeft volgens mij ook achterlichten bij DRL. Maar daarbij licht (iig bij de LED-lampen) vóór ook het stadslicht op als DRL aan is.

Maar er is dus blijkbaar GEEN verplichting. Ik overweeg al langer zelf wat te maken bij mijn Picanto TA, maar omdat die hardwired is, is dat lastiger. Dan wordt het iets met relais en/of diodes.
Bovendien twijfel ik hoe lang ik deze nog rijden zal nu er gezinsuitbreiding op komst is...

Blijft overigens frappant hoe zeer fabrikanten verschillen in de aanpak van dingen; bijv. Kia doet/deed heel veel hardwired, VAG bijna alles via OBD en mijn ervaring met Toyota is een mengelmoes...

Gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding! 

Het is idd bij de CEED anders zie ik. Zou je zoiets kunnen gebruiken op een andere Kia?

https://eurofrance24.com/catalog/product/view/id/128234/?PageSpeed=noscript 

aangepast door Xmoo
Geplaatst

Met puur de schakelaars ben je er niet; alles "erachter" moet er mee overweg kunnen.
De schakelaar schakelt -zeker bij wagens met Auto-stand- de lampen niet, dat doet de computer.
Zo weet ik dat bij mijn Picanto TA er in de AUTO-stand slechts 2 draden worden doorverbonden, de schakelaar doet verder niks.

En dat iets mechanisch past wil ook niks zeggen; de Wisserhendel van een Rio kun je ZO in de basis van een Picanto clippen, maar de stekkers passen niet en waar de Picanto alles in de hendel regelt is het hij de Rio allemaal extern. Daar heb ik gebruik van gemaakt toen ik mijn Picanto zelf van een regensensor heb voorzien.

Mijn plan voor het mee gaan van de achterlichten met DRL was om een relais op commando van de DRL de voedingsdraad van de achterlichten los te koppelen en over te zetten naar +12V met een wissel-relais.
Misschien dat dat door een handige jongen bij de Cee'd ook kan?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...