Sigmasailor Geplaatst 22 Maart, 2019 Geplaatst 22 Maart, 2019 11 uur geleden, Hippe lip zei: Ja, een echte stroomklem. Maar nou ben ik wel nieuwsgierig waarom die stroomklem vóór in dat ding van de tweede foto zit gestoken. Want zei iemand (Kors, was jij dat?) niet dat er op die plek ook een kabeltje naar de P1-aansluiting van de slimme meter ging (kon gaan)? Dat is namelijk digitaal en wat van die stroomklem komt is analoog. Dat is dus niet uitwissebaar. Nu wil ik dus erg graag weten wat dat blokje van de tweede foto is; wat doet die? Weet iemand dat? Ik heb dat altijd stroomtransformatoren genoemd (zoals ook op het doosje staat). Bij mij is een stroomklem zo’n klem (het woord zegt het al) dat je klemt om een aangesloten geleider en inplugt in een daarvoor geschikte multimeter. Zo kan je stroom meten zonder iets los te hoeven maken. Stroomtransformatoren zitten meestal gewoon vast aangesloten. Google het maar ens en je ziet wat ik bedoel. Quote
Case Geplaatst 22 Maart, 2019 Geplaatst 22 Maart, 2019 (aangepast) De stroomtang, die je aansluit op je multimeter, is een bijzondere uitvoering van de stroomtransformator. De rondlopende kern van de meetspoel kan opengeklapt worden, om de tang om de geleider te plaatsen, verder werkt het hetzelfde. 22 Maart, 2019 aangepast door Case Quote
Hippe lip Geplaatst 22 Maart, 2019 Geplaatst 22 Maart, 2019 1 uur geleden, Sigmasailor zei: Ik heb dat altijd stroomtransformatoren genoemd (zoals ook op het doosje staat). Bij mij is een stroomklem zo’n klem (het woord zegt het al) dat je klemt om een aangesloten geleider en inplugt in een daarvoor geschikte multimeter. Zo kan je stroom meten zonder iets los te hoeven maken. Stroomtransformatoren zitten meestal gewoon vast aangesloten. Google het maar ens en je ziet wat ik bedoel. Dat zie je wel goed. Een stroomklem is een stroomtransformator. Net zo goed als die stroomklem die je gebruikt om stromen te meten, zoals wat je noemt; een stroomtang doet dat ook. Allemaal (laadpaal en meters) meten immers de stroom door de geleider waaromheen ze klemmen. Die wekt in de stroomklem een (kleinere) stroom op die gemeten wordt; door de meter of door de laadpaal. Quote
JvdBosch Geplaatst 26 Maart, 2019 Geplaatst 26 Maart, 2019 Heeft iemand een duidelijke link met een verhaal waarom achter een 3x25A hoofdzekering wél een 25A zappi lader mag volgens de NEN1010:722 (gezien de loadbalancing)? Ik wil graag mijn installateur voorzien van de juiste info. Ik wil de paal graag op 25A afzekeren (snellere karakteristiek dan de hoofdzekering) en de zappi op 23A of zo afstellen. Hij wil momenteel niet hoger afzekeren dan 20A. Quote
Hippe lip Geplaatst 26 Maart, 2019 Geplaatst 26 Maart, 2019 Lees even het hele draadje vanaf het begin door. Ik heb daar duidelijke onderbouwing gegeven en links erbij gezet waar de installateur mee uit de voeten kan.. Succes! 1 Quote
Geronimo81 Geplaatst 27 Maart, 2019 Geplaatst 27 Maart, 2019 Er zijn momenteel twee mannen bij mij thuis bezig van de firma 'Comfort Partners' die in opdracht van NewMotion een wallbox aansluiten. Ik heb 3x25A aansluiting en ze vertelden mij dat ze dan maximaal mogen 'afzekeren' op 20A. Dat zou betekenen met 20A x 230V = 4600watt (4,6 kW). Zijn trouwens keurige gasten, erg vriendelijk en kundig. Quote
korsowito Geplaatst 27 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 27 Maart, 2019 Bij mij is die ook op 20 gezekerd inderdaad. Quote
JvdBosch Geplaatst 27 Maart, 2019 Geplaatst 27 Maart, 2019 Blijft lastige materie. De laadpaal van Maxem zegt in hun handleiding dat het wel kan om op 25A af te zekeren: https://maxem.io/wp-content/uploads/2018/06/MX5-manual-HOME-1.8-NL-web.pdf en https://maxem.io/wp-content/uploads/2018/07/MX5-manual-PLUS-PRO-NL-0.4.pdf: Quote Zekering van laadstations Maxem is een regelsysteem dat de stroomafname van laadstations reguleert. Maxem zorgt voor een intelligente laag van bescherming naast de standaard bescherming door de installatieautomaten. Wanneer een te hoge belasting wordt gemeten op de hoofdaansluiting, wordt de stroomafname van laadstations naar beneden gestuurd. Hierdoor kunnen de laadstations hoger worden gezekerd dan gewoonlijk. • Volgens de NEN 1010 kan worden gerekend met een lagere gelijktijdigheidsfactor. • Laadstations kunnen met een hogere waarde dan normaal worden gezekerd, maar • nooit hoger dan de hoofdaansluiting. Meer informatie over zekeren van het laadstation in relatie tot de NEN1010 kunt u vinden in de FAQs op onze website. *(NEN 1010:2015 722.311) De gelijktijdigheidsfactor is de verhouding tussen de maximale gelijktijdige belasting van een groep elektrische toestellen of verbruikers binnen een bepaalde periode, en de som van hun individuele maximale belastingen binnen dezelfde periode. Quote
