Jump to content
  • Sign Up
korsowito

ANSWERED e-Niro: De laadpaal, welke heb je besteld of welke gebruik je?

Recommended Posts

Is dat geen verbruik van jouw meter?

Op zich nog best fors trouwens; dat is dik 10W per fase!

 

Kan natuurlijk ook dat de meter niet goed op nul staat...

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Murcielaygo zei:

Is dat geen verbruik van jouw meter?

Op zich nog best fors trouwens; dat is dik 10W per fase!

 

Kan natuurlijk ook dat de meter niet goed op nul staat...

Voor zover ik weet wordt het eigen gebruik van de meter niet weergegeven en geregistreerd. 

En als ik niet laad, dan staat alles netjes op nul. 

En verder merkte ik vanmorgen dat als het laden klaar is, maar de granny loader nog is aangesloten, dat dan op die ene fase nog 56 mA wordt afgenomen. Dat is dus het eigen gebruik van de granny loader. De andere twee fases staan dan wel op nul. 

8E497647-A383-4195-8A7F-66E4A0BC719A.thumb.jpeg.86d2a7283ada2254f891a5efd9c8cfdc.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien een of andere inductiestroom? Ligt de boel in een rol ergens?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuten geleden, JvdBosch zei:

Misschien een of andere inductiestroom? Ligt de boel in een rol ergens?

Die rol maakt toch niet uit? Wat door de fasedraad linksom gaat, gaat even groot door de nuldraad rechtsom. Resultante: nul. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uiteraard, maar misschien meet de meter een of andere resonantie op de kabel... Vergezocht inderdaad, want eigenlijk zou het 0 moeten zijn als de kabels dood lopen... Binnenkort komt mijn meter, ook Eastron, maar dan de RS485 versie. Ik zal eens kijken wat die doet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, JvdBosch zei:

Binnenkort komt mijn meter, ook Eastron, maar dan de RS485 versie. Ik zal eens kijken wat die doet.

Is dat niet dezelfde? Modbus is toch RS485?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Is dat niet dezelfde? Modbus is toch RS485?
Modbus gebruikt ook RS485 als transmissie techniek. Mijn Modbus adapters voor mijn werk zijn gewoon RS485 USB converters.

Modbus kan ook over andere physical layers zoals Modbus-TCP over ethernet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voor zover ik weet wordt het eigen gebruik van de meter niet weergegeven en geregistreerd. 

Zo hoort het ook, maar zo werkt het helaas niet altijd...
En als ik niet laad, dan staat alles netjes op nul. 
En verder merkte ik vanmorgen dat als het laden klaar is, maar de granny loader nog is aangesloten, dat dan op die ene fase nog 56 mA wordt afgenomen. Dat is dus het eigen gebruik van de granny loader. De andere twee fases staan dan wel op nul.[/url]

Misschien is het dan geen inductie, maar capacitatief dat er een stroom LIJKT te lopen.
Misschien kun je dat testen door L2 en L3 tijdelijk los te koppelen aan de uitgang van de automaat of meter?

Watvoor aansluiting heeft die granny charger? Schuko?
Hoe heb je die nu aan je laadpaal-aansluiting zitten?

Enne; haal het folietje even van je display; ZO lelijk

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Hippe lip said:

Is dat niet dezelfde? Modbus is toch RS485?

Inderdaad. Ik was even in de war. Ik heb de SDM72D-M liggen. Die is iets eenvoudiger, maar meet nog steeds precies wat ik wil meten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuten geleden, henk smit zei:

wat kost het om je E niro vol op teladen aan een op laat paal stroom

Er gaat 64kWh in, de lader van de auto gebruikt ook nog wat stroom dus van helemaal leeg naar helemaal vol kost ongeveer 72 kWh.

Hoeveel 1 kWh kost is afhankelijk van waar en wanneer je laadt.

Thuis in het daltarief ca 22ct/kWh, in piek 24ct/kWh (verschilt per contract).

Aan een openbare laadpaal kan het oplopen tot 35ct/kWh.

Dus een complete lading kost tussen de 15,80 en 25,20 euro. Daar kun je dan ca 380 km mee rijden gemiddeld genomen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuten geleden, henk smit zei:

dat vind ik niet goed koop  vorige week met een volle tank beziene 950 km gereden met mijn Kia nero. afhankelijk. wat de benzine kost dat heb je natuurlijk ook met stroom levering. plus punt met een hybride dat je niet hoef bij teladen on der weg . 

