Jump to content
korsowito

e-Niro: De laadpaal, welke heb je besteld of welke gebruik je?

Recommended Posts

9 uur geleden, Kazetem zei:

Ik zou graag jullie advies willen. Wij hebben vorige maand een e-Niro besteld. Dus in de loop van volgend jaar hebben we een Wallbox nodig. Thuissituatie: 3 x 25 ampère, warmtepomp, 25 zonnepanelen. Welke laadpaal raden jullie aan? Ik neem aan dat in onze situatie loadbalancing noodzakelijk is? De warmtepomp neemt ca. 5.000 kWh per jaar, zonnepanelen leveren ongeveer ook dit vermogen. 

wat zeker van belang is om de juiste keuzen te maken is de max aan appere die de warmtepomp opneemt en hoe de zonnepanelen omvormer is aangesloten ( op 1 of 3 fase  ) ? 

De kia niro laad op 1 fase zijn je panelen op 1 fase aangesloten sluit je wallbox ( zou een zappi V1 nemen dan met 2 x ct klem ) dan aan op die fase . 

Op 9-6-2019 om 14:37, Specialmade zei:

Wel erg snel een mening en opmerking Ton, erg jammer. Wij hebben als KCG gevraagd of Kia Nederland een duidelijke uitleg kan geven inzake het elektrisch rijden en wat daar bijkomt. En dan niet voor de techneuten maar in gewone Jip en Janneke taal zodat de beginnende en nog niet zo gevorderde E-Niro rijder wat wegwijs kan worden gemaakt. Als eerste werd daarom aangegeven dat er op de Kia-site een stukje staat en een verwijzing naar de app. Zij gaan kijken of er nog aanvullende informatie mogelijk is zodat het voor iedereen te begrijpen is.  

Mijn ervaring mon cher... En Jip en Janneke taal is denigrerend naar de EV-prospects toe, het zijn geen kinderen van vier jaar oud hoor. Er is alleen veel desinformatie dus een lijstje feiten zou handig zijn. Denk hoeveel Ampere er aangeboden wordt maximaal in een thuissituatie met de verschillende aansluitwaarden die mogelijk zijn in de meterkast en welke laadpaaltypen (1- of 3-fasen) zorgen voor welke maximale laadstroom. Dat zijn namelijk de vragen die je hier op het forum leest. 

En nogmaals, toen ik mijn auto kocht werkte er géén electronica ingenieur bij Kia, misschien is dat nu anders.

• Like 2

3 uur geleden, Ton van Hout zei:

En nogmaals, toen ik mijn auto kocht werkte er géén electronica ingenieur bij Kia, misschien is dat nu anders.

En zelfs zo'n ingenieur garandeert weinig. Er zijn voldoende bedrijven met technisch opgeleide mensen die zich vanuit allerlei perspectieven met EV's bezig houden. waarvan je voldoende kennis van de hele materie zou verwachten. In de praktijk blijkt er niet zelden essentiële informatie te ontbreken of blijken ze 'kennis' te hebben die aantoonbaar onjuist is.

Het is een lastige materie en we zullen elkaar moeten helpen waar nodig, al zou je van een aantal vaklieden een gedegener kennisniveau verwachten.

• Like 1

Op 12-6-2019 om 21:53, bvherpen zei:

wat zeker van belang is om de juiste keuzen te maken is de max aan appere die de warmtepomp opneemt en hoe de zonnepanelen omvormer is aangesloten ( op 1 of 3 fase  ) ? 

De kia niro laad op 1 fase zijn je panelen op 1 fase aangesloten sluit je wallbox ( zou een zappi V1 nemen dan met 2 x ct klem ) dan aan op die fase . 

Ik heb geen idee! Kan ik in de meterkast zien hoe de omvormer is aangesloten?

Op 12-6-2019 om 21:05, Hippe lip zei:

Eerlijkgezegd zou ik voorlopig nog nix doen. Volg de markt en lees je in over laadpalen. En ga pas een paar maanden (2, max 3) voordat je de auto verwacht echt kiezen. De ontwikkelingen gaan nu zo hard dat een advies nu tegen die tijd ws nix meer waard is. 

