Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)

Nog even wat info:

Optie 1: Thuis opladen

Heb je de mogelijkheid om je elektrische auto of Plug-in Hybrid thuis op te laden, dan kun je kiezen uit twee laadmethoden: via een gewoon stopcontact of via een thuislader. Dit zijn de belangrijkste verschillen:

Laden via wandcontactdoos

• Met de standaard meegeleverde 230V-stekker van jouw EV of Plug-in Hybrid.
  • Hiervoor heb je geen extra laadapparatuur nodig.
  • Laad met 13 tot 16 km bereik per uur bij.
  • Thuis opladen aan een gewoon stopcontact kan het elektriciteitsnet van je woning overbelasten. Doe dit daarom alleen als je zeker weet dat je bekabeling/groepenkast daarvoor geschikt is, en liefst alleen in dringende gevallen als je accu’s bijna leeg zijn en je geen thuislader hebt en niet naar een openbaar laadstation kunt rijden.

Laden met een thuislader

• Dit is de meest gebruikte en beste optie voor thuisladen.
  • Je hebt hiervoor een thuislader nodig; de Kia-dealer vertelt je daar graag meer over.
  • Opladen via een thuislader gaat 3 tot 4 keer sneller dan via een wandcontactdoos. De exacte laadsnelheid hangt af van de elektrische installatie bij jou thuis en het type thuislader.
  • Ideaal als je een garage of oprit hebt.

We krijgen er dus een lader bij die voorzien is van een beveiliging om probleemloos via je wandkontaktdoos te laden, maar die moet dan wel op een aparte groep aangesloten zitten om problemen te voorkomen.

aangepast door BarneyRubble
  • Like 1
Geplaatst
19 uur geleden, zei BarneyRubble:

Maarrrrr,  nu even iets anders, ik heb vorige week vrijdagmiddag 11-02-22 mijn Sportage besteld en kreeg ik te horen dat het wel een minimaal 5 maanden kon duren mocht hij bij mijn Dealer geleverd worden.

Maar, ik kreeg vanmiddag een email dat zoals het nu bij hun bekend is dat mijn Sportage PHEV midden Mei al bij hun afgeleverd wordt dus dan praat ik in mijn geval over slechts 3 maanden levertijd,  dat was nog is een leuk mailtje. 

Mijne gisteren meteen gemaild XD maar hier nog op "onbekend/6maanden".

Geplaatst

Wij hebben op 22 januari een proefrit gemaakt en wat rijdt die auto super.

Na een tevreden onderhandeling, de Kia Sportage GT-PlusLine Full. Hybrid besteld in de kleur lunar zilver met zwart dak (HA5).

Geplande levering staat op eind maart.

P.S wat duren die weken dan toch lang 😎

Geplaatst (aangepast)
28 minuten geleden, zei Auke Riemsma:

Wij hebben op 22 januari een proefrit gemaakt en wat rijdt die auto super.

Na een tevreden onderhandeling, de Kia Sportage GT-PlusLine Full. Hybrid besteld in de kleur lunar zilver met zwart dak (HA5).

Geplande levering staat op eind maart.

P.S wat duren die weken dan toch lang 😎

U heeft niet de Plug-in maar Full Hybride? Dan is de levertijd te verklaren daar die auto geen 4WD is, 4WD/Plug heeft een langere levertijd.

aangepast door Rick
Geplaatst
4 minuten geleden, zei Rick:

U heeft niet de Plug-in maat Full Hybride? Dan is de levertijd te verklaren daar die auto geen 4WD is, 4WD/Plug is langere levertijd.

Wij hebben niet de plug-in maar de versie met 230 PK (2WD) de Plug-in mag namelijk maar 1350 kg trekken en die wij krijgen 1650 kg.

Dat hebben wij nodig om onze caravan te trekken.

Geplaatst

Nou dit is echt snel ik heb ook de Full Hybride en in januari besteld  maar die zou pas in mei of Juni komen.

als jij die in Maart krijgt zijn dat 2 maanden proficiat als dat lukt.

Mooie kleur heb je uitgekozen.

Geplaatst (aangepast)
3 minuten geleden, zei Petri:

Nou dit is echt snel ik heb ook de Full Hybride en in januari besteld  maar die zou pas in mei of Juni komen.

als jij die in Maart krijgt zijn dat 2 maanden proficiat als dat lukt.

Mooie kleur heb je uitgekozen.

