Hippe lip Geplaatst 8 Mei, 2019 Geplaatst 8 Mei, 2019 10 uur geleden, Sigmasailor zei: Misschien moet je het eerst een tijdje 'gewoon' op 1 fase 16A proberen? Waarschijnlijk zul je zien dat dat prima werkt. 9 Maanden Leaf (40 kWh) en nu twee maanden Niro werkt bij mij echt helemaal prima op mijn 16A lolotje. Uitgaande van aansluiten om 19.00 en weer loskoppelen om 07.00 is dat goed voor zo'n 40 kWh/dag of dik 200 km per dag. Zolang je daar (70.000 per jaar) gemiddeld onder blijft komt het vanzelf goed. Toch? Nou, vanzelf....? Nou is de auto er nog niet (komt definitief de 15e), maar ik merk nu al dat als mijn vrouw en ik de agenda's naast elkaar leggen, o.a. voor het gebruik van de auto, dat we daar anders tegenaan kijken. Er zijn al momenten voorbij gekomen dat ik overdag een echt lange rit maak en dat zij er 's avonds nog mee uit wil en dat dit ook niet om de hoek is. Dan zal ik op mijn terugweg toch echt onderweg langs een snellader moeten gaan om dat voor elkaar te krijgen. Met een driefaselader thuis gaat dat soort dingen net iets makkelijker, want sneller tussendoor laden. Quote
Prlwytzkofsky Geplaatst 8 Mei, 2019 Geplaatst 8 Mei, 2019 4 hours ago, Hippe lip said: Nou, vanzelf....? Nou is de auto er nog niet (komt definitief de 15e), maar ik merk nu al dat als mijn vrouw en ik de agenda's naast elkaar leggen, o.a. voor het gebruik van de auto, dat we daar anders tegenaan kijken. Er zijn al momenten voorbij gekomen dat ik overdag een echt lange rit maak en dat zij er 's avonds nog mee uit wil en dat dit ook niet om de hoek is. Dan zal ik op mijn terugweg toch echt onderweg langs een snellader moeten gaan om dat voor elkaar te krijgen. Met een driefaselader thuis gaat dat soort dingen net iets makkelijker, want sneller tussendoor laden. Ben het met Hippe Lip eens. Heb een tijdje op 16A geladen en vond het beroerd. Klopt dat je het lang niet elke dag nodig hebt, maar de afgelopen maanden is het toch regelmatig voorgekomen dat mijn vrouw om 10 uur thuis kwam met een lege auto en ik de volgende dag weer naar de randstad moest. Vooral dat over de dag heen moeten plannen vond ik irritant (ik moet nu even bij fastned stoppen want ik ben laat thuis en anders is ie morgenochtend nog niet vol voor de volgende rit). Electrisch rijden is al lastig genoeg op lange afstanden, dus de rust van "1 nacht laden =vol" is wel heel prettig. Ik heb nu ruim 2000kWh door de trafo lader heen gejaagd en ben er nog steeds erg blij mee. Overigens voor de veelrijders hier: je hebt de (perverse) grootverbruikers bonus voor electriciteit. Boven 10.000kWh per jaar betaal je iets van 4,5 cent minder per kWh. Scheelt toch best wel. 1 Quote
Terp1234 Geplaatst 8 Mei, 2019 Geplaatst 8 Mei, 2019 4 uur geleden, Prlwytzkofsky zei: Overigens voor de veelrijders hier: je hebt de (perverse) grootverbruikers bonus voor electriciteit. Boven 10.000kWh per jaar betaal je iets van 4,5 cent minder per kWh. Scheelt toch best wel. Oh, daar heb ik nooit bij stil gestaan, werk notabene zelf bij een energiebedrijf... Mijn NewMotion paal jaagt er nu zo'n 1000 kWh extra per maand doorheen, naast mijn normale verbruik. Ik ben nooit weg van perverse prikkels, zal dus eens met mijn leverancier contact opnemen. Quote