Klinkt logisch inderdaad. Helaas moet ik inderdaad nog een tijdje wachten. 

Weet iemand of ik de huidige laadsnelheid op afstand kan zien? Heb een new motion advanced laadpaal. In de kia app kan dit volgend mij niet. In de New motion app kan ik het iig niet vinden

Levering zappi 3 fase model is wederom 2 maanden doorgeschoven. Stond laatst nog op juni/juli  nu naar aug/sept ...

13 uur geleden, The Dude zei:

Levering zappi 3 fase model is wederom 2 maanden doorgeschoven. Stond laatst nog op juni/juli  nu naar aug/sept ...

Nee, ik heb bericht gekregen dat ik 'm begin augustus ga krijgen. Nu definitieve levertijd. Ik heb 'm wel al begin dit jaar besteld, dus die bestellingen worden eerst uitgeleverd.

Maar mee eens: eerst zien, dan geloven :-)

Als je echt bang bent dat een gewone 16A niet snel genoeg is natuurlijk wel. Kost alleen een paar centen.

On 7/14/2019 at 11:09 PM, Hippe lip said:

Heeft deze laadpaal nut voor de e-Niro?

https://www.snelautoladen.nl/product/magnum-smart-charger/

Jazeker, is wel een tof ding. Verschil met die van Ratio is dat  deze een ringkern i.p.v. een gewone trafo gebruikt en daardoor een stuk lichter is. Rendement is (als ik naar de opgave van de fabrikant kijk) wel wat lager. Voordeel is wel dat ie mee kan op vakantie. Ik zit nu een trip naar (Noord) Noorwegen te plannen en zou hem graag mee hebben. Gewoon inpluggen bij een rode CEE.

Over 16/32A kan je discussiëren. Maar ik heb toch vaak genoeg dat ie nog maar net vol is als ik weer vertrek. En dat is op 32A (nou 31 eigenlijk, lang verhaal). 

Kostbaar is dit ding zeker, maar als ik me niet vergis wel goedkoper dan die grote kast die <wie ook alweer?> in zijn kelder heeft hangen. En zeker kleiner. 

Jammer wel als de laadverliezen veel hoger zijn...

14 hours ago, Hippe lip said:

Kostbaar is dit ding zeker, maar als ik me niet vergis wel goedkoper dan die grote kast die <wie ook alweer?> in zijn kelder heeft hangen. En zeker kleiner. 

Jammer wel als de laadverliezen veel hoger zijn...

:-)

Hij is ongeveer even duur als je de 32A versie neemt.  Een raar dingetje van deze lader is dat ie de snelheid verhoogt door de voltage te verhogen (ik meen naar 250V). Kan wel, maar ik heb geen flauw idee of dat ook nadelige gevolgen heeft (bijvoorbeeld levensduur AC lader).

Met twee electrische auto's moet je wel zo snel mogelijk laden om in een nacht klaar te zijn. Voor mij was de overweging tussen aansluiting verzwaren of trafo. Een trafo heb je er dan (met MIA) binnen een jaar uit.

Meerwaarde van de 24A Magnum t.o.v. loadbalancing zie ik niet echt.

Ik heb onlangs een laadpunt van EVBox (https://evbox.com/nl-nl/) laten plaatsen. Je kunt dat ook via de ANWB laten lopen (korting als lid?) Zie https://www.anwb.nl/auto/themas/elektrisch-rijden/laadpalen. In totaal was ik met installatie een kleine € 2000,- kwijt.

