Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Erelijst

Populaire Inhoud

Toont de inhoud met de hoogste reputatie sinds 16-11-24 in alle zones

  1. Of even antwoord geven: Kia Internationale Wegenhulpgarantie
    4 punten
  2. Misschien een tip, zonder dat ik dit kwaad bedoel maar wel gezien jouw basisvragen, om de handleiding door te lezen. En ja, een dik boekwerk maar wellicht ontdek je nog meer opties die je nog niet kende. En dat zou jammer zijn, je hebt er immers wel voor betaald
    4 punten
  3. 4,99 bij de Action https://www.action.com/nl-nl/p/3207111/c-c-kofferbakmat/ Moet je hem nog wel zelf op maat knippen. Maar daar was ik te lui voor. Ligt nu al jaren in mijn Niro. Spullen achterin blijven goed liggen, ik ben zeer tevreden. Ik zou dit eerst uitproberen. Je kunt altijd nog die duurdere aanschaffen.
    3 punten
  4. Vrijdagmiddag zijn er drie nieuwe TPMS-sensoren geplaatst in de aftermarket zomervelgen en is er een kleine lekkage opgelost aan de LV-voorband. De schade was € 286,89. Ivm mijn onderstelvraag heb ik alvast foto's van de voor- en achter veren/dempers geplaatst zodat ik kan zien hoe dit er over een jaar of twee uitziet. De aandrijfassen zijn wel erg roestig geworden na zes en een half jaar, hier kan het geen kwaad om een roestomvormer te gebruiken die verdere roestvorming tegengaat.
    3 punten
  5. Hallo Hippe Lip, wow, een berichtje waarop ik vergeten ben om antwoord op te geven in ongeveer 11 maanden. Oeps. Bij deze: Ik heb nog steeds de e-Niro die ik in februari 2019 uitgeleverd kreeg en hij bevalt me nog steeds zeer goed, al zijn er wel een paar puntjes. kraakgeluiden in de voorste veerpoten, waarschijnlijk de taatslagers. Is al twee jaar zo achtervering die erg springerjg aanvoelt, sinds het begin maar begint erger te worden. Zal de combinatie van te straffe veren icm slijtende dempers zijn. Ik zit wel te denken wat ik er mee wil doen, met OEM vervangen levert tegen een hoge prijs niks beters op en aftermarket zoals een Koni demper zal een stuk fijner rijden. Daar zal het waarschijnlijk op uitkomen. Enkele zwarte boutjes op de radiatorafdekking vervangen want ze begonnen te roesten. De laagvolt accu was zojuist kapot, er zat nog 194Ah van de 360 in. Daarom op 24 mei 2025 een nieuwe in gezet voor het schappelijke bedrag van € 90,38 incl BTW. De auto heeft nu 163.270 kilometer ervaring, de lederen stoelen zijn nog heel, dat komt misschien ook omdat ik er een paar keer per jaar Leather Honey op aanbreng. Cuppende banden is wel een dingetje en heb voortijdig een setje moeten vervangen maar dat staat ergens verder boven in dit draadje beschreven. Verder is de hoogvolt accu best erg goed nog en rijdt de auto stil en fijn. Oja, het geluid dat je hoorde in dat filmpje is de BlackVue DR970x dashcam die na +- 10 minuten in parkeermodus gaat, en dan alleen nog maar opneemt als er iets beweegt. Hier nog wat beeldmateriaal van de oude accu met 10,44V spanning. Het platform waarop de accu staat heb ik met perslucht ontdaan van de zand en bladeren, alsmede de bout voorzien van een klein beetje vet ter voorkoming van vastroesten, er was al een klein beetje roest op te zien. De nieuwe accu heeft 55Ah / 420A ipv 44Ah / 360A waardoor ik 25% meer laagvolt-accucapaciteit heb. Je ziet verschillende voltages: 10,44V - auto uitgeschakeld 14,84V - auto ingeschakeld, accuverzorging actief (linker groene lamp aan bestuurderszijde -gezien van binnen- op dashboard knippert langzaam) 14,96V - auto uitgeschakeld, aangesloten op AC-laadpaal die de hoogvolt accu oplaadt. Accuverzorging actief. Wat betreft de toekomstige plannen met deze auto: omdat hij mij prima bevalt ga ik proberen om 'm op te rijden, en ik hoop er mee te rijden tot hij een jaar of twintig oud is, dan zal het wel eens gedaan zijn met de pret. De auto kost verder weinig om te rijden waardoor ik nu geen beren op de weg zie, deze mening kan natuurlijk herzien worden als er ineens iets extreem duurs defect raakt en er geen prettige oplossing voor te vinden is. Wie dan leeft, wie dan zorgt! Dat extra aftermarket draadje die vanaf de plus- en minpool afloopt is voor de marterverschrikker. Vies! Snel de compressor pakken. En weer schoon, veel beter, Niks zo lekker als een beetje vet op het draad ter voorkoming van roestvorming. De huismerkaccu van Partspoint, voorheen ook bekend als Brezan. Dat is niet teveel geld toch? € 90,38 voor een accu met 55Ah / 420A ipv de oude met 44Ah / 360A.
