Jump to content
  • Sign Up
korsowito

e-Niro: De laadpaal, welke heb je besteld of welke gebruik je?

Recommended Posts

3 uur geleden, Case zei:

Let op dat voor EV laders een type B aardlekschakelaar gebruikt moet worden. Deze detecteert ook op gelijkspanningsfouten. Enkele laadpalen/wallboxen hebben deze ingebouwd.

Oh, kweet er maar eentje: de Zappi. Welke nog meer?

11 hours ago, Case said:

Let op dat voor EV laders een type B aardlekschakelaar gebruikt moet worden. Deze detecteert ook op gelijkspanningsfouten. Enkele laadpalen/wallboxen hebben deze ingebouwd.

Dat klopt voor 3-fase laders. Voor 1-fase laders is het volgens mij niet nodig, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen. 

https://www.laadpaal24.nl/aardlekschakelaar-type-b

23 minuten geleden, Prlwytzkofsky zei:

Dat klopt voor 3-fase laders. Voor 1-fase laders is het volgens mij niet nodig, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen. 

https://www.laadpaal24.nl/aardlekschakelaar-type-b

Kijk je in de NEN1010 dan sttat die aardlekschakelaar type B wel genoemd, maar niet met de restrictie dat dit alleen voor driefasesystemen geldt  Zie helemaal onderaan onder het kopje beveiligingsmaatregelen:

http://nen1010.cobouw.nl/bijzondere-installaties/bijzondere-ruimten/laadinrichtingen-voor-elektrische-voertuigen

8 uur geleden, Hippe lip zei:

Oh, kweet er maar eentje: de Zappi. Welke nog meer?

De Ratio EV transformer heeft deze ook. 

8 minutes ago, Case said:

De Ratio EV transformer heeft deze ook. 

Nee, tenminste die bij aan de muur hangt heeft hem niet.

Posted (edited)
30 minutes ago, Hippe lip said:

Kijk je in de NEN1010 dan sttat die aardlekschakelaar type B wel genoemd, maar niet met de restrictie dat dit alleen voor driefasesystemen geldt  Zie helemaal onderaan onder het kopje beveiligingsmaatregelen:

http://nen1010.cobouw.nl/bijzondere-installaties/bijzondere-ruimten/laadinrichtingen-voor-elektrische-voertuigen

Je brengt me toch echt een beetje aan het twijfelen. Voor de zekerheid ga ik de type B uit de ZOE lader verplaatsen naar de meterkast. Dan zitten beide laders achter een type B.

Als ik me de discussie van een jaar of 6  geleden goed herinner is de type B er vooral voor auto's die een laadssysteem hebben dat niet volledig galvanische gescheiden is van het net. En dat is er nog steeds maar 1 dacht ik: de ZOE (die gebruikt de inverter voor de motoraansturing ook als lader, cool maar ongebruikelijk). Omdat er een gerede kans dat de ZOE een keertje in de NIRO lader wordt geplugd ga ik de boel maar ombouwen (kost niks, alleen verplaatsen).

Edited by Prlwytzkofsky
aanvulling ZOE

15 uur geleden, Hippe lip zei:

Dat verzwaren zou ik maar even mee wachten. Vergeet niet dat je zoiets ca. 700 euro per jaar aan EXTRA vastrecht gaat kosten!

En dat je de stoppen om de oren vliegen lijkt me vreemd. Dan lijkt het er eerder op dat er iets niet goed is aangesloten. Dat kan er echt nix mee te maken hebben of je de auto achter een bestaande aardlek aansluit of achter een nieuwe, extra aangebrachte aardlek. 

Twee vraagjes daarover:

1. Heb je een oude stopenkast met schroefzekeringen en zogeheten smeltpatronen of heb je een moderne kast met automaten die je weer kan inschakelen als-ie uitgeschakeld is?

2. Waarom denk je dat je ‘de stoppen om de oren vliegen’ als je de autolader achter een aparte aardlekschakelaar aansluit?

Verzwaren is al langer een gedachte goedje zeker met idee van airco en heaters die ik wil gaan aanschaffen. Ik ben bekend met de kosten. Wat betreft de stoppen om de oren. Je bent beperkt in wat je kan aansluiten per fase. Je kan best meer aansluiten daar niet van maar dan moet je je bewust zijn van wat je aanzet ;)

Mijn installatie zit simpelweg vol kwa groepen (automaten). 

Wat betreft jou vragen:

1. Is een installatie uit 2006 met automaten

2. Een aardlekschakelaar zegt precies waar deze voor is en zegt niks over jou beveiliging van je hoofdzekeringen

Ik heb met de vorige installatie van een ander laadpunt inderdaad gehad dat deze op de verkeerde fase zat, begon de auto te laden en stond er nog meer aan dan trok de fase teveel en klapte 1 fase eruit. Dit houden ze op zich wel even vol omdat het niet hele snelle zekeringen zijn.