Om met een benzineauto per kilometer even goedkoop uit te komen, moet je tussen de 1:25 en 1:40 rijden. Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuten geleden, henk smit zei:

dat vind ik niet goed koop  vorige week met een volle tank beziene 950 km gereden met mijn Kia nero. afhankelijk. wat de benzine kost dat heb je natuurlijk ook met stroom levering. plus punt met een hybride dat je niet hoef bij teladen on der weg . 

€ 4,- om 100 kilometer mee te rijden vindt je duur?

Benzine kost bij een verbruik van 1 op 17 met een prijs per liter van € 1,65, dus in totaal per 100 kilometer € 9,70.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo en nu weer on topic het gaat hier over laadpalen en niet over wie dom is ??

of een trol 

topic even een beetje opgeschoond gaarne het beschaaft te houden 

maar aan sommige hun taalgebruik / schrijfkunsten te zien ????

zou ik zeggen niet meer op reageren kun je je ook niet ergeren 

  • Like 3
  • Haha 1
  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien voor de Niro rijders ook wel interessant (al is het alleen maar voor de informatie)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 6-6-2019 om 19:25, Ton van Hout zei:

Je moet je alleen afvragen wat het kennisniveau is van de specialist, in het land der blinden is éénoog koning namelijk. 

Toen ik mijn auto kocht wisten ze er totaal niets van, en ik durf er geld op te zetten dat ze het niveau van @Hippe lip niet halen. 

Dat je als specialist verwijst naar een tekst op een commerciële site en een app zegt al genoeg eigenlijk. Maar, dit sluit natuurlijk niet uit dat ze er wel ooit verstand van gaan krijgen want elektrische auto's worden steeds gewoner.

Wel erg snel een mening en opmerking Ton, erg jammer. Wij hebben als KCG gevraagd of Kia Nederland een duidelijke uitleg kan geven inzake het elektrisch rijden en wat daar bijkomt. En dan niet voor de techneuten maar in gewone Jip en Janneke taal zodat de beginnende en nog niet zo gevorderde E-Niro rijder wat wegwijs kan worden gemaakt. Als eerste werd daarom aangegeven dat er op de Kia-site een stukje staat en een verwijzing naar de app. Zij gaan kijken of er nog aanvullende informatie mogelijk is zodat het voor iedereen te begrijpen is.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

In geval dat een 3-fase laadpaal (NewMotion Home Advanced) wordt gebruikt: met welke fase laadt de Kia dan (R, S, of T)?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Sodiac zei:

In geval dat een 3-fase laadpaal (NewMotion Home Advanced) wordt gebruikt: met welke fase laadt de Kia dan (R, S, of T)?

Dat heet tegenwoordig L1, L2 en L3.

En welke fase er gebruikt worddt ben ik ook nog niet achter. Mijn Zappi V2 moet nog komen....

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Sodiac zei:

In geval dat een 3-fase laadpaal (NewMotion Home Advanced) wordt gebruikt: met welke fase laadt de Kia dan (R, S, of T)?

Er is maar 1 fase bedraad aan de e-Niro kant, ik meen de R (of L1).

Maar welke fase je er in huis aan knoopt mag je zelf weten (of aan de monteur doorgeven). Sterker nog: het is raadzaam om het gebruik van je verschillende fases in kaart te brengen. Bij mij bleek alleen de vaatwasser als “grootverbruiker” op L3 te zitten (kookplaat, oven, wasmachine, droger allen op L1 of L2). Nu gaat ie dus alleen een beetje trager laden als de vaatwasser aan staat.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
Eind augustus ontvang ik mijn Kia E-Niro. Erg blij mee. Ik heb een vraag over de laadpaal thuis.

Ik heb thuis een 1-fase 50a aansluiting. Ik heb momenteel 8 groepen in gebruik (gewone apparatuur, wasmachine, droger, oven, vaatwasser etc.). Ik heb mogelijkheden voor een oplaadpunt en mijn interesse gaat uit naar een zappi V2 (mag ook een andere zijn). In de toekomst wil ik rekening houden met een nieuwe keuken met inductie (2 groepen), zonnepanelen en een keukenboiler. 

Is het nodig om mijn groepenkast om te zetten naar 3 x 25a? Ik begrijp dat een laadpunt met loadbalancing ook kan op de huidige fase 1. Of loop ik risico als ik veel zware apparatuur tegelijk aan heb staan? Ook met het oog op toekomstige plannen.

Ik ben totaal niet technisch. Maar hoorde van iemand dat 1x50a al een aardig goede aansluiting is. En dat 3x25a niet nodig is. 

Wat is jullie mening en liefst advies.