    3 punten
  6. Dank je en dat is inderdaad een idee maar sinds dinsdag de auto in bezit en t/m komende zondag geen tijd om het dikke boek te lezen dus dacht de makkelijke weg te kiezen. Het dikke boek gaat zeker nog gelezen worden..
    3 punten
  7. Probleem is opgelost. Het omcirkelde deel op de foto is een knop. () Als je deze indrukt, kun je de muziek via usb spelen
    2 punten
  8. Om antwoord te geven op waar ik 'zit': niet in een PI, dat klopt want anders zou ik niet zoveel kilometers kunnen maken, LOL!
    2 punten
  9. Lampje provisorisch of met testkabel in zekeringhouder aansluiten....en zo de bekabeling nalopen/wiebelen. als lampje aan/uit gaat heb je de kortsluiting gevonden. oplossing ligt bij de uitvoerende monteur...
    2 punten
  10. De downhill brake control is absoluut niet geschikt op de openbare weg. Dat is puur voor parkeergarages of andere omstandigheden waarin je met lage snelheid een helling af zou willen/moeten? Als ik me niet vergis werkt het alleen onder de 40 km/u en het vertraagt de auto(met de remmen) tot 8 km/u. Als je dat in de bergen gebruikt op de openbare weg ga je geen vrienden maken vrees ik
    2 punten
  11. Hallo allemaal, De SD-kaart zit achter een klepje vlak boven de knop voor de alarmlichten. Als het goed is staat daar het SD logo op gedrukt. In de bovengenoemde video op 5:45. Succes!
    2 punten
  12. Wss omdat de waarschuwing permanent op UIT staat. "Probleem" is dat modellen na ong. juni 2024 een verplichtte wijziging (EU) hebben waardoor na iedere start de waarschuwing weer op AAN gaat Zie Setup >Voertuig > Bestuurdershulp > Snelheidslimiet.
    2 punten
  13. Wat ik hinderlijk vind is dat de route in de kleur groen is aangegeven terwijl de wegen ook in het groen worden weergegeven, weliswaar een andere keur groen maar toch, maak het rood of blauw valt veel meer op
    2 punten
  14. Probeer een auto van vóór het computertijdperk. Dan krijg je precies wat je wilt. Let wel: ik ben het volkomen met je eens. We zijn begin dit jaar overgestapt van de e-Niro (MY19) naar een IONIQ 5 (MY25) en ervaren precies hetzelfde. Geen CC meer dus (alleen ACC) en om de haverklap piepjes klingeltjes, flitsen en aandachtstrekkers op het dashboard en veel meer. Om het nog maar niet te hebben over de plingeltjes dat je een pauze moet nemen. Heel er afleidend en irritant en daarmee verslechtert het de rijveiligheid. Al die rukken aan het stuur kun je gelukkig uitzetten, al moet je dat aan het begin van elke rit weer doen. De pauzewaarschuwing is helaas NIET uit te zetten. En die is niet te voorkomen als je op buitenwegen rijdt met van die stippellijnen langs de zijkant. Bij elke tegenligger ga je daar natuurlijk overheen…
    2 punten
  15. De auto gaat een onderhoudsbeurt krijgen maar de Kia dealer heeft pas half oktober tijd om de auto onder handen te nemen. Ja dat lees je goed, over VIER MAANDEN hebben ze pas tijd... Dat kan betekenen dat ze veel nieuwe auto's uitleveren en daardoor geen timeslots hebben voor onderhoud, of dat ze een personeelstekort hebben. Zelf denk ik dat vooral het tweede voor deze situatie zorgt, ik kan het begrijpen maar vind het bijzonder slecht. Morgen kijk ik of er andere dealers zijn waar ik sneller aan de beurt kan zijn.