The Dude Geplaatst 9 Mei, 2019 Geplaatst 9 Mei, 2019 Op 7-2-2019 om 14:24, Geronimo81 zei: 15 uur geleden, Terp1234 zei: Oh, daar heb ik nooit bij stil gestaan, werk notabene zelf bij een energiebedrijf... Mijn NewMotion paal jaagt er nu zo'n 1000 kWh extra per maand doorheen, naast mijn normale verbruik. Ik ben nooit weg van perverse prikkels, zal dus eens met mijn leverancier contact opnemen. https://goedkopeenergieengas.nl/energie/prijs-per-kwh/ het prijsverschil zit in het belastingtarief dat daalt, staat los van je leverancier. Wel interessant, ben zelf gasloos en met mijn warmtepompen zit ik op 8000kwh per jaar maar zal met de auto misschien wel deze grens gaan halen. Wel weer jammer voor het teruglever tarief van de zonnepanelen. Quote
Hippe lip Geplaatst 9 Mei, 2019 Geplaatst 9 Mei, 2019 Zijn er behalve die belastingverlaging nog andere dingen die wijzigen bij een afname boven de 10.000 kWh? Vervalt bijvoorbeeld die teruggave van energiebelasting misschien of wijzigt er meteen wat anders? En vervalt die belasting voor de kWh's boven die 10.000, of vervalt die voor alle afgenomen kWh's? Quote
Prlwytzkofsky Geplaatst 9 Mei, 2019 Geplaatst 9 Mei, 2019 (aangepast) 5 hours ago, Hippe lip said: Zijn er behalve die belastingverlaging nog andere dingen die wijzigen bij een afname boven de 10.000 kWh? Vervalt bijvoorbeeld die teruggave van energiebelasting misschien of wijzigt er meteen wat anders? En vervalt die belasting voor de kWh's boven die 10.000, of vervalt die voor alle afgenomen kWh's? Eerste vraag snap ik niet helemaal. Alleen het belastingtarief verandert, net als met inkomstenbelasting per schijf. Tweede: nee, alleen voor wat je boven de 10.000 verstookt. Dus als je 14.000 in een jaar draait heb je 4000*4,5 cent = 180 euro voordeel. Niet heel veel, maar wel een keer goed uit eten. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/overige_belastingen/belastingen_op_milieugrondslag/tarieven_milieubelastingen/tabellen_tarieven_milieubelastingen?projectid=6750bae7-383b-4c97-bc7a-802790bd1110 Overigens hoef je er niets voor te doen. Vorig jaar ging ik er voor het eerst doorheen en Greenchoice zette het netjes op de factuur. 9 Mei, 2019 aangepast door Prlwytzkofsky toevoeging greenchoice Quote
Sigmasailor Geplaatst 9 Mei, 2019 Geplaatst 9 Mei, 2019 Eigenlijk is het toch van de zotte dat als je meer energie gebruikt je minder belasting hoeft te betalen. Het zou andersom moeten zijn; op die manier stimuleer je iedereen om zijn best te doen minder energie te gebruiken. Quote
Prlwytzkofsky Geplaatst 9 Mei, 2019 Geplaatst 9 Mei, 2019 26 minutes ago, Sigmasailor said: Eigenlijk is het toch van de zotte dat als je meer energie gebruikt je minder belasting hoeft te betalen. Het zou andersom moeten zijn; op die manier stimuleer je iedereen om zijn best te doen minder energie te gebruiken. Helemaal mee eens, daarom noemde ik het ook pervers. Voor mij (en ik denk veel andere mensen) maakt het ook uit in de overweging om zonnepanelen te nemen. Omdat juist die 4000 kWh boven de 10.000 normaal ongeveer worden geleverd door panelen gaat je terugverdientijd ineens met 25% achteruit als je een electrische auto rijdt. Maar goed we hebben het "meest groen kabinet ooit" dus we mogen denk ik niet klagen... Quote
Ton van Hout Geplaatst 9 Mei, 2019 Geplaatst 9 Mei, 2019 Zo waar dit, waar onze IB progressief is en je gestraft wordt omdat je meer verdient betaal je als je onzuiniger produceert (in economische zin) steeds minder. Krom, heel krom. Quote
