Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

e-Niro: De laadpaal, welke heb je besteld of welke gebruik je?

Ga naar de oplossing Opgelost door Ton van Hout,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst
krijg de faktuur zojuist binnen.
€2.023,65 incl. B.T.W.
Dit is dan inclusief een grijs kastje ipv wit, 8 meter kabel ipv 5 meter, wat graafwerk bij de oprit, loadbalanceapparaatje etc.

edit: was overigens op de cent nauwkeurig het offertebedrag, dus ben geen rare verrassingen tegen gekomen.

Bij mij iets duurder omdat de paal en een betonnen voet er ook nog bij waren. Ik heb de vraag voor je uitgezet, ik laat wel weten als ik meer weet.
Geplaatst

ok bedankt! Doe geen moeite verder he! was alleen benieuwd :P

welke laadsnelheid haal jij trouwens?

Geplaatst
ok bedankt! Doe geen moeite verder he! was alleen benieuwd
welke laadsnelheid haal jij trouwens?

Is geen moeite welke laadsnelheid? Hmmm 0! Heb de auto nog niet.. duurt nog 3 maand of 2 of..
Geplaatst
12 uur geleden, Geronimo81 zei:

Voor de kenners: dat witte kastje links van mijn meterkast is door de monteur geplaatst. Hierin zit ook de loadbalancer.

IMG_1120.JPG

Goh, wat heb jij veel ruimte in je meterkast! Dat zie je vaak anders....

En zie ik nu goed dat dat zwarte kabeltje van je loadbalancer naar je smart meter loopt? Zou je voor me eens willen kijken wat er op die smart meter staat: DSMR4 of DSMR5?

Geplaatst (aangepast)

Is er al iemand bezig geweest met 10 kW DC thuisladers? Die apparaten kosten rond de 3500 euro maar hebben als groot voordeel dat ze op 3 fasen werken (tot 10 kW, dus maximaal 6 uur laden?) en (belangrijk) dat de laadverliezen slechts 4% zijn. Bij 10 kW worden de fasen belast met 16A; dat gaat bijna altijd lukken op een 3x25A aansluiting.

Laten we eens gaan rekenen: stel dat je totaal 160.000 km gaat rijden met je Kia en dat je 150.000 km thuis laadt. Uitgaande van een (laag geschat) verbruik van 16 kWh/100 km kom je dan op totaal verbruik van 24000 kWh. AC laadverliezen zijn ongeveer 20% (eigen ervaring en ook bij Ton gezien); je hebt dus 4800 kWh extra nodig om de AC lader lekker op te warmen. De DC lader doet dat voor zo'n 800 kWh: winst is dus 4000 kWh of zo'n 1000 euro. Een gewone lader kost je toch ook zo'n 1000 euro; dan valt de extra investering (MIA aftrekmogelijkheid) eigenlijk best mee.

'Helaas' had ik nog een Lolo, ik red me daar nog mee; anders is DC laden toch een serieus alternatief?

aangepast door Sigmasailor
  • Thanks 1
Geplaatst

Dat klinkt erg interessant, vooral als je direct de dc stroom van je zonnepanelen kan laden. Mijn volgende huis zal driefasen worden en zijn dc laders misschien betaalbaarder, in zo'n situatie is het een goed alternatief.

Geplaatst

Ik heb erover na zitten denken, maar vond het te duur. Bovendien vermoed ik dat je het rendementsverschil te groot inschat. Het verlies van 4% is volgens mij de opgave van de fabrikant van AC naar DC, NIET van AC naar daadwerkelijk bijgeladen kWh in de accu (waar wij waarden meten van tussen de 80 en 87%). Het voornaamste verlies bij laden komt juist doordat je hitte produceert in de accu. Als het wel zo zou zijn zou deze DC lader het wel heel veel beter doen dan de onboard lader en ik zie niet in waarom. 

Geplaatst

Hmm, met dat laatste heb je wel een punt. Uit mijn (kortstondige) Leaf tijd weet ik nog dat de accu lekker warm kan worden; een deel van de verliezen zal dus hetzelfde blijven ongeacht of je DC of AC laadt. het echt grote voordeel is natuur lijk de snelheid (3x sneller dan op 16A AC). Maar, ben het met je eens; het is een boel geld.

Geplaatst (aangepast)

Liggen de verliezen niet grotendeels bij het laatste stukje laden naar 90 of 100%? Dan wordt de accu het meeste opgewarmd. 

Ik heb zitten piekeren hoe je nu de laadverliezen kunt bepalen als je maar tot 80% laadt. Is dat niet mogelijk als je een tijd lang achtereen thuis laadt en dan niet verder gaat dan tot 80%? In combinatie met je rittenadministratie (verbruik en afstand) plus de aparte kWh-meter voor je laadpaal zou je daar toch een aardig beeld van moeten kunnen krijgen lijkt me. 

Als je dat beeld hebt, kun je ook een reële inschatting maken of die laatste 20% een veel hoger laadverlies heeft. 

aangepast door Hippe lip
Geplaatst

Wat denken jullie: zou je in plaats van een laadpaal ook zo’n unit kunnen gebruiken? Eventueel kun je die rode CEE-stekker eraf knippen en ‘m vast aansluiten buiten tegen diefstal. Dit werkt dan toch net zo goed als een gewone laadpaal, maar dan tegen veel lagere kosten?

