Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik heb wel de vaste bosal trekhaak onder de Niro, maar helaas geen fietsendrager meer om te testen hoe die zich daarmee gedraagt.

De 2600 km vakantie rit met caravan was in ieder geval geheel probleemloos...

Maar, hoewel er zover ik weet Met (vaste) Bosal trekhaak nog geen negatieve ervaringen zijn, zou ik persoonlijk,  gelet op de andere ervaringen, dit zelf toch wel vooraf even kenbaar maken en bespreken bij de dealer aangezien je nu nog aan de voorkant kunt gaan zitten voorafgaand aan aflevering.

Scheelt jou en de dealer misschien nog te voorkomen ongemak? Voorkomen is beter dan genezen.

Zonde van het plezier van een nieuwe auto als dat door zoiets in het gedrang zou komen.

Geplaatst

De elektrische aansluiting is gelijk voor alle trekhaken (alleen keuze 7 of 13 polig).

De Bosal is de enige trekhaak met vaste kogel voor die ik ken. Vandaar. 

Geplaatst

Uuhhhmm 

de waarschuwing gaat hier niet over de elektrische aansluiting...

Het gaat over de andere wijze van belasting van de trekhaak bij gebruik van een fietsendrager. Waarbij de trekhaak door de constructie (en vermoedelijk door het gebruik van losse tussenstukken ipv passende hele balk)  bij de montage vervolgens met een fietsendrager onaangenaam ver doorbuigt.

Dat betrof weliswaar ander merk en afneembare trekhaak, maar ik begrijp uit de eerdere reactie dat Bosal kennelijk dezelfde constructie gebruikt.

• 1 maand later...
Geplaatst

Ik heb de Bosal trekhaak (en deze gewraakte constructie): levensgevaarlijk vind ik. Kwaliteits Thuledrager met electrische fietsen veert ver door, en je zit bij een kuiltje of drempel zo aan de grond. Mijn dealer heeft morgen overleg met Kia Motor Nederland over deze constructie. Ik durf niet te rijden zo. Ik hoop op een oplossing. Zo niet, dan geld terug. Indien nodig mbv Geschillencommissie Voertuigen na overleg met mijn rechtsbijstandverzekeraar. Er zijn goede constructies te koop. Zie is de bijdragen van Derrek op dit forum. Wordt vervolgd ....

Geplaatst

Vandaag heeft mijn dealer (Blokhuis Harderwijk) hierover gesproken met KMNL. Ik krijg een nieuwe afneembare trekhaak, die hoger boven de weg uitsteekt, en die met een nieuw ontwikkelde montage aan het Niro-chassis wordt bevestigd. Die constructie tordeert niet. Het mes snijdt dus aan twee kanten: de drager zweeft hoger boven de weg, én veert niet meer. Ik betaal daar een x-bedrag voor bij (ik had een vaste trekhaak, "krijg" een afneembare). Aannemende dat dit het probleem wegneemt, vind ik dit een goede oplossing. Montage is begin oktober. Daarna zal ik hier over mijn ervaringen vertellen en foto's neerzetten van haak met constructie. Wordt dus vervolgd .... 

• 4 weken later...
Geplaatst

ik hoop over een week of 3 mijn Niro te krijgen, een BusinessLine uitvoering in de kleur metal stream. Met als extra een vaste trekhaak en sensors aan de voorkant. Bij het bestellen nog dit forum en de verhalen rond de trekhaak besproken, maar de verkoper kende geen negatieve verhalen en was zelfs nog even naar de werkplaats gelopen of daar meer bekend was.

Het viel mij wel op dat er verschillende trekhaken op de prijslijst staan, en dan niet alleen vast of afneembaar.

Geplaatst

Dinsdag of woensdag kunnen we hem halen, met trekhaak.

Ik heb ze vooraf op de hoogte gesteld van de issues, dus het zal me benieuwen.

Direkt de Thule drager met een paar e fietsen maar monteren.

Geplaatst
6 uur geleden zei gjcvro:

ik hoop over een week of 3 mijn Niro te krijgen, een BusinessLine uitvoering in de kleur metal stream. Met als extra een vaste trekhaak en sensors aan de voorkant. Bij het bestellen nog dit forum en de verhalen rond de trekhaak besproken, maar de verkoper kende geen negatieve verhalen en was zelfs nog even naar de werkplaats gelopen of daar meer bekend was.

Het viel mij wel op dat er verschillende trekhaken op de prijslijst staan, en dan niet alleen vast of afneembaar.