    2 punten
  16. Je moet een audio player app gebruiken in Android Auto, die de lokale muziekbestanden van je telefoon af kan spelen. VLC, RocketPlayer, PowerAmp, MediaMonkey doen dat allemaal volgens mij, en zijn te gebruiken in Android Auto. Je opent dan die audio player in je Android Auto op het scherm van de auto en kunt daar bij je muziekbestanden die op je telefoon staan.
    2 punten
  17. Zit er bij mij onder zie je niets van Trekhaak wegklapbaar.mp4
    2 punten
  18. Nou, @Ton van Hout, je bent een stuk volhardender dan ikke. Je garantie is intussen verlopen (>150k km) en je hebt nu kennelijk wat groter onderhoud nodig door slijtage, zoals schokbrekers, de veerpoten aan de voorkant en meer. Ik hoop voor je dat je daarna er weer vele jaren van kunt genieten. Wel mooi dat je van plan bent om de auto op te rijden. Dat heb ik niet aangedurfd. We hebben met z’n allen genoten van een lange garantie die door Kia echt als no-nonsense-garantie uitgevoerd werd. Dat was voor mij een totaal nieuwe en verrassende ervaring en ik merk dat dit verslavend werkt. Ik wordt inrtussen ook weer wat ouder en merk dat ik dan minder behoefte heb aan ‘gedoe’ als er wat aan de auto mankeert. Ik ben het met je eens dat de e-Niro (zeker ‘onze’ uitvoering) een geweldige auto is en goed en goedkoop (vooral zuinig!) rijdt, maar bij toenemende leeftijd van de auto neemt ook de kans op problemen toe. Dat is waarom ik eind vorig jaar besloot om de opvolger te bestellen. Daarbij wilde ik weer zo’n lange garantie hebben met de zekerheid van de no-nonsens uitvoering ervan. Ook het hele concept spreekt me nog steeds aan. Bij andere merken merkte ik steeds dat ik essentiële dingen miste. Op 5 februari werd de Hyundai IONIQ 5 geleverd, wat dus exit e-Niro werd. Ook een heerlijke auto; iets meer reisauto dan de e-Niro en door z’n 800V-accutechniek ook een stuk sneller in het laden. Ik zal hier toch zo nu en dan nog wel eens langskomen. Ik wens je nog veel en veilige kilomerters toe met je e-Niro en hoop zo nu en dan nog wat van je verhalen en ervaringen te mogen lezen. Er is hier toch een community ontstaan met een zekere binding…
    2 punten
  19. Ik kom even terug op mijn bericht. Ik heb met KIA contact opgenomen over mijn melding hier. Het antwoord van KIA was dat mijn auto nog de oude software versie heeft. Ik heb via usb de software versie geüpdatet. Nu kon ik in de melding die ik kreeg op mijn scherm wel klikken op Ik ga akkoord. Nu komt de melding niet meer terug.