Uiteindelijk zelf de installatie maar aangepast, gelukkig een elektrotechnische achtergrond ;)

Maar los daarvan, je fase kan simpelweg maar 5,75kW (in mijn geval) trekken, dus zeg max 6kW maar dan moet er niks anders aangesloten zijn. Trouwens daar zit de loadbalancer nu tussen. Dus wat betreft je laadpunt, die moet zeker achter een aardlek (mag apart) en je groep een b-karakteristiek is. Verder is het meten, alles aanzetten...en ampere tang erbij. :)

1 uur terug, Prlwytzkofsky zei:

Je brengt me toch echt een beetje aan het twijfelen. Voor de zekerheid ga ik de type B uit de ZOE lader verplaatsen naar de meterkast. Dan zitten beide laders achter een type B.

Slimme zet!

1 uur terug, Prlwytzkofsky zei:

Als ik me de discussie van een jaar of 6  geleden goed herinner is de type B er vooral voor auto's die een laadssysteem hebben dat niet volledig galvanische gescheiden is van het net. En dat is er nog steeds maar 1 dacht ik: de ZOE (die gebruikt de inverter voor de motoraansturing ook als lader, cool maar ongebruikelijk). 

In de discussie kan dat als argument meegenomen zijn, maar de regeltjes hebben dat punt er niet bij staan. Dus ALTIJD verplicht.

Niet zo vreemd overigens, want als die paal er een keer staat kan (min of meer) elke auto daar aan gehangen worden, ongeacht wel of geen galvanische scheiding. Daarom dus altijd een type B. Safety first!

Posted (edited)
22 uur geleden, Marcello75 zei:

Correct! Ik heb 3x25A aansluiting. De installateur wilde de laadpaal geheel achter 1 aardlek zonder andere groepen. Dit ging helaas niet dus hij zit gecombineerd met overige groepen. Ik kan wel max 25A halen als er dus niets anders aan staat. De loadbalancer is geconfigureerd hierop door NewMotion. Wil je dus hoger dan zal je dit via hun moeten laten aanpassen. 

Het ging mij over deze tekst. Of je laadpaal nou achter een bestaande aardlekschakelaar komt of dat je op de zelfde fase een aparte aardlekschakelaar monteert voor je laadpaal, dat maakt voor de belasting van die fase echt niet uit. Daardoor springen je niet opeens de stoppen om de oren. Elektrotechniek is (ook?) mijn vakgebied; dat helpt wel bij dit soort vraagstukken. 

En vergeet niet dat je voor je laadpaal een aparte aardlekschakelaar type B nodig hebt, zoals elders ook al herhaaldelijk beschreven. Voorgeschreven in de NEN1010. Dat is wat anders dan een installatie-automaat met B-karakteristiek (helaas verwarrende benaming van die aardlek....).

En om te voorkomen dat de stoppen je om de oren vliegen, gebruikt Zappi een stroommeetklem. Die doet het zelfde als een stroommeettang die je noemt. Je monteert die klem om de fase waarop je je laadpaal hebt aangesloten, en dan ditect voor of achter de hoofdschakelaar. Dan wordt dus de totale belasting van die fase gemeten en wordt voorkomen dat die overbelast wordt door de laadpaal.

Edited by Hippe lip
  • Thanks 1

1 uur geleden, Prlwytzkofsky zei:

Nee, tenminste die bij aan de muur hangt heeft hem niet.

Dat is vreemd, bij de offerteaanvraag bij evcompany heb ik daar expliciet naar gevraagd. Zij gaven aan dat de type B aardlekschakelaar is ingebouwd.

Heb jij niet een gewone Ratio lader? De EV transformer is een buitenbeentje, vormt twee fasen om tot een fase met dubbele stroomsterkte.

Voor de deskundigen hier. Recent heb ik hier een plaatje geplaatst van mijn meterkast aanpassing. Is dit het juiste type B?

1 uur geleden, Hippe lip zei:

Het ging mij over deze tekst. Of je laadpaal nou achter een bestaande aardlekschakelaar komt of dat je op de zelfde fase een aparte aardlekschakelaar monteert voor je laadpaal, dat maakt voor de belasting van die fase echt niet uit. Daardoor springen je niet opeens de stoppen om de oren. Elektrotechniek is (ook?) mijn vakgebied; dat helpt wel bij dit soort vraagstukken.

Aha ..helder. Ging dus om 1 fase, waar dus 1 aardlek op zit :)

1 uur geleden, Hippe lip zei:

En om te voorkomen dat de stoppen je om de oren vliegen, gebruikt Zappi een stroommeetklem. Die doet het zelfde als een stroommeettang die je noemt. Je monteert die klem om de fase waarop je je laadpaal hebt aangesloten, en dan ditect voor of achter de hoofdschakelaar. Dan wordt dus de totale belasting van die fase gemeten en wordt voorkomen dat die overbelast wordt door de laadpaal.

Doet de EVE mini ook met de ingestelde waarde van de loadbalancer.

1 hour ago, Case said:

Dat is vreemd, bij de offerteaanvraag bij evcompany heb ik daar expliciet naar gevraagd. Zij gaven aan dat de type B aardlekschakelaar is ingebouwd.