Of zie ik iets over het hoofd?

https://www.4ev.nl/laadkabel-met-regeleenheid

Geplaatst

Nope, gisteren te laat aangezet; vanmorgen moest ik weg toen hij nog niet helemaal geladen was; dus helemaal geen balanceren maar continu op 3,7 kW laden. Vandaag maar klein stukje gereden dus geen probleem. Zaterdag ga ik proberen of op en neer naar Stadskanaal (490 km?) kan (zonder tussendoor laden). Ben van plan het echt te gaan proberen dus lekker op de rechterbaan max. 100 rijden; als het moet langzamer.

Geplaatst

Als je de tijd hebt zou ik achter de vrachtwagen gaan rijden. Je kan daarmee een verbruik van onder de 12kWh realiseren, en een gemiddelde dat er niet ver boven zal zitten. 64/12=533km. Dit is wel zeer lastig te halen want je gaat echt de accu leeg rijden en dat zou ik zelf niet doen. Dit ivm dat het vervelend is om stil te staan en het is slecht voor de accu.

Geplaatst
Wat denken jullie: zou je in plaats van een laadpaal ook zo’n unit kunnen gebruiken? Eventueel kun je die rode CEE-stekker eraf knippen en ‘m vast aansluiten buiten tegen diefstal. Dit werkt dan toch net zo goed als een gewone laadpaal, maar dan tegen veel lagere kosten?

Welke specifiek? Want ik zie TIG kabels op die pagina.

Sowieso begrijp ik dat de E-Niro maar op 1 fase kan laden, dus enige voordeel aan een kabel met rode CEE-norm is volgens mij evt. laden met 32A op 1 fase.
Maar als je daar geen aansluiting voor hebt bereik je max. 16A met een blauwe CEE, of 10A met een Schuko.

Echter wel in alle gevallen alleen als je die "ruimte" hebt in het verbruik van je aansluiting.
En DAT is wat ik begrijp dat al die dure palen/kasten dus regelen met loadbalancing: verbruikt je huis meer, dan wordt de auto (tijdelijk) geknepen.
Zo'n simpele kabel zal blijven proberen maximaal vermogen in de auto te pompen en dat kan de zekeringen laten springen...

Overigens heb ik alle bovenstaande hier geleerd, dus als ik het mis heb; corrigeer me!
Geplaatst
1 uur geleden, Ton van Hout zei:

Als je de tijd hebt zou ik achter de vrachtwagen gaan rijden. Je kan daarmee een verbruik van onder de 12kWh realiseren, en een gemiddelde dat er niet ver boven zal zitten. 64/12=533km. Dit is wel zeer lastig te halen want je gaat echt de accu leeg rijden en dat zou ik zelf niet doen. Dit ivm dat het vervelend is om stil te staan en het is slecht voor de accu.

Hmmm, klinkt als een plan: we gaan het zien!

Geplaatst
11 hours ago, Hippe lip said:

Ik zie niet in waarom niet. Zoals gezegd is een lader echt niet heel spannend. Je kan zelfs de hele boel (controller en relais) in de stekker zelf bouwen :-)

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/58416040#58416040

https://github.com/kortas87/simple-evse/wiki

https://www.ev-power.eu/Electric-Cars/EVSE-kit-for-EV-charging-station-cable.html

Geplaatst

Zal vast niet nodig zijn; als ik zie dat het niet gaat lukken ga ik heus wel even naar de Fastned. Bij de Leaf werd het na een range van 25 kilometer echt spannend: dan kreeg je streepjes en allerlei alarmen. Ik zou nu zo'n 40 km over moeten houden?

Geplaatst
Just now, Sigmasailor said:

Zal vast niet nodig zijn; als ik zie dat het niet gaat lukken ga ik heus wel even naar de Fastned. Bij de Leaf werd het na een range van 25 kilometer echt spannend: dan kreeg je streepjes en allerlei alarmen. Ik zou nu zo'n 40 km over moeten houden?

Hou er rekening mee dat de Allego in Pesse een week ofzo geleden offline was. Laatste Fastned voor Groningen is Lageveen. Goeie reis!

Geplaatst

Over type laadpalen: ik ga een zappi bestellen. Jullie verhalen heb ik gelezen en omdat wij ook zonnepanelen (Max. 4,5 kW) hebben leek me dat een goed idee. Zeker als saldering ooit wordt afgeschaft. 

Keurige offerte van EV company: zappi versie 1 in de voortuin 5 meter van voordeur voor ong. €1400 all in incl BTW (privé paal). Zappi 1 schijnt in de aanbieding te zijn. 

Weet iemand het verschil tussen zappi versie 1 of 2? Ik vind de zappi website daar helemaal niet duidelijk over. Ik zal het EV company vragen.  

Geplaatst

Versie 1: eenfase, laadt op max 7kWh.

Versie 2: driefasen, laadt op max 11kWh.

De auto kan maximaal 7.4kWh laden en mijn ervaring is dat de auto in de nacht volledig vol te laden is met de 32A die versie 1 maximaal levert.

Geplaatst

Ah. Fantastisch, dankjewel. Ze gaan afzekeren op 25A. Met een goede lange nacht gaat het dan ook wel voor ons...  Als dat het belangrijkste verschil is gaan we gewoon voor die aanbieding 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...