Alvast veel rijplezier en veilige kilometers met je nieuwe bolide. Hier zul je zeker geen spijt van krijgen. en de kleur is natuurlijk fantastisch. :-)  :-) 

• Like 1
Geplaatst

Goedemorgen,

ook ik hoop snel mijn Niro binnen te krijgen. Er was beloofd dat het op 13 oktober zou zijn, maar dit wordt misschien een paar dagen later. Hij wordt afgeleverd met trekhaak en Kia Connected Service.

Is er iemand die met dat laatste ervaring heeft?

Geplaatst
16 uur geleden zei Specialmade:

Alvast veel rijplezier en veilige kilometers met je nieuwe bolide. Hier zul je zeker geen spijt van krijgen. en de kleur is natuurlijk fantastisch. :-)  :-) 

Eigenlijk was het een beetje 2e keuze.:-). Wilde eerst de deep cerulean blue, maar vond hem in het echt toch wat tegenvallen.(eigenlijk vallen alle kleuren in het echt veel donkerder uit.)

Wat me eigenlijk op het laatst pas opviel: de ene uitvoering heeft wel de chromelijsten boven het raam tot vooraan, de andere niet, maar ik kan maar niet terugvinden welke uitvoering wel en welke niet. Ik gok vanaf de sportsline? Ik zie sowiesoe al opties langskomen die volgens mij nergens meer genoemd worden. Is er bijvoorbeeld een uitvoering met de 220v aansluiting achterin?

Geplaatst
2 minuten geleden zei gjcvro:

Eigenlijk was het een beetje 2e keuze.:-). Wilde eerst de deep cerulean blue, maar vond hem in het echt toch wat tegenvallen.(eigenlijk vallen alle kleuren in het echt veel donkerder uit.)

Wat me eigenlijk op het laatst pas opviel: de ene uitvoering heeft wel de chromelijsten boven het raam tot vooraan, de andere niet, maar ik kan maar niet terugvinden welke uitvoering wel en welke niet. Ik gok vanaf de sportsline? Ik zie sowiesoe al opties langskomen die volgens mij nergens meer genoemd worden. Is er bijvoorbeeld een uitvoering met de 220v aansluiting achterin?

of je een 220 V aansluiting achterin hebt is afhankelijk van de gekozen uitvoering. volgends mij heeft de sportline dit en uiteraard de executive line.

Geplaatst
8 uur geleden zei ReneM:

Goedemorgen,

ook ik hoop snel mijn Niro binnen te krijgen. Er was beloofd dat het op 13 oktober zou zijn, maar dit wordt misschien een paar dagen later. Hij wordt afgeleverd met trekhaak en Kia Connected Service.

Is er iemand die met dat laatste ervaring heeft?

Zoals je hier kan lezen http://www.kia.com/nl/content/hoe-werkt-tomtomlive/ kan je daar de actuele verkeersinformatie op je navigatie ontvangen. Daarvoor met je wel je GSM met bleutooth verbinden en je Hotspot aanzetten. De hotspot kan automatisch aan/uit worden gezet wanneer je in/uit de auto
stapt. Hiervoor dien je de Kia Hotspot app te installeren. Voor meer info zie ook topic Navigatie met tomtom services en files op dit forum.

Eenmaal geïnstalleerd dan werkt het fantastisch.

Geplaatst

Gelezen... ziet er goed uit. 
Aanvankelijk was het alleen om te weten of ik mijn auto op slot heb gedaan, (vergeet ik nogal eens...) maar dit maakt het allemaal nog veel leuker.

Geplaatst
Op 7-10-2017 om 16:35 zei gjcvro:

Ik zou toch oppassen en de dealer vooraf vragen wat dan het merk is van de vaste trekhaak die ze gaan monteren. En als dat een Bosal trekhaak is (die KMNL blijkbaar nog steeds levert aan haar dealers), zou ik duidelijk kenbaar maken daar niet mee akkoord te gaan om later niet het traject in te hoeven gaan van klagen en uiteindelijk een vervanging afdwingen. Dat wil je toch niet?

Helaas weet ik uit recente ervaring dat sommige Kia dealers nu nog steeds de verkeerde trekhaken onder de Niro monteren en de klanten voor de gek houdt als die erover beginnen. Een kennis van mij, die (terecht) onder de indruk was van de Niro en die (bij een andere dealer dan de mijne) deze ook besteld heeft, legde bij de onderhandelingen het probleem van de trekhaken bij deze dealer op tafel wetende de problemen die ik ermee gehad heb. Ook hier werd het toneelstukje door de verkoper opgevoerd dat ze van “geen problemen met trekhaken wisten” (lezen ze geen forum??) en dit opzichtig gingen navragen bij hun werkplaats.

