Jump to content
  • Sign Up
korsowito

ANSWERED e-Niro: De laadpaal, welke heb je besteld of welke gebruik je?

Recommended Posts

5 euro per maand  7 jaar garantie op een Kia.

5x12x7 =420 euro.

dus in de garantie periode bijna een 1 fase Zappi verdiend.

6 hours ago, The Dude said:

Zijn er ook mensen die een Zappi op een paal hebben geplaatst? Ze hebben die niet in de webshop.

Ik heb gebeld met ze. Een simpele hardhouten paal was afdoende, dat ga ik dus ook doen. Hij komt naast de inrit in het zand.

ok. mijn eerste bericht. nog 2 maanden wachten.

Mag ik er van uit gaan dat ik altijd beter ben met 3 x 35 ipv 3 x 25?

Zonder EV is de hoofdzekering al een keer geklapt (kosten 100€)

Wellicht kan ik het verschil in kosten voor de grotere aansluiting wel van de belasting aftrekken omdat ik zakelijk rij...? 

Groet,

Raymond

Nou, 3x35 kost je maandelijks € 50 extra aan vastrecht en als je eens uitrekent hoeveel je kunt laden op 20A kan je daarmee wellicht leven. 20A * 230W = 4.6Kw en dat x 8 uur laden = 36.8kWh / 180Watt/km = 204 km bereik.

Hoeveel km moet je rijden per dag en hoeveel uur heb je beschikbaar om te laden? En kan je op de plek van bestemming ook laden?

Edited by Ton van Hout

39 minuten geleden, Schemerlamp zei:

ok. mijn eerste bericht. nog 2 maanden wachten.

Mag ik er van uit gaan dat ik altijd beter ben met 3 x 35 ipv 3 x 25?

Zonder EV is de hoofdzekering al een keer geklapt (kosten 100€)

Wellicht kan ik het verschil in kosten voor de grotere aansluiting wel van de belasting aftrekken omdat ik zakelijk rij...? 

Groet,

Raymond

Ja voor een EV altijd beter. Klinkt als loadbalancing toegevoegde waarde zal hebben. 

Geen idee of verhoging aansluitwaarde als zakelijke kostenpost is op te voeren. 

Gevoel zegt van wel. 

Inderdaad af en toe langs de fastnet zal goedkoper zijn. 

Eigenlijk wat hierboven al omschreven is. Ik heb thuis ook 3x25A en dit lijkt me voor mij prima te zijn.

ik heb geen transformatoren o.i.d. om twee fases te combineren tot 1 fase. Heb wel dat dynamic loadbalancing erbij genomen, waardoor je dus als het goed is te allen tijde maximaal vermogen naar je EV hebt, wat voor mij in het gunstigste geval dus 20A is. Volgens mij houden ze een soort safety aan en kun je dus nooit met 25A laden (vraag me niet naar details). 20A met 230V geeft 4600 Watt, hetgeen neerkomt op 55 kWh na een nacht (12 uur) laden. Dat zou genoeg moeten zijn voor 300-350 km rijbereik elke morgen.

voor de meeste mensen is dit genoeg en dus niet nodig om je meterkast om te laten bouwen naar 3x35A. 

edit: bedenk ook nog eens, bovenstaande berekening is als je je accu tot 0% leeg zou rijden elke dag... als je 's avonds thuis komt met bijvoorbeeld nog 150km bereik, is hij dus de volgende morgen 100% vol. Ik laad nu met slechts 2.2kw, en tot nu toe elke morgen weer 90% vol.

Edited by Geronimo81

Zijn er hier al mensen die een Zappi hebben en hun e-Niro daarmee laden?

Ik ben vanmiddag even aan het kijken geweest in de logging en enorm geschrokken qua verbruik. Heb voor 800km blijkbaar 300kWh verbruikt. Hoe dit precies komt weet ik nog niet, maar ben benieuwd of anderen het ook hebben zodat ik weet waar ik het zoeken moet. Voor mijn gevoel zou het verbruik max 150kWh mogen zijn.

