Jump to content
  • Sign Up
korsowito

ANSWERED e-Niro: De laadpaal, welke heb je besteld of welke gebruik je?

Recommended Posts

Dit is een topic om over de keuze van de laadpaal te discussiëren, 

Welke laadpaal heb je besteld of heb je al een?

1 fase, 3 fase?

Verzwaarde aansluiting thuis?

Ik heb zelf een paal van TheNewMotion besteld. Deze wordt in 2e helft van maart geplaatst. Ik heb 3 fase gevraagd (heb nu 3 x 25A), zal wel trager gaan laden maar ben dan gelijk future proof (voor zover dat kan haha)

Ik had al een paal van TNM (LoLo) voor mijn Outlander. Is 1 fase en 16 A. Dat was voldoende voor mijn 40 kWh Leaf en zal ook prima zijn voor de e-Niro. In 12 uur (van 7 tot 7) kan je 12*3,7 = ruim 44 kWh per etmaal laden (goed voor minstens 250 km); voor mijn gebruik voldoende. Moet ik eens echt ver weg heb je Fastned en natuurlijk laadplekken op de plaats van bestemming.

Hier gaat het waarschijnlijk de Zappi worden. Omdat het nauwelijks meer kost en ik sowieso de kabel voor drie fasen aanleg, denk ik dat ik meteen maar een driefase-model koop. En dan van het nieuwe model (V2) dat binnenkort leverbaar is. De levering van m’n auto duurt toch nog ff....

Ik heb al een ICU Eve Mini hangen van van Alfen met rfid badge. Geïnstalleerd door een elektro bedrijf die ook tegelijkertijd de zonnepanelen op het dak legden. Ik kan op basis van offertes alleen maar aanraden via een installateur het te doen en niet in te gaan op aanbiedingen van energie bedrijven. Die draaien je echt een poot uit en zijn zo 500 tot 1000 euro duurder; op zich logisch: zowel de door het energiebedrijf ingehuurde installateur als het energiebedrijf zelf willen marge. Een goede laadpaal kost tegenwoordig al geen 1000 euro meer en het is een paar uur installeren. Dan kan het dus nooit 2000 of 2500 euro kosten, maar moet het voor max 1500 mogelijk zijn afhankelijk van je aansluiting en gekozen wallbox. Dat was ik er twee jaar geleden ook voor kwijt en er zijn nu goedkopere laadboxen zoals b.v. een Zappi.

Zappi, 1-fase 32 Ampere op een 1x 35A hoofdzekering. De Zappi driefasen is nu nog niet leverbaar en ik heb wel een laadpaal nodig.

Wel alvast YMvK met vijf x 6mm2 naar de laadpaal en een ethernetdraad voor twee extra potentiaalklemmen aangelegd ivm overgaan naar drie fasen over vijf jaar. Moet dan wel overgaan naar de nieuwe laadpaal en een kleine meterkastaanpassing + verzoek inleggen bij Enexis om de aansluitwarden om te zetten van 1x 35 naar 3x 25. Het gevolg is dat ik van 7,4kWh laden overga naar 11kWh.

Mits je volgende auto wel drie fasen laden ondersteund ;) Ik weet trouwens niet of de Zappi nu echt smart laad op basis van het gebruik thuis. ICU heeft zo'n laadpaal tegenwoordig (helaas heb ik die niet) die op basis van de slimme meter kan zien hoeveel er verbruikt wordt en hoeveel ruimte er nog is op de aansluiting; de aansluiting wordt dus nooit overbelast. Het laden van de auto wordt aangepast aan het verbruik in huis. Dan kan die dus max 32A laden, maar knijpt de auto af als de wasmachine aangaat of je begint met elektrisch koken. Eigenlijk een ideaal systeem.

Ga er maar vanuit dat over drie jaar auto's voorzien zijn van een driefasenlader, het is de toekomst. Zappi gebruikt potentiaalklemmen (1 per fase) als input voor de loadbalancer dus ja, de Zappi laadt smart op je daadwerkelijke verbruik thuis.