The Dude Geplaatst 9 Mei, 2019 Geplaatst 9 Mei, 2019 1 uur terug, Prlwytzkofsky zei: Helemaal mee eens, daarom noemde ik het ook pervers. Voor mij (en ik denk veel andere mensen) maakt het ook uit in de overweging om zonnepanelen te nemen. Omdat juist die 4000 kWh boven de 10.000 normaal ongeveer worden geleverd door panelen gaat je terugverdientijd ineens met 25% achteruit als je een electrische auto rijdt. Maar goed we hebben het "meest groen kabinet ooit" dus we mogen denk ik niet klagen... Maar niet lang meer. Met de plannen van stoppen met saldering tegen volle tarief en alleen nog maar tegen kale stroomtarief maakt het onder of boven de 10000 niet meer uit. En wat dan nog, we doen het toch voor t milieu? En die stroom van mijn 43 panelen gaat straks direct van het dak via de zappie de auto in. En zakelijk verreken ik het volle tarief met mijzelf privé, ongeacht de herkomst van de stroom. Na afschaffing saldering interessant. Wordt wel een dingetje in de winter als de zon niet schijnt.... Quote
jwv Geplaatst 9 Mei, 2019 Geplaatst 9 Mei, 2019 En als je denkt slim te zijn door je hele straat van stroom te voorzien op 1 aansluiting en zo samen van het goedkopere tarief te profiteren: dat mag niet. Je mag je stroom niet verkopen (en geen kabels trekken tussen verschillende woningen). Quote
Hippe lip Geplaatst 11 Mei, 2019 Geplaatst 11 Mei, 2019 Vorige week heb ik de kabel in de meterkast door de vloer, dan onder het huis door en door de buitenmuur gelegd. De kabel loopt door een buis die ik met wat pennen heb vastgezet aan de piepschuimisolatie van de BG-vloer. Ook heb ik de groepenkast eerst wat gefatsoeneerd. Dit ziet er wat dramatischer uit dan het is. Bij de bouw hebben ze de draden achter al die zekeringautomaten wat kriskras door elkaar gelegd en was er geen ruimte voor een extra groep voor de laadpaal: Omdat er geen aansluitingen meer waren op de verdeler heb ik toch maar hulp ingeroepen van een elektriciën om me te helpen. Samen hebben we de groepenkast verder aangepakt. Eerst de aansluitingen van de hoofdschakelaar langer gemaakt, zodat de stroommeetklemmen van de Zappi daar straks makkelijk omheen kunnen. Nu weet ik zeker dat daar ruimte voor is. Hoe groot zijn die klemmen trouwens? iemand enig idee? En daarna ruimte maken voor de driefasezekering (25A) voor de Zappi plus de tussenmeter. De elektriciën kende de details niet van de regeltjes die gelden voor een laadpaal met loadbalancing, maar hij had er geen enkele moeite mee om een 3x25A zekering te monteren in een installatie met 3x25A hoofdzekeringen. Hij zei nog wel dat het dan niet meer selectief gezekerd is, maar toen ik zei dat de hoofdzekeringen C-automaten zijn en deze groepszekering voor de Zappi een B-automaat is, was hij tevreden. Uiteindelijk zit het netjes in elkaar. De indeling is helaas niet meer zo logisch als voorheen omdat er wat is geschoven, maar het zit er in elk geval strak in. En verantwoord = veilig, en dat is voor mij het belangrijkste. Zeker omdat hier langdurig hoge stromen door gaan lopen. Nu de Zappi zelf nog (en de auto, maar die komt komende woensdag). Die Zappi komt volgens de laatste berichten in juni. We wachten af.... 4 Quote
Ton van Hout Geplaatst 12 Mei, 2019 Geplaatst 12 Mei, 2019 Netjes gedaan! De stroomklem is ongeveer 4 cm x 4cm x 1 cm. Quote