    2 punten
  20. Beste caravanKianen. Dat er in de software van de versnellingsbak een "probleem" zit in het overschakelen van 2 naar 3, dat weten we allemaal al wel denk ik. Wij hebben allemaal een comfortabele auto waarin we zo zuinig mogelijk (ik althans) en met zo weinig mogelijk toeren rijden. Niks mis mee. In de bergen zonder caravan, en op vlakke wegen met caravan (en in de bergen met caravan zeer zeker) is het echter een ander verhaal. Dan moet de (benzine) motor meer toeren maken om voldoende kracht te kunnen ontwikkelen. Het gaat dan om het koppel, ook wel trekkracht genoemd. Bij zowel de HEV als de PHEV wordt het maximale koppel van 265 Nm bereikt bij een toerental van 1500 tpm. En daar zit hem de truc. Wanneer de bak overschakelt naar een versnelling hoger, dan zakt het toerental met ik schat tussen 800 en 1100 tpm. Als je dus overschakelt bij 2000 tpm, dan zakt het toerental naar 1000, veel te weinig om verder te versnellen (op termijn sloop je zelfs je motor). Schakel je over bij 2500 tpm dan zou je zeggen: dat is ideaal want de hogere versnelling pakt hem op bij de maximale trekkracht, maarrrrrrrrrrrr ................................... Ook het vermogen van een motor speelt een rol. Het kan namelijk best zo zijn dat de maximale trekkracht ook nog bij 3000 tpm aanwezig is (bij een zogenaamde mooie vlakke koppelkromme). In dat geval kan het zo zijn dat wanneer je bij 4000 tpm overschakelt, je terugvalt op een toerental waarbij de motor 2x zo veel vermogen levert als bij een terugval tot 2000 tpm. Volgt u mij nog? Met een caravan achter je auto moet je dus wat comfort inleveren om de motor goed te laten ademen en om een optimale koeling te behouden. In de meeste gevallen zal het rijden in de hoogste versnelling al niet eens tot de (verantwoorde) mogelijkheden behoren. Wees bijvoorbeeld niet te bang om met een caravan op een stijgende helling in de 2e versnelling te rijden met 5000 tpm. Afhankelijk van de omstandigheden kan dat verstandiger zijn dan in z'n 3 met 4000 tpm te rijden. Overigens kun je natuurlijk altijd ook nog flipperen en op je gevoel afgaan. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen maken
    2 punten
  21. Het zijn (waarschijnlijk) geen twee verschillende updates; ik vermoed dat de OTA gewoon eerder gelanceerd is . Overigens maak ik bezwaar tegen de term paupers voor mensen die willen updaten via USB.
    2 punten
  22. Die €100 heb ik bij Kia uit een folder... https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/nl/nl/assets/contents/service/kia-family-card/Actievoorwaarden%20Kia%20Family%20Card%20Def%2020240319.pdf Maar ik denk dat ik me heb vergist; die €100 is wat ze er aan waarde aan plakken, die je niet betaalt als je een Family Card hebt...
    2 punten
  23. zit verwerkt in de onderhoudsprijs bij autos in garantie.
    2 punten
  24. Je kan natuurlijk ook de gebruiksaanwijzing eens doornemen
    2 punten
  25. Ter info: Er loopt momenteel een terugroepactie, dus kijk ff bij RDW of jouw Kia ook terug moet:
    2 punten
  26. Zoals iets verder terug gemeld. Er zitten 2 gespen in de bank bevestigd. De eerste is gelijk aan de andere zitplaatsen met een rode knop. Als je die los hebt kun je ergens in de (zijkant) van de 2e (volledig zwarte) drukken met het metalen deel van de 1ste. Dan komt die ook los uit de zitting. Vervolgens hou je die zwarte vast en kun je de 2 gespen naar elkaar toe schuiven. Als je goed kijkt zit er een gleuf op de 1ste gesp waar de 2e inschuift (of net andersom) zodat ze in het verlengde van elkaar zitten. Daarna kun je de rest van de riem oprollen in het dak. Als de gespen daar dan aankomen kun je deze vlak bij de gordel daar weer in een gleufje in het gehemelte steken zodat deze plat tegen het dak gedrukt zitten. Daarmee hangt er dus niets meervan de middelste gordel midden door de auto.
    2 punten
  27. Hoi Claudia, dat is top zeg. Succes donderdag en veel rijplezier. Dan zal het voor mij in Mei worden.
    2 punten
  28. Ook gepost in een ander bericht: ik rij een EV6, maar verwacht dat dit bij de e-soul hetzelfde is: als je de bestemming hebt ingegeven krijg je een 'pop-up' met daarin de voorgestelde routes. Hier links bovenin zie je een vinkje om ook laadstations te selecteren. Dit vinkje kan je uitzetten zodat er geen laders op de route meer gekozen worden. Volgens mij blijft de keuze dan bewaard voor iedere volgende route.