Iedere avond heb ik de auto aan de kabel gehangen, uitgesteld starten met laden tot 90% en voorverwarmen tot 21graden voor vertrek. Iedere ochtend de auto pas net voor vertrek van de kabel gehaald.

Teller geeft aan dat ik 3 dagen en 23u geladen heb. Maar ik weet niet of dit betekent dat er 3 dagen en 23u stroom doorheen gegaan is of dat hij die tijd gekoppeld was met de auto. Ik heb de e-Niro sinds 8-2-2019, iets meer dan een week dus.

Verder overigens niets dan lof over de Zappi en de support vanuit de Nederlandse reseller. Ook nu, op dit late uur, direct reactie op mijn vraag. Deze week wat dingen testen, 2bcontinued!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik mag mijn berichtje niet meer aanpassen, dus daarom een losse post:

Ik heb contact gehad met mijn energieleverancier en gevraagd of ze me konden vertellen wat de meterstand was op 1-2-2019. Zeer prettige medewerker aan de lijn welke met me mee is gaan rekenen en we kwamen beiden tot de conclusie dat er ca. 160kWh geladen is.

Het ziet er dus naar uit dat de logging functie van de Zappi niet helemaal lekker is, en dat was ook de reactie van de NL reseller. Ik heb firmware 1.76 terwijl de meest recente 2.32 is.

(hopelijk zeer) Binnenkort krijg ik de HUB binnen, dan kan ik meteen die firmware updaten.

5 km/kW klinkt inderdaad beter :P 

Reden te meer voor mij om een meter te plaatsen voor de lader om onafhankelijk van software tzt direct te kunnen zien wat er naar de laadpaal is gegaan. 

• Like 1

5 km/kW klinkt inderdaad beter  

18.8kWh per 100km is mijn gemiddelde verbruik na 812KM.

sorry, ik pas het aan naar 5,32 :P 

En wel mooi om te zien dat we allemaal wel redelijk hetzelfde verbruik hebben. Zitten allemaal zo rond de 18 kWh per 100 km.

Ik zat vanmorgen nog even te rekenen, ik laad mijn auto elke nacht op tot 90% en dan heb ik elke morgen een rijbereik van 360 km. Als je dat extrapoleert naar 100% zit je op een bereik van krap 400 km op een volle accu. In de winter... met bijna alleen maar snelwegkilometers...

Ik lach me kapot om alle haters van EV's met hun 'range' argumenten! En heb bovendien al een maand niet meer getankt en geen euro wegenbelasting betaald!

Het zit hem in de details he ;-)

Ja, die range is inderdaad super! 
Nu ervoor zorgen dat ik goede meetgegevens krijg qua stroomverbruik thuis (ws. met een aparte tussenmeter zoals @The Dude al aangaf of de software update moet voldoende zijn) en dan kan ik dit ook nog aftrekken van de bijtelling. Dan blijft er dus echt bijna niets over qua kosten! 

En dan ook nog eind deze maand zonnepanelen :cool:

Als je al een moderne digitale meter hebt is het misschien leuk er een kastje van Enelogic in te prikken. Die logt continu je verbruik elke 10 seconden. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Dankzij dat kastje kwam ik er achter dat ik het nodige (vermijdbare) sluipverbruik had. Scheelt (al 6 jaar inmiddels) een kleine 1500 kWh per jaar. Met wat puzzelen kan je ook zien hoeveel je geladen hebt. Helaas meet het kastje je totale verbruik (en teruglevering) en (nog) niet de individuele verbruikers.

Scheelt (al 6 jaar inmiddels) een kleine 1500 kWh per jaar.

WOW!

Wij verbruiken totaal slechts 3.000kWh/jaar...
Dat is 2 volw. 1 kind van nog geen 2jr en geen elektrische auto

1 hour ago, Murcielaygo said:

WOW!