Hippe lip Geplaatst 12 Mei, 2019 Geplaatst 12 Mei, 2019 22 minuten geleden, Ton van Hout zei: De stroomklem is ongeveer 4 cm x 4cm x 1 cm. Ah, dank je. Dat is info die ik nog niet had. Quote
Levinius Geplaatst 16 Mei, 2019 Geplaatst 16 Mei, 2019 Goedemorgen, ik zoek een stukje advies voor een laadpaal. Mijn situatie: Ik zou een auto op mijn eigen zaak gaan rijden ( Kia eNiro), maar heb een vaste baan aangeboden gekregen bij een klant en ben daar op in gegaan. Ik heb nu recht op een leaseauto en gelukkig wil de dealer meewerken aan het omzetten van mijn bestelling van mijzelf naar de lease maatschappij (verwachte levering half september). Ik wilde in eerste instantie een laadpaal voor mezelf plaatsen met een geijkte teller zodat ik de elektriciteitskosten naar mijn bedrijf kon doorberekenen en was ik aan het kijken naar een Fivari of een Zappi. Het bedrijf waar ik voor werk en de leasemaatschappij eisen nu dat de laadpaal moet kunnen werken met een New Motion/TNM pas. Ik ben vrij handig en kan vrijwel alle voorbereidende werkzaamheden zelf uitvoeren (behalve de aansluitingen in de meterkast, dus wil ik de paal zelf kopen en met een lokale installateur aan de slag. Ik kan hem nu nog op mijn eigen zaak aanschaffen namelijk. Ik heb thuis een 3x 25A aansluiting. Ik kook nu al op inductie (2 fase), maar op termijn een inductiefornuis (11Kw aansluitwaarde), loadbalancing wordt dus een must. Laadpaal moet geschikt zijn voor verrekening met NewMotion TNM pas. Welke laadpalen zijn geschikt voor een NewMotion/TNM verrekening EN ondersteunen loadbalancing? Quote
korsowito Geplaatst 16 Mei, 2019 Topic Starter Geplaatst 16 Mei, 2019 Is een paal van new motion zelf niet een optie? Quote
Niro79 Geplaatst 16 Mei, 2019 Geplaatst 16 Mei, 2019 29 minuten geleden, korsowito zei: Is een paal van new motion zelf niet een optie? Da's zeker een optie Ik heb de home advance paal staan staan. Zou de 3 fase doen met vast snoer. Ben je gelijk voor de toekomst gedekt met 3 fase. Quote
korsowito Geplaatst 16 Mei, 2019 Topic Starter Geplaatst 16 Mei, 2019 4 minutes ago, Niro79 said: Da's zeker een optie Ik heb de home advance paal staan staan. Zou de 3 fase doen met vast snoer. Ben je gelijk voor de toekomst gedekt met 3 fase. Die heb ik zelf ook staan, maar uit tekst van Topicstarter is mij niet duidelijk of hij/zij dit in de zoektocht naar informatie mee heeft genomen.. Quote
Levinius Geplaatst 16 Mei, 2019 Geplaatst 16 Mei, 2019 2 uur geleden, korsowito zei: Is een paal van new motion zelf niet een optie? Uiteraard is dat een optie en heb ik ook wel naar gekeken, maar ben benieuwd wat er eventueel nog meer in de markt verkrijgbaar is. Vandaar mijn vraag. 1 Quote
Hippe lip Geplaatst 19 Mei, 2019 Geplaatst 19 Mei, 2019 Misschien ga ik toch maar voor de eenvoudige versie van het laden van mijn EV. Dit vergt tenminste niet zoveel installatiewerk. En je hebt nix te maken met ingewikkelde zaken als loadbalancing. Waarom doet niet iedereen het zo? https://dms.licdn.com/playback/C4D05AQEOgEQl6GoeLg/95fd50ac3032446fa09a7403764fa8ce/feedshare-mp4_3300-captions-thumbnails/1507940147251-drlcss?e=1558310400&v=beta&t=WVRBN6XWmNmmwdlZTd_Ga9ridEfouKc2hbw5T9725pU 1 Quote
Niro79 Geplaatst 19 Mei, 2019 Geplaatst 19 Mei, 2019 (aangepast) Ik zou zelf een newmotion laadpaal nemen of gelijkwaardige laadpaal.met loadbalancing en 3fase, als je die hebt gelijk ook uitvoeren klaar voor de toekomst. Wel een tip doe er een vast snoer bij dat wilde ik ook maar de werkgever bestelde de verkeerde .. 19 Mei, 2019 aangepast door Niro79 Quote