    2 punten
  29. Ik rij een EV6, maar verwacht dat dit bij de Niro hetzelfde is: als je de bestemming hebt ingegeven krijg je een 'pop-up' met daarin de voorgestelde routes. Hier links bovenin zie je een vinkje om ook laadstations te selecteren. Dit vinkje kan je uitzetten zodat er geen laders op de route meer gekozen worden. Volgens mij blijft de keuze dan bewaard voor iedere volgende route.
    2 punten
  30. Vandaag is er een nieuwe schakelaar-unit (multifunction switch CAN-bus) geplaatst en werk het sein grootlicht weer zoals het hoort! netjes door de dealer (James service) afgehandeld.
    2 punten
  31. Wat veel mensen niet weten of vergeten, is dat het voor de versnellingsbak veel beter is om na stilstand de voetrem ingetrapt te houden (dat deed je waarschijnlijk al), dan de handrem te activeren en dan pas de automaat in P te zetten. Zo vangen de remmen de krachten op die je krijgt als de auto niet vlak staat en bewegingen bij het uitstappen. Op die manier ontzie je de relatief fragiele constructie in de versnellingsbak, die daardoor een langer leven zal hebben.
    2 punten
  32. Klopt SpeedyG, zo heb ik het mij ook aangeleerd en heb dan inderdaad nooit problemen met afsluiten.
    2 punten
  33. Volgens mij een standaard beveiliging voor automaten. Vroeger blokkeerde de sleutel. Deze kon je dan alleen eruit halen als je in P stond. Nu met Start- en stop werkt dat niet meer dus blokkeren ze het afsluiten van portieren. Ik zet de auto in P schakel de auto uit en sluit protieren af. Als je die volgorde aanhoud geen enkel probleem.
    2 punten
  34. Mijn afstand woon-werk is 13km. Ik kan gratis laden op mijn werk en kan thuis parkeren op eigen terrein. Lader plaatsen was dus mogelijk maar dat ding is ook niet gratis. Voordat ik mijn tweedehands Niro HEV kocht heb ik ook gekeken naar de PHEV. Meerprijs was ongeveer 4000 euro. Maar je valt ook in een hogere schaal voor de motorrijtuigenbelasting. En je betaalt meer voor je verzekering omdat de cataloguswaarde van de PHEV hoger is. Je verliest daarnaast bagageruimte en de ruimte waarin ik het reservewiel heb liggen. Conclusie van mijn rekenwerk: het zou meer kosten dan het opbracht, helaas. Als je een PHEV voor bijna hetzelfde bedrag kunt krijgen als de HEV zou ik het wel gedaan hebben.
    2 punten
  35. Een elektrische auto verwarmt het interieur m.b.v. de batterij. Als je in de kou een korte afstand rijdt, dan is de auto de eerste vijf, tien kilometer heel erg hard bezig het interieur te verwarmen. En dan gaat het over flinke hoeveelheden energie. Dat drukt enorm op je verbruik. Een verbruik van 27 kWh per 100 km is over zo'n eerste vijf kilometer helemaal niet ongewoon in de winter. Daarnaast: 550 km bereik, ook in de zomer, is behoorlijk veel. Mijn auto geeft 490 km aan in de zomer. In de winter geeft hij soms 350 km aan. Dat is heel normaal en een eigenschap van alle EV's. Eigenlijk had je dit moeten weten voordat je de auto kocht, want dit is één van de meest besproken onderwerpen als het gaat om elektrische auto's. Daarnaast, daarnaast: wat de auto aangeeft in het dashboard bij 100% accu is een indicatie, gebaseerd op het verbruik van de laatste paar ritten en nog wat variabelen. Het is zelden ook wat je werkelijk kunt rijden met je auto.
    2 punten
  36. Even lang op het volume knopje links op het stuurwiel drukken schijnt de shortcut te zijn. Moet elke keer na starten gebeuren, want Europese regeling die dat aan wil hebben.
    1 punt
  37. De EV3 moet iedere 2 jaar of iedere 30.000 kilometer naar de dealer voor een beurt, hetgeen wat het eerst aan de beurt is.
    1 punt
  38. Bedankt voor t meedenken. Kom vd week juist terug van vakantie, begonnen de spiegels ineens weer te draaien..... Terwijl ik verder de laatste weken niets anders heb ingesteld. Knopje staat idd op 'auto'. Misschien moest de sleutel weer even 'inleren' ? Geen idee. Zal kijken of ik dit topic kan sluiten.
