Rick Geplaatst 17 Februari, 2022 Geplaatst 17 Februari, 2022 Ik heb dit nog gevonden: https://ev-database.nl/auto/1339/Kia-e-Niro-39-kWh (Sportage en Sorento nog niet ertussen) Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid Standaard 7.2 kW Boordlader Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 20u15m 12 km/u 1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 12u30m 19 km/u 1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 8 uur 29 km/u 1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x31A 7.2 kW † 6u30m 36 km/u 3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 12u30m 19 km/u 3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW † 8 uur 29 km/u 3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x31A 7.2 kW † 6u30m 36 km/u Daar zit nog een tussenstap, nml 1-fase 25A, 5.8 kW. De aansluiting standaard is 1 of 3x (fase) 25A in de meterkast? Maar een normaal stopcontact is maar 16A, is het niet mogelijk een 25 of iig 32A stopcontact te maken en dan toch hoger te laden? Quote
Murcielaygo Geplaatst 17 Februari, 2022 Geplaatst 17 Februari, 2022 Maar een normaal stopcontact is maar 16A, is het niet mogelijk een 25 of iig 32A stopcontact te maken en dan toch hoger te laden?Bij die vermogens kom je uit op een CEE-norm.Maar dan kun je beter een wallbox nemen.En dan nog is het de vraag of dat gaat lukken, want je kunt wel een wallbox hebben die 32A kan verwerken, maar kan jouw huisaansluiting dat aan? Meestal heb je thuis 3x25A, en voor 1 fase is de max. 80A. En daar betaal je we flink wat extra vastrecht voor.Een "gewoon" stopcontact heet een Schuko, die kunnen maximaal 16A verwerken, maar niet voor langere tijd. Daarom zijn die grannychargers meestal beperkt op 10 of 12A. Ook omdat je dan nog wat marge houdt op je zekering... 2 Quote
Rick Geplaatst 17 Februari, 2022 Geplaatst 17 Februari, 2022 Sportage PHEV tot 78 KM Elektrisch bereik Net de nieuwsbrief ontvangen: https://www.kia.com/nl/over-kia/nieuwsbrief/2022-02-sportagephev/ Quote
BarneyRubble Geplaatst 17 Februari, 2022 Geplaatst 17 Februari, 2022 (aangepast) 37 minuten geleden, zei Rick: Ik heb dit nog gevonden: https://ev-database.nl/auto/1339/Kia-e-Niro-39-kWh (Sportage en Sorento nog niet ertussen) Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid Standaard 7.2 kW Boordlader Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 20u15m 12 km/u 1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 12u30m 19 km/u 1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 8 uur 29 km/u 1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x31A 7.2 kW † 6u30m 36 km/u 3-fase 16A (11 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW † 12u30m 19 km/u 3-fase 25A (17 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW † 8 uur 29 km/u 3-fase 32A (22 kW) 230V / 1x31A 7.2 kW † 6u30m 36 km/u Daar zit nog een tussenstap, nml 1-fase 25A, 5.8 kW. De aansluiting standaard is 1 of 3x (fase) 25A in de meterkast? Maar een normaal stopcontact is maar 16A, is het niet mogelijk een 25 of iig 32A stopcontact te maken en dan toch hoger te laden? Dit kan je niet met de Plugin Accu vergelijken die is maar 13.8 Kwh die van de E-Niro is veel groter 39.2 Kwh of 64 Kwh. En nogmaals, hoe je het ook graag zou willen, de Accu van de Plugin kan met max, 7.2Kwh geladen worden ( kan dus max 7.2 kwh ontvangen ) Uit de laatste nieuwsbrief: Het boordladersysteem (OBC) heeft een nominaal vermogen van 7,2 kW en een indrukwekkend laag verbruik van 169 Wh/km. 17 Februari, 2022 aangepast door BarneyRubble Quote