Dankje, wij hadden geluk, de dealer had onze kleur en uitvoering al in bestelling.

aangepast door Auke Riemsma
Geplaatst
Op 15-2-2022 om 20:38, zei BarneyRubble:

Het ligt enkel aan hoeveel jou Elektra maximaal kan leveren en hoeveel een accu van een EV / PHEV maximaal kan ontvangen/laden.

In mijn huis kom ik niet hoger dan 3.7 kWh dus een laadpaal met hogere capaciteit heeft voor mij geen zin, ik ben dus thuis afhankelijk van de wandkontaktdoos die via de meegeleverde kabel tot 2.7 kWh kan laden. Omgerekend is dan de accu van de PHEV Sportage met +/_ 4 uurtjes vol. Meteen even een algemene vraag, wat is de max snelheid van de PHEV Sportage ?

Misschien is het ook een mogelijkheid om een Beveiligde oplaadkabel net zoals bij de Kia geleverd deze zelf te kopen en dan 1 die 3,7 kwh kan doorvoeren, dat is ook het max wat mijn elektronet kan leveren, als de accu van de sportage ook door 3,7 kwh geladen kan worden dan scheelt mij dit bijna 2 uur laden tov de kabel van 2.4kwh die de kia standaard meeleverd en is hij rond de 3.2 uur opgeladen.

Hij is hier in ieder geval zo aan te schaffen:  Mobiele lader Type 2 6 meter 16A (evservice.eu)

Geplaatst
Op 15-2-2022 om 20:38, zei BarneyRubble:

Het ligt enkel aan hoeveel jou Elektra maximaal kan leveren en hoeveel een accu van een EV / PHEV maximaal kan ontvangen/laden.

In mijn huis kom ik niet hoger dan 3.7 kWh dus een laadpaal met hogere capaciteit heeft voor mij geen zin, ik ben dus thuis afhankelijk van de wandkontaktdoos die via de meegeleverde kabel tot 2.7 kWh kan laden. Omgerekend is dan de accu van de PHEV Sportage met +/_ 4 uurtjes vol. Meteen even een algemene vraag, wat is de max snelheid van de PHEV Sportage ?

Nog ff over het laden :P

Ik heb 3 x 25a volgensmij, dat zou volgens internet 17kwh moeten kunnen leveren max.
De laadpalen op de kia site kunnen van 3.. tot 11 tot 22 kwh leveren.

https://www.kia.com/nl/elektrisch/thuis-laden/

Ik zou dus wel een 11 kwh paal kunnen gebruiken, toch? 🙊

Geplaatst

Dan hou je 6kW over voor het huis.
Ga je koken of wassen dan kun je in de problemen komen, tenzij je een slimme paal gebruikt, die het verbruik van het huis in de gaten kan houden.
Wanneer je huisverbruik omhoog gaat knijpt deze het laden dan even.

• Like 2
Geplaatst (aangepast)

Ik heb hier een paal die max 22kW zou kunnen leveren, de huisinstallatie is 3 x 25A, de paal is afgezekerd op 3 x 20A en de auto kan helaas maar 1 fase laden.

Resultaat is hier dat ik 20A op 1 fase laad, dus ongeveer 4,5kW, en als de inductiekookplaat flink wordt gebruikt krijg ik van Kia-Connect (voorheen UVO) een melding dat het laden gestopt is (dat is het dan overigens niet echt), de loadbalancing van de Alfen pro single laadpaal heeft dan even het vermogen (ver?) teruggebracht, maar blijft wel laden.

Edit: 6 kW zou ruim voldoende moeten zijn om je huis comfortabel te houden.

Ik ga ervanuit dat ik in theorie op een 3 fase lader maximaal 3 x 20 x 230 = 13,8 kW zou kunnen laden (11kW lijkt me realistischer), maar dat is iets voor een volgende auto........over een jaar of 4-5?

aangepast door Peter-036
Edit.
Geplaatst

6kW lijkt mij onder gewone omstandigheden idd genoeg voor het huis. En als je zonnepanelen hebt zullen die NA de meter vermogen leveren, waardoor je meee kunt verbruiken dan het net kan leveren, mits er voldoende zon is.

Maarre, als je auto op 1 fase kan laden, waarom dan de kookgroep niet op de twee andere fasen? Dan zal er minder of minder vaak geknepen worden verwacht ik.
Of je moet koken op 3 fasen, maar die ben ik nog maar weinig tegengekomen.