Drie weken geleden is de betreffende Niro afgeleverd en.... met de vaste Bosal trekhaak. We hebben de constructie bekeken en ja hoor, het was de lage trekhaak met de torderende pasplaten in de constructie tussen trekhaakbalk en chassisbalken. Prettig begin van een nieuwe auto! En ik begrijp ook totaal niet waar KMNL mee bezig is. Er zijn immers wel degelijk goede trekhaken voor de Niro te koop. Ik ben dit gedrag totaal niet gewend van Aziatische firma’s. Maar wellicht weet Kia Korea hier ook niets van.

En misschien heb je wel dezelfde dealer, maar je zou het beste je dealer een vriendelijke (je wilt immers helemaal geen ruzie) e-mail kunnen sturen (niet alleen mondeling) waarin je je zorgen kenbaar maakt en wijst op artikel 7:17 van het Burgerlijk wetboek (conformiteitsvereiste) waarin staat dat een product aan de koopovereenkomst dient te beantwoorden. Dit betekent dit dat het product die eigenschappen moet bezitten die voor normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan aan de aanwezigheid niet hoeft te worden getwijfeld. Voor een trekhaak in Nederland houdt dat onder andere in dat er met goed fatsoen een fietsdrager op een trekhaak gebruikt moet kunnen worden.

Je hebt het probleem dan duidelijk op schrift en er is genoeg jurisprudentie over dit wetsartikel dat bedoeld is om de consument te beschermen. Doorgaans zal de dealer dan eieren voor zijn geld kiezen en serieus met je willen praten om tot een oplossing te komen.

Op de accesiore prijslijst van de Niro staan tegenwoordig veel verschillende trekhaken waarbij niet altijd duidelijk is wat de verschillen zijn. Al deze trekhaken moeten echter voldoen aan het bovengenoemde artikel 7:17. Opvallend is ook dat er tevens Bosal fietsdragers op de optieprijslijst staan die je niet met goed fatsoen op een Bosal trekhaak kunt gebruiken…..

Het is spijtig dat Kia Nederland en sommige Kia dealers zo met haar klanten omgaat want de Niro is echt een geweldige heerlijke auto. Het hybride systeem werkt feilloos, is sterker dan een diesel, sneller weg dan een Porsche en zuiniger dan je scooter!

Geplaatst

Ik heb het nog even na zitten zoeken, het gaat dus om deze:

https://webshop.kia.nl/accessoires/transport/0/ZKDE99038341

is ook al eerder genoemd in dit topic. wordt samen met de auto besteld. nummer blijkt van bosal te komen

http://bosal-trekhaak.nl/kia/niro-nl/09-16/kia-niro.-vast-geschroefde-kogel./

hmmz.. zal er toch nog maar een mailtje aan wagen.

Wat ik raar vind is dat er wel een kogeldruk van 100kg voor wordt afgegeven.

Dealer zit overigens in Nijmegen

Geplaatst

Zie op dit forum mijn eerdere (m.i. gevaarlijke) ervaringen met de vaste Bosal trekhaak. Ik hoop dat ook Derrek mee leest en zonodig aanvult.  Zoals bekend, zie foto's en technische tekeningen op dit forum, is het probleem niet de trekhaak zelf, maar de ophangconstructie waarmee de stalen balk (waaraan de trekhaak is bevestigd) op het chassis is gemonteerd: die constructie kan torderen, en dan heb je een heftig verende fietsendrager met electrische fietsen achter je auto, bij mij kwam de drager zelfs diverse keren (met krasschade) aan de grond. Vanmorgen heeft mijn dealer, Kia Blokhuis (Harderwijk) na overleg met KMNL, mijn nieuwe trekhaak met verbeterde chassismontage gemonteerd. Het is een GDW verticaal afneembare trekhaak, maar dat is niet het spannendste. Cruciaal is dat de ophangconstructie is versterkt. Zie bijgevoegde foto's die ik vanmiddag maakte. Ik heb er nog geen fietsen en fietsendrager op gehad (ga ik eind van de week doen, heb mijn fietsen niet hier), maar gezien de zware versterkingen (zie ook het verschil met eerdere foto's van de "foute constructie" op dit forum onder "afneembare trekhaak") ga ik er van uit dat het nu stabiel is. Verder is de trekhaak ongeveer 4 cm hoger dan de vaste Bosal die ik had. Die zit deels voor de kentekenplaat, dus wel verwijderen als ik geen drager er achter heb, anders kans op bekeuring.