BarneyRubble Geplaatst 17 Februari, 2022 Geplaatst 17 Februari, 2022 21 minuten geleden, zei Rick: Sportage PHEV tot 78 KM Elektrisch bereik Net de nieuwsbrief ontvangen: https://www.kia.com/nl/over-kia/nieuwsbrief/2022-02-sportagephev/ Super, top, bedankt ook voor het delen Quote
Rick Geplaatst 17 Februari, 2022 Geplaatst 17 Februari, 2022 (aangepast) Wij hebben indd 3x25A De max oplaad van 7.2 kWh snap ik, maar is het dan wel mogelijk, met de 3x25A, om die 5.8 of die 7.2 te halen met een 'wallbox'? Wat haal ik dan max als ik de wallbox via 1-fase aansluit? Want 2- of 3-fase kan de Plug niet laden als ik het goed heb, dus ik ben gebonden aan max 1-fase en dan wat daar maximaal met een wallbox te behalen valt op mijn 3x25A huisaansluiting. (tot een maximaal max van de 7.2 wat de auto aankan) 17 Februari, 2022 aangepast door Rick Quote
Murcielaygo Geplaatst 17 Februari, 2022 Geplaatst 17 Februari, 2022 Voor 7.2kW laden aan 1 fase heb je 32A nodig. Dat lukt je dus niet met je 3x25A-aansluiting.Ik meen me te herinneren uit het e-Niro-topic dat er een transformator bestaat (van Ratio staat me bij), die van 2 fasen 16A een output van 32A aan 1 fase kan maken.Maar dat was wel prijzig.En heb je die snelheid wel nodig voor een Plug-in? 1 Quote
Rick Geplaatst 17 Februari, 2022 Geplaatst 17 Februari, 2022 Ah oke, dus eigenlijk blijft het de langzaamste laadsnelheid, met of zonder wallbox. Ik denk niet dat het nodig is voor een Plug, alleen had ik gewoon liever niet dat die in de nacht oplaad in de garage (brandkans snachts). Beetje ouderwets misschien haha Maar dan wordt het waarschijnlijk gewoon de bijgeleverde kabel als die toch in de nacht gaat laden, misschien in een Smart Wall Plug waarmee ik het verbruik en tijden kan inzien. Bedankt voor al de info Quote
BarneyRubble Geplaatst 17 Februari, 2022 Geplaatst 17 Februari, 2022 (aangepast) 32 minuten geleden, zei Rick: Ah oke, dus eigenlijk blijft het de langzaamste laadsnelheid, met of zonder wallbox. Ik denk niet dat het nodig is voor een Plug, alleen had ik gewoon liever niet dat die in de nacht oplaad in de garage (brandkans snachts). Beetje ouderwets misschien haha Maar dan wordt het waarschijnlijk gewoon de bijgeleverde kabel als die toch in de nacht gaat laden, misschien in een Smart Wall Plug waarmee ik het verbruik en tijden kan inzien. Bedankt voor al de info Of zoals ik eerder hierboven melde. Zelf deze kabel aanschaffen dan laad je net wat sneller. Optie 1: Opladen met 2.4 kwh = +/_ 5.1 uur laden met de Kia kabel Optie 2: Opladen met 3.7 kwh = +/_ 3.45 uur laden met een eigen kabel https://www.evservice.eu/mobiele-lader-type-2-6-meter-16a Ik ben ook nog aan het kijken of ik voor buiten een goede waterdichte aansluiting kan realiseren, het kan ook in mijn garage maar op de oprit is net iets makkelijker. 17 Februari, 2022 aangepast door BarneyRubble 1 Quote
Rick Geplaatst 17 Februari, 2022 Geplaatst 17 Februari, 2022 44 minuten geleden, zei BarneyRubble: Of zoals ik eerder hierboven melde. Zelf deze kabel aanschaffen dan laad je net wat sneller. Optie 1: Opladen met 2.4 kwh = +/_ 5.1 uur laden met de Kia kabel Optie 2: Opladen met 3.7 kwh = +/_ 3.45 uur laden met een eigen kabel https://www.evservice.eu/mobiele-lader-type-2-6-meter-16a Ik ben ook nog aan het kijken of ik voor buiten een goede waterdichte aansluiting kan realiseren, het kan ook in mijn garage maar op de oprit is net iets makkelijker. Klopt, alleen zit je dan niet aan de "grens" van 16A een 'te lange tijd' waardoor het te heet kan worden of is dat niet met 4 uurtjes? Quote