Mijn woning is momenteel in transitie naar All-Electric in een pilot van de woningstichting waarvan ik huur.
Mijn inductie plaat is 2 fasen, de wasmachinegroep komt om die reden op de 3e fase, zodat de gelijktijdigheid daar geen roet in het eten zou moeten gooien.

Geplaatst
15 minuten geleden, zei Murcielaygo:

6kW lijkt mij onder gewone omstandigheden idd genoeg voor het huis. En als je zonnepanelen hebt zullen die NA de meter vermogen leveren, waardoor je meee kunt verbruiken dan het net kan leveren, mits er voldoende zon is.

Maarre, als je auto op 1 fase kan laden, waarom dan de kookgroep niet op de twee andere fasen? Dan zal er minder of minder vaak geknepen worden verwacht ik.
Of je moet koken op 3 fasen, maar die ben ik nog maar weinig tegengekomen.

Mijn woning is momenteel in transitie naar All-Electric in een pilot van de woningstichting waarvan ik huur.
Mijn inductie plaat is 2 fasen, de wasmachinegroep komt om die reden op de 3e fase, zodat de gelijktijdigheid daar geen roet in het eten zou moeten gooien.

Ik heb echt geen idee of onze dingen zijn gesplitst over fases, ik weet alleen dat er in de meterkast een aparte ?3- fase groep is voor de kookplaat.

Algemene vraag, wat voor laders gebruiken jullie, en zit daar ALB in en indien wifi? als er wifi opzit ik kan met home automatisering zelf wel regelen wanneer die laad en niet laad. 

Geplaatst

Hier kun je heel veel info daarover vinden in een thuisladen topic, en een zelfbouw-laadpaal topic:

Elektrisch rijden - Discussies & Vragen - Tweakers

Ik heb bij  Eneco E-Mobility een Alfen eve pro single paal aangeschaft, met load-balancing via P1 poort (utp kabel), met een (naar nu blijkt voor mij nutteloos, ik wil nog eens gaan kijken of, en hoe, ik daar vanaf kan) back-end abo.

Als je 3 fase kookt, is je huis-installatie ongetwijfeld ook 3 fase. Een goede electro monteur zal kijken waar hij een laadpaal het best op aan kan sluiten.

Load-balancing 'kijkt' naar alle fase's, en zal stroom (laten) leveren op het niveau van die fase die het minst kan leveren.....kwestie van veiligheid!

• Like 1
Geplaatst

Oplaadtijd
De laadtijd wordt onder meer beïnvloed door het vermogen (aantal kW) dat de laadpaal levert en het vermogen dat de auto maximaal kan ontvangen.

wat is nu precies het max vermogen wat de batterij van de Plugin kan ontvangen,??  aan de hand daarvan weten we welke Box/ laadpaal ( vermogen stopkontakt ) dit vermogen kan leveren en voldoende is voor deze Plugin, en kan je voor jezelf ook direct uitrekenen wat voor jou de beste oplaad optie is.

Dus wie weet wat deze batterij max. kan ontvangen.?

• Like 1
Geplaatst (aangepast)

Uit de uitrusing zoals die op de website staat: 7,2 kW maximaal laden.

hier vond ik dat:Kia-Netherlands-Sportage-prijslijst.pdf (kooijman-autogroep.nl)

Edit: die 7,2kW haal je alleen wanneer je 32 Ampere kunt laden, want dat is beperkt tot 1 fase. Afhankelijk van de afzekering bij jou thuis, en de huis-installatie kun je dan die 7,2 misschien halen. Waarschijnlijker is dat je 16 tot 20 Ampere naar de auto kunt sturen. Met een accupakket van ongeveer 14 kWh heb je 'm dan in ruim 4 uur van leeg naar vol op 16 Ampere.

aangepast door Peter-036
Edit.
  • Like 1
Geplaatst
2 minuten geleden, zei Peter-036:

Uit de uitrusing zoals die op de website staat: 7,2 kW maximaal laden.

hier vond ik dat:Kia-Netherlands-Sportage-prijslijst.pdf (kooijman-autogroep.nl)

Dan zou ik in mijn geval max met 3.7 kwh kunnen laden maar moet ik wel de oplaadkabel van 2.4 kwh die bij de kia geleverd wordt voor het stopkontakt deze vervangen voor eenzelfde oplaadkabel voor de wandkontaktdoos van 3.7 kwh, dat scheelt mij dan +/_ 1.5 tot 2 uur oplaadtijd, uiteraard gaat dit dan op een aparte groep.