EVBox levert indien gewenst de hele plaatsing incl eventueel graafwerk ed. Omdat ik in een VvE situatie zit, heb ik daar geen gebruik van gemaakt, maar hem door een lokale installateur laten installeren. Standaard gebruikt EVBox voor een Kia Niro maar 1 fase voor het laden. De vraag daarbij is of dat dan de volle 25Amp kan zijn. Eventueel kan EVBox ook iets aan load-balancing doen waardoor je lader afgeknepen wordt als er ook elders stroom gevraagd wordt. Maar dat soort dingen heb ik niet, en dus ook geen ervaring mee.
Vanwege die VvE situatie maak ik gebruik van een back-office abonnement. Hiermee kan ik op ieder willekeurig moment de laadsituatie zien, en ook hoeveel er in het verleden geladen is. Dit is nodig om de kosten met de VvE te kunnen verrekenen. Je kunt het ook zo instellen dat de rekening voor het verbruik automatisch bij je werkgever belandt. Maar ja, die heb ik geen, dus zal het zelf moeten betalen :-)

Als de zekering van de groep waar de lader aanhangt zwaar genoeg is kan je tot 32A (7,2 kW) gaan op een enkele fase (als er geen andere verbruikers aanhangen). In de meeste situaties zit juist daar de beperkende factor. Over het algemeen zijn (huis)zekeringen 16A. Huisaansluitingen zijn meestal 1x35/40A of 3x25A. Bij een VVE zal het wat anders zijn en kan je mogelijk makkelijk 25A of zelfs 32A gebruiken om te laden. Dat is een vraag die je installateur het beste kan beantwoorden; de lader in de e-Niro kan het aan. Uiteraard dient je 'laadkastje' ook geschikt te zijn voor het vermogen (3,6/7,2 of iets ertussen).

<zucht>

Dat Zappiverhaal begint te lijken op een eindeloze soap. Toen ik mijn driefase-Zappi V2 begin dit jaar bestelde, heette het nog dat die eind maart, begin april geleverd zou worden. Dat schoof telkens een maandje op. 

20 juli komt er een mail: goed nieuws, betaal nu, de Zappi’s komen eind juli, begin augustus bij ons binnen. 

11 augustus: nog even geduld; er is vertraging i.v.m. kwaliteitseisen. Ze komen in de week van 12 augustus.

23 augustus: ze zijn gisteren vanuit UK naar ons verzonden; wo 28 sturen we alles op.

27 augustus: Gisteren was Bank Holiday in de UK. De zending 3-fase Zappi V2 is dus nog steeds onderweg en komt waarschijnlijk pas donderdag of vrijdag bij ons binnen...

Zou het er ooit nog van komen?

1 uur geleden, Hippe lip zei:

Zou het er ooit nog van komen?

Moet zelf nog steeds bestelling plaatsen maar inderdaad een soap aan het worden. Een leverancier waar ik contact mee had opperde een Ratio Home box smart. Voordelen zijn NL, vergelijkbare functies en wat goedkoper.

Iemand ervaringen met de Ratio?

net nog even nagevraagd bij zappi. 

Mr. Zappi
Nee, de productie loopt nu echt op volle toeren, we hebben de eerste zending reeds gehad.
7/10 krijgen we 250 Zappi's binnen als voorraad, alle leveringen tot die tijd zijn reserveringen.

9 uur geleden, The Dude zei:

net nog even nagevraagd bij zappi. 

Mr. Zappi
Nee, de productie loopt nu echt op volle toeren, we hebben de eerste zending reeds gehad.
7/10 krijgen we 250 Zappi's binnen als voorraad, alle leveringen tot die tijd zijn reserveringen.

C9534196-A366-4142-8BF6-9B000191232C.thumb.jpeg.0e8686030571f68347c6b746d37a0b77.jpeg

Bron: twitter

En nu maar hopen dat ons fantastische Post-NL zich aan de bezorgtijden houdt:winkiss:.

Je gaat hem zeker direct ophangen en aansluiten?

18 minutes ago, Hippe lip said:

Nu gaat het er toch echt op lijken:

29CFF264-CCDB-4274-BC37-4EBAE19C60DF.thumb.jpeg.c8451923ba6cafe41c14916f6e21cecd.jpeg

Je hebt echt een engelen geduld. Eerst 4 maanden wachten op een rooie, en daarna maanden op een fatsoenlijk laadstation. Succes met uitpakken en installeren!

Posted (edited)

Thnx! Ruim 5 maanden wachten trouwens.

En dat engelengeduld? Da wordt (met een beetje hulp van een paar leveranciers) gewoon gekweekt :cowboy:

Edited by Hippe lip

Gaaf succes met installeren!