BarneyRubble Geplaatst 18 Februari, 2022 Geplaatst 18 Februari, 2022 11 uur geleden, zei Rick: Klopt, alleen zit je dan niet aan de "grens" van 16A een 'te lange tijd' waardoor het te heet kan worden of is dat niet met 4 uurtjes? Mits je de juiste kabel gebruikt met beveiliging, anders zou de bijgeleverde kabel van Kia voor het stopkontakt ook niet geschikt zijn, die heeft minstens 5 uur nodig. Quote
Rick Geplaatst 18 Februari, 2022 Geplaatst 18 Februari, 2022 1 uur terug, zei BarneyRubble: Mits je de juiste kabel gebruikt met beveiliging, anders zou de bijgeleverde kabel van Kia voor het stopkontakt ook niet geschikt zijn, die heeft minstens 5 uur nodig. 5 uur klinkt lang, waarom doet Kia er dan de snellere er niet bij.. Ga jij voor de snellere kabel dus? Vind het zonde geld om meteen een andere te moeten kopen en de bijgeleverde niet te gebruiken/nutteloos is dan. Quote
Rick Geplaatst 18 Februari, 2022 Geplaatst 18 Februari, 2022 1 uur terug, zei BarneyRubble: Mits je de juiste kabel gebruikt met beveiliging, anders zou de bijgeleverde kabel van Kia voor het stopkontakt ook niet geschikt zijn, die heeft minstens 5 uur nodig. Hoe/Waaraan zie je dat er beveiliging opzit? Hier is er nog een die stuk goedkoper is https://evplug.eu/products/besen-mobiele-lader-wit-met-lcd-type-2-naar-schuko Quote
Mave Geplaatst 18 Februari, 2022 Geplaatst 18 Februari, 2022 (aangepast) Hallo, ik heb in januari de GTplus in volledig zwart besteld, volgens de dealer levering juni. Ik heb mijn Niro executief van juli 2021 ingeruild. de proefrit heeft ons overtuigd om de Sportage te kopen. 18 Februari, 2022 aangepast door Mave 1 Quote
Petri Geplaatst 18 Februari, 2022 Topic Starter Geplaatst 18 Februari, 2022 welkom bij de club van de Sportage Ja mij heeft de proefrit ook overtuigd nu is het wachten tot de leveringen Welke heb je Plug-in Hybride of de Full Hybride 1 Quote
Mave Geplaatst 18 Februari, 2022 Geplaatst 18 Februari, 2022 1 uur terug, zei Petri: welkom bij de club van de Sportage Ja mij heeft de proefrit ook overtuigd nu is het wachten tot de leveringen Welke heb je Plug-in Hybride of de Full Hybride Dank je wel. full hybride. Quote
BarneyRubble Geplaatst 18 Februari, 2022 Geplaatst 18 Februari, 2022 2 uur geleden, zei Mave: Hallo, ik heb in januari de GTplus in volledig zwart besteld, volgens de dealer levering juni. Ik heb mijn Niro executief van juli 2021 ingeruild. de proefrit heeft ons overtuigd om de Sportage te kopen. Mave, dus ook net als ik een Niro ingeruild, in jou geval rijd je er net een jaar in, beviel de Niro niet echt ? Quote
Auke Riemsma Geplaatst 18 Februari, 2022 Geplaatst 18 Februari, 2022 1 uur geleden, zei Mave: Dank je wel. full hybride. Hebben wij geen probleem met welke stroomkabel we moeten hebben. 2 Quote
BarneyRubble Geplaatst 18 Februari, 2022 Geplaatst 18 Februari, 2022 (aangepast) 5 minuten geleden, zei Auke Riemsma: Hebben wij geen probleem met welke stroomkabel we moeten hebben. Zullen we over een jaar het gemiddelde verbruik is gaan vergelijken. 18 Februari, 2022 aangepast door BarneyRubble Quote
Auke Riemsma Geplaatst 18 Februari, 2022 Geplaatst 18 Februari, 2022 (aangepast) 15 minuten geleden, zei BarneyRubble: Zullen we over een jaar het gemiddelde verbruik is gaan vergelijken. Dat ligt eraan hoeveel km je er per jaar mee rijdt, ik dus niet zoveel (privé aanschaf). De wegenbelasting voordeel gaat over een paar jaar van deze auto,s ook weer af en dat moet je wel voor de meer kg (accu enz) betalen. Dan telt natuurlijk ook mee hoeveel jaren je er mee gaat rijden. Voor mij was de doorslag dat de Full hybride meer kan trekken. Zo heeft iedereen zijn eigen afweging gemaakt. 18 Februari, 2022 aangepast door Auke Riemsma Quote