Heb jij niet een gewone Ratio lader? De EV transformer is een buitenbeentje, vormt twee fasen om tot een fase met dubbele stroomsterkte.

Nee, ik heb echt de trafo (ook de gewone, daar zit wel een type B in)

Zie ook foto in eerdere post:

Op de dinrail zitten: aansluitstrip, relais, smartevse en aansluitstrip. 

Ik ben toch wel benieuwd naar wat er nu precies in 1010 staat, maar 350 Euro is me een beetje te duur... Ik vermoed dat het voor 1 fase echt niet verplicht is want Ratio is altijd best wel netjes.

37 minutes ago, The Dude said:

Voor de deskundigen hier. Recent heb ik hier een plaatje geplaatst van mijn meterkast aanpassing. Is dit het juiste type B?

Als ik het goed heb heb je deze:

https://new.abb.com/products/2CSF204006R1630/fh204-ac-63-0-03-residual-current-circuit-breaker

Dat is gewoon type A denk ik. Dus geen type B, maar als je een 1 fase lader hebt zou dat OK kunnen zijn. (zie discussie hierboven)

Op 10-3-2019 om 15:51, The Dude zei:

IMG_2994.thumb.jpg.9a784fef9eb12714fbe629e20204ce76.jpg

Bedoel je deze? Tekst op de aardlekschakelaar is niet te lezen. Kun je een scherpe foto laten zien?

Het lijkt overigens op het eerste gezicht niet de goede. Met scherpe foto kan ik dat met zekerheid zeggen. 

42 minuten geleden, Prlwytzkofsky zei:

Ik ben toch wel benieuwd naar wat er nu precies in 1010 staat, maar 350 Euro is me een beetje te duur... Ik vermoed dat het voor 1 fase echt niet verplicht is want Ratio is altijd best wel netjes.

Dat Ratio best netjes is zegt niet zo veel. Dit komt niet zo vaak ter sprake, die aardlekschakelaar type B. Daarom zijn er nog heel wat installateurs zich niet bewust van deze regel. Regeltjesland wordt helaas ook hier een stuk ingewikkelder....

Is er hier iemand die een NEN1010 ter beschikking heeft en op kan zoeken wat daar precies in staat over het gebruik van een aardlekbeveiliging type B ten behoeve van een laadpaal? Ik wil nou wel eens weten of die verplichting expliciet beperkt is tot driefasepalen of dat dit ook geldt voor eenfasepalen. Ik vermoed het laatste, gezien dit artikel:
http://nen1010.cobouw.nl/...or-elektrische-voertuigen
En Zie dan helemaal onderaan onder het kopje beveiligingsmaatregelen.

Posted (edited)
Nou, met hulp van Gerben2903 op het Tweakersforum heb ik eens precies uitgezocht hoe het met de regeltjes zit.

De exacte tekst van de NEN1010 over de beveiliging van een laadstation voor elektrische voertuigen heb ik nu ook ingezien (dank [~gerben2903]) en moet constateren dat die aardlekschakelaar type B is voorgeschreven voor alle ‘laadstations’. Dus ook voor de éénfaseuitvoeringen. Daarvoor zie ik geen uitzondering. 

Technisch gezien is dat wel vreemd vanwege de achterliggende reden waaróm een DC (gelijkstroom) beveiliging wordt vereist. Die gelijkstroom kan bij een driefasesysteem namelijk zorgen voor verzadiging van het magnetisch veld van de aardlekschakelaar, waardoor die zijn werk niet meer kan doen. Bij een éénfasesysteem gaat dat niet op. Die klapt er gewoon meteen uit bij verzadiging. 

Maar nogmaals: de regeltjes schrijven het dus voor beide systemen voor. 
Sorry, wel een beetje technisch verhaal, maar hier heb je dus wel het héle verhaal.

Edited by Hippe lip
  • Thanks 1

Bedankt Hippe Lip. Ik denk dat de norm er voor is omdat in de toekomst wellicht auto's komen die het op 1 fase ook fout kunnen doen. Ik ga mijn type b verplaatsen en dan ben ik weer OK.

On 3/12/2019 at 9:52 AM, Case said:

Even een noot: mijne is wel een beetje een special omdat ik heb gevraagd om een smartevse i.p.v. de standaard Ratio controller. Misschien dat in de gewone productieversie wel een type b zit.

1b3eaffea16ad53b9afe23f507a75dad.jpg wordt as we speak geïnstalleerd!

@korsowito bij mij komen ze volgende week van NewMotion.

Heb jij je laadpas al aangemeld? ik ben dat wel van plan te doen voordat ze komen, want dan kun je e.e.a. testen voordat ze weggaan.

Ben benieuwd naar je ervaring.

Ik heb nog geen laadpas want heb de auto nog niet :-/ we testen voor zover dat kan...

ah ok, sorry, dat wist ik niet.

foto's!!!

• Like 1

28a8d0ae505cbcf00e9dd392affe81dd.jpg hij staat er... monteur is nog in de meterkast aan het vroeten...