Hippe lip Geplaatst 20 Mei, 2019 Geplaatst 20 Mei, 2019 (aangepast) Omdat de laadsnelheid aan een gewoon stopcontact (granny loader), of een laadpaal thuis of aan de weg zo onduidelijk is, heb ik maar eens twee tabelletjes gemaakt voor de e-Niro. Eentje voor het bruto laden, de andere houdt rekening met 15% laadverliezen. In de linker kolom staat waar je aan hangt: van 8A tot 32A bron. Het groene vak geeft aan bij welk verbruik je wilt kijken; van winterverbruik (range ca.350km) tot zuinige zomerrijder (range ca.450km). Gewoon een paar verbruiken genomen. Het roze blok rechtsonder geeft bij de gegeven bron en het gegeven verbruik de laadsnelheid in km/h. Ik ben benieuwd naar jullie reacties, op- en aanmerkingen. Dit lijstje wil ik plastificeren en in de auto bewaren om onderweg een idee te hebben wat het effect is als ik op stap ga en in een vreemde stad aan een paal ga hangen tijdens boodschappen doen of theaterbezoek. 20 Mei, 2019 aangepast door Hippe lip tikvout... Quote
Tescione Geplaatst 21 Mei, 2019 Geplaatst 21 Mei, 2019 (aangepast) Op 29-4-2019 om 21:42, Tescione zei: Dankje Hippe Lip, ik zal het aankaarten bij New Motion. De installatie is namelijk uitgevoerd door een onderaannemer die New Motion heeft ingehuurd. Moet wel volgens de regeltjes idd. Inmiddels ben ik al een tijdje bezig om een antwoord te krijgen van Newmotion mbt de aardlekschakelaar maar het is blijkbaar nogal een moeilijke vraag. Het enige antwoord dat ik tot nu toe heb gekregen was dat mijn auto geen DC lekstroom kan veroorzaken. Mijn reactie hierop was dat het altijd mogelijk is dat er een auto aangesloten wordt die dit probleem wel heeft en dat ik vind dat ze zich aan de installatievoorschriften uit hun eigen handleiding moeten houden. In die argumentatie kon de medewerker zich wel vinden en hij gaf aan dat ze het intern verder bespreken. Wordt vervolgd! 21 Mei, 2019 aangepast door Tescione 1 Quote
Hippe lip Geplaatst 22 Mei, 2019 Geplaatst 22 Mei, 2019 (aangepast) 23 uur geleden, Tescione zei: Mijn reactie hierop was dat het altijd mogelijk is dat er een auto aangesloten wordt die dit probleem wel heeft [...] Dit is precies de juiste reactie. Het maakt niet uit welke auto er nu aan hangt. Je weet nooit welke auto er morgen aan hangt. 23 uur geleden, Tescione zei: [...] en dat ik vind dat ze zich aan de installatievoorschriften uit hun eigen handleiding moeten houden. Ja, ook dat, én aan de installatievoorschriften die hier in NL gelden. Heb je netjes gedaan. Nu NewMotion nog, maar ik verwacht dat dit goed gaat komen. 22 Mei, 2019 aangepast door Hippe lip ... tikvout :-( Quote
Tescione Geplaatst 24 Mei, 2019 Geplaatst 24 Mei, 2019 Op 22-5-2019 om 10:36, Hippe lip zei: Dit is precies de juiste reactie. Het maakt niet uit welke auto er nu aan hangt. Je weet nooit welke auto er morgen aan hangt. Ja, ook dat, én aan de installatievoorschriften die hier in NL gelden. Heb je netjes gedaan. Nu NewMotion nog, maar ik verwacht dat dit goed gaat komen. @Hippe lip je vermoeden was juist! Gisteren belde NewMotion met de mededeling dat ze binnenkort een type B aardlekschakelaar komen installeren. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.