Dat is 2 volw. 1 kind van nog geen 2jr en geen elektrische auto emoji6.png

Wij met 2 volw (waarvan 1 thuiswerkend!) en 2 kids: 2200kWh. En dan staat er ook nog een NAS 24/7 te draaien. Het loont om bij alle apparatuur die het huis in komt te kiezen voor de meest energiezuinige. Tot op de router e.d. aan toe! Ik zit op +- 110W aan continu(sluip)verbruik.

• Like 1

Netjes!

Hier draait de wasmachine (nog) flink wat uren.
Continuverbruik weet ik niet precies, maar mijn AV-apparatuur zit op ca.30W en de computerapparatuur op 20W, die heb ik toevallig dit weekend gemeten.
Ik gok op zo'n kleine 200W, maar nog geen slimme meter, dus geen precies inzicht.

Een elektrische of plug-in hybride staat wel op mijn verlanglijstje, maar dat is nog even een te grote (financiële) stap. En zonder eigen oprit en een huurwoning is laden dan ook lastiger...

Maar ik lees hier met interesse mee; heb zelfs al gekeken wat er mijn huis binnenkomt, mocht ik ooit TOCH "meer" willen

20 uur geleden, Murcielaygo zei:

WOW!

Dat is 2 volw. 1 kind van nog geen 2jr en geen elektrische auto emoji6.png

dat is al even geleden dat wij dat verbruikten met 3 personen. 8 jaar geleden overgegaan op 5 pits  inductie koken, elektrische oven en eind 2013 op een hybride Outlander die ook thuis laadde. Daarnaast hoe ouder de kinderen, hoe meer verbruik..... Dan zit je echt snel aan de 7500 kWh, waarvan het opladen van de auto wel zakelijk gedeclareerd werd.

Edited by Veefer
  • Like 1

Goedemorgen!

Heeft iemand hier al de Niro in zijn bezit?

Mag ik vragen om een foto van de ingang van de stekker aan de voorkant?

De reden waarom ik dit vraag is dat ik nu een Nissan Leaf (voorloopauto op de Niro) heb en nog geen laadpaal thuis, die komt over 4 weken en krijgt een vast snoer geschikt voor de Niro.

3 uur geleden, Vas zei:

Goedemorgen!

Heeft iemand hier al de Niro in zijn bezit?

Mag ik vragen om een foto van de ingang van de stekker aan de voorkant?

De reden waarom ik dit vraag is dat ik nu een Nissan Leaf (voorloopauto op de Niro) heb en nog geen laadpaal thuis, die komt over 4 weken en krijgt een vast snoer geschikt voor de Niro.

Goedemorgen, welkom.

Vraag is een beetje naar de bekende weg toch? :-) Ja er rijden er al aardig wat en op je andere vraag is het antwoord: gewoon een type 2 (Mennekes) stekker female om in de auto te steken.

22 minuten geleden, Veefer zei:

Goedemorgen, welkom.

Vraag is een beetje naar de bekende weg toch? :-) Ja er rijden er al aardig wat en op je andere vraag is het antwoord: gewoon een type 2 (Mennekes) stekker female om in de auto te steken.

ik doelde meer op dit topic, of hier al personen een EV in hun bezit hebben :oops:

En mooi dan kan ik tot die tijd de Leaf ook via de laadpaal laden!

Dank voor je reactie!

Daar heb je net antwoord op gekregen.

ben d'r nog steeds geeneen tegengekomen, maar zodra ik een andere e-Niro zie zal ik netjes zwaaien :P

en de aansluiting voor de stekker is dezelfde als de leaf, dus je kan dezelfde gebruiken. 

Het zijn toch alleen de oudere EV’s die een andere (lees: type 1) stekker gebruimen? Tegenwoordig is hier in heel Europa alles gestandaardiseerd op type 2 = Mennekes dacht ik.