Dan zou dit bv zo'n kabel kunnen zijn met beveiliging er tussen:

Hij is hier in ieder geval zo aan te schaffen:  Mobiele lader Type 2 6 meter 16A (evservice.eu)

Of ik kan voor een aparte wandbox gaan die ook de 3.7kwh minstens kan leveren waar alles voor de beveiliging al in zit.

Optie 1: Opladen met 2.4 kwh = +/_ 5.1 uur laden

Optie 2: Opladen met 3.7 kwh = +/_ 3.45 uur laden.

Geplaatst

Ik weet niet hoe dat zit bij de plug-in hybrides, maar de plug die hier in de auto gaat, kun je er niet uittrekken zolang de auto op slot zit, als dat bij de Sportage ook zo is, kun je 'm veilig de hele nacht of werkdag  aan de stekker laten.

Dan hoef je ook geen extra kosten te maken voor andere laders/kabels of een aparte groep voor zo'n laadkabel.

Het is beslist geen goed idee om een normaal stopcontact lange(re) tijd te belasten met 16 Ampere, maar 8 tot 10 Ampere is geen probleem (voor dat stopcontact en/of de bedrading daarachter).

Geplaatst
1 uur geleden, zei BarneyRubble:

Dan zou ik in mijn geval max met 3.7 kwh kunnen laden maar moet ik wel de oplaadkabel van 2.4 kwh die bij de kia geleverd wordt voor het stopkontakt deze vervangen voor eenzelfde oplaadkabel voor de wandkontaktdoos van 3.7 kwh, dat scheelt mij dan +/_ 1.5 tot 2 uur oplaadtijd, uiteraard gaat dit dan op een aparte groep.

Dan zou dit bv zo'n kabel kunnen zijn met beveiliging er tussen:

Hij is hier in ieder geval zo aan te schaffen:  Mobiele lader Type 2 6 meter 16A (evservice.eu)

Of ik kan voor een aparte wandbox gaan die ook de 3.7kwh minstens kan leveren waar alles voor de beveiliging al in zit.

Optie 1: Opladen met 2.4 kwh = +/_ 5.1 uur laden

Optie 2: Opladen met 3.7 kwh = +/_ 3.45 uur laden.

De kabel die standaard bij zit kan niet hoog laden? Dus we moeten een 'betere' kopen willen we sneller kunnen opladen ook via normaal stopcontact?

Geplaatst (aangepast)
4 uur geleden, zei Rick:

De kabel die standaard bij zit kan niet hoog laden? Dus we moeten een 'betere' kopen willen we sneller kunnen opladen ook via normaal stopcontact?

Ja Rick dat is wat ik bedoel, ik kan helaas niet sneller laden dan de 1 fase 16A 3.7 Kwh dus die kabel zou voor mij de enigste zijn om het wat sneller te laten laden,  als jij bijvoorbeeld wel de 7.4 kwh kan laden dan moet je denk ik een Wallbox of zoiets nemen omdat die kabels in het algemeen geen normale wandkontakt stekker hebben, maar dan ben je wel met max 2 uur vol 🤔. ( zover ik op internet kan zien, maar ik ben hier geen expert in hoor, misschien kan iemand dit bevestigen .)

4 uur geleden, zei Rick:

,  

Geplaatst (aangepast)
59 minuten geleden, zei BarneyRubble:

Ja Rick dat is wat ik bedoel, ik kan helaas niet sneller laden dan de 1 fase 16A 3.7 Kwh dus die kabel zou voor mij de enigste zijn om het wat sneller te laten laden,  als jij bijvoorbeeld wel de 7.4 kwh kan laden dan moet je denk ik een Wallbox of zoiets nemen omdat die kabels in het algemeen geen normale wandkontakt stekker hebben, maar dan ben je wel met max 2 uur vol 🤔. ( zover ik op internet kan zien, maar ik ben hier geen expert in hoor, misschien kan iemand dit bevestigen .)

,  

Dit is hoe het zit, meer kan ik er niet van maken:

Maximaal Laadvermogen: 7,2 Kwh

1-fase 16 Ampère (20% - 100%)  ca. 3 uur en 30 minuten Laadtijd

1-fase 32 Ampère (20% - 100%)  ca. 1 uur en 48 minuten Laadtijd

Ik heb hier even een handig overzicht betreft de Accu van 13.8Kwh van onze nieuwe Sportage Plugin Hybride.

Met de standaard meegeleverde kabel van Kia die max. 2.4 kwh kan laden dan zit je denk wel aan de 5.1 uurtjes laden.

schema laadtijden.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...