Alvast bedankt,
 

 
Edited by rmvdberg
verkeerde tekst

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou graag jullie advies willen. Wij hebben vorige maand een e-Niro besteld. Dus in de loop van volgend jaar hebben we een Wallbox nodig. Thuissituatie: 3 x 25 ampère, warmtepomp, 25 zonnepanelen. Welke laadpaal raden jullie aan? Ik neem aan dat in onze situatie loadbalancing noodzakelijk is? De warmtepomp neemt ca. 5.000 kWh per jaar, zonnepanelen leveren ongeveer ook dit vermogen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuten geleden, Kazetem zei:

Ik zou graag jullie advies willen. Wij hebben vorige maand een e-Niro besteld. Dus in de loop van volgend jaar hebben we een Wallbox nodig. Thuissituatie: 3 x 25 ampère, warmtepomp, 25 zonnepanelen. Welke laadpaal raden jullie aan? Ik neem aan dat in onze situatie loadbalancing noodzakelijk is? De warmtepomp neemt ca. 5.000 kWh per jaar, zonnepanelen leveren ongeveer ook dit vermogen. 

Heb een vergelijkbare situatie met 3x25, warmtepomp en PV. Ik heb mijn oog laten vallen op de zappi, en om meer toekomst bestendig te zijn wacht ik op het nieuwe model versie 2 die 3fase ondersteund. Hoop dat die zappie binnenkort los komt dan kan ie worden gemonteerd voor de auto komt in het 4e kwartaal van dit jaar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iemand een mooie oplossing voor het plaatsen van een zappi op een paal? Ik ga hem langs de oprit zetten, ligt al een loze leiding onderlangs. Moet wel een knap zijn, niet een houten paaltje van tuincentrum.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
6 minuten geleden, The Dude zei:

Heb een vergelijkbare situatie met 3x25, warmtepomp en PV. Ik heb mijn oog laten vallen op de zappi, en om meer toekomst bestendig te zijn wacht ik op het nieuwe model versie 2 die 3fase ondersteund. Hoop dat die zappie binnenkort los komt dan kan ie worden gemonteerd voor de auto komt in het 4e kwartaal van dit jaar. 

Scheelt dat veel geld? Wij zijn van plan om lang met de Niro te rijden. Tegen de tijd dat we aan een volgende auto toe zijn, is er vast heel veel veranderd op dat gebied. Ter vergelijking: met onze destijds nieuwe Prius hebben we 10 jaar gereden. 

Edited by Kazetem

Share this post


Link to post
Share on other sites
55 minuten geleden, Kazetem zei:

Scheelt dat veel geld? Wij zijn van plan om lang met de Niro te rijden. 

Daar hebben wij een kristallen bol voor nodig want alles hangt af van de prijs die wij voor netaansluiting en stroom moeten gaan betalen....

Het opladen van de auto zal toch hoofdzakelijk toch uit het net gebeuren en verrekend worden met de PV productie. Alleen midden op de dag heb ik een piek in mijn PV productie van 8 kw, en op een zomerse dag haal ik aan PV opbrengst tot 70kwh maar dan moet de auto wel een volle dag aan de lader hangen als die goed vol moet. Den groot deel van het jaar zal de auto aan de stekker hangen als de zon niet schijnt (vooral in de winter het voorverwarmen en ontdooien lijkt mij erg fijn). Misschien mettertijd er een batterij tussen zetten...
Maar dan kunnen nog hele topics over worden gevuld hoe je dat moet gaan schakelen tussen PV met gelijkstroom (-> omvormer met 3fase ->) gelijkstroom accu -> huis met 3 fase -> auto die over 1 fase laadt en/of huis backup stroom bij uitval netstroom. Nu nog te ingewikkeld en veel te duur, maar even wachten tot de PV jongens zoals Solaredge hier verder mee gaan. In de winter gebruiken wij 50kwh per dag (gasloos) dus een thuisaccu voor zonnestroom buffer naar auto en/of huis zal toch ook wel min 30kwh capaciteit moeten hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 uur geleden, Kazetem zei:

Ik zou graag jullie advies willen. Wij hebben vorige maand een e-Niro besteld. Dus in de loop van volgend jaar hebben we een Wallbox nodig. Thuissituatie: 3 x 25 ampère, warmtepomp, 25 zonnepanelen. Welke laadpaal raden jullie aan? Ik neem aan dat in onze situatie loadbalancing noodzakelijk is? De warmtepomp neemt ca. 5.000 kWh per jaar, zonnepanelen leveren ongeveer ook dit vermogen. 

Eerlijkgezegd zou ik voorlopig nog nix doen. Volg de markt en lees je in over laadpalen. En ga pas een paar maanden (2, max 3) voordat je de auto verwacht echt kiezen. De ontwikkelingen gaan nu zo hard dat een advies nu tegen die tijd ws nix meer waard is. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...