Mave Geplaatst 18 Februari, 2022 Geplaatst 18 Februari, 2022 1 uur terug, zei BarneyRubble: Mave, dus ook net als ik een Niro ingeruild, in jou geval rijd je er net een jaar in, beviel de Niro niet echt ? BarneyRubble, de Niro beviel prima, 12.000 km gereden, kon hem nu goed inruilen, in juli komt de nieuwe Niro dan zou ik meer verlies hebben. Ik had al interesse in de Sportage toen ik de Niro kocht. Gewoon de knoop doorgehakt. Quote
BarneyRubble Geplaatst 18 Februari, 2022 Geplaatst 18 Februari, 2022 10 minuten geleden, zei Auke Riemsma: Dat ligt eraan hoeveel km je er per jaar mee rijdt, ik dus niet zoveel (privé aanschaf). De wegenbelasting voordeel gaat over een paar jaar van deze auto,s ook weer af en dat moet je wel voor de meer kg (accu enz) betalen. Dan telt natuurlijk ook mee hoeveel jaren je er mee gaat rijden. Voor mij was de doorslag dat de Full hybride meer kan trekken. Zo heeft iedereen zijn eigen afweging gemaakt. Tuurlijk is dat zo, voor ons is het simpel, wij wonen tegenover ons werk en heb een grote oprit dus de Plugin gaat elke ochtend aan de lader ( stopkontakt ) dus wat wij moeten rijden gaat dan 80% op Accu, vandaar deze keuze gemaakt. Quote
BarneyRubble Geplaatst 18 Februari, 2022 Geplaatst 18 Februari, 2022 2 minuten geleden, zei Mave: BarneyRubble, de Niro beviel prima, 12.000 km gereden, kon hem nu goed inruilen, in juli komt de nieuwe Niro dan zou ik meer verlies hebben. Ik had al interesse in de Sportage toen ik de Niro kocht. Gewoon de knoop doorgehakt. Leuk te horen, voor ons is het na bijna 4 jaar weer tijd voor een nieuwe, maar de Niro heeft er dan maar 26000km op staan, vandaar dat we nu een Plugin gekozen hebben, hij kan elke avond/ochtend aan de lader want wonen allebei 100m tegenover ons werk. Quote
BarneyRubble Geplaatst 18 Februari, 2022 Geplaatst 18 Februari, 2022 Ff wat heel anders, alles wat je op dit moment zoekt over de Sportage staat enkel in de GT versie, vooral in de brochure en testen. ( Uiteraard omdat de Plugin-Hybride nog niet in productie was op dat moment ) Nou ben ik al dagen aan het uitvogelen waar ik een Plugin Hybride die de 19inch velgen krijgt om een afbeelding te vinden waar hij compleet incl. de velgen die daar standaard onder zitten op staat, in de brochure staat gegeven moment een plaatje waar ook 19inch velgen bij staan maar of het daadwerkelijk deze velgen zijn die er onder zitten dat is niet te volgen en het complete plaatje is ook niet te vinden nog, ben natuurlijk wel benieuwd hoe de Plugin-Hybride DynamicPlus met de daadwerkelijke 19 inch velgen er uit komt te zien. ( Zelfs in de configuratie is het niet zichtbaar te maken ) Quote
BarneyRubble Geplaatst 18 Februari, 2022 Geplaatst 18 Februari, 2022 (aangepast) 10 uur geleden, zei Rick: Hoe/Waaraan zie je dat er beveiliging opzit? Hier is er nog een die stuk goedkoper is https://evplug.eu/products/besen-mobiele-lader-wit-met-lcd-type-2-naar-schuko Rick, in de digitale catalogus van de Kia.Sportage 2022 ( Hieronder de link ) kan je als optie de 2 kabels bestellen die specifiek voor de Sportage Plugin Hybride zijn? Misschien kan jij daar wat meer mee. https://dedigitaleshowroom.nedlinx.nl/Sportage/ 18 Februari, 2022 aangepast door BarneyRubble 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.