Marcello75 Geplaatst 27 Maart, 2019 Geplaatst 27 Maart, 2019 5 uur geleden, Geronimo81 zei: Er zijn momenteel twee mannen bij mij thuis bezig van de firma 'Comfort Partners' die in opdracht van NewMotion een wallbox aansluiten. Ik heb 3x25A aansluiting en ze vertelden mij dat ze dan maximaal mogen 'afzekeren' op 20A. Dat zou betekenen met 20A x 230V = 4600watt (4,6 kW). Zijn trouwens keurige gasten, erg vriendelijk en kundig. Bij mij is hij op 25A Afgezekerd Quote
JvdBosch Geplaatst 27 Maart, 2019 Geplaatst 27 Maart, 2019 1 hour ago, Marcello75 said: Bij mij is hij op 25A Afgezekerd Met welke karakteristiek is hij afgezekerd? Quote
korsowito Geplaatst 27 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 27 Maart, 2019 Bij mij is hij op 25A AfgezekerdOok new motion? Quote
Marcello75 Geplaatst 27 Maart, 2019 Geplaatst 27 Maart, 2019 11 minuten geleden, korsowito zei: Ook new motion? Ja! Ik heb de ICU Eve mini via de EV Company. 1 Quote
Hippe lip Geplaatst 27 Maart, 2019 Geplaatst 27 Maart, 2019 (aangepast) 7 uur geleden, korsowito zei: Bij mij is die ook op 20 gezekerd inderdaad. Ik ga ‘m met 25A zekeren. Ik heb 3x 25A hoofdzekeringen. De spullen liggen hier al klaar. Hoop dat het nieuwe model van de Zappi snel beschikbaar is, dan kan het afgerond worden. 27 Maart, 2019 aangepast door Hippe lip Quote
Ton van Hout Geplaatst 27 Maart, 2019 Geplaatst 27 Maart, 2019 Nu wordt het concreet hippe lip. Quote
Sigmasailor Geplaatst 27 Maart, 2019 Geplaatst 27 Maart, 2019 Goed bezig, de potjes was al besteld? Quote
Hippe lip Geplaatst 27 Maart, 2019 Geplaatst 27 Maart, 2019 2 uur geleden, Sigmasailor zei: Goed bezig, de potjes was al besteld? Hebben die een levertijd van 4 weken dan? Quote
Geronimo81 Geplaatst 28 Maart, 2019 Geplaatst 28 Maart, 2019 Voor de kenners: dat witte kastje links van mijn meterkast is door de monteur geplaatst. Hierin zit ook de loadbalancer. Dat kartonnen doosje heeft hij achter gelaten, hij zei dat ik dat ooit kon gaan gebruiken als ik een auto kreeg die op 3-fase geladen kan worden... alles werkt. Ongelofelijk, heb nog geen euro betaald, maar heb wel een werkende wallbox en een volle accu haha. Quote
korsowito Geplaatst 28 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 28 Maart, 2019 Grappig bijna hetzelfde als die van mij, welke laadsnelheid haal je nu? Quote
Geronimo81 Geplaatst 28 Maart, 2019 Geplaatst 28 Maart, 2019 @korsowito betaal jij dan ook ca. 5 euro p/maand extra voor dat loadbalancing? Quote
korsowito Geplaatst 28 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 28 Maart, 2019 Ik zou het niet weten, gaat via mijn werkgever, kan het wel voor je uitzoeken, moet dat? Quote
Geronimo81 Geplaatst 28 Maart, 2019 Geplaatst 28 Maart, 2019 haha, moet niet, mag wel Als het niet te veel moeite is, graag. Ik heb de auto in eigen beheer (lees: zelf gekocht) dus ik moet dat soort dingen zelf betalen. Ik vond het zo apart dat je voor dat loadbalancing een abbonement moest afsluiten. Ik kan me voorstellen dat je zo'n kastje moet betalen, en ook nog dat je de monteur extra moet betalen om het te installeren, maar waarom moet dat nou nog eens 60 euro p/jaar kosten in een abbonementsvorm? Quote
korsowito Geplaatst 28 Maart, 2019 Topic Starter Geplaatst 28 Maart, 2019 Ik heb de installatie factuur ook gezien.. wel wat belachelijke bedragen tussen... Quote
Geronimo81 Geplaatst 28 Maart, 2019 Geplaatst 28 Maart, 2019 (aangepast) krijg de faktuur zojuist binnen. €2.023,65 incl. B.T.W. Dit is dan inclusief een grijs kastje ipv wit, 8 meter kabel ipv 5 meter, wat graafwerk bij de oprit, loadbalanceapparaatje etc. edit: was overigens op de cent nauwkeurig het offertebedrag, dus ben geen rare verrassingen tegen gekomen. 28 Maart, 2019 aangepast door Geronimo81 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.