GDW 1.jpg

GDW 2.jpg

Geplaatst

voor de nummerplaat is voor mij wel een no-go, ik laat bewust de trekhaak zitten voor de eikels zonder remmen. heeft me al een paar keer schade bespaard.

Geplaatst

Ik probeer me in te beelden hoe de constructie nu is. Ik begrijp dat de constructie hetzelfde is en er nog steeds een te korte trekhaak wordt gebruikt met hulpstukken, maar die hulpstukken zien er hier met de omgewalste flenzen wel sterker uit. Maar zijn deze hulpstukken nu in de plaats van de oude vlakke platen of extra gemonteerd, dat zie ik niet goed.

Wat me op de foto’s opvalt is het ongebruikte schroefgat in het hulpstuk. Is daar een bout vergeten? Waarom boren ze anders dat gat in het hulpstuk als dat geen nut heeft.

Het is een kwestie van uitproberen of deze constructie sterk genoeg is om niet te torderen. Ben benieuwd. Maar het blijft natuurlijk knutselen om het zo te doen. Gewoon een trekhaak die exact de maat heeft voor de Niro en je hebt helemaal geen hulpstukken nodig. En als ik dan zie dat een wel passende vaste trekhaak van het Duitse merk Auto-Hak zelf 109,- kost (en dat is nog de consumentenprijs inclusief marge; een dealer zal ze nog goedkoper inkopen) maar daar komt natuurlijk nog wel montage en elektra bij. Maar dan begrijp ik echt niet dat die dealers niet gewoon die trekhaken inkopen in plaats van de knutseltrekhaken via KNML.

Kia lijkt met wel 10(!) trekhaken in de prijslijst waar niemand wijs uit kan worden wel een trekhaak handel en gaat blijkbaar voor kwantiteit en niet voor kwaliteit. En wat betekent "met trekgewicht" en "zonder trekgewicht"? Ik neem toch aan dat je met alle trekhaken gewicht mag trekken?

Ik vraag me overigens af welke trekhaken Kia Duitsland levert aan de Duitse Kia Niro klanten.... Weet iemand dat?

Maar als ik nu een nieuwe Niro zou kopen, dan zou ik er bij de dealer ook geen vaste trekhaak meer bijbestellen maar naar een fastfitter gaan voor een goede trekhaak. Die nog goedkoper is ook. Of neem (eis) de Mobis afneembare trekhaak. Die is van Hyunday zelf, past perfect op de Niro en is gewoon prima, zo niet de beste.

Geplaatst

zonder trekgewicht = alleen voor fietsendragers a'la prius.

En ik gok dat het 2e schroefgat is om de montage te vereenvoudigen: het maakt niet uit welke plaat aan welke kant gebruikt wordt.

Geplaatst

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en heb met grote belangstelling alle berichten over de torderende trekhaken van Brink en GDW gelezen.

Op 26 oktober a.s. wordt mijn Niro afgeleverd en net even de dealer gebeld (Durmi Alkmaar) met de vraag welke trekhaak ze onder de auto gaan zetten.

Hij vertelde dat, omdat er een actie bij Durmi is van de Niro incl. trekhaak, zij een heel krat met Mobis trekhaken hebben staan en dat deze gemonteerd gaat worden.

Geplaatst
2 uur geleden zei gjcvro:

zonder trekgewicht = alleen voor fietsendragers a'la prius.

En ik gok dat het 2e schroefgat is om de montage te vereenvoudigen: het maakt niet uit welke plaat aan welke kant gebruikt wordt.

2e schroefgat????

Ik heb net de foto's uitvergroot maar ik zie geen 2e (extra) schroefgat????

Geplaatst

Ik ga duidelijker foto's maken vanmiddag. En proefrijden met fietsendrager met electrische fietsen. Daar gaat het natuurlijk om. Ik zal ook de technische details van mijn trekhaak geven uit de gebruiksaanwijzing.

Geplaatst
1 uur geleden zei Tully:

Hij vertelde dat, omdat er een actie bij Durmi is van de Niro incl. trekhaak, zij een heel krat met Mobis trekhaken hebben staan en dat deze gemonteerd gaat worden.

Kijk, zo hoort het dus.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe Aanmaken...