    1 punt
  39. "To OTA or not to OTA, that's the question"... Ik heb mijn 2 (gratis) OTAatjes gehad. 1 echte en een "neppert" waar alleen de firmware is geupdate, de kaart blijkbaar niet (die heb ik er afgelopen week lekker gratis opgezet middels een ouderwets USB stikje). Ik denk niet dat er ook maar iemand is die mij kan overtuigen om €89,- te betalen voor de volgende 2 updates terwijl de USB updates gratis zijn en minimaal 7 jaar zullen blijven. Het kaart materiaal is sowieso niet al te "actueel", daar zal een snellere release via OTA niets uitmaken (lang leve CarPlay / Andoid auto). Normaliter geraak ik altijd wel op de plek van bestemming met het KIA Navi systeem en gebruik ik zelden CarPlay. Ik stam nog uit de tijd van papieren kaarten en het stratenboek dus ik vind het al snel prima
    1 punt
  40. Dank voor jullie tips/meedenken. Probleem gisteren.opgelost. Blijkt zekering te zijn die klapte door storing ofzo in de rechter buitenspiegel. Blijkbaar zit er op die ene zekering zowel de buitenspiegels als de laaddop als de brandstofdop als het laadsysteem en ook nog eens, bleek maandagavond, de achterverlichting en de dimlichten. Kan geen kwaad daar een reservezekering van aan boord te hebben...
    1 punt
  41. Niet zo moeilijk: met vlakke hand over de banden wrijven met en tegen de rijrichting van de band, als je in een van de richtingen "haakjes" voelt (als een circelzaagblad) dan zijn ze gecupt.
    1 punt
  42. Cuppende achterbanden? Komt wel vaker voor bij de Niro.
    1 punt
  43. Hoi Murcielaygo, De spullen zijn onderweg. Hier hetzelfde voor de bougiesleutel. Op mijn Puch brommer gebruikte ik er ook een die hier niet gaat passen en wij hadden hier verschillende winkels in de stad en zelfs eentje in de wijk maar die zijn er allemaal mee gestopt. Dit werkt ook. Al met al voor 70 euro klaar voor alle reparaties. Nu alleen nog even niets in die cylinder laten vallen straks en de bougies het begin met de hand voorzichtig indraaien om het draad niet kapot te tappen hoorde ik iemand me gisteren nog zeggen. Tot nu toe al leuk om zelf te doen. Dankjewel voor je adviezen.
    1 punt
  44. als dit de nieuwe 2026_kia_sportage_phev_x_line
    1 punt
  45. bij deze link kun je het werkplaats handboek downloaden https://www.allcarmanuals.com/factory-service-manual-332-Kia-Sportage-SL.html
    1 punt
  46. Zal bij alle andere merken niet veel anders e/o beter zijn denk ik. En mbv dit forum kom je een heel eind....Ik ben blij met mijn 5e KIA en ben ook zeer tevreden over mijn dealer.
    1 punt
  47. Oké, heel erg bedankt, ja als ik goed naar de foto's kijk zit de likker er inderdaad achter. Het lijkt idd iets cosmetisch i.p.v. functioneel. Dan is dit misschien met stripjes en 3M dubbelzijdige tape weerstrak te maken. Nieuw bij de dealer kosten ze samen 250 euro. En dan moeten ze er nog op. Of ik kijk zelf even op Aliexpress, ook niet aan gedacht.
    1 punt
  48. Heb je de softreset al eens geprobeerd(dat kleine gaatje met een paperclip oid indrukken)? En heb je de gewijzigde voorwaarden zoals hierboven benoemt al geaccepteerd?
    1 punt
  49. Dus met dezelfde banden (ook dezelfde maat?), maar enkel andere velgen verschil in verbruik? Kan aërodynamica zijn... Ik weet dat bij de introductie van de Tesla Model 3 gelachen werd over de wieldoppen. Tot bleek dat hun aërodynamica zorge voor een lager verbruik...
    1 punt
Deze erelijst is ingesteld op Amsterdam/GMT+01:00


×
×
  • Nieuwe Aanmaken...