Dan is het een hele mooie laadbox voor die prijs. En of alle auto's in de toekomst 3-fasen kunnen laden? Zeker in het goedkopere segment denk ik dat het wel even kan duren. Een 3-fasen omvormer is nu eenmaal een stuk duurder dan een één fase schakeling in een auto en in de goedkopere klasse telt elke euro. Maar dat is een andere discussie.

25 minuten geleden, Ton van Hout zei:

Ga er maar vanuit dat over drie jaar auto's voorzien zijn van een driefasenlader, het is de toekomst. Zappi gebruikt potentiaalklemmen (1 per fase) als input voor de loadbalancer dus ja, de Zappi laadt smart op je daadwerkelijke verbruik thuis.

Nee, daar zou ik maar niet te hard op rekenen. Dat veel auto’s met een éénfaselader zijn uitgerust is omdat er niet zoveel landen zijn waar veel huishoudens drie fasen ter beschikking hebben. We boffen hier in NL...

En Zappi gebruikt geen potentiaalklemmen maar stroomklemmen om de fasedraad. Daarin wordt een spanning opgewekt die eventedig is met de stroom die er door de fase loopt. Zo kan het regelcircuit snel en adequaat reageren. 

We zullen zien wat de toekomst brengt :)

Dank je voor de correctie, ik zal ze geen potentiaalklemmen meer noemen maar stroomklemmen! In tegenstelling tot jou ben ik niet in de elektro opgeleid.

Heb zojuist een offerte ontvangen van de firma Engie voor een 7,4 kW wallbox met vaste kabel, incl. installatie (6 meter onder huis door en 6 meter buitenshuis incl. graafwerk) voor totaal € 2.200,00 incl. B.T.W.

Laat ze dan bekabeling gebruiken waardoor je straks zonder hak- en breekwerk over kan naar 11kWh.

53 minuten geleden, Geronimo81 zei:

Heb zojuist een offerte ontvangen van de firma Engie voor een 7,4 kW wallbox met vaste kabel, incl. installatie (6 meter onder huis door en 6 meter buitenshuis incl. graafwerk) voor totaal € 2.200,00 incl. B.T.W.

Dat bedrag kun je ongetwijfeld een flink stuk naar beneden krijgen als je het graafwerk zelf doet. Denk je dat je dit gaat lukken? Dure elektrovakmensen zoiets als graafwerk laten doen is niet efficiënt.

En het boren kan je misschien ook zelf; ik weet niet hoe handig je bent. Als je dan ook die kabel zelf kunt vastzetten met de juiste kabelzadels, dan kan het misschien zomaar opeens de helft kosten, want die box kost ruwweg 600 euro schat ik en de kabel kost nog geen 6 euro per meter: https://www.sandervunderink.nl/donne-grondkabel-ymvk-as-4-x-6-mm2-6-mm2-per-meter.html (of klik hier voor andere kabeldiktes). Dan ga ik zelfs uit van dikke 6mm2 kabel voor in de grond en geschikt voor 3 fase-aansluiting. Toekomstvast.

Ben je zelf een beetje handig?

Edited by Hippe lip

11 uur geleden, Fralamjo zei:

ICU heeft zo'n laadpaal tegenwoordig (helaas heb ik die niet) die op basis van de slimme meter kan zien hoeveel er verbruikt wordt en hoeveel ruimte er nog is op de aansluiting; de aansluiting wordt dus nooit overbelast. Het laden van de auto wordt aangepast aan het verbruik in huis. Dan kan die dus max 32A laden, maar knijpt de auto af als de wasmachine aangaat of je begint met elektrisch koken. Eigenlijk een ideaal systeem.

@Fralamjo Welk type van ICU heb je het dan over? Ik ken alleen de Zappi die zijn laadstroom aanpast op het huisverbruik. 

Die Alfen is toch alleen middels een sim-kaart remote te beheren of zie ik dat nou verkeerd? De Zappi kan je via de hub zelf beheren, dus zonder tussenkomst van een derde partij die ook weer centjes vraagt voor de dienstverlening.

De Plugsurfing kaart heb ik ook besteld, lijkt me wel handig. geen maandelijkse kosten en toegang tot allerlei laadstations van veel aanbieders. Niet dat ik verwacht veel buiten de deur te gaan laden maar als backup is het gewoon handig.

3 uur geleden, Fralamjo zei:

@Hippe lip Even opgezocht en je kan 'm op de website van Alfen configureren. Prijs is waarschijnlijk hoger dan de Zappi. Maar vragen en offerte staan vrij ;) Optie loadbalance met slimme meter uiteraard selecteren

https://alfen.com/nl/producten/icu-eve-mini

Nou, deze zou ik nou niet kiezen. Ze zeggen loadbalancing te hebben en dat zal ook best zo zijn, maar ze doen dat op basis van communicatie met de slimme meter. Die geeft eens in 10 seconde zijn meetwaarden door. Dat betekent dat als een grootverbruiker van een paar kW in huis plotseling inschakelt, het tot 10s kan duren voordat de laadpaal het doorheeft en zijn laadstroom terugschroeft. In de tussentijd heb je dus een flinke overbelasting van je aansluiting. Een grotere belasting dan de waarde van je hoofdzekering onder je meter. Je kunt hiermee dus niet tot de 24A gaan als je een 25A hoofdzekering hebt.

Ik ben er niet zo zeker van dat dit goed gaat. Ik zou er voor mezelf in elk geval niet op vertrouwen.....

En als ik het goed zie is de Zappi ook nét iets goedkoper dan de ICU Eve mini, al ist verschil erg klein. Dan kijk ik naar het 3-fasemodel met vaste kabel. 

Edited by Hippe lip

Ik ga ook voor de zappi (v2). Ik pak meteen de 3-fasen versie. Voordeel van de v2 tov v1 is de ingebouwde aardlek met DC protectie. Scheelt weer een dure aardlek in de meterkast.

Ik ben het eens met Hippe lip wat betreft de slimme meter gebruiken voor load balancing, lijkt me verre van ideaal... Ik tap zelf de data af voor mijn domotica via de P1, en er is géén Power output data aanwezig (in mijn Iskra MT-174). Alleen kWh. Dus ik bereken aan de hand van het tijdsverschil tussen de metingen hoeveel W er getrokken wordt. De zappi kan veel vaker pollen, en ook per fase.

@Hippe lip Twee jaar geleden was er geen Zappi, kwam iig niet in mijn zoektochten voor, en als ik de spec bekijk zou ik nu ook voor een Zappi gaan. De prijs is scherp gezien de geboden functionaliteit.

Hee, @JvdBosch, even off-topic: ik zie bij je profiel dat je -net als ik- Runway Red hebt besteld. Maar je zet er ook bij dat je een Smokey Gay interieur hebt. Waar haal je die informatie vandaan? En zijn er ook andere interieuren dan?

2 minutes ago, Hippe lip said:

Hee, @JvdBosch, even off-topic: ik zie bij je profiel dat je -net als ik- Runway Red hebt besteld. Maar je zet er ook bij dat je een Smokey Gay interieur hebt. Waar haal je die informatie vandaan? En zijn er ook andere interieuren dan?

In het buitenland wel ja. :D In Nederland bepaalt de importeur de samenstelling van het aanbod. In het buitenland kan dat anders zijn. Zo hebben de Engelsen geen keuze uit een LED koplamp en de Spanjaarden hebben volgens mij geen warmtepomp, maar een PTC. In België, waar ik hem heb besteld, kun je ook een donkergrijs interieur kiezen en een zonnedak. Verder zijn ze identiek, op één ding na, de Belgen en Duitsers hebben een 220V op de achterbank.

Zou het pollen van de P1 poort niet afhangen van de daaraan gekoppelde interface? Ik heb er een Enelogic kastje aanhangen die data per minuut genereert. De gratis service doet het geloof ik eens per uur. Neemt niet weg dat de Zappi op dit moment het 'leukste' kastje is.